Tarjoilujen laittaminen juhliin on nykyisin ihan ahterista - vertaistukea kaipaan!
Ennen oli helppoa: ihmiset ilmoittivat hyvissä ajoin juhliin tulemisesta, tulivat juhliin ja söi hyvillä mielin sitä mitä tarjolla oli. Nykyisin tarjottavien määrää on todella vaikea arvioida: toiset syövät kuin hevoset ja tarjottavaa täytyy varata paljon siltä varalta, että jotkut syövät reippaasti. Toisten mielestä juhliin ei mennä täyttämään vatsaa tarjoiluilla, vaan syödään esim. matkalla. Tällaiset vieraat ottavat syötävää notkuvasta pöydästä yhtä sorttia ja valittelevat isäntäväelle, että kun juuri syötiin (vaikka kutsussa on käynyt ilmi, että juhlissa on syötävää). Toiset kaipaavat lämmintä ruokaa, toisille riittäisi pelkkä kahvi ja siivu pullaa. Joku kaipaa ehdottomasti suolaista tarjottavaa, osalle maistuu vain makea. Vieraiden joukossa saattaa olla hyvin nirsoja lapsia ja jopa aikuisia, jotka kiukuttelevat tarjoiluista. Osa ihan suoraan saattaa todeta kiertävänsä mäkkärin kautta kotiin, kun tarjoilut eivät kelpaa (vaikka tarjoiluissa ei oikeasti olisi mitään vikaa). Tähän päälle vielä erityisruokavaliot ja allergiat.
Nykyisin moni empii osallistumista ihan viime tippaan ja joutuu erikseen kysymään, oletteko tulossa. Osa ilmoittaa etukäteen tulevansa, mutta peruu sitten tulonsa viime tipassa muun syyn kuin sairastumisen vuoksi. Harva ostaa tarjottavia enää samana aamuna, joten pahimmillaan peruvien vieraiden takia isäntäväelle jää aivan hirveästi ylimääräistä tarjottavaa. Kirsikkana kakun päällä se, että nykyään moni ei enää edes osaa kiittää isäntäväkeä juhlien päätteeksi. Argh, kukkahattutäti on puhunut!
Löytyykö täältä muitakin, joita tämä nykyajan juhlien ruokakulttuuri nyppii? Ja kun joku kuitenkin ehdottaa ratkaisuksi, että kannattaa vaan lopettaa juhlien järjestäminen, niin mieli kyllä tekisi kun nykyisin on tällaista!
Ap
Kommentit (47)
Eihän se kovin fiiniä ole että juhliin mennään rohmuamaan tarjoiluvadit tyhjiksi. Ihmisillä ei ole mitään juhlaetikettiä enää.
Meillä oli oikein kivat juhlat lauantaina. Kaikki sai tulla omaan tahtiinsa ja grillissä oli makkaraa ja jäätelöä pakastimessa. Marjat sai hakea pensaista. Ja juomia oli jääkaapissa. Kaikki kiitteli, että kivaa oli.
Oma kokemus:
Jos juhlien järjestäjä on hyvin pidetty ihminen, niin on ihan sama, mitä hän laittaa tarjolle ja vieraat ovat tyytyväisiä. Jos taas juhlien järjestäjä ei ole yhtä pidetty ihminen, niin tarjoilujen suhteen ollaan kriittisempiä, juhliin ei välttämättä edes saavuta paikalle jne.
Ja en siis itse tykkää tästä nykymenosta, että seuran mukaan valikoidaan tuo mielipide. Tekisi ihmisille nykyään hyvää viettää aikaa hieman erilaistenkin sukulaisten, kaverien ja tuttujen seurassa, eikä vain niiden omien bestisten kanssa.
ette vaan osaa laittaa hyviä tarjottavia
Järjestän enää vain pieniä juhlia/tapaamisia, joihin tiedän hyvien ystävien saapuvan varmasti paikalle. Jos taas kylään tulee joku kaveri, joka on siirtänyt tapaamista useamman kerran, niin en satsaa tarjoiluihin samalla tavalla.
En ole tosielämässä törmännyt siihen, että kukaan haukkuisi tarjottavia. Tällä palstalla se on tosin ihan vakiokamaa. Aina joku kitisee vääränlaisesta ruoasta, ruoan määrästä ja muusta. Juhlat on kivoja ja tarjoilut myös. Eihöhän suurin osa ajattele samoin kanssani.
Ei ole nyt muutamaan vuoteen ollut suurempia juhlan aiheita, mutta jos kutsun ystäviä/ perhettä kylään, niin aina laitan tarjottavaksi sekä suolaista, että makeaa ja myös vegaanista, koska yksi lapsistamme on vegaani. Aina on tarjoilut kelvanneet, ja saaneet kehujakin.
Jos itse menen kutsuttuna vaikka vain kahville kaverin luo, aina vien jtn.viemistä, kukkia, kahvipaketin, suklaata tmv.
Tuntuu, että nykyään on tosiaan erilainen käyttäytymisetiketti, kuin joskus kasarilla, ja ysärillä. Mut on kasvatettu niin, että aina on tarjottavaa, vaikka kaveri tulisi vain kahville, ja aina vien viemisiä, kun joku kutsuu kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Näin +30 v iässä risoo osa lapsiperheistä, jotka eivät etukäteen kerro lapsensa ruokailutottumuksista. Aina olen kysynyt, onko jotain erityisruokavaliota, allergiaa tai muuta. Sanovat, ettei ole. Yritän laittaa ruoaksi jotain, mikä yleensä maistuu lapsille. Lihapullia ja perunamuusia, kurkkua, suklaata tms. Sitten ruokapöydässä kerrotaankin, että "meidän Aino-Väinö suostuu syömään vain Atrian nakkeja/muumikeksejä". Olisitte sanoneet asiasta etukäteen, niin olisin hommannut noita nakkeja/keksejä! Pahimmillaan ruokailuhetki menee siihen, kun se Aino-Väinö itkee, ettei halua syödä ja miksi niitä muumikeksejä ei ole.
Vanhemmat ei kerro tuota etukäteen, koska olisi tosi epäkohteliasta pyytää spesiaalitarjoilut ilman allergioita. Syy miksi tuo sitten ruokapöydässä mainitaan on se, ettei haluta isäntäväen luulevan, että vika on tarjotussa ruuassa. Siksi tuodaan esille se, ettei lapselle normaalistikaan kelpaa mikään.
No tässä esimerkki huonosta vanhemmuudesta. Jos kersalle ei kelpaa, sitten pois ruokapöydästä minkä jälkeen pahoitellaan vuolaasti isäntäväelle oman lapsen huonoa käytöstä.
Ei tulisi mieleenikään vaatia tehtäväksi omalle lapselleni tietyn merkin nakkeja tai keksejä! Meillä pieni lapsikin jo tietää itse, että vieraissa sitä syödään mitä tarjolla on, tai ei sitten syödä eikä asiasta mutista töykeästi, puhumattakaan että huutaisi ja itkisi rääkyen.
En tunnista ilmiötä. Tarjoiluni ovat aina kelvanneet, otan tietämäni erikoisruokavaliot huomioon ja pyrin siihen, että tarjottavista jää rääppiäisiin. Aina ei jää, mutta ikinä ei ole mennyt ruokaa roskiin. Kukaan ei ole ikinä valittanut, päinvastoin kiitellyt.
Olen järjestänyt syntymäpäiviä, rippijuhlia, aikuisten hupijuhlia,myös oman vanhemman hautajaisiin tehtiin ruoat itse.
Ehkä vika on vieraissa?
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus:
Jos juhlien järjestäjä on hyvin pidetty ihminen, niin on ihan sama, mitä hän laittaa tarjolle ja vieraat ovat tyytyväisiä. Jos taas juhlien järjestäjä ei ole yhtä pidetty ihminen, niin tarjoilujen suhteen ollaan kriittisempiä, juhliin ei välttämättä edes saavuta paikalle jne.
Ja en siis itse tykkää tästä nykymenosta, että seuran mukaan valikoidaan tuo mielipide. Tekisi ihmisille nykyään hyvää viettää aikaa hieman erilaistenkin sukulaisten, kaverien ja tuttujen seurassa, eikä vain niiden omien bestisten kanssa.
En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat. Olen itse sekä vähän erilainen että pidetty. En halua viettää aikaa niiden sukulaisten tai tuttavien kanssa, jotka eivät erilaisuuttani hyväksy, miksi pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän myös ne kilteimmät pojat olisivat nuorena halunneet lähteä mukaan juhlimaan ja pitämään hauskaa. 🥺
Mitä vi**ua, sinä tulet toistenkin ketjuun kitisemään omaa paskaspämmiäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tarjottavat uusiksi.
Minua harmitti usein nuo peruneet vieraat ja kun ruokaa jäi niin paljon yli. Nykyisin laitan vain sellaista, minkä voi juhlien lopuksi pakastaa. Jälkiruokien kohdalla suosin kuivatuotteita, suklaakonvehdit jne, jotka eivät mene pilalle, vaikka niitä jäisi yli.
Pienempien juhlien kohdalla ostan ja valmistan tuoreet tarjottavat vasta samana aamuna, kun tiedän, ettei tule sairastumisperuutuksia.
Miksi tätä on alapeukutettu?
Koska kuivatuotteet, kuten suklaakonvehdit eivät ole mitään juhlatarjottavia.
En kyllä itse kehtaisi valittaa jos minulle tarjotaan ruokaa ja juomaa.
Itsellä risoo nuo viime tipan perumiset. Usein olen jo ehtinyt ostaa ruoat valmiiksi. Eikä juhlatarjottavat nykyisin mitään halpoja ole, hinnat ovat nousseet paljon parin vuoden aikana.
On teillä ongelmat. Vaihtakaa vieraita.
Erityisruokavaliot on kyllä haastava juttu, enää ei riitä se, että on myös vegevaihtoehtoa tarjolla, vaan usein pitää olla myös vegaani- ja keliakiaystävälliset vaihtoehdot. Itse en näitä jälkimmäisiä osaa edes tehdä, ts. ei ole tietoa hyvistä resepteistä.
Äitini juuri muisteli, että lapsuudessamme riitti, kun oli täytekakku ja keksipaketti tarjolla (pois lukien erityisjuhlat kuten häät tms.). Nykyään pitää olla suolaista ja makeaa, ja samalla myös terveellistä. Lastenjuhliinkin pitäisi olla tiedostavat terveelliset herkut (jotka jää usein syömättä, ellei niitä ala veistelemään johonkin siilin tai perhosen muotoon).
Kun ei itse tee asioista ongelmaa, niin se ei ole ongelma. Minä en jaksa noita ilmoittautumishässäköitä, kun kutsutut eivät osaa päättää osallistuvatko vai eivät. Joten en ota mitään ilmoittautumisia vastaan, vaan varaan ruokaa kaikille kutsutuille. Ne tulevat jotka tulevat, ja sillä hyvä.
Juhlien jälkeen pidän rääppiäisiä, jolloin jäljelle jääneitä ruokia saa hyötykäyttöön. Ja juhlien jälkeen pakastan kaiken pakastuskelpoisen. Viimeksi laitoin pakastimeen lihaa ja täytekakun. Salaatteja syötiin oman perheen voimin niin kauan kuin ne olivat hyviä. Se että kilo salaatteja menee roskikseen ei ole siitä kokonaiskustannuksesta kuin promillen tappio, joten ei siitä kannata harmistua enempää kuin mikä sen arvo on.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei itse tee asioista ongelmaa, niin se ei ole ongelma. Minä en jaksa noita ilmoittautumishässäköitä, kun kutsutut eivät osaa päättää osallistuvatko vai eivät. Joten en ota mitään ilmoittautumisia vastaan, vaan varaan ruokaa kaikille kutsutuille. Ne tulevat jotka tulevat, ja sillä hyvä.
Juhlien jälkeen pidän rääppiäisiä, jolloin jäljelle jääneitä ruokia saa hyötykäyttöön. Ja juhlien jälkeen pakastan kaiken pakastuskelpoisen. Viimeksi laitoin pakastimeen lihaa ja täytekakun. Salaatteja syötiin oman perheen voimin niin kauan kuin ne olivat hyviä. Se että kilo salaatteja menee roskikseen ei ole siitä kokonaiskustannuksesta kuin promillen tappio, joten ei siitä kannata harmistua enempää kuin mikä sen arvo on.
Aika rajua kuitenkin, että kilo salaattia pitää heittää. Itse teen salaatit joko kulutuksen mukaan lisäämällä tai niin, että ainekset voi hyödyntää myös kypsissä ruoissa.