Kreikassa aika karmea tilanne, tiet poikki Rodoksella metsäpalojen vuoksi, suomalaiset ei ehkä pääse lentokentälle ja lennoilleen
"Meillä on nyt perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina erittäin vaikea kolmen päivän jakso, jossa sääolosuhteet ovat äärimmäiset. Lämpötilat ovat erittäin korkeita ja niitä seuraavat voimakkaat tuulet, Kreikan ilmastokriisiministeri Vassilis Kikilias varoitti.
Forecan mukaan Rodoksen Kiotariin on ennustettu lauantaiksi 40 astetta ja sunnuntaiksi 42 astetta.
Pääkaupunki Ateenassa lämpötilojen odotetaan kipuavan sunnuntaina jopa 44 asteeseen."
Kommentit (1727)
Vierailija kirjoitti:
Minä muuten matkustan! Se on minun iloni.
Mutta en osta pikamuotia, en käytä kosmetiikkaa juurikaan tai hyvin vähän, en värjää hiuksia, en käytä mitään tekoripsiä, lisäkkeitä tai botoxeja.
En syö lihaa, enkö juo maitoa. Käytän mahdollisuuksien mukaan vain kotimaisia tuotteita. Kierrätän.
Saan matkustaa jatkossakin!
ei oo sili koni tis.....sejä, ei kohotettu takapuolta, ei tekoräpsyjä, ei oo huulia suurennettu, ei Potoksia, ei rasvaimua, ei tekohapsuja, ei kohotettu kasvoja jne. Hyvin vähän ostan vaatteita, monrsti oon ostanut Uffilta, matkustamisesta en luovu.
Niin eihän niillä muilla kärsivillä väliä, suomalaisilla vaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei meilläkään mitään nimilappuja niissä ole. Kolme isoa matkalaukkua on siellä nyt teillä tietämättömillä."
Petterin matkalaukut ovat hotellin respassa ilman nimilappuja. Sisällä mm. auton avaimet.
Petteri palasi Rodokselta Suomeen ilman omaisuuttaan Täytyy taksikuskille pahoitella
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009737039.html?cs=email
eikö vakuutus korvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota turistien hädän väheksymistä. Eihän se ole pois huolesta ja surusta, mikä kohdistuu saaren asukkaisiin ja elinkeinoihin.
Rodos on hyvin rakastettu saari, suomalaiset ovat matkustaneet sinne jo 1970-luvulla. Itse yllätyin, siellä ensi kertaa käydessäni, miten kaunis, monipuolinen ja kansainvälisesti suosittu paikka se on.
Olen itse kokenut ihan toisella turistikohteella maastopalon vuoksi evakuoinnin, ja miten pelottava kokemus se oli. Olimme odottaneet matkaa pitkän, kylmän talven jälkeen, säästäneet siihen. Meillä oli sikäli onnea, että pääsimme toisen hotellin sviitteihin turvaan, emme joutuneet viettämään öitä nokisateessa taivasalla, kuten monet turistit nyt Rodoksella joutuvat.
On järkyttävää nähdä, että ihmiset kommentoivat niin pahantahtoisesti ja vahingoniloisesti suomalaisten ja muiden pohjoismaalaisten turistien ahdinkoa. Turistit ovat lomaansa varten käyttäneet rahaa, odottaneet sitä ja tarvinneet sitä. Eivät he ole mitään pahaa siellä tehneet.
Vähän empatiaa ja ymmärrystä toisia ihmisiä kohtaan. Tuollaisen tilanteen itse kokeneena voin sanoa, että itku tuli, kun katselin noita kuvia ja luin juttuja. Elävästi palautui mieleeni huoli omasta perheestäni, miten pelottavaa on, kun näkee valtavan tulipalon leviävän tuulen mukana kohti omaa sijaintia ja palojätettä lentää päälle.
Ei siinä ole mitään syytä vahingoniloon, ei pitäisi olla.
Asenne Rodokselta palaavilla (IS) ja sinne nyt äkkilähdöt ottaneile (Yle) on ollut sellainen, että saatiinpa nyt elämyslomaa ja jännitystä elämään. Ja samalla moititaan paikallisia kun eivät toimittaneet palon keskelle jääneitä turistien matkalaukkuja lentäkentälle. Vaikka sinne jäi autonavaimet!
Tälläiseen ylimieliseen turistin itsekkääseen urputukseen ei kyllä liikene sääliä.
Eikä Raijoille ja Mateille jotka ovat joutuneet nukkumaan rantatuolissa kun hotellissa ei ollut tilaa. Siinä itkevät pilalle mennyttä lomaansa shortseissaan kun vieressä palomiehet lähtevät raskaissa vermeissään 40 asteessa kohti tulihelvettiä suojelemaan raijoja ja matteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota turistien hädän väheksymistä. Eihän se ole pois huolesta ja surusta, mikä kohdistuu saaren asukkaisiin ja elinkeinoihin.
Rodos on hyvin rakastettu saari, suomalaiset ovat matkustaneet sinne jo 1970-luvulla. Itse yllätyin, siellä ensi kertaa käydessäni, miten kaunis, monipuolinen ja kansainvälisesti suosittu paikka se on.
Olen itse kokenut ihan toisella turistikohteella maastopalon vuoksi evakuoinnin, ja miten pelottava kokemus se oli. Olimme odottaneet matkaa pitkän, kylmän talven jälkeen, säästäneet siihen. Meillä oli sikäli onnea, että pääsimme toisen hotellin sviitteihin turvaan, emme joutuneet viettämään öitä nokisateessa taivasalla, kuten monet turistit nyt Rodoksella joutuvat.
On järkyttävää nähdä, että ihmiset kommentoivat niin pahantahtoisesti ja vahingoniloisesti suomalaisten ja muiden pohjoismaalaisten turistien ahdinkoa. Turistit ovat lomaansa varten käyttäneet rahaa, odottaneet sitä ja tarvinneet sitä. Eivät he ole mitään pahaa siellä tehneet.
Vähän empatiaa ja ymmärrystä toisia ihmisiä kohtaan. Tuollaisen tilanteen itse kokeneena voin sanoa, että itku tuli, kun katselin noita kuvia ja luin juttuja. Elävästi palautui mieleeni huoli omasta perheestäni, miten pelottavaa on, kun näkee valtavan tulipalon leviävän tuulen mukana kohti omaa sijaintia ja palojätettä lentää päälle.
Toisissa perheissä ei ikinä päästä etelän lomalle, koska toinen vanhempi ei saa vakituista työpaikkaa, asutaan vuokralla eikä ole edes saunavuoroa ja mitä te teette haukutte heitä vielä lisäksi.
Mulla tulee herpes silmään aina kun on jostain asiasta stressi. Hallitus meinaa leikata työttömyystukia ja jos mulla ei ole rahaa lääkäriin ja lääkkeisiin niin silmä sokeutuu ja sitten olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja tarvitsen avustajan. Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
saat toumeentulotukea jos et omista muuta kun huulet ja halut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei meilläkään mitään nimilappuja niissä ole. Kolme isoa matkalaukkua on siellä nyt teillä tietämättömillä."
Petterin matkalaukut ovat hotellin respassa ilman nimilappuja. Sisällä mm. auton avaimet.
Petteri palasi Rodokselta Suomeen ilman omaisuuttaan Täytyy taksikuskille pahoitella
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009737039.html?cs=emaileikö vakuutus korvaa
Todennäköisesti ei. Usein luonnonkatastrofit on rajattu korvausten ulkopuolelle.
Pohjoisen hotellit tarvittaisiin paikallisten etelän asukkaille väliaikaiseksi kodiksi. Näin on tehty ennen muuallakin. En tajua, miksi turistit tunkevat sinne sekaan.
Jos tiet on poikki lentokentälle, niin sitten sinne pääsee veneellä. Lentokentät on siellä lähellä pohjoispuolen rantaa.
Lentäkää lentäkää sillä se paranee
Joka toivoo 42 asteen hellettä, ei ole sitä. oikeasti kokenut.
1225: Normi matkavakuutus ei korvaa tuollaisia vahinkoja FORCE MAJEURE -tilanteissa. Toki olisi voinut ottaa kattavamman vakuutuksen, mutta se olisi maksanut sitten jo maltaita. Harva on sellaisia ottanut.
Eläinparkoja käy sääliksi. Niillä on nyt pentujakin.
Eikä ole edes vettä juotavaksi ja kotipesät palavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran ihmiset kompastuu median ansaan..
Kreikan maastopalo on ilmeisemmin ihmisen tahallaan sytyttämä. Silti uutisointi saadaan käännettyä siihen, että turistien lentelyt sinne ja tänne on sytyttänyt nämä palot. Ja tyhmä kansa taas reagoi.
Jos turismi lopetetaan roodokselta on se saaren asukkaille paljon pahempi juttu kuin mikään tulipalo. Saari elää turismilla.
Tämä. Somessa paikalliset toivovat, että turistit edelleen matkustaisivat sinne, missä on turvallista, eli saaren pohjoisosaan, ja käyttäisivät palveluita siellä, koska se tuo saarelle rahaa myös paikallisten auttamiseen ja jälleenrakennukseen.
Samoin Rodoksen satamasta pääsee kätevästi muille Dodekanesian saarille, joissa ei ole omaa lentokenttää (eikä tulipaloja atm).
Entä jos ei jaksa uida niin pitkää matkaa?
En usko, että siellä on tarpeeksi joutilaita laivoja odottamassa.
Ihan normaaleja reittilaivoja. Meinaatko että laivayhtiöitä ei huvita tehdä töitään kun muualla Rodoksella palaa?
Jos pitää koko saari tyhjentää, ei reittilaivoihin mahdu. Kapasiteetti ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täätistäkö sinne pakkasivat, olokoot omillaan.
Mitä tuo täätistä tarkoittaa ja missäpäin noin hauska ilmaisu?
Päätaloni lukeneena luulisin tuon tarkoittavan, että hittoako sinne lähtivät. Esimerkiksi noin.
v......ttuako se sinua kutittaa
hittoako, mielleyhtymä😂 ei tositarjoituksella kirjoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä teksti muuten mutta eikö pikkuhiljaa jo ala jonkinlainen älli sanoa, että Välimeren maihin _ei_ _kannata_ _ängetä_ _heinäkuussa_. Maastopalot varsinkin Kreikassa alkavat olla joka kesän uutinen. Niitä ilmeisesti sytytetään tahallaan ja nimenomaan turistikohteissa.
Suomen kesä on parhaimmillaan ja kotimaassa on hienoja kohteita, joissa ei tarvitse tehdä itsestään varrassouvlakia. Ihmettelen todella, miksi tälläkin palstalla on ollut kirjoituksia, että 20 astetta on liian kylmä ja pitää ihan untuvatakki laittaa päälle. Mitä ihmettä ihmiset oikein miettivät?
Samaan aikaan itketään talouden lamaa, "pensan" hintaa ja kuitenkin halutaan kantaa rahaa ulkomaille. Kun "naapurin Pirjokin lähti sinne Roodokselle ja eihän me nyt voida olla mitenkään huonompia. Pitää saada feisbuukkiin kuvia". Tästähän pohjimmiltaan on kyse. Suomalainen laumaeläin haluaa tehdä kaiken samoin kuin muut. Ilmaisten ämpäreiden jonottaminen on klassikko. Tai jos tulee joku uhkatilanne, kaupoista ensimmäisenä loppuu vessapaperi.
Pyydät kirjoittaja empatiaa maastopaloja kohdanneille turisteille. On varmasti ollut aivan kauhea kokemus. Mutta tällaiset ongelmat ovat olleet ennakoitavissa, toisin kuin vaikkapa joku maanjäristys. Mikään ei saisi minua Kreikkaan heinäkuussa. Pitäisikö suomijunttienkin alkaa ajatella vähän laatikon ulkopuolelta. Jos on pakko päästä johonkin nollauskohteeseen, niitä löytyy muualtakin kuin Välimereltä.
Hyvin sanottu! Joukko lampaita buukkaa just Välimeren kuumimmalle jaksolle sen pakettimatkan. Tyhmä voi olla kerran, mutta toistuvasti niin on kyllä täysi idiootti. Tähän perään tulee varmasti kitinää, että kun se loma on pidettävä kesällä. Senkun menette silloin, turha sitten kitistä tappohelteistä Iltapäivälehdissä.
Muistin virkistämiseksi uutinen viime vuodelta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaynnissa-on-lantisen-euroopan-hist…
täällä Lapin raukoilla rajoilla kylymää, joko sitä lähtiis Roodoksille, no leikki leikkinä
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nuo amazing race kilpailijat viedään tuonne katsomaan ihmisten tekosia.
onko nyt kuvaukset Suomessa meisin reisi.??
Vierailija kirjoitti:
"suomalaiset ei ehkä pääse lentokentälle ja lennoilleen"
Sehän se suurin murheenaihe on. Paloalue on ihan järkyttävän iso, toi on ihan katastrofi koko saarelle.
Hgin kokoinen
Tuonne ei pitäisi kuskata kuin korkeintaan avustus- ja pelastusväkeä ja -kalustoa, mutta ei löhölomalaisia.
Vastasin vain lainaamaani kommenttiin niin ymmärtämätön wt hyökkäsi kimppuun.