Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mokannut Kelan rahojen ja lomarahojen kanssa, miten toimia nyt?

Vierailija
28.07.2023 |

Työsuhteeni päättyi 1.6.

Sain siis vielä kesäkuun lopussa yhden päivän palkan ja lomarahat ( n. 1000 euroa)

En tajunnut, että ne vaikuttavat niin, että nyt saan vain 100 euroa työttömyyskorvausta. Minulla kuitenkin alkaa työt uudelleen kesän työttömyyden jälkeen jo ensi viikolla, mutta en tajunnut säästää tuosta 1000 eurosta ruoka - ja vuokrarahaa kuukaudeksi ( maksoin mm. opintolainaa pois). Ilmeisesti toimeentulotukeakaan ei voi hakea, kun työt ovat alkamassa ? Onko kenelläkään neuvoa onko minun mahdollista hakea esim. harkinnanvaraista toimeentulotukea, ja onko sitä edes mahdollista saada, koska työt tosiaan ovat alkamassa ( olen ymmärtänyt, että silloin ei ole)

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma moka jossei tajua säästää. Tuhlaaminen onkin paljon kivampaa. Mä jouduin elämään kokonaisen kuukauden ilman mitään tuloja tai tukia mutta säästöilläni porskuttelin. Suosittelen.

Kivampaa?

Vierailija
22/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b1ef9c5-2da7-44d2-abbb-f3707200da28

1.8. alkaen Hyvinvointialueet alkavat myöntämään sosiaalista luototusta joka on juuri tarkoitettu AP:n kaltaisiin tilanteisiin.

Tässä on vain se, että kuulemma laittavat maksuhäiriömerkinnän kunnes laina on maksettu.

Jos sillä ei ole merkitystä niin ei ehkä kaikkia haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä älyä, ettå miten ihmeessä kesäkuussa maksettu lomaraha syö vielä heinäkuuta niin, että saat vain satasen. Ei oo ihme, jos kannustinloukkuja tulee.

Vissiin on laskettu niin, että on suunnilleen sama mitä saisin ( 550 euroa , työttömyystukea heinä ja elokuulle).  Nythän sitä tuon satasen kanssa tulee sitten vähän enemmän kuin työttömyyskorvaus. Harmi etten tajunnut tätä. 

Mutta ehkä joku lukee tämän ja välttyy samalta tyhmyydeltä.

Vierailija
24/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä älyä, ettå miten ihmeessä kesäkuussa maksettu lomaraha syö vielä heinäkuuta niin, että saat vain satasen. Ei oo ihme, jos kannustinloukkuja tulee.

Tt-tuessa tuloja vyörytetään pari kuukautta.

Mutta eipä 1000 eurossa ole paljon vyöryttämistä. Johan se laskennallisestikin on vain yhden kuukauden tulo, ja lisäksi niissä laskelmissa tehdään jokin vähennys, eli ihan koko summaa ei edes huomioida. Eikä elokuun toimeentulotuessa todellakaan lasketa mitään kesäkuussa tullutta tonnia, etenkin kun heinäkuussa käytännössä tulot ovat nollassa. Kyllä ap sieltä rahaa saa.

Vierailija
25/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä kivampaa-kyselijä. Etkö todellakaan tajunnut? Sääli sua.

Vierailija
26/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, millä perusteella aloituksen tilanne olisi mahdollinen. Jos et ole ollut kesäkuun 1. päivän jälkeen töissä, miten et muka olisi oikeutettu normaaliin työttömyyskorvaukseen kesä- ja heinäkuulta (pois lukien 1.6.)?

Lomarahat on ansaittu työsuhteen aikana, eiväthän ne voi olla työttömyyspäivien tuloa?

Vierailija
27/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, millä perusteella aloituksen tilanne olisi mahdollinen. Jos et ole ollut kesäkuun 1. päivän jälkeen töissä, miten et muka olisi oikeutettu normaaliin työttömyyskorvaukseen kesä- ja heinäkuulta (pois lukien 1.6.)?

Lomarahat on ansaittu työsuhteen aikana, eiväthän ne voi olla työttömyyspäivien tuloa?

Lomakorvaus ja lomarahat viivästyttää työttömyyskorvauksen alkua.

Vierailija
28/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap on ollut osa-aikatyössä ennen työttömäksi jäämistään? Koska kokoaikatyössä ansaittu lomaraha EI vaikuta työttömyyskorvauksen määrään.

Vierailija
29/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap on ollut osa-aikatyössä ennen työttömäksi jäämistään? Koska kokoaikatyössä ansaittu lomaraha EI vaikuta työttömyyskorvauksen määrään.

Kyllä, ja siksi palkkanikin on niin pieni, että noita säästöjäkään ei muutaman kuukauden pätkästä ole kerennyt oikein kertymään.

Vierailija
30/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ole edes ehtinyt hakea työttömyysturvaa heinäkuultä.

Olen todennäköisesti hekenut työttömyysturvaa kesäkuulta (4vk) kannattaa tarkistaa Kelan paperista, kuinka monta päivää jaksossa on ollut.

Ensimmäistä työtyömyysturvassa vähennetään lomapäivät, mihin olet ollut oikeutettu ja t.turvssta vähennetään lomarahat ja omavastuupäivät ja erotus maksetaan.

Seuraava työttömyysjakso/korvaus maksetaan täysimääräisenä 31.7 saakka, jos työt aloitat 1.8, mutta se pitää erikseen hakea.

Vierailija
31/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilän hallitus (kokoomus ja persut) lakimuutos aiheutti lainmuutoksen ja lomarahat vaikuttavat työttömyyskorvaukseen ja lomaraha vähentää suhteessa lomapäiviin.

Vierailija
32/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa mutta tsemppiä, asiat ratkeaa aina kyllä kun vaan alkaa selvittämään :)

Vierailija
33/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista voi hakea työttömyyspäiviltä, jos on ollut puoli vuotta töissä ja kuulunut työttömyyskassaan.

Tulevaisuudessa tilanne voi muuttua, julkisuudessa on puhuttu vähintään vuoden työsuhteesta ennen ansiosidonnaista. Jostain syystä hallitus kai kokee vaatimuksen vaikuttavan johonkin.

Vierailija
34/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todennäköisesti hekenut työttömyysturvaa kesäkuulta (4vk) kannattaa tarkistaa Kelan paperista, kuinka monta päivää jaksossa on ollut.

Ensimmäistä työtyömyysturvassa vähennetään lomapäivät, mihin olet ollut oikeutettu ja t.turvssta vähennetään lomarahat ja omavastuupäivät ja erotus maksetaan.

Seuraava työttömyysjakso/korvaus maksetaan täysimääräisenä 31.7 saakka, jos työt aloitat 1.8, mutta se pitää erikseen hakea.

Hyvä huomio.

Vierailija
35/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Kelan paperissa on ollut työttömyyspäiviä ja miltä ajalta se on maksettu?

Yleensä eivät maksa etukäteen.

Vierailija
36/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio.

Ok, ajattelin vain sitä aikaa, jonka olen nyt rahatta ( sillä satasella) , eli elokuun loppupuolelle saakka. Tuo aika miltä hain työttömyyskorvausta oli 24.6-23.7. ja siltä ajalta siis saan tuon reilun 6 euroa/päivä, koska sain nuo lomarahat

Vierailija
37/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista voi hakea työttömyyspäiviltä, jos on ollut puoli vuotta töissä ja kuulunut työttömyyskassaan.

Minulla jäi tuo aika muutamia päiviä vaille

Vierailija
38/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae toimeentulotukea todellisten tietojen perusteella, myöntävät takaisinmaksettavana.

Vierailija
39/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio.

Ok, ajattelin vain sitä aikaa, jonka olen nyt rahatta ( sillä satasella) , eli elokuun loppupuolelle saakka. Tuo aika miltä hain työttömyyskorvausta oli 24.6-23.7. ja siltä ajalta siis saan tuon reilun 6 euroa/päivä, koska sain nuo lomarahat

Oletko hakenut työttömyyskorvausta 1.6-23.6 väliseltä ajalta?

Jos viimeinen työpäivä 31.5 ja miten se on Kelalla käsitelty? Ihan kuin yksi jakso jäänyt huomioimatta.

Ja sinulla kuuluu joka tapauksessa vielä työttömyyskorvaus ajalta 24.7-31.7, jonka saat täysimääräisenä ja voit hakea aikaisintaan 31.7

Vierailija
40/61 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio.

Oletko hakenut työttömyyskorvausta 1.6-23.6 väliseltä ajalta?

Jos viimeinen työpäivä 31.5 ja miten se on Kelalla käsitelty? Ihan kuin yksi jakso jäänyt huomioimatta.

Ja sinulla kuuluu joka tapauksessa vielä työttömyyskorvaus ajalta 24.7-31.7, jonka saat täysimääräisenä ja voit hakea aikaisintaan 31.7

Voinko siis hakea tuon, vaikka työllistyn vain osa-aikaisesti ( näin lukee ilmoituksessa " 

Voit lähettää ilmoituksen aikaisintaan 21.08.2023, ellei työttömyys pääty sitä ennen.

Ilmoitus ajalta 24.07.2023 - 20.08.2023)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän