Vähävaraisen vanhemman painajainen: koulun alku ja lasten pitäisi saada reput,penaalit,kyniä,vaatteita
Toki on kirpputorit mutta sekin on arpapeliä että löytyykö siistikuntoinen,hajuton,ehjä reppu juuri lapsen toivomaa väriä. Etenkin 11v on alkanut olla tosi tarkka näissä asioissa.
Kommentit (263)
Kunpa voisin auttaa:) Tosin olen hankkinut jo nyt uudet koulutarvikkeet ja vaatteet reippaalle tulevalle kolmasluokkalaiselle, jonka vanhemmalla näihin hankintoihin ei olisi ollut varaa:)
Vierailija kirjoitti:
Jaa...minä ostin ekalle menevälle lapselle haluamansa repun (55e), kyniä 3kpl (6e), terottimen (3,49e), pyyhekumipakkauksen (6e). Vielä pitäisi ostaa ainakin jotkut kivat uudet lenkkarit (max. 60e), huppari (max. 25e), sukkia (max. 10e). Eli yhteensä kulut korkeintaan reilu 165e. Ei paha mielestäni, esim. parin kuukauden lapsilisät riittää tuohon hyvin.
Aika kalliin repun ostit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoululaisilla nuo reput tuppaavat kulumaan käyttökelvottomiksi aika nopeasti, ihan sama minkä hintaisia tai laatuisia ovat alunperin olleet.
Olihan se aika iso kertarykäys, kun osti syksyisin 3-4 uutta reppua, pari penaalia, kaikille neljälle paketin lyijykyniä ja puuvärejä, viivottimen (edellinen oli jo katki), pyyhekumeja pari ja terottimen (aina se vanha oli rikki). Koulusta joo saa kynän ja puolikkaan pyyhekumin. Ostin aina myös muovikansion papereita varten, vuodessa sekin aina hajosi. Sitten uudet lenkkarit - koska keväällä ostetut eivät enää mahdu jalkaan, ainakin yhdet uudet ehjät housut, pitkähihainen huppari, pari t-paitaa, sukkapaketti ja ehjiä kalsareita, ja kaikki x 4.
Onneksi koululaisia on enää 2, ja heistäkin vain yksi enää kasvaa kohisemalla. Eikä koulussa enää näköjään tarvita kyniä eikä kumeja, kun kaikki tehdään koneella...
Jotenkin mun lapsella on mennyt vain yksi reppu rikki. Sekin oli selkeästi vaan sekundaa, kun hajosi alle viikossa. Lapsi on opetettu pitämään huolta tavaroistaan. Yksittäiset hävinneet kynät on eri asia, mutta ihan oikeasti lapsella ei pitäisi kaikki hajota ja hävitä joka vuosi niin, että alusta asti pitää ostaa kaikki uusiksi.
Meillä lapset piirsivät kynillä papereille, edelleen on tallessa muutama vihko niitä piirroksia. Lyijy- ja puuvärikyniä kului ihan reippaasti, kun taiteilivat. Ja piirtävät edelleen, juuri lukiolainen osti itselleen 12kpl lyijykyniä (edullisia, mutta sellaisia, joita saa veitsellä teroitettua sopivasti että pystyy tekemään tietyntyyppisiä varjostuksia jne - olen ihan pihalla jo mitä tekevät, näyttää hienolta).
Lapsellani on synttärit aina koulun alkamisen aikaan. Saa siis monesti kaikkea kivaa kouluun liittyvää myös lahjaksi. Mutta esim. reppuja olen ostanut vain yhden laadukkaan nyt neljännelle menevälle. On vielä ihan hyvä, joten todennäköisesti menee vielä neljännenkin sillä samalla repulla. Vähän pyyteli uutta reppua kyllä, mutta en näe sille tarvetta, kun nykyinen reppu ei ole mikään lapsellinen hahmoreppu vaan neutraali laadukas reppu värissä, josta lapsi edelleen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hankkii joka syksy uuden repun ja uuden penaalin?
Mun lukiolaisella on edelleen sama reppu jobka sai kutosella ja kasiluokkalaisella on kolmosella ostettu reppu.
Riippuu lapsesta. Me ostettiin molemmille samanlaiset reput, toisella meni käyttökelvottomaan kuntoon alle vuodessa, toisella alkaa viides käyttövuosi. Kumpikin poikia alle kahden vuoden ikäerolla ja ihan samalla tavalla kasvatettuja.
Silti sille toiselle ei oltu saatu terotettua, että tavaroita kohdellaan hyvin. Jos ei repustaan yhtään välitä, se hajoaa nopeasti.
Et sitten ymmärtänyt lukemaasi? "...ja ihan samalla tavalla kasvatettuja"
Miksi ihmeessä kuvitellaan, että sama kasvatus johtaisi samaan lopputulokseen? Ihmiset ovat erilaisia ja tarvitsevat erilaisen kasvatuksen.
Siksi varmaan että se "sama kasvatus" monesti johtaa samaan lopputulokseen eli siihen että lapsilla on viimeistään aikuisena vakavia mielenterveys ja päihdeongelmia.
Meillä rikkipuhki on vain saatu muuminkuvainen eskarireppu mikä ei alunperinkään ollut kuin alusta sille kuvalle, ei täyttänyt mitään hyvän repun kriteerejä. Ja fjällräven noin 10 vuoden käytöllä, ja siinäkin epäilen ilkivaltaa.
Tikulla silimään! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Kukaan ei pakota porsimaan neljä kertaa.
Mitä sitten teet palstalla!
Ja joo laitappa se kusiluikkusi sitten solomuun ettei eukkosi tarvitse porsia sun kaltaisia jälkeläisiä.Oletpa inhottava.
(Ps käys kertomassa äidillesi, siis emakollesi, että miksi hän porsi sinut!)
Menipä mammalla tunteisiin. :D Kuuden lapsen äiti ja taas meni vaaterahat tatuointeihin?
Kela maksaa lasten koulutarvikkeet. Joka vuosi on saatu uudet reput ja muut tavarat. Ei normitukia kannata suoraan niihin käyttää, vaan pyytää harkinnanvaraista näitä tarpeita varten lisäksi.
Ostin nuorimmalle pojalle uuden repun, kun aloitti ekan luokan. Sama reppu ollut käytössä siitä asti. Saas nähä kelpaako vielä, kun vitonen nyt alkaa. Varaa olisi kyllä ostaa uusikin.
Kamalaa kuinka aikuinen ihminen joutuu itse kantamaan vastuun omasta elämästää ja jälkikasvustaan. Pitäisi varmaan yhteiskunnan hoitaa sekin aloittajan puolesta.
O tempora, o mores
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa...minä ostin ekalle menevälle lapselle haluamansa repun (55e), kyniä 3kpl (6e), terottimen (3,49e), pyyhekumipakkauksen (6e). Vielä pitäisi ostaa ainakin jotkut kivat uudet lenkkarit (max. 60e), huppari (max. 25e), sukkia (max. 10e). Eli yhteensä kulut korkeintaan reilu 165e. Ei paha mielestäni, esim. parin kuukauden lapsilisät riittää tuohon hyvin.
Jaa...repussa on 30 vuoden takuu, joten ei mielestäni ole kyllä kovin kallis. -sama
Vierailija kirjoitti:
Repun ja enkkarit ainakin löytää huomattavasti tuota halvemmallakin. En sitten sitä osaa sanoa kuinka isot laatuerot on, osa vähän kalliimmistakin on nykyään tosi huonolaatuisia.
Meillä on 7lasta ja yritän ennakoida kaikki, nyt esim.ostan ensi kesää alesta lapsille. 95% vaatteista/kengistä on ostettu todella edullisesti..työtä se vaatii ja sitä, että käy kaupoilla/selaa nettiä, mutta näillä mennään. Teinit tykkää merkkivaatteista, mutta heillä määrä ei ole iso..sama lempi huppari on päällä 24/7. Mutta ehdottomasti ennakointi. Reput meilläkin on pari rikki, mutta ootan vielä kun syksyyn on aina tullut joku reppualennus kampanja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alakoululaisilla nuo reput tuppaavat kulumaan käyttökelvottomiksi aika nopeasti, ihan sama minkä hintaisia tai laatuisia ovat alunperin olleet.
Olihan se aika iso kertarykäys, kun osti syksyisin 3-4 uutta reppua, pari penaalia, kaikille neljälle paketin lyijykyniä ja puuvärejä, viivottimen (edellinen oli jo katki), pyyhekumeja pari ja terottimen (aina se vanha oli rikki). Koulusta joo saa kynän ja puolikkaan pyyhekumin. Ostin aina myös muovikansion papereita varten, vuodessa sekin aina hajosi. Sitten uudet lenkkarit - koska keväällä ostetut eivät enää mahdu jalkaan, ainakin yhdet uudet ehjät housut, pitkähihainen huppari, pari t-paitaa, sukkapaketti ja ehjiä kalsareita, ja kaikki x 4.
Onneksi koululaisia on enää 2, ja heistäkin vain yksi enää kasvaa kohisemalla. Eikä koulussa enää näköjään tarvita kyniä eikä kumeja, kun kaikki tehdään koneella...
Jotenkin mun lapsella on mennyt vain yksi reppu rikki. Sekin oli selkeästi vaan sekundaa, kun hajosi alle viikossa. Lapsi on opetettu pitämään huolta tavaroistaan. Yksittäiset hävinneet kynät on eri asia, mutta ihan oikeasti lapsella ei pitäisi kaikki hajota ja hävitä joka vuosi niin, että alusta asti pitää ostaa kaikki uusiksi.
Meillä lapset piirsivät kynillä papereille, edelleen on tallessa muutama vihko niitä piirroksia. Lyijy- ja puuvärikyniä kului ihan reippaasti, kun taiteilivat. Ja piirtävät edelleen, juuri lukiolainen osti itselleen 12kpl lyijykyniä (edullisia, mutta sellaisia, joita saa veitsellä teroitettua sopivasti että pystyy tekemään tietyntyyppisiä varjostuksia jne - olen ihan pihalla jo mitä tekevät, näyttää hienolta).
No, käyttö on ihan eri asia, mutta tuosta viestistä sai kuvan, että kaikki vaan katoaa ja hajoaa eikä sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Tikulla silimään! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Kukaan ei pakota porsimaan neljä kertaa.
Mitä sitten teet palstalla!
Ja joo laitappa se kusiluikkusi sitten solomuun ettei eukkosi tarvitse porsia sun kaltaisia jälkeläisiä.Oletpa inhottava.
(Ps käys kertomassa äidillesi, siis emakollesi, että miksi hän porsi sinut!)
Menipä mammalla tunteisiin. :D Kuuden lapsen äiti ja taas meni vaaterahat tatuointeihin?
En ollut tuo vastaaja minä, eikä ole yhtään tatuointia. En edes juo siideriä, en kaljaa... alkoholia käytän pihkanpoistoon.
Väkivaltainen narsistiexä oli öky mutta eroperheestä. Molemmat vanhemmat sekä sedät ja tädit ja bonusvanhemmat ja mummot osteli vaatteita ja tarvikkeita vielä aikuisenakin. Kertoi että kaikkea on tungettu pienestä pitäen.
Arvatkaa millaista tuollaisen kanssa on aikuisena? Täysin holtiton, impulssivammainen, joka odottaa että kaikki on häntä varten, otti kaiken mitä irti sai. Asunnonkin vanhemmat osti aikuiselle, tuhosi sen kun ei siivonnut, sai toisen suuremman, minulta pienituloiselta repi kaiken ja vihasi kun sain vähät riittämään.
Mitään hyvää ei seuraa siitä että lapsi hukutetaan tavaroihin.
Sillä onko materiaa paljon vaan vähän ei ole merkitystä jos henkiset eväät puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin ekaluokkalaiselle 80€ maksaneen repun 3v sitten. Aloittaa samalla repulla neljännen luokan eikä se ole lähelläkään hajoamassa. Järkevämpää ostaa kerralla hyvä ja käyttää monta vuotta.
Missä lapsen isä ja isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tehdä enempää lapsia kuin mitä on varaa elättää. Tämä vinkkinä tuolle aiemmassa viestissä itkeneelle neljän lapsen vanhemmalle. Kukaan ei pakota porsimaan neljä kertaa.
Enhän minä itkenyt? vaan totesin vain, miten asia oli.
Olen muuten kuuden lapsen vanhempi, kaksi olivat eri aikaan koululaisia kuin nämä neljä. Ja edelleen on varaa ostaa mitä tarvitaan. Ja edelleen siitä tulee iso summa, jos kerralla hankkii kaiken, mitä tarvitaan.
Matematiikkaa.
Joo, sitä matematiikkaa olis kannattanut käyttää ennen ku porsii kuus lasta. Mistä teitä oikein tulee? Luoja. Harmi että asutaan Suomessa, kun muissa maissa vanhempien pitää pystyä rahallisesti osallistumaan OMIEN lastensa kasvatukseen ja tämä on päivänselvää asiaa. Täällä lisäännytään miettimättä tuon taivaallista koska yhteiskunta tukee kaikessa.
Olisin halunnut useamman lapsen, enempää en saanut. Edelleen olen itse maksanut ko. tavarat, kuten kaiken muunkin "ilmaisen koulutuksen" ulkopuolella. Oman osuuteni veroista olen maksanut, ja maksan edelleen. Myös lapseni maksavat veroa palkoistaan. Joo, lapsenikin ovat töissä jo.
Ei saa kyniä koulusta. Tai siis saa syksyllä yhden ja keväällä toisen, ja yhden pyyhekumin koko lukuvuodeksi. Viivottimen sai ekalla.