Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oikeus perheellisillä on saada jouluaatto vapaaksi?

Vierailija
14.12.2006 |

Työskentelen alalla, joka " ei koskaan nuku" eli työpaikalla on aina oltava asiantuntevaa henkilökuntaa paikalla. Mutta miksi vuodesta toiseen lapsiperheelliset saavat jouluaaton vapaaksi? Taas kerran oli työvuorolistaan jouluaaton vuoroon merkitty sellaisia työntekijöitä, joilla ei ole lapsia. Eikö tämä ole syrjintää? Kyllä minäkin haluaisin nauttia aatosta yhdessä miehen kanssa. Taidanpa ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa ja ehdottaa jotain kiertävää järjestelmää eli ensi vuonna on sitten perheellisten vuoro tehdä jouluaatto.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

46, ei toki, kustannuksellasi on kiva nauraa.

Vierailija
82/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsin tosin esimiehelleni jouluaaton epäoikeudenmukaisista työjärjestelyistä ja hän sanoi, että asiaan tulee korjaus ensi vuonna ja yleensäkin kaikkien juhlapyhien työvuoroihin tulee kiertävät järjestelyt. Asia oli jäänyt tällaiseksi, kun " niin oli aina tehty" .

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti. He nimittäin ovat itsekin jossain vaiheessa nuoria työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät varmaankaan halua joutua perheellisten hegemonian alle.

Vierailija
84/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain odotan. Pakostikin niitä tulee, kun on kierto.

ap

Vierailija
85/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

stensa kanssa.

Kuulostat aika sydämettömältä.

Vierailija
86/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän (lähestulkoon) kukaan ole koko joulua töissä, eikä varmastikaan joudu töihin joka joulu, mikäli työvuoroja kierrätetään asianmukaisesti. Teidän mielestänne on siis reilua, että kaikki ne, joilla on lapsia saavat joka vuosi koko joulu(aaton) vapaaksi, ja samalla ne, joilla ei ole lapsia ovat joka ikinen jouluaatto töissä?

Teillä taitaa olla oletus, että kaikista naisista tulee automaattisesti joskus äitejä. On kuitenkin paljon naisia, jotka vapaaehtoisesti tai vastentahtoisesti jäävät lapsettomiksi. Heilläkö ei koskaan pitäisi olla joulua? Kyseisestä juhlasta kun voivat, uskokaa tai älkää, nauttia myös aikuiset. Ainakin minä, lapseton ja naimaton nainen, odotan sitä joka vuosi.

Toisekseen, mikä estää viettämästä sitä joulua vaikka joulupäivänä koko perheen voimin jos joku perheenjäsen on aattona töissä (vaikka ei siis silloinkaan yleensä koko päivää)? Tuskinpa lapset siitä traumatisoituvat, mikäli silloin tällöin jompi kumpi vanhemmista on osan joulua töissä. Vähän suhteellisuudentajua.

Vierailija
87/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko, että hän ajattelee sitä noin parinkymmenen vuoden päästä ja kiittelee onneaan, että on sellaisessa työpaikassa, jossa joulu- ja muut juhlapyhät kiertävät tasa-arvoisesti. Ethän halua, että lapsesi joutuu kokemaan epätasa-arvoa aikuisena?

ap

Vierailija
88/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni 4-5-vuotias viettää joulun YKSIN??

ap

Vierailija
89/106 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmennyt äitini oli ammatiltaan sairaanhoitaja ja oli monesti jouluaattona töissä joko 7-15, 13-21 tai 22-7. Tämä oli joskus 1970-80-luvuilla. Siinä sairaalassa ei ainakaan perheellisiä suosittu.

Vierailija
90/106 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin pyhät ja lomat jaetaan tasan, tietenkin. Puolisoni ja valtaosa sukulaisista on lomalla heinäkuun ja joulun pyhät, joten olisi epäreilua, jos minä en koskaan saisi viettää läheisten kanssa vapaita.

Vierailija
91/106 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla joulun töissä, se vaan ei ole perheelliselle mahdollista. Lapseni on pikkukoululainen, joten hänellä ei ole päivähoito-oikeutta. Mihin laitan hänet työvuoron ajaksi? Ei ekaluokkalaista voi jättää yksin kotiin. Ärsyttää, miten aikuiset ihmiset valittavat, jos puoliso on töissä - te pärjäätte kyllä, lapset eivät.

Vierailija
92/106 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa ei saa kysyä lapsista, joten ei niistä myöhemminkään tulla kysymään. Näin sanoi esimies ja meillä on aina vuorot jaettu tasaisesti. Vapaasti saa toki toivoa ja vaihtaa, mutta reilua näin.

Vierailija
93/106 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin olla joulun töissä, se vaan ei ole perheelliselle mahdollista. Lapseni on pikkukoululainen, joten hänellä ei ole päivähoito-oikeutta. Mihin laitan hänet työvuoron ajaksi? Ei ekaluokkalaista voi jättää yksin kotiin. Ärsyttää, miten aikuiset ihmiset valittavat, jos puoliso on töissä - te pärjäätte kyllä, lapset eivät.

Jos olen vuodesta toiseen aina eri aikaan lomalla tai vapaalla kuin puoliso, niin en saisi valittaa vai? Joo, minulle oma puoliso on kyllä tärkeämpi kuin työkaverin lapset.

Vierailija
94/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yk

Vierailija
95/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt miltä lapsesta tuntuu jos äiti on poissa koko jouluaaton, kun sitä päivää on lapsi hartaasti odottanut.

Silloin kun minulla ei ollut lasta olin valmiina olemaan töissä pyhäisin ja siirtämään kesälomaa syksyyn, ei se silloin haitannut.

Mutta nyt ajattelen ensin lastani, en itseni vuoksi ole kotona joulua.

Totta kai vanhempana ajattelet lastasi, niin kuuluukin ajatella. Meidän muiden ei tarvitse sinun lastasi ajatella ja hyppiä aina sen mukaan.

Vierailija
96/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tulee olla yhtäläinen oikeus lomiin, oli sitten perheellinen tai ns. perheetön.

Meidän työpaikalla asia on lomien suhteen hoidettu niin, että jos olit viime vuonna jouluna vapaalla, olet nyt töissä. Se on reilua.

T. Lapsiperheen äiti

Vierailija
97/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän kuin vuosien saatossa vakiintunut käytäntö että työpaikan sinkut tekevät jouluvuorot ja perheelliset tekevät uudenvuoden vuorot. Kaikki ovat olleet ihan tyytyväisiä tähän järjestelyyn.

Vierailija
98/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

antanut minulle aattoa vapaata, olisi lapsi viettänyt sen ilman vanhempiaan!!!!

Mieheni oli töissä ja hän on yrittäjä, jonka pitää se lupaamansa urakka hoitaa, silloin kun tilanne tulee päälle eikä siihen mikään auta.

Olin jo ennen aattoa puhunut työnantajalle tästä, että voin sitten olla töissä uuden vuoden jne. kunhan vain voin olla kotona edes sen aaton, että lapsellakin on joulu. Onneksi ymmärrystä löytyi.

Yrittäjä-isä voi valita työaikansa ja olla kotona lasten kanssa. Se on valintakysymys.

Vierailija
99/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mine teen koko joulunpyhät töitä. Ja ihan mielelläni, seuraavassa palkassa ne lisät sitten näkyy. Joulu ilman töitä olis ihan hanurista.

Vierailija
100/106 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saa muutenkin aina kaikki parhaat loma ajat vaatimalla muita joilla ei ole lapsia joustamaan että itse saa lomat silloin kun itse haluaa. Edellisessä työpaikassa oli pakko ottaa käyttöön lomien kierto johon ei voinut vaikuttaa kun vanhemmat vaativat aina kesälomansa kesä-heinäkuussa ja muut joutuivat olemaan kesälomalla aina toukokuussa tai elokuussa. Mikä huuto ja itku siitä tulikaan kun alkoi lomien kierto johon ei voinut vaikuttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi