Vähävaraisen vanhemman painajainen: koulun alku ja lasten pitäisi saada reput,penaalit,kyniä,vaatteita
Toki on kirpputorit mutta sekin on arpapeliä että löytyykö siistikuntoinen,hajuton,ehjä reppu juuri lapsen toivomaa väriä. Etenkin 11v on alkanut olla tosi tarkka näissä asioissa.
Kommentit (263)
Tähänkin voisi varautua pitkin vuotta ja säästää vähän. Eikä joka vuosi edes tarvi uuttaa reppua ja penaalia.
Mistä taas kertoo se, että tavallisen näköisillä teinipojilla keikkuu merkkiolkalaukku olkapäällä. En tiedä ovat ihan aitoja, mutta hassulta näyttää virttyneiden kuteiden kanssa. Jos ovat aitoja olkalaukkuja, ymmärrän ettei housuihin ja paitaan ole enää varaa. Halutaanko tällä provosoida muita naapurijengiläisiä.
Laita viestiä Hopelle ja kerro, mitä lapset tarvitsevat
Tyttärelläni on ollut sama reppu kuudennelta luokalta alkaen, aloittaa nyt toista vuotta lukiossa. Ei ollut edes kallis. Vanha reppu on ehjä, mutta kävi pieneksi ja se on nyt minun käytössäni. Pojalla ollut yläkoulun ja lukion sama reppu, reppu jatkaa yliopisto-opintoihin. Vanha reppu hajosi.
Persaukinen olen minäkin, mutta olen penskoille pienestä asti opettanut rahankäyttöä.
Ostaa kerralla sellaisen repun mikä kestää.
Vierailija kirjoitti:
Reppua, penaalia jne ei myöskään kannata ostaa nyt kun hinnat ovat kalleimmillaan. Tämän syksyn koulutarvikkeet ovat alessa lokakuussa, joten silloin voi ostaa halvemmalla valmiiksi ensi vuotta varten.
Kauppojen varastot ovat nyt ennätyksellisen suuret. Kannattaa siis marssia sinne alelaareja katsomaan, tai olisi oikeastaan pitänyt jo. Kaikkea kouluun liittyvää, ja vaatteita saa nyt juuri halvalla.
Uutta reppua ei tosiaan joka vuosi kannata hankkia, ja jälkikasvulle pitää kertoa, että tavaroista on pidettävä huolta. Toinen asia on se, että ohuesta kankaasta tehdyt halpisreput eivät yleensä kestäkään, kuin korkeintaan yhden lukuvuoden, eikä aina sitäkään. Poikani on käyttänyt samaa reppua lukion alusta, ja se on kuulemma vielä hyvä. Nyt on lakkiaiskeväästäkin aikaa jo viisi vuotta, ja reppu on ollut välillä lähes repeämispisteessä kirjoista, mutta niin vain on kestänyt, vaikka hieman hintava olikin.
Reput ja koulutarvikkeet eivät ole kalliita. Alennuksestakin saa esim. keväällä. Kannattaisi ensi kerralla ostaa varastoon.
Suosittelen myös ostamaan kuvioidun sijaan jonkun yksivärisen. Lapsen lempiväri harvemmin vaihtelee kovin paljon, mutta suosikkikuviot vaihtelevat. Jos viime vuonna Pipsa possu olisi ollut suurin suosikki, niin tänä vuonna kuvio voi olla jo aivan out ja siksi haluaisi uuden repun.
Vierailija kirjoitti:
Itse halusin auttaa vähävaraista perhettä ostamalla heidän kolmelle lapselle reput. Kaikki siis alakoululaisia. Vanhemmat ilmoittivat että ainoastaan Niken tai fjällrävenin reput kelpaa. Miksi persaukiset opettaa lapsensa tähän?
Anna tälle persaukiselle vanhemmalle sulle sopiva rahasumma, jolla rahoittaa reput. Jos ei riitä kalliisiin reppuihin, niin voi voi. Lapset tienaamaan puuttuvan summan vaikka keräämällä pulloja.
Ap, mihin ne viimevuotiset tarvikkeet hävisi?
Ostin laadukkaan repun (Bergans) lapselle alesta jo eskarivuonna. Käyttää sitä vielä nyt kolmannelle mennessä. Minulla on ehjänä jopa omia kouluaikaisia penaaleita, eli niitä tuskin joka vuosi tarvitsee uusia.
Mihin ap:n lapsen lapsilisä on hävinnyt, eikö siitä muutama kymppi lapsen tarvikkeisiin?
Hahhah, muutama rulla kontaktimuovia, vanha reppu ja se on siinä.
Menepä töihin. Ja lapsen isä myös.
Eikös lapsilisät tulleet tänään?
Kannattaa tehdä inventaario ja käydä lasten kanssa läpi, mitä ostetaan just nyt ja mitä seuraavista lapsilisistä. Reppu ja penaali nyt ja ne vaatteet/kengät, joita ei kerta kaikkiaan ole tai entiset ei mahdu. Urheiluvaatteet ja lenkkarit sitten seuraavista lapsilisistä.
Yritä neuvotella lasten kanssa, että reput Budgetsportista ja penaalit jne jostain Halpahallista. Jos tyttären on "pakko saada" Fjällraven tai Vansin reppu, yritä hyödyntää Toria ja Zalandon yms alea.
Tiedän, että on vaikeaa. Siksi on vähän vaikea neuvoakin. Sellaista sinnikästä haalimista tämä vaan vaatii. Omistani olen oppinut, että se oikean merkkinen kulunut ja käytettykin on parempi kuin äidin valitsema uusi ja juntti.
Missä päin olette? Voisin listata joitakin Helsingin halpoja shoppailupaikkoja, jos se yhtään auttaa. Minkä ikäisiä lapset on?
Olen kummitäti kahdelle lapselle. Ostan heille reput ja koulutarvikkeet joka vuosi. Jos eivät halua uutta reppua, sitten tennarit tms, mitä koulun alkaessa tarvitseekin. Tämä vinkiksi muillekin. Käyvät yleensä kesällä ja valitsevat itse. Rahaa menee yleensä noin 50-60 euroa. Loppujen lopuksi ihan järkevä kustannus verrattuna vaikka legoihin tms. Lasten tavara, lelutkin, on tosi kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Eli täällä ei siis saa kirjoittaa, että koululaisen syyshankintoihin kuluu rahaa. Tosin ei saa myöskään mainita, että koululaisten syyshankinnat eivät kuormita taloutta.
Okei.
Joo ihmettelen myös kun Vauva-palsta on juurikin näiden asioiden keskustelemiseen tarkoitettu. Ehkä täällä on niin paljon sinkkuja joilla ei lapsia ollenkaan tai sitten niitä mielenterveyshörhöjä joiden pitää päästä pahaa oloaan purkamaan minne tahansa koska siitä tulee hyvä mieli. Meitä on moneen junaan 😅
Katso boozlet.com ym outletit.
Siellä ihan hyvää tavaraa, välillä -70%.
Ilmoita Torissa! Laita mitat ja lempivärit.
Onhan se harmi, että toisilla kaapit pursuu turhaa tavaraa ja ihan käyttämätöntäkin vaatetta jää pieneksi.
Tosi surkeaa, että antajat ja tarvitsijat ei kohtaa.
Älkää vähävaraiset lisääntykö.