Mitä tehdä? Minua huijattiin tori.fi:ssä
Maksoin aika iso summan (satasia), kun luulin tehneeni hyvän löydön. Myyjä rahat saatuaan katosi ja en tiiä mitä tekisin? Minulla on hänen koko nimensä tilinumeron kautta.
Korvaako vakuutus? Harmittaa vietävästi. Aina on pystynyt luottamaan ihmisiin ja ennen kaikki kaupat ovat sujuneet hyvin.
Kommentit (71)
Kirjoittaja 37 ja 38 ohjeissa asiaa. Minulta on pari kertaa pyydetty kuvaa kohteesta, missä pyytäjän vaatimat tiedot kuvassa. Suostun ilman muuta ne lähettämään. Ymmärrän miksi niitä pyytää. En pidä edes vaivana moista. Mutta jos itse pyydän, niin johan alkaa narina! Ja en edes kummosesto kauppaa torissa tee. Kas, kun siellä ei ole sitä palautejärjestelmää mikä huuto.netistä löytyy. Kukaan ei monen kymmenen vuoden aikana ole minua huijannut lähettämättömällä tuotteella huuto.netistä. joka tavara on tullut. Kunto tosin ei aina se mitä on kehuttu...
Torissa olen tehnyt sen tänne tullessa vuonna jotain alle 10 kauppaa. 3 x on huijattu vaikka teen vain sellaisen summan kauppaa että on se ja saa huijataanko. Eli olen valmis menettämään ko. Summan. Vaikka joka kerta olen tarkistanut kaiken myyjästä hänen antamillaan tiedoilla, niin silti napsahti. Ja nyt Huom! Nämä huijaukset on tulleet ihan tänä vuonna! Siis, nyt huijataan 5-20 euron jutuillakin!!!
Viimeksi viikko sitten olisin lentänyt lankaan ellen olisi taas asioita tarkistanut pitkään ja hartaasti! Kyseessä 15e tavara.
Torille olen aina ilmoittanut ja pääsääntöisesti itse ensin tutkivat asian ja viestittelyn. Sen jälkeen kohde on mennet kiinni eli tavara poistettu myynnistä. Kehottavat aina tekemään rikosilmoituksen mutta se on laatia vaarallisempi toimenpide tekijälleen... lue laki netistä! Voit itsekin joutua syytteeseen! Suomen laki on outoja asioita täynnä...
Ostakaa siis torista kasvotusten. Muu ei varmista tavaran tuloa. Ei vaikka olisi tunnistautunut. Ei tunnistautuminen ome kuin pankkitunnuksilla tehtävä juttu. Sen voi vaikka hoitaa juopon/narkkari kaverin tunnuksilla!
Ja tosiaan. Miksi ei ole vieläkään tehty toriin sellaista palvelua, että 3:s osapuoli hoitaa maksun välityksen? Olen pyytänyt joka kerta kun sinne olen kirjoitellut. Myös rakentamaan sivuille palautejärjestelmän kuten huuto.netissä on AINA ollut jo sen perustamisesta alkaen. Hiljan huutikseen tuli myös tuo kolmannen osapuolen hoitama maksusysteemikin eli kyllä on huijaaminen aikasin mahdotonta. Ja ikinähän minua ei ole siellä huijattukaan. Kun ennen huutoa katsoo palautetason, niin jää huijariehdokkaat pois laskuista samantein!!
42 jatkaa eli se nimi minkä saatte ei tartte olla myyjän oikea nimi todellakaan! Kas kun pankkitili on se millä maksu kohdistuu sen avanneelle henkilölle. Maksun saajan nimenä voi olla vaikka "Merkurius kiertoplaneetta". Ihan sama mikä hörönplöttöä laitat. Mutta tilinumeron avannut on sitten varmasti sen niminen kuin papereissa lukee. Sen on pankin pitänyt vahvistaa ja vahvasti! Mutta sitä tietoa pankit ei jaa. Siis et saa mistään kysyen tietää kenelle todella kuuluu kyseinen tilinumero, minkä maksaaksesi ostokset saat!
Muutenkin huijarit käyttää toisten heikoimpin huijattavien tilinumeroita, joille heillä on pääsy. Narkkari/alkoholisteja ym. Nyt myös huijattujen mummojen/pappojen tilejä... ts. Mitkä huijausviestien lankaan ovt lentäneet. Homma toimii aina siihen asti kunnes virkavalta sulkee tulin. Sitä ennen siirtävät tilin varat ja huijaussummat omilleen - ties minne ja moneen kertaan aputilejä käyttäen. Myös erilaisia maksupalveluja. Voisin kertoa mutta en suosi nyt rikollisia enempää.
Eli ihan sama minkä nimen olette saaneet. Se ei luultavasti ole sen rikollisen nimi oikeasti!
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään hyötyä että tiedän hänen koko nimensä? Mietityttää myös oma turvallisuus, kun myyjällä on minun henkilötiedot mm. tarkka osoite, puhelinnumero ja koko nimi. Voiko hän niillä tehtailla huijauksia?
Oletko kajahtanut? Tee rikosilmoitus.
Vai onko Ap huijari, joka suunnittelee ostajan tietojen käyttämistä? Kuka muuten ei ymmärtäisi tehdä rikosilmoitusta?
Kyllä mä uskon että Torin käytännöt muuttuu vielä koska torihuijaukset vaan lisääntyy. Nytkin kun tukia leikataan huijaus voi tuntua joillekin hyvältä idealta. Huono julkisuus on tie muutokseen. Pitäkää vaan asiaa esillä. Kyllä se vielä muuttuu.
Onneksi omat oppirahani oli pienet.
Kerran olen jo säästynytkin huijaukselta kun pyysin liikaa infoa huijarin makuun :)
Vierailija kirjoitti:
42 jatkaa eli se nimi minkä saatte ei tartte olla myyjän oikea nimi todellakaan! Kas kun pankkitili on se millä maksu kohdistuu sen avanneelle henkilölle. Maksun saajan nimenä voi olla vaikka "Merkurius kiertoplaneetta". Ihan sama mikä hörönplöttöä laitat. Mutta tilinumeron avannut on sitten varmasti sen niminen kuin papereissa lukee. Sen on pankin pitänyt vahvistaa ja vahvasti! Mutta sitä tietoa pankit ei jaa. Siis et saa mistään kysyen tietää kenelle todella kuuluu kyseinen tilinumero, minkä maksaaksesi ostokset saat!
Muutenkin huijarit käyttää toisten heikoimpin huijattavien tilinumeroita, joille heillä on pääsy. Narkkari/alkoholisteja ym. Nyt myös huijattujen mummojen/pappojen tilejä... ts. Mitkä huijausviestien lankaan ovt lentäneet. Homma toimii aina siihen asti kunnes virkavalta sulkee tulin. Sitä ennen siirtävät tilin varat ja huijaussummat omilleen - ties minne ja moneen kertaan aputilejä käyttäen. Myös erilaisia maksupalveluja. Voisin kertoa mutta en suosi nyt rikollisia enempää.
Eli ihan sama minkä nimen olette saaneet. Se ei luultavasti ole sen rikollisen nimi oikeasti!
Mobilepaylla maksan vain. Siellä usein saa nimen sentääs
Joku saisi perustaa postin kautta myyntiin turvallisemman myyntipalvelun!
Se että myyjä saa rahat vasta kun tuote on saapunut perille olisi hyvä alku. Ostajan pitäisi kuitata tuote saapuneeksi tai tuote automaattisesti kirjaituisi saapuneeksi tietyssä ajassa.
Jos tuote olisi rikki siitä pitäisi olla oikeus palauttaa tuote myyjälle. Toki tämä voisi mennä hankalaksi
Vierailija kirjoitti:
Se että myyjä saa rahat vasta kun tuote on saapunut perille olisi hyvä alku. Ostajan pitäisi kuitata tuote saapuneeksi tai tuote automaattisesti kirjaituisi saapuneeksi tietyssä ajassa.
Jos tuote olisi rikki siitä pitäisi olla oikeus palauttaa tuote myyjälle. Toki tämä voisi mennä hankalaksi
Joo, sitten huijaukset siirtyisivät toisinpäin. En koskaan saanut tavaraa, myyjä oli huijari jolloin ostaja saa rahat takaisin. Tai myyjä postittaa vaikkapa kiviä, paketti kuittailu tulleeksi ja asia ok. Huijarit keksivät kyllä jokaikisen porsaanreiän.
Ehkä se huutonet on tosiaan parempi. Mua ei oo siellä koskaan huijattu. Toisaalta siellä jotenkin ei oo niin hyvä valikoima. Torista tekee parempia löytöjä.
Ap, kurja juttu. Itsellä samankaltainen kokemus muutaman vuoden takaa, tosin summa oli joitakin kymppejä.
Ehdottomasti rikousilmoituksen lisäksi ilmoitus torin ylläpitäjille.
Selvisi, että kokemassani tapauksessa tyyppi oli jo poliisille tuttu.
Valmistaudu myös, että rikosilmoituksen teon jälkeen saattaa kestää viikkokausia, ennen kuin asiat etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se huutonet on tosiaan parempi. Mua ei oo siellä koskaan huijattu. Toisaalta siellä jotenkin ei oo niin hyvä valikoima. Torista tekee parempia löytöjä.
Joitain vuosia sitten minua huijattiin siellä. Olin ostamassa suht kallista tuotetta, jossa oli sekä postitus- että noutomahdollisuus. Sovimme noudon ja maksun käteisellä. Myyjä antoi osoitteensa mutta paikan päällä selvisi, että se olikin ihan jonkun randomin osoite. Yhteyttä myyjään ei tietenkään saanut enää.
Oli onni ettei sovittu postitusta, tuotetta ei olisi koskaan kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitain vuosia sitten minua huijattiin siellä. Olin ostamassa suht kallista tuotetta, jossa oli sekä postitus- että noutomahdollisuus. Sovimme noudon ja maksun käteisellä. Myyjä antoi osoitteensa mutta paikan päällä selvisi, että se olikin ihan jonkun randomin osoite. Yhteyttä myyjään ei tietenkään saanut enää.
Oli onni ettei sovittu postitusta, tuotetta ei olisi koskaan kuulunut.
No et ainakaan menettänyt rahaa.
En maksa koskaan ennen kuin saan kuvaviestin myyjältä postin lähetyslomakkeesta. Sen jälkeen maksan ja laitan hänelle kuvan tililtä kuitista. Koskaan ei ole kusetettu ja tavara on ollut sitä mitä on sovittu.
No kerro nyt alkuun, miten sua on huijattu. Kuinka pitkä radiohiljaisuus on menossa; tunteja, päiviä, viikko?
Minulta myös huijattiin 600e, että tuttu juttu ap. Oli vielä tunnistautunut käyttäjä ja samoin nimi plus tilinumero muistissa. Tein jo rikosilmoituksen netin kautta. Saa nähdä sen milloin asiat alkavat rullaamaan.
Nimikin voi olla väärin. Aivan sama kenen nimi siinä on, rahat menee tilille tilinumeron perusteella.
No minun huijarini nimenkin tiedän ja hänet ja hänen henkilötunnuksensa on mainittu rikosilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin googlettamassa tämän henkilön. En yleensä toimi näin. Kuitenkin ihan koulutettu ihminen näkyy olevan.
Minua on 3x huijattu toris. 2x näistä googlasin myyjän nimen. Oli titteliä ja tittelistä sekä koulutusta. Mutta, kun rahan siirron jälkeen yhteys katkesi, niin arvasin että naamakirja bongattuja nimiä ne. No, 4x eivät huijaa. Ostan vain huutonetistä. Siellä en ole saanut kertaakaan näpeilleni vaikka olen näin kymmeninä vuosina ostanut varmaan pari kolmesataa tuotetta. Torissa tuntuisi joka 3.s olevan huijari ekä summalla ole väliä. 5e summalla on huijattu kuten 20 eurollakin. Yleensä kalliimpaa en osta - juuri huijausriskin takia. Pitää olla aina valmis menettämään sen summan millä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te edes lue tänne kirjoitettua! Siis, tuommoinen palvelu on jo olemassa HUUTO.NETillä!!!
Minulta huijari vei 18e. Tein silti rikosilmoituksen, vaikka arvo oli vähäinen. Juttu meni oikeuteen, koska sama tyyppi oli tehnyt kymmeniä petoksia. 30 ihmistä oli tehnyt rikosilmoituksen. Niputettiin samaan oikeusjuttuun. Tyyppi sai tuomion, minä en ole vielä saanut rahojani takaisin. Tuskin koskaan saankaan.
Katos kun suomalaiset on niin rehellisiä.
NOT!!