Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä perusteella valitsit auton?

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisen oman hankinta kohta edessä :D en ymmärrä noista vielä mitään

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vaan kunhan ei ole sähköauto.

Vierailija
82/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvat huollot, halpa vakuutus ja kuluttaa tosi vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta on se ykkös asia, varaa olisi minulla myös ostaa kallis auto mutta tyydyn niihin parin tonnin autoihin koska ne ajaa minulle saman asian kuin se kallis auto. Seuraava auto minkä ostan on varmaankin joku hybridi jos niitä saa parilla tonnilla, jos ei saa niin sitten joku pieni moottorinen bensa auto. Autoon en laita rahaa enkä ota velkaa, laitan se rahat asuntolainan lyhennykseen ja sijoituksiin mitkä menisi siihen autoon.

Vierailija
84/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

diesel.

suora6.

mersu.

automaatti.

ei kusivehkeitä.

itse korjataan ja huolletaan.

Vierailija
85/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nykyään samanlaisia persoonattomia tuulitunnelista putkahtaneita pökäleitä.

Vierailija
86/128 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, minkä kokoista/mallista autoa olet tarvitsemassa, mutta kunhan katsot että merkki on MB niin muulla ei oikeastaan niin väliä.

Ja puhun siis uusista autoista, en 90-luvun väyrysistä.

Ysäri mersut ne parhaita on.

Siis oli.

Mikä 90-luvun mersusta tekisi paremman kuin vaikkapa 2010-luvun mese?

Ysärin mersut on monesti olleet kyllä parempia kuin nykyiset uudet Toyotat, mutta kunnolliseen autoon varrattuna ne on jo vanhanaikaisia.

Kaverin uudesta mersusta meni mäntä ja korjaus 8 tonnia. Eipä käyny kateeksi 🤣

Minunpa uudesta mersusta ei mene koskaan mäntä. Ei siis ikinä.  ja tämä on 100% varma.

Vierailija
87/128 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokasin Miehen jolla on auto.

Vierailija
88/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina valinnut autoni tunteella. Jälkikäteen keksin sitten sopivat järkisyyt valinnalle.

Vierailija
89/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimalinja, hinta, akun koko, latausnopeus, takuu oltava voimassa, ajettavuus.

Vierailija
90/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaan kunhan ei ole sähköauto.

Eli mikä tahansa bensalla tai dieselillä toimiva kelpaa sulle? No etpä ole ronkeli. 

(Ilmankos et ole sähköautosta kiinnostunutkaan, kun sulle kelpaa myös tosi huonot ja vanhat.) 

Vierailija
91/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkillä ei ole väliä kunhan on Citroen. Luotettava, lämmin, ergonominen ja vähä kulutus (bensa se olla pitää). Kuudes Citroen menossa vuodesta 1998 alkaen.

Vierailija
92/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen perusteella millä saa parhaiten naisia.

Tämä.

Vierailija
93/128 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yleinen automalli ja valmistaja. Varaosia varmasti saatavilla ja korjaamot osaa korjata. (Toyota)

- Ihan perus bensamoottorilla. Luotettava ja tylsä vaihtoehto. Edullinen korjata ja huoltaa. Itse ajan niin vähän, ettei sähköautossa ole järkeä.

- Sopivan kokoinen auto omaan käyttöön nähden. Tarpeettoman suuri auto on vain kalliimpi ja kuluttaa enemmän polttoainetta.

- Käytettynä, joku muu on ajanut "kalliit kilometrit" alta pois. Ensimmäisen parin vuoden aikana auton arvo laskee kaikista eniten.

- Riittävän uusi jotta käyttövuosia on vielä rutkasti edessä. Eikä tarvitse heti pistää rahaa remontteihin.

- Noin 10 000 € hintaluokassa tuntuu olevan paras hinta-laatu suhde. Hyviä autoja kohtuurahalla. Paljon tuon alle ei voi mennä kun ne alkaa olemana niin vanhoja ja loppuunajettuja. Paljon tuon yli jos menee niin ei saa yhtä hyvin vastinetta rahalle.

Joku muu on varmasti eri mieltä...

Vierailija
94/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuoden korpivaelluksen jälkeen, ajettuani kolmella eri volkswagenilla, ja lukemattomien, lukemattomien korjaamoreissujen ja tuhansien ja taas tuhansien eurojen korjaamolaskujen jälkeen, vaihdoin japanilaiseen merkkiin. 

Tuosta on aikaa nyt 9 vuotta. Japsin vaihdoin uudempaan samanmerkkiseen. Tänä aikana en ole käynyt korjaamolla kertaakaan. Määräaikaishuoltoa lukuun ottamatta. 

Tuo on minulle valintaperuste. 

Vierailija
95/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vaatimuksena oli työkäyttöön soveltuva auto (mm. bensa/dieseljäyttöinen neliveto ja alennusvaihteet, peräkoukku, tarpeeksi maavaraa, pohjapanssari, tavaratila, jossa mahtuu tarvittaessa nukkumaan yms). Lisäksi tarkastin, että autosta löytyy täysi huoltokirja. Tällainen löytyy pihasta ykkösautona tällä hetkellä.

Eli omassa autovalinnassani määritti käyttöominaisuudet, kaikki muu oli toissijaista. Aiemmissa autovalinnoissa on ollut enemmän "mä tykkään" -tyylisiä kriteerejä, koska kaupunki/maantieajossa ja pienemmillä vuotuisilla kilometreillä ei ole ollut niin justiinsa, mitä alla on.

En kyllä noin vanhaa ja käytettyä autoa ostaisi. Haluaisin että omat huoltonikin voitaisiin kirjata huoltokirjaan, mutta eihän täyteen enää mahdu kirjaamaan.

En kyllä ostais niin vanhaa autoa missä on paperinen huoltokirja.

Meidän 9v vanhassa skodassakin on jo sähköinen...

Meidän 5v autossa on paperinen. Vanhemman oot ostanu ku tuo.

Vierailija
96/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Omat tarpeet (auton koko ja tyyppi, paljonko tulen ajamaan per vuosi, jne). Koska ajoa tulee noin 50tkm vuodessa, lapsia ja tarve vetää peräkärryä, ostin kaasufarmarin koukulla.

2. Kokemukset ja vertailut, kävin läpi hieman mitä Internetistä löytyy parista potentiaalisesta mallista

3. Budjetti

4. Koeajot

Vierailija
97/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma autonhankintaprosessi menee näin:

Mulla on tietyt automerkit jotka hyväksyn, etsin ensin niistä onko sopivia malleja.mitkä sopii kriteereihini. Kriteerit on että autoon pitää mahtua kaksi koiraa ja siinä pitää olla tietyt mukavuudet (mukautuva cruise, navi ym ym).

Käyn koeajamassa valittuja malleja ja jos auton toimitusaika on kohtuullinen niin pyydän tarjouksen joka huomioi vanhan autoni vaihtohyvityksen. Yleensä valitsen kolme autoa joista pyydän tarjouksen.

Lopullisen valinnan määrää monta tekijää joista yksi on rahatilanne; en osta rahoituksella vaan rahan pitää löytyä jo valmiiksi. Valinta osuu siis lopulta siihen jossa on paras hinta-laatu- suhde.

Niin ja auton pitää olla täyssähkö, nyt on jo toinen menossa enkä aio palata bensa-autohin. Onneksi sähköautoissa on nykyään varsin hyvin tarjontaa ja vaihtoehtoja.

Vierailija
98/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva koko, hinta, turvallisuus ja kestävyys (tarkistan vertailut, tilastot, tyyppiviat, ylläpidon kustannukset jne). Ajetut kilometrit enintään noin 100 000. Näkyvyys hyvä ratin takaa. En pidä matalista malleista. Alan valitseman väriä, jos vaihtoehtoja jää useita.

nainen

Vierailija
99/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään:

-moottorin koko riittävä, mutta ei tarpeisiini liian suuri

- polttoaineen kulutus kohtuullinen

- tietyn merkkinen vastaa tarpeisiini yleensä parhaiten

- plussaa ylimääräisistä höysteistä, esim kattoikkuna on kiva

- hankin yleensä noin 3 v vanhan auton

98.

Vierailija
100/128 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla

-iso farmari

-neliveto ( ei takaveto)

-n. 6 vuotias, kalleimmat kilometrit jo ajettu enkä it-ammattilaisena digannu liikaa digistä

-adaptiivinen vakkari

-ei sähkö

-kohtuullinen kulutus

The best or nothing sieltä valikoitui, kilometrejä jo takana paljon mutta mulla tulee vain vähän uusia kilometrejä

.