Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asumistuen pieneneminen tulee vaikuttamaan sinun elämääsi?

Vierailija
28.07.2023 |

Miettikää, leikkaukset tapahtuvat ihan kohta. Mm. asumistuen leikkaus (https://yle.fi/a/74-20039042), sitten muut hallituksen lupaamat kiristykset työttömyystukiin ja toimeentulotukiin, ehdot työttömyystukien saamiseen jne.

Minä en tällä vuosituhannella ole saanut asumistukea enkä muitakaan tukia, joten ei ole mitään hätää. Aika moni muu tulee tuntemaan oikeistohallituksen äänestämisen nahoissaan.

Kommentit (213)

Vierailija
121/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa tukia, eli tällä hetkellä ei mitenkään.

Vierailija
122/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 80% -> 70%, tuottaisi minulle noin 6€ vähemmän asumistukea. Enköhän siitä juuri ja juuri selviä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.teen töitä maksaakseni asumiseni. Niin tein myös opiskeluaikana.

Vierailija
124/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siis ei vaikuta meihin jotka saa palkan päälle asumistuen? Ainakaan ei edes voinut laskea tuossa jutussa mitä se kokisi jos on palkansaaja.

Minulla se vaikuttaa etten enää haaveile opiskelusta vaan jään paskalle palkalle nostamaan asumistukea loppu elämäni.

Kopioin tuonne ylemmäs muutokset: maksimimäärä putoaa 80 => 70 %, tuki pienenee heti ensimmäisestä eurosta alkaen (nyt saa ansaita 300 e ennen kuin vaikuttaa) ja omavastuuosuus 42 % => 50 %.

Vierailija
125/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää lopettaa keikkatyö. Ennen tein ehkä kerran kahteen kuukauteen tuttavalle vkl töitä mutta nyt se tarkoittaa että pitää lähetellä kelaan tulotietoja joka keikan jälkeen ja sitten vielä uudelleen koska ei saa tienata kuin sen vakityön. Enää ei ole joustoa siihen vaan pelkää paperisotkua. Tao sitten teen jatkossa piemeänä.

Vierailija
126/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pieneneminen? Missä on virallinen päätös siitä, että asumistukea pienennetään? Linkkiä kehiin. 

Hallitusohjelmassa on linjaus, STM:n hankerekisterissä asia jo vireillä hankkeena ja syksyllä eduskunta hyväksyy, ellei hallitus kaadu sitä ennen.

Hoh hoh,ei ole edes varmaa pääseekö lakiesitys eduskuntaan asti äänestettäväksi.

Miksei pääsisi kun enemmistö kansanedustajista esitystä kannattaa?

Sitä ennen asia käsitellään valiokunnassa jossa on monta lakia kaatunut ennen kuin edes on päässyt eduskuntaan asti.

Kerropa, miksi se valiokunta lain kaataisi, kun

- siellä on enemmistö juuri niistä puolueista, jotka tuon lain eteen parhaillaan työskentelevät

- tällä hallituskaudella on tavoitteena suuret säästöt

Koska asiasta päätetään perustuslain ja kansainvälisten sopimusten eikä hallitusohjelman mukaan.

Asumistukeen eivät vaikuta mitkään kansainväliset sopimukset eikä sen muuttaminen ole perustuslaillinen kysymys.

Vierailija
127/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se siis ei vaikuta meihin jotka saa palkan päälle asumistuen? Ainakaan ei edes voinut laskea tuossa jutussa mitä se kokisi jos on palkansaaja.

Minulla se vaikuttaa etten enää haaveile opiskelusta vaan jään paskalle palkalle nostamaan asumistukea loppu elämäni.

Onpa muuten jännä, että työssäkäyvään palkansaajaan ei vaikuta, mutta opiskelevaan yksinhuoltajaan vaikuttaa. Se kai katsotaan varojen kerryttämiseksi, jos asuu omistusasunnossa (vaikka koko summa menisi sähkö-, vesi- ja korkokuluihin).

Vuokralla asuja taas saa laittaa vaikka koko asumistuen rahastosijoitustilille. Kunhan ei osta omaa asuntoa, niin tuen saaminen ei vaarannu. Hallituksessa taitaa olla vähän yksinkertaista väkeä näitä päätöksiä tekemässä...

Vierailija
128/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa muuten jännä, että työssäkäyvään palkansaajaan ei vaikuta, mutta opiskelevaan yksinhuoltajaan vaikuttaa. Se kai katsotaan varojen kerryttämiseksi, jos asuu omistusasunnossa (vaikka koko summa menisi sähkö-, vesi- ja korkokuluihin).
Vuokralla asuja taas saa laittaa vaikka koko asumistuen rahastosijoitustilille. Kunhan ei osta omaa asuntoa, niin tuen saaminen ei vaarannu. Hallituksessa taitaa olla vähän yksinkertaista väkeä näitä päätöksiä tekemässä...

No ei saa. Katsos kun vuokra pitää maksaa. 

Vierailija
129/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Olen kirjoilla poste restantessa ja nukkumapaikasta ja vähäisten tavaroideni säilytyspaikasta maksan kotitöillä.

Vierailija
130/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 80% -> 70%, tuottaisi minulle noin 6€ vähemmän asumistukea. Enköhän siitä juuri ja juuri selviä :D

Samalla taitaa HSL nostaa lippujen hintoja. Kaikki se on pois minulta joten pakko ilmoittaa työnantajalle etten enää osta kk-lippua vaan joku muu tekee ne pakolliset toimistolla tehtävät. Palkaani eivät nimittäin ole nostamassa. Saako ne irtisanoa jos minulla ei enää ole varaa mennä työpaikalle? Varmaan saa kun irtisanomisperusteita höllennettiin. Eli taidan sitten alkaa sossupummeilemaan.

Vierailija
131/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että vuokralla asuvalla ei ole asumiskuluja vai miksi luulet, että asumistuki on mahdollista laittaa rahastoihin? 

Vierailija
132/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vaikuttaisi palkansaajan asumistukeen? Sitä ei saisi omistusasuntoon jos läpi menee.

Vierailija
133/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla taitaa HSL nostaa lippujen hintoja. Kaikki se on pois minulta joten pakko ilmoittaa työnantajalle etten enää osta kk-lippua vaan joku muu tekee ne pakolliset toimistolla tehtävät. Palkaani eivät nimittäin ole nostamassa. Saako ne irtisanoa jos minulla ei enää ole varaa mennä työpaikalle? Varmaan saa kun irtisanomisperusteita höllennettiin. Eli taidan sitten alkaa sossupummeilemaan.

Tietysti saa. Aina on ollut mahdollista irtisanoa työntekijä, joka ei tule työpaikalle sopimuksen mukaisesti. 

Vierailija
134/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän perustoimeentulossa olla jo minimissä. Eli alemmas ei voida mennä. Asumistuen pieneneminen siirtyy heikoimmin toimeen tulevilla suoraan sosiaaliturvaan ja pieni tuloiset menettävät sen pienenkin asumistukensa. Tämä taas ei kannusta pienipalkkaisia tekemään töitä...no mutta kukaan ei vielä tiedä miten tulee käymään joten odotellaan ensin edes niitä linjauksia.

En minä toisaalta jaksa uskoa että tukien nostaminen lisäisi pienipalkkaisten motivaatiota mennä töihin.

Vierailija
135/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä olet, jos käyt töissä, jossa palkka ei riitä edes työmatkakuluihin. 

Vierailija
136/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin alkaa nostaa tt-tukea. Laskurin mukaan jo nyt saisin vähän mutta en ole nähnyt vaivaa hakea.

Tuohan se jatkossa turvas juuri tuohon ettei tarvitse välittää lippujen hintojen noususta ja esim siitä että pyykinpesukoneeni kuulostaa siltä että on hajoamassa. Minun ei uutta tt-tuen saajana tarvitse maksaa.

Vierailija
137/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enää jatkaa henkilökohtaisen avustajan hommissa, jos tuo tuloraja tulee voimaan. Jää aika monikin vammainen pulaan, kun 30h/kk avustajia ei enää tulorajan myötä löydä juuri mistään. 

Vierailija
138/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän perustoimeentulossa olla jo minimissä. Eli alemmas ei voida mennä. Asumistuen pieneneminen siirtyy heikoimmin toimeen tulevilla suoraan sosiaaliturvaan ja pieni tuloiset menettävät sen pienenkin asumistukensa. Tämä taas ei kannusta pienipalkkaisia tekemään töitä...no mutta kukaan ei vielä tiedä miten tulee käymään joten odotellaan ensin edes niitä linjauksia.

En minä toisaalta jaksa uskoa että tukien nostaminen lisäisi pienipalkkaisten motivaatiota mennä töihin.

Tukien vähentäminenkään ei saa ketään palkkaamaan sinua suurella innolla töihin.

Vierailija
139/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa. Katsos kun vuokra pitää maksaa. 

Tarkoitin vain, että omistusasuntoon tukea ei myönnetä, koska se kerryttää omaisuutta. Yhtälailla se voi kerryttää vuokralla asuvan omaisuutta.

Vierailija
140/213 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinkohan ne uudistukset menevät läpi eduskunnassa...

Ei mitenkään automaationa, vaikka lapset luulevat että hallitusohjelma on laki, joka automaattisesti tulee voimaan. Siihenkin on vielä pitkä matka, että tuo asia edes etenee eduskunnan käsittelyyn. JOS ylipäätään etenee. 

SGL sanoi että päätös asumistuesta nuijitaan läpi syksyllä, jotta se saadaan mahdollisimman nopeasti voimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän