Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työajan muutos

Vierailija
25.07.2023 |

Jos olisit töissä firmassa, jossa koulutustasi ja osaamistasi vastaavaa työtä tehdään ma-pe joko vuorotyönä 6-14/14-22 vuoroviikoin tai sitten päivätyönä 8-16 ja palkka olisi vuorotyössä vain iltalisien verran parempi. Eli 2 vkossa vuorotyöstä tulisi korvauksena 20 tunnilta (klo 18-22*5) iltalisä, mitään vuorotyölisää ei tes:n mukaan makseta eikä työnantaja sellaista käytä, kun ei sitä tes:ssä lue.

Olen ollut nyt vuoden tuollaisessa paikassa päivätyössä. Vuorotyötä tekevistä 1 joutuu siirtymään päivätyöhön, kun palaa töihin elokuussa. Hänen tilallaan on ollut määräaikainen sijainen, joka ei halua tehdä jatkosopimusta. Mä oon sitten työntekijöiden juniori eli vähiten työhistoriaa ko firmassa ja sen perusteella ta ehdotti, että mä siirtyisin vuorotyöhön ja tämä kollega, joka ei kykene enää vuorotyöhön, tulisi mun tilalle päivätöihin. Itseäni vähän mietityttää tuo vuorotyö, kun en ole sellaista koskaan tehnyt. Periaatteessa mulla ei ole mitään syytä kieltäytyä vuorotyöstä, kun ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia tai sairautta, joka estää vuorotyö tekemisen. Päivätöistä kukaan työuraltaan vanhempi ei tuohon vuorotyöhön ehdottomasti halua, joten olemme miettineet sellaista ehdotusta, että jokainen meistä tekisi vuorollaan yhden kahden viikon jakson vuorotyötä, mutta tämä voi olla työnantajan kannalta liian hankalaa. Mitä tekisit, jos olisit mun tilanteessa...?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö hankaloittaa yksityiselämää. Lisäksi vuorotyö on ihan tutkitusti haitallista elimistölle.

En vaihtaisi vuorotyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla