"Toivon, etten olisi koskaan koskenut siihen" suosittu laihdutuslääke voi aiheuttaa mahalaukun halvauksen?
Ozempic ja Wegovy saattavatkin aiheuttaa mahalaukun halvauksen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toivon-etten-olisi-koskaan-koskenut…
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näläntunne tulee hoikallekin se on ihan normaalia. En ymmärrä miksi vatsan pitäisi olla aina ääriäänmyöten täysi.
Se on se tunnesyöminen. Esim itse syön stressaantuneena helposti liikaa ja väärin.
Minullakin on paljon helppoja ratkaisuja muiden ongelmiin.
Ja mä en taas silloin pysty syömään lainkaan. Mulla saattaa mennä useampi päivä syöden vain pari mandariinia 🙄
Olin ennen samaa mieltä siitä että lihavuus on itseaiheutettu ongelma josta pitää päästä eroon omin keinoin, kunnes päädyin seuraamaan yhden koko ikänsä lihavuudesta kärsineen kaverin laihdutusurakkaa. Tämä itki kun sai ekan kerran laihdutuslääkkeet käyttöönsä, oli kuulemma ensimmäinen kerta elämässään kun ei tuntenut jatkuvaa, kiljuvaa nälkää ja ruoka oikeasti täytti. Ei se laihdutus ole niin yksinkertaista jos on koko kroppa sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen samaa mieltä siitä että lihavuus on itseaiheutettu ongelma josta pitää päästä eroon omin keinoin, kunnes päädyin seuraamaan yhden koko ikänsä lihavuudesta kärsineen kaverin laihdutusurakkaa. Tämä itki kun sai ekan kerran laihdutuslääkkeet käyttöönsä, oli kuulemma ensimmäinen kerta elämässään kun ei tuntenut jatkuvaa, kiljuvaa nälkää ja ruoka oikeasti täytti. Ei se laihdutus ole niin yksinkertaista jos on koko kroppa sekaisin.
Mä en yleensä viitsi kommentoida näihin, mutta toteanpa että ymmärrän aivan täysin. Itsellä oli sama fiilis, olen kymmenien kilojen jojottelija, suolistobakteerikanta vaihtunut ja -hormonit sekaisin toisen sairauden hoidon vuoksi (ei Suomessa). Se nälkä on kivulias ja raateleva kaikki-mulle-heti -nälkä, ei mikään normaalin ihmisen (jollainen ennen olin) syömällä sammuva pikkunälkä.
Mun henkeni luultavasti pelastui lääkityksen myötä. Verenpainelääkkeetkin sai heittää roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan lopettaa mässäily.
"Mässäilyn" lopettaminen on kovin vaikeaa, jos on jatkuvasti nälkä. Sitä laihat eivät ymmärrä, että lihominen johtuu nälän sammuttamisesta, ei niinkään liiasta syömisestä silloin, kun näläntunnetta ei ole.
Psyykkinen oire. Ahdistus taustalla? Tupakan himo on sama juttu. Vaihtakaa ruokavalio puhtaammaksi. Ei eineksiä ja E-koodeja. Kokeile. Vaatii toki aluksi itsekuria ja kokkaamista. Kaali, selleri, kaikki tumma vihreä, sitruunan puristettu mehu.....pois nakit, makkarat. Ei marinoituja lihoja.
Useimmat ihmiset haluavat syödä ruokaa, ei rehuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme että siitä puhutaan vain laihdutuksen yhteydessä, vaikka miljoonat ihmiset käyttävät sitä diabeteksen hoitoon. Onko tämä joku juoni, jolla yritetään pelotella laihduttajia luopumaan lääkkeestä, että sitä riittäisi diabeetikoille?
Mun kaveri sai sitä Ozempicia laihtuakseen, ja söi sitä jonkin aikaa, ja lähti painokin putoamaan vauhdilla. Sitten kun sitä ei apteekeista saanutkaan, hän aatteli, ettei haittaa, hän pärjännee ilmankin. Mutta sanoo nyt, että kun lopetti tuon lääkkeen, niin ruokahalu ollut aivan loputon, ja nälkä koko ajan, ja on lihonut paljon enemmän, kuin edes laihtui. Ne pudonneet kilot tulivat korkojen kera takaisin. Nyt häntä ketuttaa, että koskaan meni edes aloittamaan ko.lääkettä.
( ps. Mä en tuota linkitettyä juttua lukenut, kunhan kommentoin aloitukseen 🙄 ).
Ozempicia ei syödä. Lääke pistetään ihon alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näläntunne tulee hoikallekin se on ihan normaalia. En ymmärrä miksi vatsan pitäisi olla aina ääriäänmyöten täysi.
Se on se tunnesyöminen. Esim itse syön stressaantuneena helposti liikaa ja väärin.
Minullakin on paljon helppoja ratkaisuja muiden ongelmiin.
Ja mä en taas silloin pysty syömään lainkaan. Mulla saattaa mennä useampi päivä syöden vain pari mandariinia 🙄
Ole onnellinen
Gastropareesissa eli mahalaukun halvauksessa mahalaukun tyhjeneminen on hidastunut ilman sairautta. Tila aiheuttaa esimerkiksi turvotusta, pahoinvointia ja oksentelua, ja sen tavallisimmat syyt ovat diabetes ja mahalaukun leikkauksen jälkitila.
Syytä laihdutuslääkkeiden yhteydessä havaituille vatsahalvauksille ei tiedetä. Lisätutkimuksia aiheesta tarvitaankin lääkkeiden osuuden selvittämiseksi. Nyt esiintyvät tiedot voivat olla merkki siitä, että lääke yksinkertaisesti paljastaa tai pahentaa jo piilevästi olemassa ollutta tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lihonut ja saanut pienen maharepun. Kokeilin mässäilyä, olkutonta herkutteluelämää puoli vuotta. Lihoin tosi nopeasti. Esim. jäätelö missä on tolkuton määrä lisäaineita saa järkyttävän syömisen himon käyntiin. En voi lopettaa. Suolaista, makeaa, suolaista, syön kunnes ruoka loppuu. Palaan normaaliin ruokailuun. Ja varmaankin puolen vuoden päästä etureppu on sulanut tekemättä ylimääräisiä lenkkejä tai kärrynpyörä. Ruokavalio laihduttaa, ei lääke tai liikunta.
Tuo lääke varmaan aiheuttaa suolisto tai mahasyövän.....
Tuo, että ihminen vain ihmeellisesti laihtuu alkamalla syödä normaalisti on typerintä mitä olen kuullut, mutta niin moni sitä viljelee. Laihtumiseen tarvitaan kalorivaje ja se tarkoittaa nälän sietämistä, joka on kaukana normaalista syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kannattaa, mutta se ei vielä laihduta ketään, jos ylipainoa on jo päässyt kertymään.
Miksi olet mässäillyt itsesi ylipainoiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lihonut ja saanut pienen maharepun. Kokeilin mässäilyä, olkutonta herkutteluelämää puoli vuotta. Lihoin tosi nopeasti. Esim. jäätelö missä on tolkuton määrä lisäaineita saa järkyttävän syömisen himon käyntiin. En voi lopettaa. Suolaista, makeaa, suolaista, syön kunnes ruoka loppuu. Palaan normaaliin ruokailuun. Ja varmaankin puolen vuoden päästä etureppu on sulanut tekemättä ylimääräisiä lenkkejä tai kärrynpyörä. Ruokavalio laihduttaa, ei lääke tai liikunta.
Tuo lääke varmaan aiheuttaa suolisto tai mahasyövän.....Tuo, että ihminen vain ihmeellisesti laihtuu alkamalla syödä normaalisti on typerintä mitä olen kuullut, mutta niin moni sitä viljelee. Laihtumiseen tarvitaan kalorivaje ja se tarkoittaa nälän sietämistä, joka on kaukana normaalista syömisestä.
Olin 500 kcal vajeella joka päivä kun laihdutin, en nähnyt nälkää enkä tarvinnut sietää näläntunnetta. Kun opettelee yhdistelemään ruokia oikein se ei ole kärvistelyä. Ja kyllä, ihan on normaalia syömistä se, nimittäin sellaista josta ei sitten kerry sitä ylipainoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta paras lääke
Ikävä kyllä ei ole. Liikunnalla on tutkitusti enintään 10-20% vaikutus painonpudotuksessa. Monia muita hyötyjä liikunnalla toki on. Liikunnan myytti elää sitkeänä edelleen.
.Terveisin painon kanssa kamppaileva triathlonisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mässäilyn" lopettaminen on kovin vaikeaa, jos on jatkuvasti nälkä. Sitä laihat eivät ymmärrä, että lihominen johtuu nälän sammuttamisesta, ei niinkään liiasta syömisestä silloin, kun näläntunnetta ei ole.
Psyykkinen oire. Ahdistus taustalla? Tupakan himo on sama juttu. Vaihtakaa ruokavalio puhtaammaksi. Ei eineksiä ja E-koodeja. Kokeile. Vaatii toki aluksi itsekuria ja kokkaamista. Kaali, selleri, kaikki tumma vihreä, sitruunan puristettu mehu.....pois nakit, makkarat. Ei marinoituja lihoja.
Ole sitten lihava, tulet kyllä pysymään sellaisena.
Ozempic on ylensyöjälle sama kuin antabus alkoholistille. Ja se antabus yksinään ei ole koskaan ketään raitistanut, jos auttanut edes vähääkään. Jos ajattelu-ja toimintatavoissa ei ala tapahtua radikaaleja muutoksia ei mikään todellakaan muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa, kalaa, kanaa, kaikkea voi syödä. Ei jalostettuja, marinaadeissa muhivia, friteerattuja....Osta rehut rehuina ja lihat lihoina. Oikeaa RUOKAA ilman lisäaineita.
Vai eikö lihava osaa kokata? Kuoria kasviksia? Liian vaikeaa nousta sohvalta lieden äärelle puoleksi tunniksi, wolttaus helpompaa?!?
Vierailija kirjoitti:
Ozempic on ylensyöjälle sama kuin antabus alkoholistille. Ja se antabus yksinään ei ole koskaan ketään raitistanut, jos auttanut edes vähääkään. Jos ajattelu-ja toimintatavoissa ei ala tapahtua radikaaleja muutoksia ei mikään todellakaan muutu.
Elämäntapa muutos. Total 100. Kyllä Just näin. Kaikista siihen ei ole.
Olet oikeassa. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lääke varmaan aiheuttaa suolisto tai mahasyövän.....Tuo, että ihminen vain ihmeellisesti laihtuu alkamalla syödä normaalisti on typerintä mitä olen kuullut, mutta niin moni sitä viljelee. Laihtumiseen tarvitaan kalorivaje ja se tarkoittaa nälän sietämistä, joka on kaukana normaalista syömisestä.
Olin 500 kcal vajeella joka päivä kun laihdutin, en nähnyt nälkää enkä tarvinnut sietää näläntunnetta. Kun opettelee yhdistelemään ruokia oikein se ei ole kärvistelyä. Ja kyllä, ihan on normaalia syömistä se, nimittäin sellaista josta ei sitten kerry sitä ylipainoakaan.
Aivan. Olit kalorivajeella ja siksi laihduit, ei siis käynyt itsestään. Kun ihmisellä on elämässään muutenkin rankkaa, asiaan ei pysty välttämättä panostamaan, kuten sinä teit. Mutta itserakkaan ihmisen on mahdotonta asettua toisen asemaan, on vain minä, minä ja loputon erinomaisuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Olit kalorivajeella ja siksi laihduit, ei siis käynyt itsestään. Kun ihmisellä on elämässään muutenkin rankkaa, asiaan ei pysty välttämättä panostamaan, kuten sinä teit. Mutta itserakkaan ihmisen on mahdotonta asettua toisen asemaan, on vain minä, minä ja loputon erinomaisuuteni.
Voi ihme näitä uhriutujia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaa, kalaa, kanaa, kaikkea voi syödä. Ei jalostettuja, marinaadeissa muhivia, friteerattuja....Osta rehut rehuina ja lihat lihoina. Oikeaa RUOKAA ilman lisäaineita.
Vai eikö lihava osaa kokata? Kuoria kasviksia? Liian vaikeaa nousta sohvalta lieden äärelle puoleksi tunniksi, wolttaus helpompaa?!?
Kyllä minä ainakin olen ylipainoinen juuri siksi, että rakastan kokkaamista ja kaiken tekemistä alusta alkaen itse. Sinä taidat olla surkea kokki, kun luulet, että valmiit marinadit ovat tie lihomiseen. Niitä kun ei oikea ruuanystävä alas saa, ja varmasti laihtuisin, jos joutuisin niillä elämään. Olen kuitenkin too-si syntinen, olen woltannut kaksi kertaa elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kommentointisi osoittaa terveen ajattelun vajetta päässäsi. Siksi olet syönyt itsesi täysin epäkuntoon. Syöt vaikka ei tarvitse. Nälkä on terve tunne. Nälkä siirtyy seuraavaan nälkään syömällä säännöllisesti tavallinen määrä tavallista RUOKAA. Tavallinen kotiruoka on halpaa. Olet kuin alkoholisti.
Kokeile, älä valita.
Tuokin on yksilöllistä. Itse kun olin vaikeassa elämäntilanteessa, en pystynyt syömään oikein mitään. Ainoat syömiset, mitä sain kurkustani alas, oli mandariinit, kirsikkatomaatit ja juurikin jäätelö. Jäätelöä söin huoletta niin paljon, kuin mieli teki, eikä se todellakaan lisännyt mulla ruokahalua yhtään mihinkään, jos ei sitä jädeä lasketa. Ja tällä tyylillä päinvastoin laihduin, vaikken ollut lihava aiemminkaan ( 170/ 57 ). Joten se mikä toimii / ei toimi kelläkin, on hyvinkin yksilöllistä.