Mitä ihmettä voi tehdä jos huomaa että poika pilaa tyttöystävän takia elämänsä?
Seurustelu sinänsä on ok, mutta tyttöystävällä on kovia vaatimuksia joita poika sitten alkanut pikkuhiljaa noudattaa. Näiden myötä tuhonnut mm. urheilu-uransa joka oli hänen suuri unelma, sekä menettänyt yhden työpaikkansa kun tehnyt tyhmyyksiä. Hän on ehdoton, ja kääntyy lähinnä vanhempiaan vastaan kun sanotaan. Joten miten voi auttaa menettämättä poikaa kokonaan?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että poika on elänyt teidän unelmaanne. Olette laittaneet hänet harrastukseen, tukeneet ja maalanneet kuvaa huippu-urheilijan ammatista ja pojalla ei ole ollut tilaa tarpeeksi kasvaa omaksi itsekseen. Tyttöystävän kautta on oppinut löytämään itsensä.
Valitettavasti me vanhemmat tiedostamattakin asetamme lapsellemme tavoitteita, jotka ovat lähtöisin meidän haaveistamme, unelmistamme ja käsityksistämme hyvästä elämästä. Lapsi on kuitenkin itsenäinen ihminen, jolla on oikeus muodostaa oma käsityksensä maailmasta ja minuudesta. Loppujen lopuksi vanhempien tärkein tehtävä onkin olla tukena ja mentorina matkan aikana, ei ohjaajana ja suunnittelijana.
Tämä kaikki nyt sillä oletuksella, että tyttöystävä ei ole narkkari tmv ongelmainen nuori, joka tarvitsee ammattiapua, ei poikaystävän huolehtimista.
Tämä on ollut todellakin pojan unelma, ei meidän todellakaan! Voin tehdä niillä rahoilla ainakin 5 etelänmatkaa vuodessa mutta haluttu tukea lasta. Tukena on helppo olla, mutta onko tukena oltava silloinkin kun kaiken seurauksena kuvioihin tulee esim. rikollisuutta ym pahan olon vuoksi?
Tuen merkitys korostuu juurikin silloin kun menee huonosti. On raskasta rakastaa tuollaisessa tilanteessa, mutta se on vanhemman tehtävä olla siinä just silloin kun on kaikkein vaikeinta. Vanhemmuus on epäkiitollista. Tuollaisessa tilanteessa on todella tärkeää hakea itsekin apua ja vertaistukea. Ja ennen kaikkea lakata syyttämästä tyttöystävää ja keskittyä siihen lapseen, miksi hänellä on niin huono olla.
Toki tiedän myös, ettei ihmisen kaikkea tarvitse jaksaa ja jokaisella meillä on omat rajamme. Joskus on vain pakko antaa olla ja odottaa kauhulla lopputulosta.
Mielestäni pelkkä ns tukena oleminen ei tarkoita sitä että tuetaan pelkästään sen hetkisissä ajatuksissa. Aikuisen tehtävä on viime kädessä yrittää jollakin tavalla puuttua jos näkee elämän menevän pieleen. Pieleen meno nyt tuskin näissäkään viesteissä on mikään urheilun lopetus vaan siihen johtavat tekijät. Urheilun voi lopettaa, mutta ne tekijät mitkä siellä taustalla on eivät saisi hallita muuta elämää.
Tuohan on aivan sairasta, jos tyttöystävän vuoksi jää työt, harrastukset ja kaverit. Ei ole terve suhde. Ehkä poikasi käy nyt parisuhteiden kovan koulun heti aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan sairasta, jos tyttöystävän vuoksi jää työt, harrastukset ja kaverit. Ei ole terve suhde. Ehkä poikasi käy nyt parisuhteiden kovan koulun heti aluksi.
Saati että aletaan vaihtaa uskontoa tai jotain muuta, kyllä siinä on terve suhde kaukana
Vierailija kirjoitti:
Pyyhi nimi testamentista, ettei nainen vaan saa osuutta rahoistasi poikasi kautta. Lakiosaa toki voi poikasi aina hakea naisen pakottamana.
Ei mitään pyyhitä vaan tehdään testamentti, joka sulkee puolisot pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskityt ihan omaan suoritukseesi ja annat pojan elää omaa elämäänsä.
Olen antanut mutta nyt nähdään kuinka huonosti hän voi tiettyjen paineiden alaisena ja tekee todella isoja juttuja jotka muuttaa hänen elämänsä huonommaksi pitkälle eteenpäin. Poika on jo kohta 19 mutta asuu kotona vielä. Menettää tytön myötä kaverinsa, urheilun, unelmat (jotka muuttuneet) ja työpaikan. Kamala katsoa ja "hyväksyä".
Kuvaileppa nyt ihan rehellisesti mitä unelmia pojalla on nyt ja mitä tullut urheilun tilalle? Ehkä poika on vaan kasvanut ja huomannut,että ne unelmat ovatkin teidän hänelle asettamia,eivät hänen omiaan?
Niin vanhemmat. Oletteko nyt ihan varmoja, että nuo asiat ovat tyttöystävän syytä?
Tää aloitus on kovin saman tyyppinen, kuin aiemmin, jossa tyttö oli jättänyt pojan, ja äiti oli sitä mieltä, että terveydenhuollon tulisi olla yhteydessä tuohon tyttöön, että ymmärtäisi, kuinka poika masentui.
Mä en usko tähän tarinaan 🤷🏻
Ei voi mitään sellasia naiset on, pilaavat miehen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Jos on muita lapsia, sano, että teet testamentin, jossa hän saa vain lakiosan eli puolet siitä mitä voisi saada, jos jatkaa tyttöystävänsä kanssa. Raha voi olla merkittävä motiivi nuorelle ja myös tytölle, jos haluaa lapsia.
Aloituksesta ymmärsin, ettei ap. ole tekemässä kuolemaa, vaan on hyvissä sielun ja ruumiin voinnissa ja siksi perinnöllä lastaan kiristäminen tuntuu surkuhupaiselta.
Entisen koulukaverini äiti ei tykännyt tulevasta miniästään ja laittoi kaikessa kapuloita rattaisiin, jotta eroaisivat.
Äiti maksoi jopa 10.000€ jos poika eroaisi tyttöystävästään ja kaveri otti rahat, otti viikon loman ja kutsui yhtävänsä mökille ja ryypättiin, ajaltiin taksilla ja pidettiin hauskaa viikon ja viikon päästä tanssittiin häitä, eikä anoppi tiennyt mitään, kuin jälkeenpäin ja edelleen ovat anopin vastuksesta huolimatta onnellisesti naimisissa.
Anopille syyksi riitti, ettei morsian ollut saanut akateemista koulutusta. Nykyään eivät ole missään tekemisissä, vaikka lapsia.
Meillä vanhemmat oli myös sitä mieltä että poikaystävieni takia minä olen milloinkin tehnyt/jättänyt tekemättä sitä ja tätä. Jaksoipa äiti jopa hieman väheksyvään sävyyn muistuttaa minua 20vuotiaana poikaystävän luo yöksi mennessä että "katsohan sitten että muistat lähteä töihin". Olin tosi tunnollinen työasioissa varsinkin. Näistä minulle jäi olo etteivät vanhemmat uskoneet yhtään minuun tai siihen että olisin kykenevä päättämään omista asioista tai elämään "kunnollista" elämää. Vieläkään näin 30 vuotiaana en näe asioita niinkuin he näkivät silloin, enkä mielestäni tehnyt sen ikäisenä mitään virheitä. Toki asioita olisi voinut tehdä toisin mutta mitään peruuttamatonta ei kyllä tapahtunut. Ainoastaan lapsi-vanhempi suhteen säröt. Nyt aikuisena en kerro vanhemmilleni oikein mitään "oikeita" asioita, vaikka läheisiä muuten ollaankin.
Eli itse näkisin, että pahin mitä voit tehdä on alkaa syyttää pojalle hänen tyttöystävää milloin mistäkin jutusta. Korkeintaan ympäripyöreästi voit vähän kysellä missä mennään entisten haaveiden(?) suhteen ja kannustaa niihin ja jos mahdollista niin sisällyttäen tyttöystävän niihin myös. Ei ole lapselle helppoa jos vanhempi alkaa kyseenalaistamaan ja moittimaam valintoja ellei nyt mistään vaarallisesta tai lain rikkomisesta ole kyse. Näim osoitat ettet pidä poikaasi kovinkaan fiksuna.
Vierailija kirjoitti:
Mieti vaan miten kävi Williamin ja Harryn väleille, kun isoveli yritti hiukan toppuutella rakastunutta veljeään ja kehoitti etenemään hitaammin. Välirikkohan siitä seurasi. Rakastunut näkee rakkauden kohteensa eri tavalla, rakkauslasien läpi katsottuna.
Joo, hieman yritti William toppuutella käymällä veljensä kauluksiin ja tönimällä. Toisaalta niinhän se äitinsäkin kävi käsiksi kun hermostui.
En neuvoisi ketään puuttumaan läheisensä rakkausasioihin ainakaan väkivallalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhemmat oli myös sitä mieltä että poikaystävieni takia minä olen milloinkin tehnyt/jättänyt tekemättä sitä ja tätä. Jaksoipa äiti jopa hieman väheksyvään sävyyn muistuttaa minua 20vuotiaana poikaystävän luo yöksi mennessä että "katsohan sitten että muistat lähteä töihin". Olin tosi tunnollinen työasioissa varsinkin. Näistä minulle jäi olo etteivät vanhemmat uskoneet yhtään minuun tai siihen että olisin kykenevä päättämään omista asioista tai elämään "kunnollista" elämää. Vieläkään näin 30 vuotiaana en näe asioita niinkuin he näkivät silloin, enkä mielestäni tehnyt sen ikäisenä mitään virheitä. Toki asioita olisi voinut tehdä toisin mutta mitään peruuttamatonta ei kyllä tapahtunut. Ainoastaan lapsi-vanhempi suhteen säröt. Nyt aikuisena en kerro vanhemmilleni oikein mitään "oikeita" asioita, vaikka läheisiä muuten ollaankin.
Eli itse näkisin, että pahin mitä voit tehdä on alkaa syyttää pojalle hänen tyttöystävää milloin mistäkin jutusta. Korkeintaan ympäripyöreästi voit vähän kysellä missä mennään entisten haaveiden(?) suhteen ja kannustaa niihin ja jos mahdollista niin sisällyttäen tyttöystävän niihin myös. Ei ole lapselle helppoa jos vanhempi alkaa kyseenalaistamaan ja moittimaam valintoja ellei nyt mistään vaarallisesta tai lain rikkomisesta ole kyse. Näim osoitat ettet pidä poikaasi kovinkaan fiksuna.
Minun tilanteessani kyse on sekä rikoksista että esimerkiksi työn menetyksestä, asioista jotka on seurauksia paineista. Ihan on omaakin vikaa pojassa, mutta ihan oikeastiko tässä nyt on kyse enää vanhempien haaveista ja "että ei pidä puuttua koska toinen nyt tavoittelee kaiketi unelmiaan jotka ei ole vanhempien"?
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kaynyt nain.
Toisaalta olen ollut rakastamani ihmisen kanssa, mutta han on tehnyt elamastani surkeaa.
En ole muita rakastanut.
Onko menetykseni ollut vahemman kuin olen saanut.
Ei voi tietaa koska en ole elanyt kahta elamaa.
Ilman rakastumistani olisin saavuttanut paljon enemman, mutta elama olisi ollut tyhjaa.
M50
Rahahanat voi laittaa kiinni, jos lapsi asuu vielä kotona. Saarnaaminen ei varmasti auta, mutta ehkä voisi kysyä, että mitä poika oikeasti haluaa ja mitä on taustalla, että noin haluaa miellyttää tyttöä muuttamalla kaiken. Voisiko herätellä pyytämällä että miettisi syvällä sisimmässään, että kumman haaveita toteuttaa, omia vai tytön? Kertoa, että myös vanhemmat ovat surullisia, kun näkevät lapsen voivan huonosti ja unohtavan itsensä. Tyttöä ei kannata arvostella tai haukkua, koska se saa vain puolustuskannalle. Mutta kiertoteitse haastaa poikaa itseä havahtumaan siihen, mikä on terve suhde ja mikä sairastuttava.
Tuossa nähdään, kuinka lapsen käy, kun vanhemmat jyrää lapsen tahdon. Vanhempien tilalle tulee tyttöystävä tai vaimo, joka viedään kuin pässiä narussa.
Kannattaa opettaa lapselleen pitämään omia puoliaan eikä vain opettaa sokeasti tottelemaan toisten käskyjä.
Mun ystävä alkoi seurustelemaan pojan kanssa, joka ei halunnut tämä lähtee vaihto-oppilaaksi.
Kaikki oli maksettu jne.
Onneksi lähti.
Erosivat lähes heti, kun tuli takaisin.
Poika olisi halunnut lentää Amerilkaan, mutta ei ollut varaa. Ja tytön olisi pitänyt maksaa.
Näytti kirjeitä jos hakuat, voit ostaa mulle lipun
Viisaita kysymyksiä voi esittää. Sellaisia, jotka ohjaavat lasta huomaamaan itse, mitä seurauksia valinnoillaan on. Mutta lapsi on jo aikuinen, ja ehkä pitää myös jotain oppia itse valitsemalla ja kantapään kautta, varsinkin jos on neuvottu liikaa ja tehnyt kaiken niin kuin odotetaan nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kaynyt nain.
Toisaalta olen ollut rakastamani ihmisen kanssa, mutta han on tehnyt elamastani surkeaa.
En ole muita rakastanut.
Onko menetykseni ollut vahemman kuin olen saanut.
Ei voi tietaa koska en ole elanyt kahta elamaa.
Ilman rakastumistani olisin saavuttanut paljon enemman, mutta elama olisi ollut tyhjaa.M50
Olet läheisriippuvainen.
Löytyy hakusanalla "quran infidel verses", nämä on toki hyvä tarkistaa itse koraanista:
https://eu.rrstar.com/story/opinion/letters/2014/12/31/letter-quran-has…
"The Quran’s Sura 5:33 says about infidels, “They shall be slain or crucified, or have their hands and feet cut off.” Sura 9:5 says, “Slay the infidels wherever you find them ... and lie in wait for them ... and establish every stratagem (of war against them).” Sura 47:4-9 promises paradise to whoever cuts off the head of an infidel."