"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla
Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o
Kommentit (616)
Tämä on kyllä ihan tosi omituista. Meillä on kolme lasta. Asumme Helsingissä ja olemme aina liikkuneet julkisilla, usein metrolla, lähijunilla, busseilla. Ollaan käyty kaupassa ja kirjastossa, mutta en ole koskaan törmännyt lapsivihamielisyyteen. Moni on ollut lapsilleni jopa ihan odottamattoman ystävällinen. Mä en nyt ihan ymmärrä, mistä tässä oikein on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että tämä pyörätuoli mies on kerran jos toinenkin jätetty niin ettei ole päässyt ulos silloin kun piti, varsinkaan jonkun lasten vaunujen takia. Me ei eletä maailmassa jossa kaikkeen on rajattomasti aikaa eikä lapselle pidä opettaa, että muu maailma seisoo sen aikaa paikallaan odottamassa kun hän valmistautuu siihen. Minun isä opetti, että on tasan 3 minuuttia aikaa valmistautua lähtöön ja jos ei ollut paikalla niin jäi kyydistä ja sitä tosiaan jäi. Siinä oppi olemaan aina ajoissa ja valmis samaan tahtiin kuin muut eikä jääty odottamaan prinsessa kohtelua.
Mikä ihmeen pyörätuoli? Sinulla ei selvästikään ole aikaa edes lukemiseen ja ajatteluun. :D
Vierailija kirjoitti:
Näissä tilanteissa pitäis olla lapsen isä paikalla, joka sanois, nyt turpa kiinni ja alahan laputtaa siitä ja äkkiä sittenkin.
Ei taida olla kotimaista maatiaiskantaa tämä isä?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kenellekään tullut mieleen, että jo pitkään vallalla olleesta yltiöpositiivisesta "ei kielletä" -kasvatuksen tuloksista saamme jo nyt nauttia sen verran paljon, joten useammat haluavat kiinnittää huomiota myös lapsen velvollisuuksiin ja haluaa opettaa, että teoilla on seuraukset.
Tästähän on ollut keskusteltua, että aikuisten loputon sanoittaminen ja väliintuleminen estää lasta oppimasta tärkeitä käytössääntöjä elämässä. Viiteryhmä kouluttaa parhaiten. Yrität viedä lapion kädestä, sinua vedetään päähän lapiolla ja tuupataan kumoon, ehkä vielä saat selkääsi sillä lapiolla. Lapsi oppii tärkeän säännön, että ihmisiltä ei varasteta siinä on seuraus aina mukana. Jos sitä seurausta ei ole valmis kantamaan niin älä varasta. Väliin tuleva aikuinen pilaa koko tämän kokemuksen ja lapsi ei opi mitään muuta kuin tapoja manipuloida tilanteita luultavammin omaksi edukseen. Hän oppii sen, että toiset ihmiset saa manipuloimalla enemmän kuin toiset vain tietämällä ketä pitää mielistellä.Asiat ei ole enää oikein ja väärin vaan se on kenet sinä tunnet ja mistä selviät ilman sanktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän luulen, että tämä pyörätuoli mies on kerran jos toinenkin jätetty niin ettei ole päässyt ulos silloin kun piti, varsinkaan jonkun lasten vaunujen takia. Me ei eletä maailmassa jossa kaikkeen on rajattomasti aikaa eikä lapselle pidä opettaa, että muu maailma seisoo sen aikaa paikallaan odottamassa kun hän valmistautuu siihen. Minun isä opetti, että on tasan 3 minuuttia aikaa valmistautua lähtöön ja jos ei ollut paikalla niin jäi kyydistä ja sitä tosiaan jäi. Siinä oppi olemaan aina ajoissa ja valmis samaan tahtiin kuin muut eikä jääty odottamaan prinsessa kohtelua.
Mikä ihmeen pyörätuoli? Sinulla ei selvästikään ole aikaa edes lukemiseen ja ajatteluun. :D
pyörä siis, silti sama juttu.
En ole juuri lähijunalla matkustanut, mutta eikö yleensäkin julkisista kulkuneuvoista pidä pystyä poistumaan nopeasti?
Faith kirjoitti:
"Vanhempi mies otti rattaista kiinni, kumartui lapsen tasolle ja sanoi:
– Sinun pitäisi kuolla helvetin tulessa." (Yle)
Tuo kuulostaa kyllä enemmän joltain yksittäisen mt-ongelmaisen käyttäytymiseltä kuin lapsivihamielisyydeltä.
Nuo kaikki tapaukset kuulostavat onnettomien tai mt-ongelmista kärsivien puheilta. Kyllähän noi tulee vastaan joskus, mutta en neljän lapsen äitinä ole kohdannut kertaakaan lapsivihamielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Särkän mielestä yhteiskunta vihaa lapsia, koska kaikki eivät halua kuunnella hänen lapsensa laulua.
Ja vielä erikseen toitottaa lapselleen, että AIKUISET EIVÄT HALUA KUUNNELLA LAULUASI! - sen sijaan, että kertoisi, että julkisissa liikennevälineissä ym. on KOHTELIASTA OTTAA HUOMIOON MUUT ihmiset ja välttää turhaa meteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.
Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.
Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?TÄMÄ!
Ei koskaan, koska tähän puuttuminen on perustuslain vastaista eli eriarvoistavaa kohtelua. Yksikään ministeri ei halu menettää pestiää siksi, että vaatii narkkareiden pakkohoitoa tms.
Rivien välistä voi lukea lapsen olevan erivärinen kuin me suurin osa. Hirvittävää käytöstä silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkän mielestä yhteiskunta vihaa lapsia, koska kaikki eivät halua kuunnella hänen lapsensa laulua.
Kyllä se vaan näin on.
Jos et siedä lapsen naurua, itkua tai vaikka sitä hyräilyä/laulua, kyllä, olet lapsivihamielinen vaikka miten kuorruttaisit sen itsellesi. Lapset kuuluvat elämään, kuten muutkin ympäristön äänet.
Juu, aivan kuin naapurin vanhempi rouva on lapsivihamielinen, kun hän käski toisen naapurin lapsen pitämään vähän pienempää suuta. Äitinsä mukaan tuntui olevan täysin normaalia ääntä, kun lapsi karjuu täysillä alapääsanastoa ja tosi törkeästi nimittelee muita lapsia. Kukaan ei tuollaista halua kuulla, se vanhempi rouvakaan.
Vierailija kirjoitti:
No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.
Ei sinun kokemuksesi ole mikään yleinen totuus, kuten ei minunkaan. Minulle on aina oltu ystävällisiä ja etenkin vanhemmat naiset on vain äidillisiä jos jotain, mutta en silti niistä etteikö sinun kokemasi ole totta!
Outoa on sen sijaan tämä, kun jutussa lukee _vanhemmasta miehestä_ joka toivotti lapsen helvettiin, niin täällä oletetaan nistiksi ja pistetään nistien piikkiin, ja heti joku sinunlaisesi mussuttamassa vanhemmista naisista jotka kyllä sen sijaan käyttäytyy tuolla huonosti.
Ällöjä ootte, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni on 3v.
Mistä itse huomaan lapsivihan hänen kanssaan ollessani esim. kaupungilla:
- lähinnä mummot ja toiset, itsekin äidit hymyilevät lapselleni
- julkisiin kiilataan lapsen ohi
- lapselle ei puhuta eikä häntä välttämättä edes katsota (myyjät, tarjoilijat)
- turhaudutaan, jos lapsella kestää (LUONNOLLISESTIKIN) pidemmän aikaa päästä esimerkiksi istumaan julkisissa
- lapsen pitää monesti väistellä ihmismassassa sen sijaan, että aikuiset huomioivat hänetOlin itsekin yhtä lapsivihamielinen ollessani lapseton. Äärettömän itsekäs ja ymmärtämätön.
Miksi lapsellesi pitäisi hymyillä tai myyjän sanoa erikseen hänelle jotain? Lapsesi on vain ihminen muiden joukossa
Just viime viikonloppuna käytiin ensimmäistä ja viimeistä kertaa Tuurin kyläkaupassa. Ei ollut lapsivihamielisyydestä tietoakaan siinä puljussa. Tupa täynnä huutavia, juoksevia, kirkuvia ja röhiseviä kakaroita. Siis todella, koko kauppakeskus täynnä toinen toistaan huonommin käyttäytyviä pentuja, jotka mm. juoksivat muita asiakkaita päin sisällä kaupassa. Ja sitten kun väsyivät, ne laitettiin makaamaan tai istumaan ostoskärryihin selaamaan puhelimiaan. Kengät jalassa siis istuivat 5-10 v kersatkin ostoskärryissä, mihin muiden pitäisi laittaa ruokaostoksensa. Todella kamala paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.
Ei sinun kokemuksesi ole mikään yleinen totuus, kuten ei minunkaan. Minulle on aina oltu ystävällisiä ja etenkin vanhemmat naiset on vain äidillisiä jos jotain, mutta en silti niistä etteikö sinun kokemasi ole totta!
Outoa on sen sijaan tämä, kun jutussa lukee _vanhemmasta miehestä_ joka toivotti lapsen helvettiin, niin täällä oletetaan nistiksi ja pistetään nistien piikkiin, ja heti joku sinunlaisesi mussuttamassa vanhemmista naisista jotka kyllä sen sijaan käyttäytyy tuolla huonosti.
Ällöjä ootte, hyi.
Sanoin kohdanneeni 10 vuoden aikana kolme vanhempaa naista, jotka ovat käyttäytyneet epäasiallisesti lastani kohtaan. Miten tuo on mussuttamista vanhemmista naisista? Sanomattakin on selvää, että valtavan suuri enemmistö (eli noin 99,9999999999 prosenttia heistä) on suhtautunut lapseeni aivan asiallisesti.
On varmasti tuota vihamielisyyttä. Ja maailman sivu on ollut niitä kasvattajia, jotka neuvovat ja ojentavat muita vanhempia. Mutta näissä esimerkeissä kyllä osassa tuli mieleen ihan vain sattumat ja ihmisen yleinen pahoinvointi. Oli äidillekin oppia, ettei lähijunassa voi lapsi pomppia muiden jaloissa. Tuskin mies pyörineen mistään muualta yritti ulos, kuin kulkureiteillä. Kaikki eivät välttämättä edes huomaa pientä lasta, jos on ruuhkaa. On ihan vanhemmalta sallittua ja velvollisuus pitää tuollaisissa jälkikasvunsa lähellään tai sylissä. Nuo muut esimerkit kertovat kyllä ihan muusta pahoinvoinnista, kuin lapsiin kohdistuvasta vihasta. Ja lapselle voisi opettaa sen sijaan, etteivät muut aikuiset eivät halua kuulla laulusi olevan esiintymisellä ja muulla aika ja paikka. Tässä äiti itse lietsoo me vastaan muut asetelmaa.
Varmasti tuntee lapsivihaa ihan joka paikassa kun olettaa että koko muu maailma nostaa myös just sen teidän pirkkoeemelin jalustalle ja kaikkialla hypätään just hänen tarpeiden ja halujen mukaan. Kuten vanhempansakin....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla elämästä vieraantunut ihminen, jos ei kestä lapsista tulevaa ääntä.
Miksi kenenkään pitäisi kestää mitään turhaa älytöntä rääkymistä minkään ikäiseltä ihmiseltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä erikseen toitottaa lapselleen, että AIKUISET EIVÄT HALUA KUUNNELLA LAULUASI! - sen sijaan, että kertoisi, että julkisissa liikennevälineissä ym. on KOHTELIASTA OTTAA HUOMIOON MUUT ihmiset ja välttää turhaa meteliä.
Mun on annettu laulaa julkisissa kulkuvälineissä 90-luvulla, koska äidin mielestä se oli niin älyttömän suloista, ettei tullut mieleenkään ettei joku tykkäisi siitä. Jälkeenpäin kun on asiasta keskusteltu, niin ei edelleenkään usko että kenelläkään olisi voinut olla mitään sitä vastaan. Kyllä mulla rajat silti oli ja kunnon kiukkareihin ym. puututtiin jämptisti, mutta laulamiselle ei ollut rajoja :)
Itse lähestyisin tätä asiaa (mikäli olisi lapsia kasvatettavana) ehkä siitä päästä, että laulaa voi silloin kun tiedetään että ihmiset haluavat kuunnella. Bussissa tms ei voi kysyä kaikilta, haluavatko he kuunnella, eivätkä ihmiset myöskään voi milloin tahansa poistua sieltä, joten bussissa ei voi laulaa. Jutella saa, se on normaalia, mutta ei muuten esittää omia ohjelmanumeroita eikä kuunnella musiikkia/videoita ilman kuulokkeita.
Asun Espoossa ja liikun paljon Vantaa-Espoo-Helsinki-akselilla. Minulla on 2 lasta (nyt 11v ja 4v) enkä ole kertaakaan törmännyt negatiiviseen asenteeseen lapsia kohtaan. Usein jopa päin vastoin. Ruuhkaisemmilla alueilla pidän pienemmän lapsen kädestä lähelläni, jottei kukaan vahingossakaan häntä töni.