Mikä oikeus perheellisillä on saada jouluaatto vapaaksi?
Työskentelen alalla, joka " ei koskaan nuku" eli työpaikalla on aina oltava asiantuntevaa henkilökuntaa paikalla. Mutta miksi vuodesta toiseen lapsiperheelliset saavat jouluaaton vapaaksi? Taas kerran oli työvuorolistaan jouluaaton vuoroon merkitty sellaisia työntekijöitä, joilla ei ole lapsia. Eikö tämä ole syrjintää? Kyllä minäkin haluaisin nauttia aatosta yhdessä miehen kanssa. Taidanpa ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa ja ehdottaa jotain kiertävää järjestelmää eli ensi vuonna on sitten perheellisten vuoro tehdä jouluaatto.
Kommentit (106)
sekä äiti että isä. Sillä ei ole mitään tekemistä mainitsemasi itkeminen/leikkiminen jutun kanssa.
Empatiaa, pliis.
Vierailija:
Ja kuten joku jo kirjoitti, ei kukaan ole töissä koko päivää.ei ap
Ota mallia " lapsellisista" työkavereistasi.
Ei ole lainkaan sama asia, saako vapaaksi joulun vai uuden vuoden. Lapsettomillakin voi olla perinteitä joko oman puolison tai lapsuuden perheen kanssa. Ja kun joulusta on selvitty, alkaa jo pähkäily ketkä tekevät juhannuksen... ja kappas, lapsiperheidenhän pitää saada tietysti viettää silloin aikaa mökillä yhdessä, joten sinkut/lapsettomat töihin -mars!
Kyllä listat pitäisi kiertää tasapuolisesti.
ps. itse olen oma-aloitteisesti tehnyt joulu- ja juhannusvuorot vuorotöitä tehdessäni, mutta silti " vaadin" tasa-arvoa
Tässä kyllä äidit ratsastaa " lapsen tunteilla" kun haluavat pyhät vapaiksi.
Joulua saatetaan viettää isommalla porukalla, sisarusten perheet keskenään, ja on aika ikävää, jos joutuu tällaisesta kerta toisensa jälkeen jäämään pois, vaikka omia lapsia ei olisikaan.
Ei uuden vujoden vapaa korvaa jouluvapaata lapsettomallekaan. Vaikka se olisi vain joulu kahden kesken kumppanin kanssa.
Vierailija:
Ota mallia " lapsellisista" työkavereistasi.
Viis siitä, että minulla on sairas äiti, joka odottaa joka joulu, että tulisimme hänen luokseen. Ja aina on saanut pettyä, kun minun pitää jälleen kerran olla aattona töissä, jotta " ihmilliset" perheelliset saavat aaton vapaaksi. Ei onnistu enää ensi vuonna. Nyt se loppui. Reilu peli kaikille ja aaton työvuorot kiertämään.
ap
jos joulu on tärkeä lapsille, niin miksi olette alalla, joka vaatii myös pyhänä tehtävän työtä? Miksi teitte lapsia ylipäätään jos olette tuollaisella alalla? Tottakai kaikilla työntekijöillä on yhtäläinen oikeus olla joulu perheen parissa, miksei olisi? Onneksi työsopimuksissa ei ole mitään lasten tunteet-kohtaa, jolla saisi itselleen kahmittua mukavimmat vapaat.
Itse ainakin olin, sillä niillä lisillä teki duunia varsin jouluisalla mielellä. Enää en ole alalla, jossa tehdään jouluna töitä, mutta ei minusta olisi mitenkään hirveää olla joskus jouluna töissä, vaikka minulla onkin kaksi lasta.
Mutta pakko oikaista, kun sama virhe toistui jo kolmannen kerran:
Se on " inhimillinen - inhimillistä" ei " ihmillinen - ihmillistä" :)
Vierailija:
Vierailija:
Kyllä vaan joku on töissä koko aaton aamusta iltaan ja vielä seuraavan yönkin. Esimerkiksi lääkäri.
Vierailija:
Virheet olivatkin vain yhdessä viestissä, toisessa olikin jo oikein ;)
Minun puolestani ne perheelliset voivat irtisanoutua, jos eivät kestä olla vuorotyössä.
ap
Täällä vauva-lehden palstalla pyörii, vaikka lapseton. Aika freak.
Kiertävät listat ovat kaikille oikeudenmukaisia, ei niitä jouluja joka vuosi tarvitse töissä olla.
Jos pienten lasten vanhempien tulee saada olla joulu kotona, niin minkä ikäinen on " pieni lapsi" . Kyllähän esim. kouluikäinen tajuaa, että vanhemmat käyvät töissä, mutta eiköhän sitten taas ärähdä joku tokaluokkalaisen äiti että joulu pitää saada olla kotona lasten kanssa... Vai onko " lapsia" kaikki kotona asuva jälkikasvu? Murrosikäiset? Mikä?
Vierailija:
Täällä vauva-lehden palstalla pyörii, vaikka lapseton. Aika freak.
Vierailija:
Minun puolestani ne perheelliset voivat irtisanoutua, jos eivät kestä olla vuorotyössä.ap
Yksinhuoltajalle antaisin ehkä etuoikeuden jouluvapaaseen, mutta eiköhän kahden vanhemman perheessä vähintään toinen kotona on.
Ymmärrän kyllä että joulu on lapsille tärkeä, mutta niin on monille aikuisillekin. Ehkä ainoa juhla vuodessa kun saa rauhassa olla perheensä kanssa. Voihan lapsiperhe ihan yhtä hyvin siirtää pukin tuloa. Joka aattoaamuun tai miksi ei vaikka joulupäivään.
Itse en ole työssä jossa joutuisin pyhiä tekemään mutta sympatiat menee kyllä lapsettomien puolelle jos heille vuosi toisen jälkeen pistetään lapsettomuuden varjolla kaikki paskanakit.
Lapsella vuoden tärkein juhla ja " joku aikuinen" paikalla.