Yksinäisyyden takana on aina itsekkyys, joustamattomuus ja puuttuva halu oikeasti muuttua
Pienikin pettymys ajaa takaisin yksinäisyyteen. Ei ymmärretä, että ei ystäviä omisteta, heillä on myös oma tahto. Ei kukaan ole ilman omaa syytä yksinäinen.
Kommentit (94)
Ap ei muiden mieliksi muututa, vaan siksi että itselle oisi asiasta hyötyä. Myöskään muiden kynnysmatoksi ei parane alkaa.
Sinä kirjoitat ihan tuubaa.
Jos on vaikka neurokirjolla niin kyse ei ole itsekkyydestä vaan eri tavasta aistia ja tutkia maailmaa.
Oletko yhtä suvaitsematon ja tuomitseva myös itseäsi kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun on ujo, hiljainen ja vielä sen päälle enemmän introvertti. Sukulaiset ja naapurit ovat hylänneet, unohtaneet, tai jättäneet. Ja oma yhteisö jättää kuppikuntiensa ulkopuolelle. Jos jokainen kenties kohtaama ihminen osoittautuu vain hyväksikäyttäjäksi, tai narsistiksi. Ja on kenties joutunut väkivallan ja pahoinpitelyn kohteeksi. Ja yksilö lopulta kaikkien kokemustensa jälkeen ei enää joko uskalla, tai enää luota toisiin ihmisiin. Niin sekö on sen yksin jätetyn ja huonon kohtelun kohteeksi joutuneen vika? Ja vain hänessä on kaikki sen yksin jäämisen syyt?
Onko sinun mielestäsi muiden ihmisten vika että olet ujo ja hiljainen? Mitä hittoa? Onko se muiden vika että olet päättänyt olla luottamatta kaikkiin ihmisiin? Luoja mitä uhriutumista.
Kuules, elämäs on ihan omissa käsissäsi.
Ajatteletko ihan vakavissasi että muiden ihmisten tehtävä on hakeutua seuraasi ystävystymään mutta sinulla ei ole asiassa mitään vastuuta?
Kukaan ei ole kellekään mitään velkaa. Jos joku viihtyy yksinäisenä introverttina antaa tän viihtyä. Onko tää sulta jotenkin pois?
Vierailija kirjoitti:
Parhaat ystävät tehdään itse.
Lapset, lapsenlapset, koirat...
Minä en ainakaan tee mitään koiria.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Yksinäiset keskittyvät syyttelemään muita ja vaativat yhteiskuntaa apuun, mutta eivät pidä itseään mitenkään vastuullisina eivätkä näe itsessään mitään vikaa. Yksinäiset kohtelevat tai ovat kohdelleet muita huonosti, ovat itsekeskeisiä ja epäkohteliaita mutta eivät näe itsessään muutoksen tarvetta. Kaikki on aina muiden vika ja kotoa pitäisi tulla muiden rukoilemaan mukaansa tätä epämiellyttävää tyyppiä. No, sitä saa mitä tilaa. Kukaan ei tietenkään tule koska tulee huonosti kohdelluksi.
Tai sitten ovat vaan niin tylsiä, että kukaan ei viihdy heidän seurassaan.
Itse olen huomannut, että hankalilla ihmisillä on usein eniten kavereita. Niillä, jotka töksäyttelevät, luovat draamaa, sekaantuvat muiden asioihin, juoruavat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena ei niin vaan saa ystävää. Mulla on tuttuja.
Saa helposti, jos ei ole liian ronkeli.
Aika usein yksinäisillä on liian kovat vaatimukset ystävville ja kaikille muillekin. Yksinäiset asettavat läjäpäin kaikkia ehtoja mahdolliselle ystävälle ja kas, eihän sellaisia ehdot täyttävää ihmistä tule vastaan!
Se, että ystäviä ei löydy, on joskus yksinäisten mielestä vain ja ainoastaan muiden syy. Itsessä ei syytä ole ikinä.
Joskus muutama vuosi sitten av:lla oli samantyyppinen ketju, jossa joku olisi välttämättä halunnut 'bestiksen', jolle oli hirveät vaatimukset: juuri sen suositun ja megasosiaalisen, jolla on ennestään 20 kaveria, eikä aikaa enää muille, olisi pitänyt ryhtyä näille sydänystäväksi. Ketjussa yksinäiset tyrmäsivät ajatuksen ystävästä, joka olisi esim. 10 v vanhempi tms. ei omaa ikäryhmää. Kannattaa haeskella samanhenkistä seuraa, eikä haikailla niiden suosittujen perään.
Samoin vastavuoroisuus ei tullut näille yksinäisille kuuloonkaan, eli näiden haaveystävien olisi pitänyt kuunnella heidän murheitaan, heitä auttaa muutossa yms., mutta itse ei oltu ollenkaan valmiita vastapalveluksiin tai sietämään mitään epämukavuutta näiltä ystäviltä.
Yksinäiset: vastavuoroisuuden puute on hyväksikäyttöä, ei ystävyyttä. Teidän pitää olla valmiita myös tuomaan ystävyyssuhteeseen jotakin. Jos yhteydenpito on yksipuolista, niin kannattaa etsiä samanhenkisiä ystäviä muualta. Se on paljon tärkeämpää kuin että onko tällä haaveystävällä samanikäiset lapset tai yhtä hieno omakotitalo.
Ei kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Yksinäiset keskittyvät syyttelemään muita ja vaativat yhteiskuntaa apuun, mutta eivät pidä itseään mitenkään vastuullisina eivätkä näe itsessään mitään vikaa. Yksinäiset kohtelevat tai ovat kohdelleet muita huonosti, ovat itsekeskeisiä ja epäkohteliaita mutta eivät näe itsessään muutoksen tarvetta. Kaikki on aina muiden vika ja kotoa pitäisi tulla muiden rukoilemaan mukaansa tätä epämiellyttävää tyyppiä. No, sitä saa mitä tilaa. Kukaan ei tietenkään tule koska tulee huonosti kohdelluksi.
Tai sitten ovat vaan niin tylsiä, että kukaan ei viihdy heidän seurassaan.
Itse olen huomannut, että hankalilla ihmisillä on usein eniten kavereita. Niillä, jotka töksäyttelevät, luovat draamaa, sekaantuvat muiden asioihin, juoruavat..
Miksi mun pitäisi elää feikkiä elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun on ujo, hiljainen ja vielä sen päälle enemmän introvertti. Sukulaiset ja naapurit ovat hylänneet, unohtaneet, tai jättäneet. Ja oma yhteisö jättää kuppikuntiensa ulkopuolelle. Jos jokainen kenties kohtaama ihminen osoittautuu vain hyväksikäyttäjäksi, tai narsistiksi. Ja on kenties joutunut väkivallan ja pahoinpitelyn kohteeksi. Ja yksilö lopulta kaikkien kokemustensa jälkeen ei enää joko uskalla, tai enää luota toisiin ihmisiin. Niin sekö on sen yksin jätetyn ja huonon kohtelun kohteeksi joutuneen vika? Ja vain hänessä on kaikki sen yksin jäämisen syyt?
Onko sinun mielestäsi muiden ihmisten vika että olet ujo ja hiljainen? Mitä hittoa? Onko se muiden vika että olet päättänyt olla luottamatta kaikkiin ihmisiin? Luoja mitä uhriutumista.
Kuules, elämäs on ihan omissa käsissäsi.
Ajatteletko ihan vakavissasi että muiden ihmisten tehtävä on hakeutua seuraasi ystävystymään mutta sinulla ei ole asiassa mitään vastuuta?
Kukaan ei ole kellekään mitään velkaa. Jos joku viihtyy yksinäisenä introverttina antaa tän viihtyä. Onko tää sulta jotenkin pois?
Se onkin jutun pointti, että ei kannata syyllistää muita ja valittaa kaikille, jos on yksinäinen ja ei halua edes muita lähelleen. Silloin ei ole yksinäinen, vaan yksin omasta halustaan. Ymmärrätkös?
Vierailija kirjoitti:
Parhaat ystävät tehdään itse.
Lapset, lapsenlapset, koirat...
Eikö se ihminen, jonka kanssa teet lapsesi, ollut sinun ystäväsi? Ainakin minun lasteni isä on paras ystäväni, ei mikään vieras outo ihminen.
Ja lapsemme ovat lapsiamme, eivät ystäviäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisena ei niin vaan saa ystävää. Mulla on tuttuja.
Saa helposti, jos ei ole liian ronkeli.
Aika usein yksinäisillä on liian kovat vaatimukset ystävville ja kaikille muillekin. Yksinäiset asettavat läjäpäin kaikkia ehtoja mahdolliselle ystävälle ja kas, eihän sellaisia ehdot täyttävää ihmistä tule vastaan!
Se, että ystäviä ei löydy, on joskus yksinäisten mielestä vain ja ainoastaan muiden syy. Itsessä ei syytä ole ikinä.
Joskus muutama vuosi sitten av:lla oli samantyyppinen ketju, jossa joku olisi välttämättä halunnut 'bestiksen', jolle oli hirveät vaatimukset: juuri sen suositun ja megasosiaalisen, jolla on ennestään 20 kaveria, eikä aikaa enää muille, olisi pitänyt ryhtyä näille sydänystäväksi. Ketjussa yksinäiset tyrmäsivät ajatuksen ystävästä, joka olisi esim. 10 v vanhempi tms. ei omaa ikäryhmää. Kannattaa haeskella samanhenkistä seuraa, eikä haikailla niiden suosittujen perään.
Samoin vastavuoroisuus ei tullut näille yksinäisille kuuloonkaan, eli näiden haaveystävien olisi pitänyt kuunnella heidän murheitaan, heitä auttaa muutossa yms., mutta itse ei oltu ollenkaan valmiita vastapalveluksiin tai sietämään mitään epämukavuutta näiltä ystäviltä.
Yksinäiset: vastavuoroisuuden puute on hyväksikäyttöä, ei ystävyyttä. Teidän pitää olla valmiita myös tuomaan ystävyyssuhteeseen jotakin. Jos yhteydenpito on yksipuolista, niin kannattaa etsiä samanhenkisiä ystäviä muualta. Se on paljon tärkeämpää kuin että onko tällä haaveystävällä samanikäiset lapset tai yhtä hieno omakotitalo.
Ei kiinnosta
Näin se on taas todistettu, että yksinäiset ovat usein vihamielisiä ja erittäin hankalia tyyppejä, joita ei kiinnosta mikään ja kukaan.
Miksi mun täytyisi elää keskiluokkaisten suosimaa kulisseihin perustuvaa elämää? Mä viihdyn vallan hyvin yksin. Mulla ei pää kestä sitä kullalla kuorrutettua pintaliito elämäntyyliä. Otan mieluiten ajoittaiset selkäkrampit metsän keskellä kuin rauhoittavilla käymisen.
Olen 60 vuotta, ei ole ketään lähisukua, vanhempia, sisaruksia eli ei sukulaista ystäviä.
Ei työpaikka, ei sieltäkään ihmiskontakteja,. en kapakoissa käy eli ei sieltäkään ketään minulle löydy.
Ennen oli omaisia ja ystäviä mutta ovat kuolleet eikä niitä voi korvata joku ystäväkerho.
Ei se ystävyyskään tule kello kaulassa.
Mä olen sosiaalisesti taitamaton ja ujo, niin ihmiset luulee, että mä en halua seuraa. Oikeasti mä haluaisin, mutta en vaan osaa. Hirveän vaikea tutustua keneenkään, kun ei osaa jutella. Mä olen jäänyt jo lapsesta asti yksin, niin ei ole sosiaaliset taidot ja small talk-kyvyt oikein päässeet kehittymään.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua olla ystäväni:/ n, 34v.
Ei pidä paikkaansa
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sosiaalisesti taitamaton ja ujo, niin ihmiset luulee, että mä en halua seuraa. Oikeasti mä haluaisin, mutta en vaan osaa. Hirveän vaikea tutustua keneenkään, kun ei osaa jutella. Mä olen jäänyt jo lapsesta asti yksin, niin ei ole sosiaaliset taidot ja small talk-kyvyt oikein päässeet kehittymään.
Totuin nuorimpana lapsena siihen, että minua aina komenneltiin paikasta toiseen, ja päätökset tehtiin puolestani.
Tajusin vasta äskettäin jääneeni siihen rooliin, eli odotin aina aloitetta, olipa kyse parisuhteesta tai ystävyydestä.
Jos ei ole opetellut olemaan sosiaalinen ja aloitteellinen, niin voi jäädä yksin ihan "vahingossakin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein juuri näin ja ainakin tällä palstalla se on nopeasti helppo huomata.
Jos täällä joku itkee yksinäisyyttään ja hänelle laittaa muutaman kysymyksen, niin sieltähän tulee heti ihan älytön vihapurkaus takaisin. Yksinäinen ryöpyttää suuttumustaan ja vihaansa sata lasissa toisen niskaan ja sitten lopuksi tirauttaa vielä pienet krokotiilinkyyneleet.
Luultavasti et ole ymmärtänyt, että aina keskusteluketjuun osallistuu myös muitakin kirjoittajia kuin ketjun aloittaja. Lähes jokaiseen ketjuun tulee yksi tai useampi provoilija, joka voi myös esiintyä ap:nä.
Luultavasti esität ympäripyöreitä herkkään asiaan kysymyksiä, mutta rivienvälistä huutaa sadistinen ilo satuttaa toista ihmistä.
Aina kun joku kertoo jonkin heikkouden itsestään, niin paikalle ilmaantuu jonkinlainen sadisti, joka alkaa esittämään vihjailevia kysymyksiä iskien armottomasti siihen heikompaan kohtaan. Huomaa, että iskut satuttavat jotakuta kommentin lukijaa, koska joku kirjoittaa "suuttumusta ja vihaa" sisältävän vastakommentin... , jonka jokainen tervepäinen tulkitsee puolustautumiseksi.
Siinäpä yleistys, joka änki juuri kaikki yksinäiset samaan muottiin (jonkun oman tuttavan perusteella?)
Vierailija kirjoitti:
Ap poistattaa viestejä jotka eivät miellytä häntä.
Kertoo kaiken tarpeellisen luonteesta. Turha ketju.
Kenelle edes tulee mieleen alkaa syyllistämään ja maalittamaan yksinäisyydestä ketään?
Jos olisi omakohtaista kokemusta ja jotain annettavaa keskustelulle niin sen ymmärtäisi, mutta kyse taitaa olla vain itsensä korostamisesta muita alentamalla. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Se, että useampikin toisiaan tuntematon tyyppi ei jaksa seuraani, todistaa, että vika on nimenomaan minussa eikä muissa. Totta on toki se, että tarvitsisin apua koska olen mielestäni ollut muita ajatteleva ja muiden eteen tekevä tyyppi, mutta tulokset puhuvat puolestaan ja ihmiset eivät kaikkoaisi luotani jos olisin sitä todella. Enkä näe sitä mikä on se seikka minkä teen väärin (huom!! tiedostan, että omassa toiminnassa on se vika), joten en voi myöskään korjata ongelmaa ilman apua. Se on vähän niinkuin jos maalaisit talosi siniseksi ja näet sen sinisenä ja kaikki muut sanovat että se ei ole sininen. En minä leimaa muita silloin väärässä oleviksi, minä en vain näe sitä punaisena ja haluaisin nähdä. Ja löytää sen oikean sinisen värin.
Minusta sinä vaikutat ihmistyypiltä, jolta puuttuu itsekunnioitus ja sen vuoksi seuraasi ei hakeuduta kun halutaan nauttia elämästä. Saatan olla väärässä, mutta sellaisen vaikutelman sain kommentistasi.
Neuvoja ei saisi antaa pyytämättä, mutta vastaavassa tilanteessa kannattaisi kiinnittää huomiota niihin asioihin, joiden perusteella ulkopuolinen voisi tehdä moisia päätelmiä ja poistaa puheestaan ne "itsensä vähättelyt".
Tunnistan kyllä joitakin piirteitä itsessäni, jotka johtuvat itsekkyydestäni.
Aloituksessa on totuuden siemen, vaikka selitysmalli ei koskekaan kaikkia yksinäisiä.
Itse olen ollut koulukiusattu ja vanhemmillani oli ongelmia lapsuudessani, mutta ei se minusta vähemmän itsekästä tee. Sosiaalinen ahdistushäiriöni on jonkin verran
hellittänyt iän myötä, mutta ei kokonaan. Suosittelen terapiaa yksinäisille.
Nyt ap poisti senkin, kun kerroin, että hän poistattaa viestejä 😂
Hyvin myrkyllinen ihminen.
En ole pankki. Enkä maksuton parisuhdeterapeutti. Lopetin deittailun siksi ettei mua suostuttu näkemään muuna kuin kohtuna ja yleiskoneena. Taidan muuttaa metsään Ecover hipiksi.