Paras keino päästä kuukautisista eroon?
Alan olla ihan loppu ja hermot riekaleina kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten takia. Juilimisen ja lämpöilyn takia olen käytännössä "sairaana" useamman päivän joka kuukausi ja kuukautiset ovat aiheuttaneet lisäksi anemian. Hemoglobiini on matalalla ja varastorauta niin alhalla, että se on mittaamaton, vaikka olen ollut rautakuurilla ja otan aina rautaa kuukautisten aikana ja jälkeen.
Julkisen puolen yleislääkäristä ei mitään apua. Joskus olen saanut reseptillä vahvoja kipulääkkeitä, joiden voimin olen sinnitellyt töissä menkkojen aikaan, mutta onhan se aika karua ja hankalaa.
Olen nyt siinä pisteessä, että en yksinkertaisesti jaksa tätä enää. Tuntuu, että kuukautiset pilaa elämän. E-pillereitä olen joskus syönyt ja ne eivät itselleni sopineet lainkaan. Mutta mitä muita vaihtoehtoja on? Kellään kokemuksia ehkäisykapselista, -laastarista, tai kierukasta?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Aloitin slinda merkkiset minipillerit. Ensin vuoto kesti muutaman viikon, mutta sittemmin on jäänyt kokonaan pois. Olen syönyt niitä laattoja useamman putkeen ilman välipäiviä. En tiedä pitäisikö tai onko mitään hyötyä pitää niitä vuototaukoja. Lapsetkin on jo tehty, niin saa hormonitoiminnot siltä osin loppuakin puolestani.
Ei Slindassa pidetä taukoja. Siinä on liuskan lopussa ne neljä lumepilleriä, jotka voi syödä tai oll syömättä. Mä syön liuskan kokonaan, ja silti on menkat ollet pois nyt vuoden.
-3
Käy gynellä, pyydä lähete polille.
Mulla on se e-kapseli! Runsaasti vuotavalla ystävällä niukensi vuotoa todella paljon, ja itse kun vuosin niukasti jo valmiiksi niin menkat loppui kokonaan! Mahtava vehje ja koko rahan arvoinen mielestäni! Suosittelen kyllä ehdottomasti kokeilemaan, koska saahan sen pois jos tuleekin jotain häijyjä sivuoireita, itselleni ei kyllä ole tullut nyt kahteen vuoteen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin slinda merkkiset minipillerit. Ensin vuoto kesti muutaman viikon, mutta sittemmin on jäänyt kokonaan pois. Olen syönyt niitä laattoja useamman putkeen ilman välipäiviä. En tiedä pitäisikö tai onko mitään hyötyä pitää niitä vuototaukoja. Lapsetkin on jo tehty, niin saa hormonitoiminnot siltä osin loppuakin puolestani.
Ei Slindassa pidetä taukoja. Siinä on liuskan lopussa ne neljä lumepilleriä, jotka voi syödä tai oll syömättä. Mä syön liuskan kokonaan, ja silti on menkat ollet pois nyt vuoden.
-3
Minulle kyllä sanottiin että minun kannattaa ottaa Slindoja ilman lumepillereitä ettei vuotoja tulisi enää. Tilanteeni oli lähestulkoon sama mitä ap:lla, valtavat kivut, lämpöilyä ja erittäin runsaat vuodot. Minulla aloitus vain oli paljon vaikeampi, vuoto kesti putkeen useamman kuukauden, mutta onneksi rauhoittui ja toinen vuosi lähestulkoon ilman kuukautisia. Tunne on ihanan vapaa.
En siis ole sama, jolle vastasit. Halusin vain tuoda oman kokemukseni esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menopaussi.
n55
No se nyt ei ole aivan vielä tuloillaan ja raskaaksi en todennäköisesti edes pysty tulemaan, joten luonnolliset keinot on poissa pelistä.
Erityisesti kiinnostaa, jos jollain on kokemusta molemmista kierukasta ja ehkäisykapselista? Mitkä niiden erot on, ja sopiko jompi kumpi jostain syystä paremmin kuin toinen? Ap
Itselläni oli vuosia käytössä ihonalaiset ehkäisykapselit. Kuukautiset tulivat silti normaalisti ja kestivät 4 - 5 päivää.
Olin aluksi tyytyväinen ehkäisykapseleihin, mutta sitten minulle alkoi kehittyä toistuvasti munasarjakystia, jotka ovat yksi ehkäisykapseleiden haittavaikutuksista.
Poistatin ehkäisykapselit juuri noiden kystien takia. Pääsin eroon kuukautisista vasta vaihdevuosien alettua.
Olen käyttänyy Jaydess-hormonikierukkaa vuodesta 2017 alkaen. Kuukautisia ei ole, todella harvoin tulee jotain pientä tuhrua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se e-kapseli! Runsaasti vuotavalla ystävällä niukensi vuotoa todella paljon, ja itse kun vuosin niukasti jo valmiiksi niin menkat loppui kokonaan! Mahtava vehje ja koko rahan arvoinen mielestäni! Suosittelen kyllä ehdottomasti kokeilemaan, koska saahan sen pois jos tuleekin jotain häijyjä sivuoireita, itselleni ei kyllä ole tullut nyt kahteen vuoteen mitään.
Okei, kiitos paljon tästä! Saako kysyä, minkä ikäisiä te olette? Olen itse jo kolmekymppinen, niin hirvittää vähän, jos tuosta paukkaa päälle jotkut esivaihdevuodet ennenaikaisesti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos paljon tästä! Saako kysyä, minkä ikäisiä te olette? Olen itse jo kolmekymppinen, niin hirvittää vähän, jos tuosta paukkaa päälle jotkut esivaihdevuodet ennenaikaisesti. Ap
Vähän yli kolmekymppisiä myös kumpikin, en osannut tuota riskiä silleen muhitella isommin kun muista syistä tämä oli ainoita ehkäisy vaihtoehtoja itselleni, niin pidin aika tärkeänä saada asian kuntoon, tulkoon vaihdevuodet jos se on se hinta siitä, mutta ei ole ollut merkkejä sellasestakaan onneksi :D
Minulta loppui lähes kokonaan, kun otin hormonikierukan. Joskus tuli päivän vuoto,
Tarvitset miehen, jonka kanssa tehdä lapsi vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
No just joo, joku lestadiolainen sitten vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen... tai sitten joku muu himokas ja 20:n lapsen elättämiseen kykenevä mies. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolainen... tai sitten joku muu himokas ja 20:n lapsen elättämiseen kykenevä mies. :)
No onhan noita himokkaita miehiä, mutta yritä sitten elareita repiä 20:ltä Tinder-hoidolta. Ne kyllä panee ilman kumia ihan pyytämättäkin.
Raskaus ja menopaussi ovat ainoat varmat keinot.
Minulle asennettiin Mirena ja poistettiin useita polyyppeja. Helpotti, mutta kuukautisia Mirena ei vienyt pois. Olen miettinyt, että kohdunpoisto olisi mahtava vaihtoehto näin keski-ikäiselle, mutta koska minulla on endometrioosi ja PMS, joutuisin silti ottamaan jonkun hormonilääkityksen siihen seuraksi. Sitä taas en halua, koska sukurasitteena kulkevat monet eri syövät, rintasyöpä mukaanlukien, sekä aivoinfarkti.
Joten, Mirenalla mennään, mutta menkat on edelleen ja ovulaation aikaan on ihan karsea olo.
Toivon, että vaihdevuodet alkaisivat 5 vuoden sisään eikä vasta 20v päästä....
Alipainoisenakin on menkat aina tulleet ja ihan yhtä runsaina kuin aina. Elikkäs ei tämäkään kaikkia auta. Ap