Suositelkaa edullista läppäriä opiskeluun
Pitäisi hankkia edullinen (300-450 euroa) läppäri korkeakoulu opiskelua varten. En tarvitse mitään peli ominaisuuksia tai huipputehoja yms. Tarvitsen läppärin lähinnä luentojen seuraamista varten, etä ryhmätöitä varten ja kirjallisia töitä varten jne.
Myönnettäköön, en ole käyttänyt läppäriä vuosikausiin joten olen täysin hukassa mitä kaikkia ominaisuuksia tulisi löytyä ja mitä mahdollisia lisälaitteita tulee hankkia.
Voinko jakaa nettiyhteyden läppäriin suoraan kännykästä, vai tarvitsenko jonkin erillisen lisälaitteen? Vuokra-asunnossani pitäisi kyllä olla ilmainen netti.
Entä kuvayhteys, tarvitsenko erillisen kameran vai riittääkö läppärin oma kamera.
Tarvitseeko läppäri oman "sim kortin" kuten puhelin, eli pitääkö tilata läppäriä varten sellainen erikseen?
Pahoittelut tietämättömyydestäni ja kiitokset kaikesta avusta!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset tietty modeemin langatonta yhteyttä varten se tulee usein kun tilaat liittymän
Jos asuntoon sisältyy netti niin ei tarvitse kuin reitittimen jos haluaa käyttää wifiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkääkä sitten ehdotelko mitään windows-paskoja.
Mikä siis tulisi olla jos ei Windows? Huomioi budjettini eli 300-450 euroa.
Käytetty Macbook Pro.
Jää aika lyhyeksi x86 mbp:n käyttöikä.
Thinkpad E14 tai joku muu muutaman vuoden vanha thinkpad malli käytettynä.
Kännykästä voi jakaa nettiyhteyden. Jos taloon tulee netti, niin voi tarvita jonkun modeemin/wifi reitittimen.
Tietokoneen oma kamera riittää kuvapuheluihin.
Jos jaat kännykästäsi netin, ei tarvitse omaa SIM korttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetty Macbook Pro.
Minulla ollut 10 vuotta käytössä Macbook Pro 2013 ja ei yhtään ongelmaa ikinä ollut vaikka aika raskaita ohjelmia käytän.
Tuolla hinnalla ei valitettavasti saa kovin laadukasta konetta, jossa on tarpeeksi iso SSD-levy esim. videoille, ja riittävästi USB-liitäntöjä jne.
Itse olen juuri hankkimassa ihan peruskannettavaa ja kyllä siihenkin tuntuu pakosti menevän 500-900 euroa.
Kuten jo mainittua, tuolla rahalla ei saa edes säällistä läppäriä jollei käännyt Chromebookien puoleen. Sellaisesta läppäristä, johon ei käämit pala, maksaa uutena vähintään 700€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytetty Macbook Pro.
Minulla ollut 10 vuotta käytössä Macbook Pro 2013 ja ei yhtään ongelmaa ikinä ollut vaikka aika raskaita ohjelmia käytän.
On varmaan, mutta uusia käyttis- ja ohjelmaversioita on x86 koneille turha enää kovin pitkään odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo mainittua, tuolla rahalla ei saa edes säällistä läppäriä jollei käännyt Chromebookien puoleen. Sellaisesta läppäristä, johon ei käämit pala, maksaa uutena vähintään 700€.
Kunhan on joku perus i3 tai parempi tai vastaava ryzen ja 16 gigaa muistia niin hyvin riittää, ehkä 8 gigaakin voi riittää kun itsellänikin on vain 12. Ei kai sellainen 700 euroa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla ei valitettavasti saa kovin laadukasta konetta, jossa on tarpeeksi iso SSD-levy esim. videoille, ja riittävästi USB-liitäntöjä jne.
Itse olen juuri hankkimassa ihan peruskannettavaa ja kyllä siihenkin tuntuu pakosti menevän 500-900 euroa.
Levytilan puute on ongelma jos enemmälle on tarvetta, itselläni 256 gigan levystä jotain 120 gigaa vapaana.
Omassa käytössä 8v vanha zenbook toimii vielä hyvin, unityakin pyörittää kohtalaisesti fedoralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta käytetty yrityskannettava ja asenna siihen joku linux.
Ei siitä mitään tule.
Perustelut? Itsellä on tuollainen windows esiasennettu yrityskannettava jonka tilalle asensin linuxin ja toimii hyvin. Windows on käsittämättömän raskas ja kaiken lisäksi vakoilee. Pelkästään linuxin asentamalla läppäri "nuortuu" monta vuotta.
Minulla on nykyään fedora, mutta en linuxia kenellekään varsinaisesti suosittele. Aina niissä on jotain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Täältä ääni yrityskäytöstä poistetulle läppärille, tuohon Linux asiaan en sano mitään kun en tiedä asiasta mitään
Meillä koulu hommat vaatii Microsoftin ohjelmia ja ohjelmistot saa koulun kautta ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä ääni yrityskäytöstä poistetulle läppärille, tuohon Linux asiaan en sano mitään kun en tiedä asiasta mitään
Meillä koulu hommat vaatii Microsoftin ohjelmia ja ohjelmistot saa koulun kautta ilmaiseksi
Mikä koulu niitä vaatii? Kaiken on voinut päättötyötä myöten tehdä vapailla ohjelmistoilla.
Tuohon lisäys että microsoftin pilvipalvelut, teams yms. toimii hyvin linuxillakin.
Perustelut? Itsellä on tuollainen windows esiasennettu yrityskannettava jonka tilalle asensin linuxin ja toimii hyvin. Windows on käsittämättömän raskas ja kaiken lisäksi vakoilee. Pelkästään linuxin asentamalla läppäri "nuortuu" monta vuotta.