Purennan tarkistus hml:ssä makuuasennossa
Kertokaapa tyhmälle, miten on, kun hammaslääkärin tuolissa miltei pää alaspäin makuullaan tarkistetaan purenta kohdilleen purentapaperin avulla, muuttuuko purenta, kun nousee istumaan tai pystyasentoon ja puree sitten hampaat yhteen? Nyt kun puudutus alkaa poistua, niin pelkään, että makuullaan tehty narskuttelu ym. ei vastaa normaalia syömisasentoa ja kohta on taas kivut, kun joku hammas jäikin korottamaan. Pitäisikö purenta tarkistaa uudestaan vielä istuma-asennossa, että menisi oikein? Tehdäänkö teillä niin?
Kommentit (9)
Mulla tehtiin vastaanoton lopuksi istualtaan. Kai lääkäri tuon huolehtii ja katsoo, luulisi ainakin.
Luin että perunan ja mietin että onpa taas kummallisia eufemismeja
Aivan sama missä asennossa tehdään
Kun on vasta porailtu ja viilailtu ja mahdollisesti on puudutus päällä, ne erot huomaa vasta kotona. Aina yhtä ärsyttävää, kun kysytään tuntuuko tasaiselta ja siinä tuolissa kaikki tuntuu olevan hyvin. Kun alat kotona syömään, huomaat, että korjattu hammas on matalampi/korkeampi/viilattu kallelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehtiin vastaanoton lopuksi istualtaan. Kai lääkäri tuon huolehtii ja katsoo, luulisi ainakin.
Harmittaa, kun en tajunnut pyytää. Aluksi porattiin ilman puudutusta, kun olisin halunnut tuntea purennan lopuksi paremmin. Hermo oli kuitenkin liian lähellä ja oli pakko puuduttaa niin, että puoli alaleukaa ja huuli puuduksissa en sitten tuntenut, kuinka kovaa puren.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa, kun en tajunnut pyytää. Aluksi porattiin ilman puudutusta, kun olisin halunnut tuntea purennan lopuksi paremmin. Hermo oli kuitenkin liian lähellä ja oli pakko puuduttaa niin, että puoli alaleukaa ja huuli puuduksissa en sitten tuntenut, kuinka kovaa puren.
En minäkään tiennyt pyytää, mutta niin teki hammaslääkäri, eikä silloin puudutettu, onneksi.
Olen joskus miettinyt samaa. Itsestä tuntuu, että alaleuka painuu taaemmas makuulla ja istuessa joutuu jotenkin vetämään leukaa taaksepäin. Mulla onkin jatkuvat niska/leukajumit ja bruksaus.
Mulle tehtiin siten että olin alasti nelinkontin, suupallo suussa.
Onhan purenta erilainen jopa ihan riippuen siitä, liikutko vai istutko vai makaatko. Äärimmäisen harvoin se pinta tulee hyväksi ensimmäisellä kerralla, kun ei siinä hetkessä sitä tiedä. Itselläni ainakin on korjattu paikkoja jälkikäteen.
Ei ole tehty istuessani, en ole hoksannut ajatellakaan että pitäisi. Hammaslääkärini on oikein erikoistunut purennan hoitamiseen, joten oletan, että hän osaa tehdä sen oikein.