Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uusissa asunnoissa on isot vessat?

Vierailija
23.07.2023 |

Ison WC:n tilalla voisi hyvin olla isompi makuuhuone tai jopa keittiö. "Keittiö"hän tarkoittaa nykyään vain yhtä seinää olohuoneen yhteydessä

Kommentit (422)

Vierailija
61/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hölmöimpiä nämä vaatimukset on ok taloissa, joissa myös pitää olla isot vessat vaikka perheessä kukaan ei sellaista tarvitsisi. Hauskinta kun yläkerran vessakin pitää olla pyörätuolille mitoitettu, vaikka rappusia sillä pyörätuolilla tuskin pääsee kulkemaan. Että ei riitä edes yksi iso vessa per talo 🙄

Rakennusmääräykset eivät vaadi tuota. Yleisenä tulkintana on, että alakerrassa on oltava ns. selviytymiskerros tarpeellisine toimintoineen, mutta minimissään vessaan liittyvät määräykset edellyttävät ainoastaan alakerran wc-tilaan riittävän leveää oviaukkoa.

Vierailija
62/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa kaikki perustilat yhdessä tasossa. Haluan kuitenkin vintin eikä se kellarikaan pahaksi ole. Mutta elämän loppuun asti käytännöllinen talo eli tärkeimmät tilat ensimmäisessä tasossa plus vintti. Ja se kellari on hyvä kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs järkeä olisi ahtaassa suihkutilassa. Pitää mahtua myös pyykkikone.

Kyllä kapea pyykkikone mahtuu. Omasta puolestani voisin suihkutella vaikka pöntöllä istuen, neliömetrin vessa riittäisi.

Vierailija
64/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusien rakennusmääräysten mukaan niissä pitää invalidienkin pystyä pyörätuolilla asioimaan asui asunnossa sitten kuka tahansa joten jos meinaa rakennusluvan saada niin ne on pakko olla aika iso kokoisia.

Kalliita neliöitä.

Vierailija
65/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä järki on pesukoneella suihkutilassa?

Kodinhoitohuone on sitä varten.

Kerrostalossa?

Missä muualla asunnossa on vesieristykset?

Vierailija
66/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi kaikki yksiöt ja kaksiot varustetaan jollain hiton hotellihuone keittiöllä? Mä valmistan itse ruokani ja käytän astioita, erilaisia keittiökoneita kuten yleiskone, töhötin(lempinimi airfryerille), leivänpaahdin, vedenkeitin yms.

Keittiöissä on vain kuivauskaappi, maustekaappi(aivan turha, mausteet kostuu siinä hellan yläpuolella), kapeat vetolaatikot välineille, roskakaappi, hella ja tiskikone joka mallua nukkekoti (ei mahdu mitään niihin), ei vaatekaappeja, olis edes vaatekomero. Parvekkeet on 10-11m2 pahimmillaan, ihan hullua😯

Ja mihin tarvitsee 4 levyn hellaa? Moniko pienen asunnon asukas käyttää 4 levyä yhtäaikaa? 2 riittäisi jolloin jäus enemmän laskutilaa.

Mä haluaisin suunnitella keittiön asuntoihin missä elää 1-2 henkilöä ja jotka ei tilaa pelkästään woltilta ruokaansa tai käytä pelkkää mikroa.

Vessoja voi suunnitella niin että pyörätuoli mahtuu sisään eikä sen tarvitse olla hallin kokoinen.

Vierailija
67/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa?

Ei niissä yksiöissä tai kaksioissa ole mitään kodinhoitohuoneita.

Vierailija
68/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko40 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa?

Ei niissä yksiöissä tai kaksioissa ole mitään kodinhoitohuoneita.

Satolla on kaksioita, joissa on kodinhoitohuone, mutta rumia ja vanhoja ovat.

Vierailija
69/422 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin parvekkeesta puolet pienemmän, vessasta 1,5-2m2 pois ja tilalle vaatehuone liukuovella, keittiöön 2 levyn induktioliesi, apteekkarin kaappi kuivatavaroille ja astioille jolloin olis joku järki hommassa. Ja tv:n pistorasioita 3 eri paikkaan.

Siivouskomero kokonaan niin last season, sekin vaatteita varten mieluummin ja eteinen takaisin. Sais naulakon sinne.

Vierailija
70/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tekisin parvekkeesta puolet pienemmän, vessasta 1,5-2m2 pois ja tilalle vaatehuone liukuovella, keittiöön 2 levyn induktioliesi, apteekkarin kaappi kuivatavaroille ja astioille jolloin olis joku järki hommassa. Ja tv:n pistorasioita 3 eri paikkaan.

Siivouskomero kokonaan niin last season, sekin vaatteita varten mieluummin ja eteinen takaisin. Sais naulakon sinne.

Miksi parvekkeesta pitäisi tehdä pienempi, kun se ei edes ole pois huonetilasta? Parvekkeet pitää olla kunnollisen kokoisia, että niissä mahtuu olemaan. Itse en missään tapauksessa luopuisi siivouskomerosta! Edellisessä asunnossa sitä ei ollut ja imuri ja moppi lojuivat aina näkyvillä. Epäsiistiä.

Vierailija
71/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska esteettömyys. Koska Suomesta löytyy muutama pyörätuolia käyttävä ihminen, joka saatanan asunnon vessaan pitää mahtua pyörätuoli.

Ei itään järkeä. Samalla logiikalla pitäis kieltää portaat taloissa koska voi olla että joku polvivammanen joskus siihen muuttais eikä sit pääsis yläkertaan.

Idioottimaista. Tuttu rakensi vuosi sitten 4alob, wc ja kylpyhuone isoja pyörätuolivarauksen takia ala- ja yläkerrassa. Tosin portaiden takia taloon ei pääse pyörätuolilla. Yläkertaan vie kapeat portaat, mutta pyörätuolilla oleva tarvitsee silti tilaa yläkerrassakin 🤨

Joku rakentajien lobbari lobannut hyvin, kansa maksaa, ja tyhmät poliitikot eivät osa käyttää aivojaan hyväksyessään lait

Vierailija
72/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä esteettömyysvaatimukset tuhoavat yhden oman kaksion (50m2) parhaista ratkaisuista eli erillisen vessan.

On harvinaisen mukavaa, kun ei ihmiset käy suihkutiloissa tarpeillaan.

Typeräähän se on että KAIKKI asunnot täytyy rakentaa esteettömiksi. Jos vaikka 1/3 uudiskohteista olisi vaatimus, niin kyllä siitä jollekin alle prosentin vähemmistölle vielä hyvin löytyisi valinnanvaraa.

Vierailija
73/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöimpiä nämä vaatimukset on ok taloissa, joissa myös pitää olla isot vessat vaikka perheessä kukaan ei sellaista tarvitsisi. Hauskinta kun yläkerran vessakin pitää olla pyörätuolille mitoitettu, vaikka rappusia sillä pyörätuolilla tuskin pääsee kulkemaan. Että ei riitä edes yksi iso vessa per talo 🙄

Rakennusmääräykset eivät vaadi tuota. Yleisenä tulkintana on, että alakerrassa on oltava ns. selviytymiskerros tarpeellisine toimintoineen, mutta minimissään vessaan liittyvät määräykset edellyttävät ainoastaan alakerran wc-tilaan riittävän leveää oviaukkoa.

Riippuu kunnasta, osa vaatii ennen kuin pääset rakentamaan

Vierailija
74/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi parvekkeesta pitäisi tehdä pienempi, kun se ei edes ole pois huonetilasta? Parvekkeet pitää olla kunnollisen kokoisia, että niissä mahtuu olemaan. Itse en missään tapauksessa luopuisi siivouskomerosta! Edellisessä asunnossa sitä ei ollut ja imuri ja moppi lojuivat aina näkyvillä. Epäsiistiä.[/quote]

Oon käynyt nyt katsomassa useita asuntoja viimeisen vuoden aikana kun etsin sopivaa vuokra-asuntoa, niin tiedän millaisia nämä uudet asunnot on. Parvekkeen ei todellakaan tarvitse olla 11m2, 5m2 riittää kyllä ihan hyvin pöydälle ja tuoleille. Enkä kaipaa ylisuurta parveketta varsinkin kun nykyään ei taas niitä parvekelasituksia laiteta. Siinä sitten talvella mietit mihin viskellä lumia..

Siivouskomeroksi voi ottaa kaapin vessasta, monella ei ole enää perässä vedettävää imuria vaan varsi-imuri on seinässä kiinni lähellä keittiötä joten muutamaa rättiä ja yleispesuaine pulloa varten ei erillistä kaappia tarvita. Ja mitä moppiin tulee, kenellä sellasta enää on?? 😳 Levymoppi jatkovarrella johon mikrokuituliina. Ja lattiaa mulla pölystä imee robotti. Eikä ollut kallis.

Ne siivouskomerot on piirretty asuntoihin silloin kun oli vain niitä perässä vedettäviä mureita. Ei ole tätä päivää.

Olen itse siivooja enkä näe mitään syytä tuolle kaapille. Moppia en ole käyttänyt enää kymmeneen vuoteen.

Vierailija
75/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet isoista vessoista olisi voitu hyödyntää kaappitiloina. Niitä on aina liian vähän .

Vierailija
76/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette, että tapahtuu, jos esteettömyysvaatimuksesta luovutaan? Luuletteko, että ne neliöt siirretään keittiöön? Ehei, tulee vain pieniä asuntoja pienillä kylppäreillä. 

Vierailija
77/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska esteettömyys. Koska Suomesta löytyy muutama pyörätuolia käyttävä ihminen, joka saatanan asunnon vessaan pitää mahtua pyörätuoli.

Ei itään järkeä. Samalla logiikalla pitäis kieltää portaat taloissa koska voi olla että joku polvivammanen joskus siihen muuttais eikä sit pääsis yläkertaan.

Toivottavasti et joudu siis koskaan pyörätuoliin. Esteettömyys on kaikkien etu. Sinäkään et pysy ikuisesti terveenä, ole iloinen että sinulla on toimivat jalat. Kaikilla ei ole.

Harva pysyy ikuisesti terveenä, mutta ei liikuntavammaisen vähimimmistön ehdoilla pitäisi rakentaa kaikkia asuntoja. Vanhetessaan tai sairastuessaan voi muuttaa parempaan asuntoon.

Miksi kaikilla pitää olla turhaa tilaa eteisessä ja kylppärissä, jos ei sitä tarvitse?

Jos yhtäkkiä sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai leikkaukseen, niin et sinä mihinkään heti pääse muuttamaan vaan sairaalasta sinut lähetetään kotiin ja on aika ikävää jos asunto on esteellinen.

Vierailija
78/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi äänieristyksiin ja akustiikkaan ei luoda tiukempaa säädäntöä

Vierailija
79/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi parvekkeesta pitäisi tehdä pienempi, kun se ei edes ole pois huonetilasta? Parvekkeet pitää olla kunnollisen kokoisia, että niissä mahtuu olemaan. Itse en missään tapauksessa luopuisi siivouskomerosta! Edellisessä asunnossa sitä ei ollut ja imuri ja moppi lojuivat aina näkyvillä. Epäsiistiä.

Oon käynyt nyt katsomassa useita asuntoja viimeisen vuoden aikana kun etsin sopivaa vuokra-asuntoa, niin tiedän millaisia nämä uudet asunnot on. Parvekkeen ei todellakaan tarvitse olla 11m2, 5m2 riittää kyllä ihan hyvin pöydälle ja tuoleille. Enkä kaipaa ylisuurta parveketta varsinkin kun nykyään ei taas niitä parvekelasituksia laiteta. Siinä sitten talvella mietit mihin viskellä lumia..

Siivouskomeroksi voi ottaa kaapin vessasta, monella ei ole enää perässä vedettävää imuria vaan varsi-imuri on seinässä kiinni lähellä keittiötä joten muutamaa rättiä ja yleispesuaine pulloa varten ei erillistä kaappia tarvita. Ja mitä moppiin tulee, kenellä sellasta enää on?? 😳 Levymoppi jatkovarrella johon mikrokuituliina. Ja lattiaa mulla pölystä imee robotti. Eikä ollut kallis.

Ne siivouskomerot on piirretty asuntoihin silloin kun oli vain niitä perässä vedettäviä mureita. Ei ole tätä päivää.

Olen itse siivooja enkä näe mitään syytä tuolle kaapille. Moppia en ole käyttänyt enää kymmeneen vuoteen.

Levymoppi ei mielestäsi ole moppi? Sehän lukee tuossa nimessäkin 'levyMOPPI'. Varsi-imurilla ei tee mitään, jos meinaa oikeasti siivota.

Vierailija
80/422 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muutama pyörätuolia käyttävä ihminen! Huomenna se voit olla sinä, puolisosi tai lapsesi. Olen asunut nykyisessä kodissani 12 vuotta, eikä todella tullut mieleen, että tulisin tarvitsemaan liikkumiseen apuneuvoja. Nyt en kuitenkaan pääse askeltakaan ilman rollaattoria. Portaitakaan en pysty nousemaan, mutta se ei ole ongelma; en vain voi mennä joka paikkaan. Mutta että en pääsisi kotonani wc:hen tai suihkuun, jos tilaa ei olisi rollaattorille! Se olisi jo kohtuutonta! Että ehdoin tahdoin rakennettaisiin asuntoja, joissa liikuntaesteiset eivät voisi asua! Tämä on tätä uutta suvaitsemattomuutta. Ihmisarvo ei ole kiinni siitä toimivatko jalat vai eivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän