Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotakuta kiusataan?

Vierailija
28.07.2023 |

Miksi henkilö ärsyttää?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaa jotenkin" laumasta." Itse olin hiljainen ja outo niin sen takia kiusattiin. minusta kasvoi kuitenkin omilla aivoilla ajatteleva yksilö.

Vierailija
2/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy löytyy kiusaajien mielestä. Kiusaaminen ei koskaan ole kiusatun syytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja kiusaa. Se on hänen pätemisensä osoitus. Täysipäiset ihmiset eivät kiusaa toisia.

Vierailija
4/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja ei osaa käsitellä tunteitaan.

Jos olet kehittynyt henkilö, soitat ja kysyt miksi näin.

Jos et ikinä mieti miksi teet niinkuin teet, kiusaat toista henkilöä koska se ei reagoi niinkun haluaisit.

Vierailija
5/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvoin kiusaaminen on seurausta siitä, että henkilö ärsyttäisi. Useimmiten taustalla on kiusaajan omat ongelmat, kuten heikko itsetunto tai käsittelemättömät traumat. Niitä sitten pitää purkaa syyttömiin, kun ei ole oppinut käsittelmään tunteitaan terveellä tavalla. 

Vierailija
6/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emotionally immature. Tästä on paljon infoa netissä.

Vierailija
7/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on primitiivistä käytöstä. Miten alkeellisempi ja lähempänä muita elukoita älyllisesti on, sitä todennäköisemmin on vaistojensa orjuuttama ja kiusaa.

Vierailija
8/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajalla useimmiten jotain häikkää omassa elämässä ja tällöin sälyttää oman pahan olonsa uhrinsa niskaan tuntien tällöin edes vähän olonsa paremmaksi.

Vierailija
9/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emotionally immature. Tästä on paljon infoa netissä.

Miksi et käytä suomenkielistä ilmaisuja tunnetaitojen puute? 

Vierailija
10/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin koulussa päällisin puolin sen takia että olin erilainen kuin muut (olin esim tosi pitkä) mutta nyt aikuisena olen tajunnut että todellinen syy siihen miksi tulin kiusatuksi oli se etten osannut puolustautua yhtään. Olin siis helppo uhri. Näin ollen olisin tullut kiusatuksi vaikka en olisi ollut erilainen. Silloin ne aiheet joista minua kiusattiin olisi vain olleet toiset. Ja kiusatahan voi ihan mistä tahansa, esim vihreästä paidasta.

Vierailija
11/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin kiusaaminen on seurausta siitä, että henkilö ärsyttäisi. Useimmiten taustalla on kiusaajan omat ongelmat, kuten heikko itsetunto tai käsittelemättömät traumat. Niitä sitten pitää purkaa syyttömiin, kun ei ole oppinut käsittelmään tunteitaan terveellä tavalla. 

Itse asiassa kiusaajilla ja narsisteilla ylipäätään on hyvä itsetunto:

https://www.today.com/parents/study-bullies-have-higher-self-esteem-soc…

https://www.is.fi/perhe/art-2000000746683.html

Vierailija
12/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Ihmisellä, jolla on hyvä itsetunto, ei ole tarvetta kompensoida mitään alentamalla ja halveksimalla muita. Ei, vaikka iltapaska yrittäisi muuta väittää. 

Vierailija
13/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen ei ole mitään SYYTÄ. Joku vie maineen ja näyttää mallia, muut seuraa perässä. Tai joku pikku porukka jolla pimeät puolensa yhdistyttyä PÄÄTTÄÄ kiusata jotain.

Vierailija
14/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua meinattiin kiusata, koska olin silmälasipäinen hissukka. Loppui kuin seinään, kun verbaalisesti lahjakas veljeni kertoi kiusaajille mitä mieltä hän on ihmisistä, jotka kiusaavat pienempiään. Veli ei sanonut mitään rumaa tai asiatonta. Nolasi kiusaajat lähinnä sillä, että sai nämä tajuamaan, miten typerästi toimivat. 

Vierailija
15/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen vastaaja sen kertoikin: eroaa liikaa massasta. Massa pelkää kaikkia, jotka eroavat siitä liikaa. He näyttäytyvät massalle rohkeina ja uniikkeina, toisaalta myös sosiaalisen koodiston ja kirjoittamattomien sääntöjen rikkojana. Heidät pitää saada takaisin ruotuun ja kiusaaminen on yksi keino siihen. Peruspsykologiaa.

Vierailija
16/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittäviä reppanoita ovat. Heidän itsetuntonsa on vielä yli nelikymppisenäkin niin hauras, että ovat riippuvaisia jatkuvista kehuista, sometykkäyksistä ja hyväksynnästä.

Ja jos loukkaantuvat jostakin, ottavat kaikki tälle henkilölle antamansa sometykkäykset pois. Hyvin primitiivisiä, koulutuksesta ja virka-asemasta riippumatta.

Vierailija
17/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla hyvä itsetunto, mutta huonot tunnetaidot. Pitää itseään loistavana ja tärkeänä, ja samalla ei osaa käsitellä omia ongelmiaan.

Vierailija
18/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin lähinnä ulkonäöstä. Olin pieni, laiha ja ylippäätään ruma kasvonpiirteiltäni, enkä kouluun mennessä tiennyt yhtään miten puolustautua ja pitää puoliani. Ei-suomalaisesta nimestäni pilkattiin ja väänneltiin ilkeitä versioita.

Pienestä koostani huolimatta en ollut näppärä tai vikkelä vaan hidas ja kömpelö. Innokas urheilemaan mutta auttamattoman huono kaikessa fyysisessä toiminnassa. Lisäksi ala-asteella olin kouluaineissa luokan parhaimmistoa sekä tulin toimeen luokan tyttöjen kanssa, lähinnä siten että tytöt kokivat minut turvalliseksi ja reiluksi kun en itse kiusannut heitä, enkä ketään muitakaan.

Kiusaajien muita motiiveja en voi kuin arvailla, mutta samat itsestäni johtuvat aiheet aiheuttivat muiden poikien ja miesten pilkkaamista ja härnäämistä pitkälle aikuisuuteen. Esim. lapseni äidin vanhemmat pilkkasivat minua 12 vuoden suhteemme ajan, samoista aiheista jopa. Ex-appiukko varsinkin. Oli itse lihava ja minä olin edelleen laiha. Työelämässä sama juttu. Pieni mies on täysin vapaata riistaa.

Nyt työttömänä koti-isänä elän elämäni parasta aikaa kun saan olla omissa oloissani tai vain tyttäreni kanssa.

Vierailija
19/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska on vielä apinan tasolla.

Vierailija
20/104 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla muutama henkilö on yrittänyt kiusata. Nämä ovat aina 50-60 -vuotiaita naisia, jotka ovat epävarmoja omasta osaamisestaan.

Muutama päivä sitten yksi näistä alkoi tapansa mukaan tiuskia ja käskyttää. Sanoin hänelle rauhallisella äänellä muiden kuullen, että minulle voi puhua ihan normaalilla äänensävyllä ja ystävällisesti. Poistuin paikalta ja käytävälle päästyäni sähisin itsekseni muutamia kirosanoja.

Hetkeä myöhemmin tiuskija tuli luokseni, otti olkapäästäni kiinni ja pyysi dramaattisella äänellä anteeksi. Sanoin hänelle, etten jaksa kuunnella hänen ilkeilyjään ja että sen on loputtava. Itse asiassa sanoin: "sinä puhut kaikille tosi v.ttu.m.a.isesti" Johon tiuskija ihmeissään: "ai kaikilleko?" Kuulostaa vähän koomiselta näin jälkikäteen. Ihan kuin hän olisi ajatellut "enhän minä nyt kaikille, ainoastaan uusille ja nuoremmille työntekijöille!"

Lopuksi tiuskija sönkötti jotain omista sairauksistaan ja henkilökohtaisista vaikeuksistaan, jolloin käskin kyllästyneellä äänellä häntä jättämään minut rauhaan.

Melkein rupesin itkemään mutta sentään puolustin itseäni. Lopultakin.

Varmaan arvaatte, mikä ala on kyseessä.