Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mokannut Kelan rahojen ja lomarahojen kanssa, miten toimia nyt?

Vierailija
28.07.2023 |

Työsuhteeni päättyi 1.6.

Sain siis vielä kesäkuun lopussa yhden päivän palkan ja lomarahat ( n. 1000 euroa)

En tajunnut, että ne vaikuttavat niin, että nyt saan vain 100 euroa työttömyyskorvausta. Minulla kuitenkin alkaa työt uudelleen kesän työttömyyden jälkeen jo ensi viikolla, mutta en tajunnut säästää tuosta 1000 eurosta ruoka - ja vuokrarahaa kuukaudeksi ( maksoin mm. opintolainaa pois). Ilmeisesti toimeentulotukeakaan ei voi hakea, kun työt ovat alkamassa ? Onko kenelläkään neuvoa onko minun mahdollista hakea esim. harkinnanvaraista toimeentulotukea, ja onko sitä edes mahdollista saada, koska työt tosiaan ovat alkamassa ( olen ymmärtänyt, että silloin ei ole)

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ole edes ehtinyt hakea työttömyysturvaa heinäkuultä.

Olen todennäköisesti hekenut työttömyysturvaa kesäkuulta (4vk) kannattaa tarkistaa Kelan paperista, kuinka monta päivää jaksossa on ollut.

Ensimmäistä työtyömyysturvassa vähennetään lomapäivät, mihin olet ollut oikeutettu ja t.turvssta vähennetään lomarahat ja omavastuupäivät ja erotus maksetaan.

Seuraava työttömyysjakso/korvaus maksetaan täysimääräisenä 31.7 saakka, jos työt aloitat 1.8, mutta se pitää erikseen hakea.

Hyvä huomio.

Ok, ajattelin vain sitä aikaa, jonka olen nyt rahatta ( sillä satasella) , eli elokuun loppupuolelle saakka. Tuo aika miltä hain työttömyyskorvausta oli 24.6-23.7. ja siltä ajalta siis saan tuon reilun 6 euroa/päivä, koska sain nuo lomarahat

Oletko hakenut työttömyyskorvausta 1.6-23.6 väliseltä ajalta?

Jos viimeinen työpäivä 31.5 ja miten se on Kelalla käsitelty? Ihan kuin yksi jakso jäänyt huomioimatta.

Ja sinulla kuuluu joka tapauksessa vielä työttömyyskorvaus ajalta 24.7-31.7, jonka saat täysimääräisenä ja voit hakea aikaisintaan 31.7

Voinko siis hakea tuon, vaikka työllistyn vain osa-aikaisesti ( näin lukee ilmoituksessa " 

Voit lähettää ilmoituksen aikaisintaan 21.08.2023, ellei työttömyys pääty sitä ennen.

Ilmoitus ajalta 24.07.2023 - 20.08.2023)

Eli olet nyt hakenut työttömyysetuutta kaksi kertaa, kuten kuuluu, kuukauden jaksoissa? Se eka jakso on saattanut olla lyhyempi ja jos saat työmarkkinatukea, voi olla että se on vaan satasen.

Sen jälkeen sulle olisi kuulunut tulla kesä-heinäkuun tuki eli ilmeisesti tohon 24.7. asti ja sitten on vielä odotettavissa elokuun tuki, mutta siihen taas vaikuttanee elokuun palkka.

Vierailija
42/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka jossei tajua säästää. Tuhlaaminen onkin paljon kivampaa. Mä jouduin elämään kokonaisen kuukauden ilman mitään tuloja tai tukia mutta säästöilläni porskuttelin. Suosittelen.

Säästöillä ja muiden verorahoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ole edes ehtinyt hakea työttömyysturvaa heinäkuultä.

Olen todennäköisesti hekenut työttömyysturvaa kesäkuulta (4vk) kannattaa tarkistaa Kelan paperista, kuinka monta päivää jaksossa on ollut.

Ensimmäistä työtyömyysturvassa vähennetään lomapäivät, mihin olet ollut oikeutettu ja t.turvssta vähennetään lomarahat ja omavastuupäivät ja erotus maksetaan.

Seuraava työttömyysjakso/korvaus maksetaan täysimääräisenä 31.7 saakka, jos työt aloitat 1.8, mutta se pitää erikseen hakea.

Hyvä huomio.

Ok, ajattelin vain sitä aikaa, jonka olen nyt rahatta ( sillä satasella) , eli elokuun loppupuolelle saakka. Tuo aika miltä hain työttömyyskorvausta oli 24.6-23.7. ja siltä ajalta siis saan tuon reilun 6 euroa/päivä, koska sain nuo lomarahat

Oletko hakenut työttömyyskorvausta 1.6-23.6 väliseltä ajalta?

Jos viimeinen työpäivä 31.5 ja miten se on Kelalla käsitelty? Ihan kuin yksi jakso jäänyt huomioimatta.

Ja sinulla kuuluu joka tapauksessa vielä työttömyyskorvaus ajalta 24.7-31.7, jonka saat täysimääräisenä ja voit hakea aikaisintaan 31.7

Voinko siis hakea tuon, vaikka työllistyn vain osa-aikaisesti ( näin lukee ilmoituksessa " 

Voit lähettää ilmoituksen aikaisintaan 21.08.2023, ellei työttömyys pääty sitä ennen.

Ilmoitus ajalta 24.07.2023 - 20.08.2023)

?

Vierailija
44/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tässä ei nyt täsmää. 2.6. - 24.7. väliseltä ajalta täytyy tulla enemmän kuin 100€. Lomaraha ei siihen ainakaan noin paljon vaikuta.

Vierailija
45/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin tässä ei nyt täsmää. 2.6. - 24.7. väliseltä ajalta täytyy tulla enemmän kuin 100€. Lomaraha ei siihen ainakaan noin paljon vaikuta.

Toivotaan näin. Soitan sinne maanantaina ja kysyn. Laitan sitten tänne viestiä mitä sanottiin

Vierailija
46/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos palkka maksetaan elokuun töistä vasta syyskuun puolella, saat ansiosidonnaisen elokuulta koska maksu on maksuperusteinen. Eli jos palkka maksetaan elokuussa ei korvausta.

Vierailija
47/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sosiaalista lainaa jonka sitten maksat pois maksusuunnitelman mukaisesti. Uskoisin, että tällaisessa tapauksessa myöntävät. En ole ihan varma haetaanko kunnalta vai Kelasta, mutta kysy vaikka kuntasi sosiaalitoimistosta. Jos töitä on vain epäsäännöllisesti eikä niistä aina etukäteen tiedä rahan kulkukin on yleensä epäsäännöllistä ja tällaisia tilanteita missä rahat yllättäen loppuvat voi tulla eteen vaikka käyttäisi rahojaan järkevästi. Jos vain mitenkään mahdollista yritä jatkossa säästää itsellesi pieni puskurirahasto.

Vierailija
48/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mitenkään ole noin vähän voinut korvausta saada.

Jos tämä on näin, niin sitten siellä on tehty virhe. Se olisi helpottavaa. Mutta luulen, että itse olen nyt vaan mokannut, kun en ole tajunnut, että minun olisi pitänyt ymmärtää, että tuon 1000 euroa pitää kattaa sitten heinä- elokuu. 

Jospa ilmoittautuisit työttömäksi työnhakijaksi saisit pikkuista päivärahaa. 

Vierailija
49/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös soitella vuokranantajalle jos vaikuttaa siltä että on vaikeuksia maksaa vuokraa. Jos on työt alkamassa niin uskoisin että vuokranmaksuun saa kyllä kuukauden lykkäystä.

Vierailija
50/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse Kelaan soitella. Turhaan vaan ruuhkautat palvelua. Teet suoraan sen toimeentulotukihakemuksen. Riippuen menojesi määrästä, saatat hyvinkin olla oikeutettu tukeen. Jos jostain syystä kielteinen päätös tulee, haet sitten kunnasta sitä harkinnanvaraista (joudut sinne joka tapauksessa kertomaan että oliko kelan päätös myönteinen vai kielteinen).

Vierailija
51/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä mitenkään ole noin vähän voinut korvausta saada.

Jos tämä on näin, niin sitten siellä on tehty virhe. Se olisi helpottavaa. Mutta luulen, että itse olen nyt vaan mokannut, kun en ole tajunnut, että minun olisi pitänyt ymmärtää, että tuon 1000 euroa pitää kattaa sitten heinä- elokuu. 

Jospa ilmoittautuisit työttömäksi työnhakijaksi saisit pikkuista päivärahaa. 

Sitä tuo rah josta satasen päätös tuli, onkin.

Vierailija
52/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo ja Fatim kirjoitti:

Miksi olet köyhä?

Koska haluan tehdä työtä lasten parissa ja koen sen tärkeäksi. Jos sulla on hyviä vinkkejä miten siitä voisi tehdä bisneksen, niin otan vastaan .

Vierailija
53/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten lomarahat voi vaikuttaa kelan työttömyyspäivärahaan? Itse ihan samassa tilanteessa ja sain kyllä liitolta kesäkuun päivärahan normaalisti. Ei siihen yhden päivän palkka tai lomarahat vaikuttanut, koska periaatteessahan ne on toukokuun/työsuhteen aikaista tuloa.

Vierailija
54/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten lomarahat voi vaikuttaa kelan työttömyyspäivärahaan? Itse ihan samassa tilanteessa ja sain kyllä liitolta kesäkuun päivärahan normaalisti. Ei siihen yhden päivän palkka tai lomarahat vaikuttanut, koska periaatteessahan ne on toukokuun/työsuhteen aikaista tuloa.

Jatkan vielä..eli ilmoittauduin työttämäksi 2.6. ja siitä sain sit 2.7. asti rahat ja nyt haen sit vielä heinäkuun rahat.

Vierailija
55/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokopäivätyössä ?

Vierailija
56/61 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö ap:llä lomaraha ja lomakorvaus sekaisin?

Vierailija
57/61 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattoi mennä.

No, hain keskustelun ohjaamana toimeetulotukea ja se hylättiin heinäkuun ajalta mille sitä hain ( tulojen vuoksi). En hakenut elokuulle, koska tosiaan aloitin elokuun alusta työt, mutta tälle kuukaudelle oli tehty toimeentulotukipäätös, jolla sain toimeentulotukea tälle kuulle 118 euroa. Sain myös sovittua vuokranantajan kanssa, että maksan vuokran saatuani tämän kuukauden palkan.

Tuli mieleeni tuota toista ketjua lukiessani, että kiitos teille kaikille, jotka eivät kivittäneet vaan antoivat oikeita neuvoja. 

Vierailija
58/61 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otappa kelaan yhteys ja kerro ongelmasi. Siellä se selviää.

Vierailija
59/61 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otappa kelaan yhteys ja kerro ongelmasi. Siellä se selviää.

Edellisessä viestissä kerroin miten homma meni. 

Vierailija
60/61 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattoi mennä.

No, hain keskustelun ohjaamana toimeetulotukea ja se hylättiin heinäkuun ajalta mille sitä hain ( tulojen vuoksi). En hakenut elokuulle, koska tosiaan aloitin elokuun alusta työt, mutta tälle kuukaudelle oli tehty toimeentulotukipäätös, jolla sain toimeentulotukea tälle kuulle 118 euroa. Sain myös sovittua vuokranantajan kanssa, että maksan vuokran saatuani tämän kuukauden palkan.

Tuli mieleeni tuota toista ketjua lukiessani, että kiitos teille kaikille, jotka eivät kivittäneet vaan antoivat oikeita neuvoja. 

Lisäksi hain asumistuen tarkastusta ja sehän laski nyt sitten 200 euroa :D Onneksi vasta lokakuulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme