Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka pidätte helteestä ja lämmöstä ja ollut lomalla nyt heinäkuun

Vierailija
27.07.2023 |

Masentaako säiden takia? Minä en mahda sille minkään että loma alkaa lähentyä loppuaan ja koko loman olen jaksanut tsempata itseäni että säähän ei voi vaikuttaa, asenteeseen kyllä. Nyt tuntuu vaan etten pysty enää, suoraan sanoen hieman v*tuttaa, olen odottanut ja odottanut että ehkä kohta sieltä se yksi helleviikko tulee mutta huonolta näyttää. Auringonpaistetta siniseltä taivaalta olen nähnyt viimeeksi yli viikko sitten, täällä on oikeasti ollut melko pilvistä ja lämpötilat +18 paikkeilla. Sitä ennenkään lämpötila wi tässä kuussa ole kohonnut yli +22 asteeseen. Yleensä Itä-Suomi ollut se lämpimin paikka. En yleensä kesälomaksi suunnittele erityistä tekemistä, vaan lomani on oleilua ja ulkona nautiskelua pääosin, reissut on sitten muulloin, "huonompien" kelien aikaan. Tuntuu etten ole latautunut tarpeeksi tulevaa työvuotta varten.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen niin, että kesä on minulle koko kesäkausi toukokuun alusta syyskuun loppuun (lasitetun parvekkeen käyttökausi), enkä lataa lomaan sääodotuksia. Ymmärrän kyllä harmituksen, mutta silti on niin tavattoman kaunista, vihreää...

Etenkin nyt Suomen kesä tuntuu ihanalta, kun eteläisessä Euroopassa on tukalaa. 

Pidän lomani yleensä vasta loppukesästä, jottei tule liian pitkää syyskautta. Silloin tällöin myös lähden reissuun lämpimämpään syys-lokakuussa ja niin pidennän kesää.

Vierailija
22/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kelit on mitä on. En jotenkin Suomessa ollessa edes oleta, että olisi kuumia kelejä koko ajan. Rakastan helteitä, mutta minusta on silti ollut ihan hyvä kesä. Omaa hyvinvointia ei voi laskea sen varaan, onko Suomessa hellettä vai ei.

Mutta meillä kyllä pieni rivarinpiha on aina todella kuuma, kun on yli +15. Siinä olen keväästä saakka nauttinut kuumuudesta ja kylmistä juomista. Mutta minusta on vähän huolestuttavaa, jos työvuoteen latautuminen on kiinni säistä ja lämpötiloista. Silloin pitäisi olla joku varasuunnitelma viileämmille kesille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kesään ei ole normaalisti kuulunut hellettä, viime vuodet ovat saaneet ihmiset pitämään hellekausia selvyytenä.

Vierailija
24/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentaa. Tuntuu, ettei ole kunnon lomaa edes ollut. Kaikki ihanat hellevaatteet lojuneet käyttämättä. Vähän sellainen fiilis, että oli vain kevät, sitten yksi päivä kesää ja sitten ollaankin jo syksyssä. Sen yhden päivän ehdin nauttia.

Sama juttu minulla. Olen myös jotenkin kääntynyt ihan syysfiilikseen, selaillut nettikaupoista neuleita sekä neulomisohjeita, meinasin kynttilätkin kaivaa esille. Oikein piti muistuttaa itseä että nyt on heinäkuu ja kesä "parhaimmillaan", syysjuttuja ehtii sitten syyskuun alussa. Ap

Mä tilasin kans neuletakkeja! Kun ei edes kesällä tarkene ilman. Olisikin ollut vain syksyksi, mutta kun nyt on tarvinnut joka päivä.

Vierailija
25/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääruikuttajat taitavat olla sellaisia ruikuttajia muutenkin. Hei LOMA; pääasia että saa olla pois töistä ja levätä ja rentoutua!!

Vierailija
26/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin kyllä helteistä, mutta viime viikon reissattiin asuntoautolla ilman ilmastointia niin toivoin 18-22 lämpötilaa ja juuri siinä 20 kieppeillä oli koko viikon eikä osunut meidän reitille sadetta kuin yhdelle illalle joka sekin meni matkustaessa joten ei haitannut. Heinäkuun 10 alkoi loma ja siitä tasan kaksi viikkoa oli ihan hyvää keliä, kovaa tuulta vain yhtenä päivänä eikä satanut ja lämpö 20. Ihan hyvin ole tarennut. Nytkin on aurinkoista. Vain maanantaina satoi. Ennusteiden mukaan piti sataa koko heinäkuu mutta ei ole osunut sinne missä itse olen reissannut: Savonlinna, Puumala, Turku, Hämeenlinna, Vaasa jne. Vielä viikko lomaa. Koko ajan pitäisi sataa. Saa nähdä.

Vierailija
27/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei masenna. Täällä etelässä on ollut täydelliset kelit 28-37 astetta. 5 viikkoa takuulämpöä:)

Vierailija
28/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kieltämättä olisin toivonut sellaista edes muutaman päivän hellejaksoa lomalle, sellaista kunnon rantapäivä-keliä. Nyt oli melkein koko ajan tosi epävakaista, ainakin sateen uhkaa. Jäi tosiaan ne kesämekot ja shortsit aika vähälle käytölle. Parhaat kelit oli käsivarren Lapissa lomaillessa, vastoin kaikkia odotuksia!

Vierailija
29/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa varmasti toivoo lomallensa osuvan mukavat ja kesäiset kelit. Kyllä se voi harmittaa jos koko loman ajan sataa tai on kylmä. Minulla on ollut loma heinäkuussa, mutta ihan kivoja kelejä tähän on mahtunut. Itse olen kyllä sellainen, että en harrasta auringon ottamista tai rannalla makoilua. Olen tyytyväinen jos on +20 ja puolipilvistä. Eli en ole harmistunut, vaikka helteitä ja kuumia päiviä ei olekaan lomalle osunut kuin ehkä 2. 

On ehkä parasta koittaa vaan asennoitua lomaan oikein. Eli saat tehdä vapaasti mitä haluat ja milloin haluat, eikä työt estä. Säähän emme mitenkään voi vaikuttaa, se on mikä se on. Keksii vaikka valmiiksi sateisille päiville mukavaa tekemistä. Voi mennä leffaan, museoon, ravintolaan. Tai sitten uimahalliin, johonkin sisäliikuntapaikkaan tai kutsua ystäviä tai sukulaisia kylään.

Vierailija
30/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän helteestä ja onneksi loma sattui tänä vuonna kesäkuulle.

Olen muutenkin pannut merkille että viime vuosina on useimmiten ollut heinäkuu sateinen ja elokuun alussa on ollut hellettä.

Mutta joo, ymmärrän tynteesi ap ja itseänikin harmittaisi jos olisin ollut lomalla heinäkuun.

Olen huomannut saman, viime vuonnakin elokuun alkupuoli oli helteinen ja lämmin, lisäksi kesäkuussa aina sattunut joku hyvien kelien jakso. Meillä kiertävä lomalista niin ensivuonna lomailen sitten elokuussa! Muistelen vain lapsuuttani (n.20v sitten) että silloin oli heinäkuussa aina hellettä. Ap

Nopealla guuglauksella jotain esimerkkejä heinäkuun säästä. Joku löytää varmaan ihan kattavat tilastotkin tästä!

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/aiemmat-heinakuut

No tämän vuoden heinäkuu, ei yhtään hellepäivää kun katsoin minua lähinnä olevaa mittausasemaa. Ap

Vierailija
31/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään etelään aina viikoksi tai kahdeksi lomalle

Suomen säistä ei voi tietää

Vierailija
32/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nytkin 22 ja ihan rantasää

Vierailija
33/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene sisiliaan ja rodokselle on äkkiöähtöjä

Turha säästä vinkua

Vierailija
34/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannallamakoilijat on niitä tulevaisuuden syöpäpotilaita

Vierailija
35/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nytkin 22 ja ihan rantasää

Missä eri todellisuudessa sä elät?? Mulle +22 on collegepaita ja shortsit plus tennarit ja varsinkin jos ei aurinko paista pilvettömältä taivaalta... Ap

Vierailija
36/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt heinäkuusta 10 päivää kotimaassa ja ne ovat olleet lämpimiä. Kesälomallani on tähän mennessä satanut kolmena päivänä. Pitkähihaista tai -lahkeista ei ole tarvinnut pukea ylle kertaakaan.

Vierailija
37/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän helteestä ja onneksi loma sattui tänä vuonna kesäkuulle.

Olen muutenkin pannut merkille että viime vuosina on useimmiten ollut heinäkuu sateinen ja elokuun alussa on ollut hellettä.

Mutta joo, ymmärrän tynteesi ap ja itseänikin harmittaisi jos olisin ollut lomalla heinäkuun.

Olen huomannut saman, viime vuonnakin elokuun alkupuoli oli helteinen ja lämmin, lisäksi kesäkuussa aina sattunut joku hyvien kelien jakso. Meillä kiertävä lomalista niin ensivuonna lomailen sitten elokuussa! Muistelen vain lapsuuttani (n.20v sitten) että silloin oli heinäkuussa aina hellettä. Ap

Nopealla guuglauksella jotain esimerkkejä heinäkuun säästä. Joku löytää varmaan ihan kattavat tilastotkin tästä!

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/aiemmat-heinakuut

No tämän vuoden heinäkuu, ei yhtään hellepäivää kun katsoin minua lähinnä olevaa mittausasemaa. Ap

Tuo linkki olikin vaan esimerkki, että en ne heinäkuut ole aina pelkkää auvoa. Jokaisen lapsuuden kesät oli pelkkää auringonpaistetta jne, vaikka totuus oli jotain muuta ;)

Vierailija
38/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ettei pahempia helteitä ole ollut, sillä on kamala katsoa miten ihmiset makaa edelleen auringossa kärventämässä itsensä +15 vuotta vanhemmiksi ilman kunnon aurinkosuojia, ja se hien haju joka paikassa on etovaa.

Vierailija
39/39 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rannallamakoilijat on niitä tulevaisuuden syöpäpotilaita

Ei lämpimästä säästä pitäminen tarkoita sitä että käyttäisi aikansa rannalla makoiluun. 25-30 asteen kelit on ihan parhaita tennikseen, beach volleyhin tai vaikka pyöräilyyn, kerrankin tarkenee olla ulkona shortseissa ja hihattomassa paidassa. Asianmukaisella suojakertoimella varustettuna tietysti. Urheilun jälkeen on kiva pulahtaa uimaan. Auringossa lataa akkuja ihan eri tavalla kuin ankeassa viileässä kelissä ulkoillessa.