Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oikeus perheellisillä on saada jouluaatto vapaaksi?

Vierailija
14.12.2006 |

Työskentelen alalla, joka " ei koskaan nuku" eli työpaikalla on aina oltava asiantuntevaa henkilökuntaa paikalla. Mutta miksi vuodesta toiseen lapsiperheelliset saavat jouluaaton vapaaksi? Taas kerran oli työvuorolistaan jouluaaton vuoroon merkitty sellaisia työntekijöitä, joilla ei ole lapsia. Eikö tämä ole syrjintää? Kyllä minäkin haluaisin nauttia aatosta yhdessä miehen kanssa. Taidanpa ottaa asian puheeksi esimiehen kanssa ja ehdottaa jotain kiertävää järjestelmää eli ensi vuonna on sitten perheellisten vuoro tehdä jouluaatto.

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE ON IHAN SAMA ONKO LAPSIA TAI EI, NIIN JOKAISELLA ON OIKEUS OLLA JOULUNA VAPAALLA, VAIKKA SE OLISIKIN VAIN JOKA TOINEN JOULU! JOKAINEN VALITSEE TYÖPAIKKANSA JA VUORONSA ITSE, TÖISSÄ EI OLE PAKKO KÄYDÄ!

Onneksi omalla työpaikallani on kiertävä vuorolista, ja tämä joulu on pitkävapaan aikana, enkä todellakaan tee yhdellekään perheelliselle vaihtovuoroa! Oma suku ja sisarukset ovat itsellekin senverran tärkeitä, heitä kun näkee harvoin kun asuvat kaukana! JA VOINHAN MÄ VEDOTA VAIKKA VELJEN MUKSUJEN TUNTEISIIN, jos tahotte! =P

Ja jos joulu on lasten juhla ja perheellisten pitäisi olla vapaalla, niin JUHANNUS ON SITTEN LAPSETTOMIEN JUHLA, perheelliset töihin sillon, niin lapsetkin pysyy kotona ja kukaan pikkupirpananne ei huku!

Vierailija
62/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sinkuilla ja lapsettomilla on läheisiä, joiden kanssa haluaa joulun viettää. Kenties yksinäinen leskiäiti joutuu olemaan halvaantuneena yksin 2 krt päivässä käyvän kotiavun varassa, noin niin kuin ääriesimerkkinä.

Meille on myös 24 h/vrk pyhää arkea-työpaikka ja minä teen listat. Kaikki vuorot, mukaanlukien pyhät, jaetaan tasapuolisesti. Siviilisäätyyn, sukupuoleen tai lapsilukuun katsomatta.

Minunkin äitini oli jouluna töissä joskus, kun olin pieni. Ammatinvalintakysymys, vaihtakaa alaa, jos pyhätyöt ei miellytä. Sori vaan, mutta näin se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, ap haluaa olla mukava ja tekee aaton työvuoron, että lapsia omaava työkaveri saa viettää lastensa kanssa joulua. Seuraavana vuonna lasten kanssa kotona haluaa olla työkaveri B, ja kun ap:lla ei edelleenkään niitä lapsia ole, niin tokihan hän sen jouluaaton tekee. Näin mennään 10 joulua ja sitten kun ap:lla on itsellä lapsia, tekee hän aaton työvuoron, kun " sä oot aina ollu ja se sujuu niin hyvin!"

Eli kivahan se on, jos lapsettomat joustaa joulutyövuoroissa ja antaa kesäloman parhaimmat viikot perheellisille työkavereille. Mutta jos itse ei koskaan saa/halua lapsia, niin miksi silti pitäisi jatkuvasti joustaa?

Sitä mieltä, että joulun työvuorolistat kiertäviksi, samoin kesälomat!

T: kahden lapsen äiti

Vierailija
64/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan siitä mihin ne lapset totutetaan. Jos toinen vanhempi on pois jouluaaton, ei se sitä lasten joulua mitenkään pilaa. Miksi ihmeessä pilaisi?

Äidit vaan tuntuvat monesti ottavan niin itsestäänselvyytenä sen, että heidän elämänsä on niin paljon tärkeämpää ja merkitykselisempää kuin kenenkään muun, että ovat hampaat irvessä kaikkia edunmenetyksiä vastaan.

Vierailija
65/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sekin on jo liikaa, että lapsi saisi perhejoulun!

Vierailija
66/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei ole lainkaan sama asia, saako vapaaksi joulun vai uuden vuoden. Lapsettomillakin voi olla perinteitä joko oman puolison tai lapsuuden perheen kanssa.

heh mistäs ne tämänhetkiset lapsoset sitten perinteitä oppivat, jos ei koko perheellä vietetä joulua. Ainiin, onhan sekin ihan kiva perinne ettei molemmat vanhemmat ole koskaan kotona jouluna yhtä aikaa.

Vierailija
67/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyse on ihan siitä mihin ne lapset totutetaan. Jos toinen vanhempi on pois jouluaaton, ei se sitä lasten joulua mitenkään pilaa. Miksi ihmeessä pilaisi?

Uskomaton asenne. Lapsille omat vanhemmat ovat tärkeimmät ihmiset. Jos he eivät ole paikalla tärkeänä juhlana, niin toki siitä jotain olennaista puuttuu.

Vierailija
68/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lasten vanhemmat voisivat sitten miettiä alavalintansa paremmin ja hakeutua työhön, jossa pyhisin ei työskennellä! Vai kuvitteletko sinä, että työkaverin lapset ovat minulle tärkeämpiä kuin esimerkiksi oma äitini tai siskoni tai veljeni lapset, joita jouluna näen?! no ei tosiaan ole! joten jokainen ajattelee vain ja ainoastaan omaa napaansa, niin teen minäkin ja jouluni on onneksi vapaa! heh, perheelliset saa tehdä mun puolestani omat vuoronsa! vaihtovuoroja en heille tee, kun heidänkin vaihtovuorojen teko pyydettäessä on niiiiiin vaikeaa.. " kun on villen serkun kaiman 5 vuotissynttärit" ja " veeran kuoroharjoitukset on juur silloin" ... plääplääplää

Vierailija
69/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajatella asiaa niiden lasten eikä vanhempien näkökulmasta...

Vierailija
70/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin sinulle palkataan sijainen.

Vierailija
71/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ex-työpaikassani oli ihan kiertävät työvuorot joulunpyhille. Ja kaikki menivät saman kierron mukaan. Toimi ihan hyvin.

Vierailija
72/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että edes toinen vanhempi on osan joulunajasta töissä ja on edes hetken rauha.

Vierailija
73/106 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Uskomaton asenne. Lapsille omat vanhemmat ovat tärkeimmät ihmiset. Jos he eivät ole paikalla tärkeänä juhlana, niin toki siitä jotain olennaista puuttuu.

Hah, enpä tunne montakaan lasta, jolle se isä tai äiti olisi joulun tärkein henkilö. Eiköhän joulussa lasta kiinnosta eniten joulupukki, jonka tuloa jännätään jo aamusta alkaen. Ja ne lahjat. Ja ajattelehan nyt, jos systeemi on kiertavä, niin ei se toinen vanhempi kaikkia jouluja tietenkään ole töissä, vaan pari/muutaman. Yksi kerta voi olla silloin kun lapsi on 2-vuotias, seuraava kun lapsi on 9 ja viimeinen kun lapsi on 16. Kyllä se muksu ne perinteet siin oppii. (Mitä muuten ovat ne perinteet, joihin tarvitaan välttämättä kahden aikuisen läsnäolo??)

Miettikääpäs miltä lapsettomasta tuntuu, jos ei 10 vuoteen ole yhtä ainoaa juhlaa. Kyllä tuo nyt ah niin trendikäs curling-vanhemmuus menee vähän liian pitkälle, jos lapset totutetaan siihen ettei yhtä ainoaa pettymystä saa tulla missään tapauksessa. Ei ne lapset rikki mene, jos äiti tai isä on joskus joulun poissa. Onhan se ehkä vähän kurjaa, mutta sitten on kiva joulupäivänä esitellä äidille/iskälle mitä se pukki on tuonut ja kertoa tuliko se poroilla ja mitä se sanoi ja teki ja niin edelleen.

Vierailija
74/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat paikalla.

Ei liity mitenkään lakiin tai tasa-arvoon. Lapset nyt vaan on lapsia, jotka eivät ymmärrä laeista mitään. Ymmärtävät vain sen ettei äiti tai isä ole mukana jännittämässä pukin tuloa, käymässä kirkossa yhdessä, syömässä jouluruokaa tai availemassa paketeitLa

Lapseton aikuinen voisi varmasti pitää sen oman juhlapäivänsä vaikka joulupäivänä? Eikös vain?

Vierailija
75/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin on ilman muuta selvää, että lapselliset on vapaalla =D

Vierailija
76/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan systeemi on kiertävä eli joka toinen vuosi on töitä jouluna ja joka toinen uutena vuotena. Näin siis miehellä. Minä teen sijaisuuksia joten joudun töihin jouluksi lähes poikkeuksetta. Minä nyt hoitovapaalla ja miehellä joulu vapaa mikä on meillä harvinaista herkkua sillä itse olen osunut töissä ollessani aina jouluksi työvuoroon ja mies siis joka toisena jouluna. Ja meillä kolme lasta jotka odottavat joulua niin hartaasti että pelkään jo sitä päivää kun olemme molemmat jouluna yövuorossa ja lapset jäävät ilman joulua vanhempien kanssa. Ja sitä paitsi ei joulu ole sama jos toinen vanhempi on poissa. Onneksi meillä on niin mukavia työkavereita ollut tähän saakka että perheelliset ovat saaneet aamuvuoron niin on vielä ehtinyt joulun viettoonkin. Aamuvuoro ei minusta haittaa ollenkaan vaikka olisikin perhettä. Kyllä joulu on lasten juhla joten on kiva jos lapsettomat työkaverit ymmärtävät niitä joilla on lapsia. Uusi vuosi ja juhannus on minulle ihan sama vaikka töissä olisinkin.

Vierailija
77/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi mieluiten vuoronsa?

Vierailija
78/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

antanut minulle aattoa vapaata, olisi lapsi viettänyt sen ilman vanhempiaan!!!!

Mieheni oli töissä ja hän on yrittäjä, jonka pitää se lupaamansa urakka hoitaa, silloin kun tilanne tulee päälle eikä siihen mikään auta.

Olin jo ennen aattoa puhunut työnantajalle tästä, että voin sitten olla töissä uuden vuoden jne. kunhan vain voin olla kotona edes sen aaton, että lapsellakin on joulu. Onneksi ymmärrystä löytyi.

Vierailija
79/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieläkin ovat täysjärkisiä.

Vierailija
80/106 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä esim. perheenäidit tulivat aattona jo aamuun ja pääsivät klo 15 kotiin ja tulivat sitten joulupäivänä klo 15 tai joku tuli vasta yöhönkin. Joku perheenäiti teki jouluajan yöt mielellään ja sai olla iltapäivät ja illat lasten kanssa.

Sinkut (minä silloin siinä joukossa) tekivät aattoillan ja joulupäivän aamun ihan mukisematta. Siellä olikin naisvaltaiseksi työpaikaksi ihan kummallisen hyvä ilmapiiri. Ajattelimme toisiamme, kykenimme vielä siihen 90-luvun puolivälissä. Olin silloin nuori aikuinen.

Olen vain nyt pistänyt merkille, että nämä 80-luvulla syntyneet hoitoalalle tulevat nuoret naiset eivät enää halua asettua toisen asemaan. Nuoret naiset eivät osaa miettiä esim. juuri mitä joulu tarkoittaa pienen lapsen kannalta yms. Kasvatus on muuttunut kymmenessä vuodessa todella paljon. Minua huolestuttaa, että mihin tämä maailma menee itsekkäiden ja kylmien ihmisten komennossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän