Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

nukkuminen

Vierailija
27.07.2023 |

Isä saattaa nukkua 2-6h viikossa. Lääkityksiä on testattu, mutta tottuu niihin nopeasti. Onko teillä läheisiä, jotka nukkuvat todella vähän?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nukun huonosti, mutta kuitenkin sentään joka yö jonkin verran.

ap

Vierailija
2/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että mistä mahtaa johtua, että osa nukkuu todella vähän? Jos unettomuus kulkee suvuttain, niin mistä aivo- ja hermorakenteista jne. unettomuus käytännössä johtuu?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuon luokan unettomuus jo harvinaissairaus?

ap

Vierailija
4/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin nukun huonosti, mutta kuitenkin sentään joka yö jonkin verran.

ap

En siis valvo useampia öitä peräkkäin.

ap

Vierailija
5/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Fataali familiaalinen insomnia.

Vierailija
6/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa Fataali familiaalinen insomnia.

En usko, että on tuosta kyse, sillä eihän sairautta ole edes diagnosoitu Suomessa.

ap

Vierailija
7/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fataali familiaalinen insomnia (engl. fatal familial insomnia) (FFI) eli suvuittainen kuolemaan johtava unettomuus on geenimutaation aiheuttama harvinainen, yleensä suvuttain esiintyvä aivosairaus, jossa potilaan unensaanti estyy. Nukahtamisen muuttuminen mahdottomaksi johtuu siitä, että talamukseen kerääntyvä mutatoitunut prioniproteiini, jota kutsutaan nimellä PrPSc, estää aivojen talamuksen ja pihtipoimun aivokuoren normaalia aineenvaihduntaa, mikä johtaa solukuolemiin.

Vierailija
8/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti ainakin omien puheidensa mukaan nukkuu pahimmillaan vain noin 8h viikossa.

Vierailija
9/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
10/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yleensä saan unta mutta tttttu herään parin tai muutaman tunnin päästä...

Vierailija
11/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on surkea nukkuja. Vaikka on kuinka väsynyt, uni voi hänelle tulla vasta aamuviiden tai kuuden aikaan ja sitten yrittää nukkua johonkin kymmeneen. Hänelle on kirjoitettu mirtazapinia, jota itse käytin unta tukemaan. Mutta kun tottumatta ottaa lääkkeen niin pönttö on ihan sekaisin kahdesta ensiimäisestä lääkkeetä. Vaikka kerroin että näin käy ja sitten tasoittuu niin hän ei halua niitä lääkkeitä käyttää. Yrittää välillä pärjätä melatoniinilla.

Itse olen välillä luullut valvoneeni läpi yön, mutta sitten läheinen on kertonut että olen tuhissut tai jopa kuorsannut, niin pakko se on uskoa että on tullut nukuttuakin. Kyllä ihminen torkahtaa välillä ihan huomaamattaan. Olo on kyllä melkoinen jos ei ole lainkaan nukkunut muutamaan yöhön, joten en luottaisi noihin "en nukkunut-puheisiin." Ovat kuitenkin hetkeksi nukahtaneet kun eivät huomaa.

Vierailija
12/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin eilen jotain vahvistettua melatoniinia (3 eri ainetta), mutta silti nukuin huonosti..

Vierailija
13/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
14/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla erittäin pahoja uniongelmia, joita erinlaisilla lääkkeillä ja terapialla ja milloin milläkin poppakonsteilla koitettu saada pois, mutta ilman apua. En nuku koskaan 4h pidempään, ja pahimmillaan viikko voi mennä kahden yön unilla joista molemmat vain max. 2h pitkiä.

En tiedä "ennätystäni", mutta 4pv valvominen on vielä "normaalia" (eli tapahtuu 1-2 krt kuukaudessa).

Takana yleensä jo siis valmiiksi unettomuutta ja huonosti nukuttuja öitä. Yleensä tässä vaiheessa suurimman osan ajasta vain itken hysteerisesti, koska haluan nukkumaan, mutta en pysty nukahtamaan. Olen jatkuvassa pelkotilassa, todellisuudentaju erittäin heikko, vainoharhaisuutta, yleensä en uskalla viimeisenä päivänä liikkumaan sohvaltani mihinkään koska pelkään niin paljon kaikkea olematonta.

Näkökenttään tulee paljon mustia varjoja, ensimmäisellä kerralla luulin että olin sokeutumassa.

Vaikka olen kärsinyt unettomuudesta jo viisi vuotta, ei tähän olotilaan koskaan totu. Pelkään aina yhtä paljon lopullista psykoosia, ja viimeiset tunnit ennen nukahtamista ovat helvetilliset.

Vaikka olen nuori, en tule koskaan ymmärtämään valvomisen ihannointia nuorten keskuudessa. Antaisin mitä vain jos aamulla herätessäni tietäisin, että yöllä olen taas unten mailla, enkä käymässä läpi mielen helvettiä kolmen yön päästä.

Vierailija
16/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitin eilen jotain vahvistettua melatoniinia (3 eri ainetta), mutta silti nukuin huonosti..

Melatoniini=plasebo

Vierailija
17/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini=plasebo

Joillain auttaa ja joillain ei auta.

Vierailija
18/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä yleensä saan unta mutta tttttu herään parin tai muutaman tunnin päästä...

Sama. Ärsyttävää.

Vierailija
19/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
20/33 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko.