Miten reagoisit, jos pilkkaamasi henkilö paljastaisi sairastaneensa vakavaa...
masennusta kulkien hymyssä suin ja vähän hömelönä elämäänsä eteenpäin töissä ja muualla vuosikymmeniä.
Mitä ajatuksia se herättäisi sinussa, joka pidät häntä hieman yksinkertaisena ja outona? Sinä joka et tunne häntä, mutta olet kuullut outoja juttuja ja joita totena pitäen juorusit ilkeämielisesti eteenpäin.
Nostattaako se mielessäsi enemmän ivaa häntä kohtaan, jos saisit tietää hänen kamppailleen 20 vuotta ihan oikean vakavan masennuksen kanssa? Haukkuisitko häntä edelleen kaverittomaksi outolinnuksi ja niillä monilla muilla pilkkaleimoilla joita joku hänelle antoi ja te totuutena levititte. Mikään niistä ei vain ollut tai ole totta. Sosiopaatti nautti juorujen keksimisestä ja levittelystä.
Kommentit (26)
Jännä oletus. Mulla on tapana pilkata vain julkisessa roolissa olevia henkilöitä, jotka ensin postailee nettiin rasistista paskaa, puolustelee sitä, sitten pyytää anteeksi ja sitten jatkaakin puolustelua. Muiden sosiaalinen elämä, "yksinkertaisuus" tms. ei paljoa kiinnosta.
Miettisin, miksi niin moni masentuu ja tekee töitä, hankkii asunnon, kesämökin, matkustelee jne. ja sitten kruunaa sen kaiken kertomalla, että hei, mä olen masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin, miksi niin moni masentuu ja tekee töitä, hankkii asunnon, kesämökin, matkustelee jne. ja sitten kruunaa sen kaiken kertomalla, että hei, mä olen masentunut.
Miettisit näin tyhmäksi pilkkaamistasi?
Ajattelisin, että toivottavasti tuntuu näillä ivaajilla pikkinä jossakin.
Minä en hauku muita enkä puhu ilkeämielisesti ihmisistä, jotka eivät ole tehneet minulle mitään pahaa.
Mutta jos on ollut ilkeä minulle tai kiusannut tai mustamaalannut tai mitä vielä, niin en peittele ilkeän ihmisen tekoja. En vaikka hän vetoaisi masennukseensa. Ilkeä ei saa minulta myötätuntoa, vaikka hänellä olisi kaksi masennusta päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Jännä oletus. Mulla on tapana pilkata vain julkisessa roolissa olevia henkilöitä, jotka ensin postailee nettiin rasistista paskaa, puolustelee sitä, sitten pyytää anteeksi ja sitten jatkaakin puolustelua. Muiden sosiaalinen elämä, "yksinkertaisuus" tms. ei paljoa kiinnosta.
En tiedä miten onnistuit vetämään politiikan asiaan mutta se taitaakin olla nykyaikaa. Kertoo sinusta paljon. Olet varmasti hauska ja normaali henkilö joka ei vedä asioita liian vakavasti.
Minulla on skitsofrenia ja minua pilkataan jatkuvasti. Kukaan ei tiedä sairaudestani. Kaikki sairaudet eivät näy ulos.
Nämä tälläiset on kamalia. Meillä yhdessä työyhteisössä oli pari tällaista käärmettä, jotka myrkyttivät ilmapiiriä suoranaisilla valheilla. Ongelmaksi muodostui se, että muut uskoivat nämä valheet. Kieroilija saattoi pokkana väittää uhrinsa sanoneet toisesta jotakin, joka loukkaa tätä. Tietysti tämä toinen suuttui.
Minulle suututtiin siitä, kun kerroin tutun sanoneen mun näyttävän Marilynilta. Juorusivat kuinka pidän itseäni hyvän näköisenä, vaikka en näytä miltään. Facebookiin ilmestyi todella rumia otoksia otsikolla "Kaunotar Katariina."
Siinä pettyi ihmisiin ja niiden älyyn. Ihan sairas jupakka. Pilkkakommentteja tuli vielä vuosien jälkeen. En ollut itse niin sanonut, enkä niin ajatellut. Erehdyin vain toistamaan toisen henkilön mielipiteen. Osui jonkun kiusaajan heikkoon itsetuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle suututtiin siitä, kun kerroin tutun sanoneen mun näyttävän Marilynilta. Juorusivat kuinka pidän itseäni hyvän näköisenä, vaikka en näytä miltään. Facebookiin ilmestyi todella rumia otoksia otsikolla "Kaunotar Katariina."
Siinä pettyi ihmisiin ja niiden älyyn. Ihan sairas jupakka. Pilkkakommentteja tuli vielä vuosien jälkeen. En ollut itse niin sanonut, enkä niin ajatellut. Erehdyin vain toistamaan toisen henkilön mielipiteen. Osui jonkun kiusaajan heikkoon itsetuntoon.
Hyi mitä tyyppejä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on skitsofrenia ja minua pilkataan jatkuvasti. Kukaan ei tiedä sairaudestani. Kaikki sairaudet eivät näy ulos.
Taitaa se sinun sairautesi sittenkin näkyä ulospäin.
Miksi ette ikinä puutu siihen kiusaamiseen?
Miksi katsotte vierestä, kun jonkun elämä tuhotaan?
Kiusaaja kiusaa. Te mahdollistatte sen
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ikinä puutu siihen kiusaamiseen?
Miksi katsotte vierestä, kun jonkun elämä tuhotaan?
Kiusaaja kiusaa. Te mahdollistatte sen
Hyvä kysymys?
Kirjoitat ilmeisesti omasta elämästäsi
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on valtava pelko eri sairauksia kohtaan ja pelko tulee suusta ulos pilkkana. Minullakin on sairaus, fyysinen, joka aiheuttaa voimakasta uupumusta ja turvottaa kehoa. Saan jatkuvasti pilkkaa omilta ja vierailta. Lyödään kuin vierasta sikaa. Väsyneenä ei jaksa aina reagoida kaikkien sanoihin, varsinkin kun sitä paskaa on joutunut kuuntelemaan vuosikymmeniä. Pitävät vielä tyhmänä kun en reagoi ja naureskelevat päin naamaa. Ihmiset on tyhmiä ja kun jokin sairaus iskee pilkkaajalle itselleen, sitä valitusten määrää ei usko kukaan. "Miten MINULLE voi tulla?".Mitenköhän? Yleensä eivät kehtaa enää katsoa silmiin kun tietävät että minä annan takaisin samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on valtava pelko eri sairauksia kohtaan ja pelko tulee suusta ulos pilkkana. Minullakin on sairaus, fyysinen, joka aiheuttaa voimakasta uupumusta ja turvottaa kehoa. Saan jatkuvasti pilkkaa omilta ja vierailta. Lyödään kuin vierasta sikaa. Väsyneenä ei jaksa aina reagoida kaikkien sanoihin, varsinkin kun sitä paskaa on joutunut kuuntelemaan vuosikymmeniä. Pitävät vielä tyhmänä kun en reagoi ja naureskelevat päin naamaa. Ihmiset on tyhmiä ja kun jokin sairaus iskee pilkkaajalle itselleen, sitä valitusten määrää ei usko kukaan. "Miten MINULLE voi tulla?".Mitenköhän? Yleensä eivät kehtaa enää katsoa silmiin kun tietävät että minä annan takaisin samalla mitalla.
Kiusaajat tunnistavat kuka on "heikoilla" ja käyvät kimppuun. Varsinkin jos vielä ulos päin sairaus näkyy. Minulla on ollut syöpä ja vakava masennus. Luulevat minua heikoksi mutta kyllä tässä on semmoisissa liemissä keitetty että minun nenälle ei enää kukaan hypi. Olen saanut tarpeekseni ja täältä pesee takaisin. Kivut ja vaivat vielä tekevät ekstraärtyisäksi niin tulee reagoitua reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Täydellinen esimerkki siitä miten ihmiset eivät ymmärrä kuulemaansa tai lukemaansa. Eli ovat tyhmiä. Siksipä ei kannata ikinä koskaan uskoa mitään juoruja, ovat lähes 100% täysin päinvastoin kuin juoruaja kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat tunnistavat kuka on "heikoilla" ja käyvät kimppuun. Varsinkin jos vielä ulos päin sairaus näkyy. Minulla on ollut syöpä ja vakava masennus. Luulevat minua heikoksi mutta kyllä tässä on semmoisissa liemissä keitetty että minun nenälle ei enää kukaan hypi. Olen saanut tarpeekseni ja täältä pesee takaisin. Kivut ja vaivat vielä tekevät ekstraärtyisäksi niin tulee reagoitua reippaasti.
Näinhän se on, mutta en ymmärrä mikä tyydytys siitä kiusaavalle tulee että saa lyödä heikommaksi luulemaansa ihmistä. Vahvistaako se muka jotenkin kiusaajan heikkoa itsetuntoa? Yhteisö tai perhe tai mikä tahansa ihmisryhmähän on aina yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Miksi kukaan haluaisi heikentää sitä vielä lisää?
Minä en uskonut sairauksista kiusaamiseen aikuisiällä ennen kuin itse sairastuin. Kyllähän vaan suomalainen, keski-ikäinen mies kiusaa; sekä lääkityksen tuomasta turvotuksesta että muusta elämää kaventavasta vaivasta. Luultavasti vielä onanoi kipupäiville 😳 Ihan helvetin sairasta jengiä vapaana, ja mukana työelämässä!
Jotkut käyttävät muita lyömäsäkkeinä tai manipuloinnin kohteina. Reagoisin olettamalla, että ilkeiden juttujen alulle laittaja on kiusaaja.
Kaverittomaksi haukkuminen on sairasta. Mitä ihmettä sellainen muille kuuluu? Ehkä pilkkaaja olisi halunnut alkaa käskyttää ja pyörittää kiusaamaansa ystävyyden varjolla. Kun se ei onnistunut, alkoi levittää ilkeitä juttuja.
Jonkun haukkuminen väärin puhuvaksi on osa samaa ilmiötä. Jos joku ei käyttäydy kuten kiusaaja haluaa, kiusaaja voi alkaa väittää vaikka mitä. Ihan kuin ihminen itse ei saisi päättää, mitä puhuu ja keiden ystävä on.