Julkisiin saa matkustajia pidentämällä autoilijoiden matka-aikoja
Helsingin seudun liikenteen (HSL) osastonjohtaja Mari Flink kirjoittaa blogitekstissään, että edulliset lipunhinnat eivät ole tehokas tapa nostaa matkustajamääriä. Joukkoliikennematkojen ja automatkojen keskinäinen suhde ei siis ole symmetrinen. Joukkoliikennepalvelun muutoksilla (hinnat, palvelutaso, matkustusajat) ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan automatkoihin, mutta pidentämällä esimerkiksi autoilun matka-aikoja, saadaan isoa kasvua joukkoliikennematkoissa, Flink kertoo. Keinoina voisi olla esimerkiksi vihreistä aalloista luopuminen ja nopeusrajoitusten laskeminen.
Kommentit (12)
Flinkin saa tuolla menolla sairaalapotilaaksi.
Voisi palkata elokapinalaisia istumaan tielle.
No ainakin pks tehtiin juuri päinvastoin🤣
Ensin oli 51 mikä junnasi Kirkkonummelta Helsinkiin 40-55 min omalla sutolla, bussilla sama.
Siten tuli ihana sujuva motari, stadiin 30 min autolla, 35 bussilla.
Tehtiin länsimetro.
Bussi Kivenlahteen 40 min, metro Kamppiin 30 min. Yhteensä 1h10min
Omalla autolla edelleenkin 30 min
Veikkaisin että oman auton käyttö on moninkertaistunut niillä jotka eivät käytä junaa
Joo just. Nyt omalla autolla matka 35min ja julkisilla noin 1 h 30 min....(vaihdot, kävely, odotusaika tms). Pienen lapsen yh...lapsi päiväkodissa. Tässä siteen pidennetään automatka esim 2 tuntiin vai?
Onneksi voin tehdä osin etätöitä ja niin teenkin. Voisi käyttää julkisia jos se nimenomaan olisi kilpailukykyinen ajan suhteen, esim suora bussiyhteys..
Tuotahan vihreät soveltavat kaiken aikaa. Flink meni vaan sanomaan sen ääneen.
Lopputuloksena on, että kaikki liikkuvat yhtä hitaasti kaikkialle.
Onpa hölmöä edes spekuloida tuollaisella vaihtoehdolla.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin pks tehtiin juuri päinvastoin🤣
Ensin oli 51 mikä junnasi Kirkkonummelta Helsinkiin 40-55 min omalla sutolla, bussilla sama.
Siten tuli ihana sujuva motari, stadiin 30 min autolla, 35 bussilla.
Tehtiin länsimetro.
Bussi Kivenlahteen 40 min, metro Kamppiin 30 min. Yhteensä 1h10min
Omalla autolla edelleenkin 30 min
Veikkaisin että oman auton käyttö on moninkertaistunut niillä jotka eivät käytä junaa
Sama uudistus tehtiin Vantaalla bussilinjojen suhteen ja jätettiin huomioimatta ettei kaikkien työpaikat ole junaradan läheisyydessä. Oma matka-aika töihin piteni 10-15 min/suunta. Ei suoria yhteyksiä viikonloppuisin tai iltaisi. Bussin vaihto sellaisessa paikassa, jossa en todellakaan halua olla yksin illalla. Pyörällä tai autolla nykyään mennään. Itse aina aikaisemmin suosinut julkisia auton sijasta ja en osannut kuvitella vaihtavani autoiluun.
Muutto suunnitelmissa ja aika rajattuja ovat suoralla yhteydellä olevat "hyvät" alueet. Muutto pois pk-seudulta alkaa olla houkutteleva vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Flinkin saa tuolla menolla sairaalapotilaaksi.
Tämä on maalittamista.
https://intermin.fi/poliisiasiat/viharikollisuus/maalittaminen
Meillä päin on menty ainakin päivastaiseen suuntaan julkisten osalta. Ennen vanhaan meni suora bussilinja lähipysäkiltä työpaikan lähelle (45 minuuttia).
Suora yhteys poistettiin, mutta vielä pääsi kaupungin kautta yhdellä vaihdolla (1 h 35 min)
Nyt pitää vaihtaa kaksi kertaa ja toivoa parasta, että ehtii vaihtaa ennen kuin bussi lähtee. Jos ei ehdi, seuraava yhteys lähtee puolen tunnin päästä. (1 h. 45 min - 2 h 15 min).
Samaan aikaan omalla autolla 35 min. Ei tarvi kauaa pohtia, millä töihin menen. Silloin harvoin kun menen.
Tällä tavalla saataisiin viimeisetkin yritykset pois keskustasta ja sen läheisyydestä, joten sinänsä ihan kannatettava idea. Tuskin se HSL:n matkustajamäärää nostaa, mutta vähentää autoliikennettä Helsingin alueella.
Onko tuo joku vajaaälyinen?