Kreikassa aika karmea tilanne, tiet poikki Rodoksella metsäpalojen vuoksi, suomalaiset ei ehkä pääse lentokentälle ja lennoilleen
"Meillä on nyt perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina erittäin vaikea kolmen päivän jakso, jossa sääolosuhteet ovat äärimmäiset. Lämpötilat ovat erittäin korkeita ja niitä seuraavat voimakkaat tuulet, Kreikan ilmastokriisiministeri Vassilis Kikilias varoitti.
Forecan mukaan Rodoksen Kiotariin on ennustettu lauantaiksi 40 astetta ja sunnuntaiksi 42 astetta.
Pääkaupunki Ateenassa lämpötilojen odotetaan kipuavan sunnuntaina jopa 44 asteeseen."
Kommentit (1727)
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipäätään pienet saaret enää turvallisia helteiden aikaan? Tämähän voisi tapahtua muuallakin... Kypros, zakynthos, Lesbos, Korfu, Kos...
Itse olen noissa käynyt ja hirvittää ajatus, että tuolla olisi loukussa SAARELLA?!
Jos on uimataidoton niin sitten ne on vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti aikovat järjestää vesiteitse turisteja pois? Miten voi olla näin hidasta toimintaa.... Kohta siellä on kaaos. Lentokoneet ei pääse tuhkan vuoksi kohta enää perille. Vähemmistäkin tuhkamääristä, tulivuoren pikkupurkauksista on lennot peruttu moniksi tunneiksi.
Aamulla klo 10 uutisissa oli tietoa, että laivoilla evakuoitu myös. Ehkä paikallisia ainakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi buukata lauttamatka Turkin puolelle. Bodrumiin ja Marmarikseen pääsee tunnissa parissa. Jatkoloma siellä tai lento Suomeen. Toisaalta taitaa nekin olla jo loppuunmyyty.
Toihan tulee maksaa ihan pirusti.
Noi lomamatkat esim. nelihenkiselle perheelle maksaa yli 4000 euroa yhteensä (viikon matka ok hotellissa plus lennot).
Noi matkat on jo maksettu, ennenkuin matkaan on lähdetty. Kenellä on tuhansia euroja ihan ylimääräistä? Sitä paitsi matkanjärjestäjä on velvollinen tuomaan asiakkaansa pois. Ei asiakkaiden tule sooloilla ja omilla rahoilla lähteä sekoilemaan lautoilla. Ne ei ikinä tuu korvaa tollasta jälkikäteen.
Mielummin kannattaa jäädä jopa päiviksi makaamaan johonkin vieraan hotellin lattialle kuin pyrkiä muilla tavoin pois? Ainakin itse hommaisin perheeni mahdollisimman nopeasti tuolta pois ja kaikki eivät matkustele viimeisillä euroillaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipäätään pienet saaret enää turvallisia helteiden aikaan? Tämähän voisi tapahtua muuallakin... Kypros, zakynthos, Lesbos, Korfu, Kos...
Itse olen noissa käynyt ja hirvittää ajatus, että tuolla olisi loukussa SAARELLA?!
Mene lanzarotelle. Se on pelkkää kiveä ja hiekkaa eikä voi palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi buukata lauttamatka Turkin puolelle. Bodrumiin ja Marmarikseen pääsee tunnissa parissa. Jatkoloma siellä tai lento Suomeen. Toisaalta taitaa nekin olla jo loppuunmyyty.
Toihan tulee maksaa ihan pirusti.
Noi lomamatkat esim. nelihenkiselle perheelle maksaa yli 4000 euroa yhteensä (viikon matka ok hotellissa plus lennot).
Noi matkat on jo maksettu, ennenkuin matkaan on lähdetty. Kenellä on tuhansia euroja ihan ylimääräistä? Sitä paitsi matkanjärjestäjä on velvollinen tuomaan asiakkaansa pois. Ei asiakkaiden tule sooloilla ja omilla rahoilla lähteä sekoilemaan lautoilla. Ne ei ikinä tuu korvaa tollasta jälkikäteen.
Ja ei toi 4000 euroa riitä kyllä kuin ehkä johonkin rupusimpaan hotelliin.
Kyllä nelihenkisellä perheellä menee tollaseen viikon pakettimatkaan lähemmäs 5000 euroa, kun otetaan aamupala mukaan.
Jos vähän tasokkaampaa hotellia haluaa, niin hinta kohoaa tosta yhä.
Vierailija kirjoitti:
Madeira.
Matkanjärjestäjällä on velvollisuus hakea turistit pois, mutta ei taida koskea lentoyhtiöitä vaan matkatoimistoja...
Luulen, että viimeiset hetket lentää tuonne ennen kuin tuhkaa on valtavasti. Missä apu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla esim 80-vuotias pariskunta, jotka ovat menneet all inklusive lomalle matkatoimiston kautta.
Jos heidät on avakuoitu jonnekin, miten pysyvät ajan tasalla. Voi olla fyysisestikin vaikeaa.
Ton ikäiset ei enää matkusta, he jättivät matkustamisen kun korona tuli, eivätkä ole enää palanneet.
Kyllä matkustavat vaikka tietenkin pelokkaimmat lopettaneet. Omatkin vanhempani ottavat korona-aikaa takaisin matkustelemalla entistä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät nuo maastopalot riehu koko Rhodeksella.
Vaan sen keskiosassa.
Esimerkiksi Rhodokden pohjoisosassa ei ole mitään hätää. Vain lyhyitä sähkökatkoksia ollut, silloin tällöin.
Suomalaiset matkan järjestäjät, ovat katkaiseet lomalennot Rhodokselle.
Uusia matkailijoita ei Suomesta sinne viedä.Mitään paniikkia saarella ei myöskään ole.
Mutta onhan tuo sankka savu hirveää myrkkyä.Juu. Uutisten mukaan 180 suomalaista on evakuoitu maastopalo alueen hotelleista.
Ja totta tuo, että maastopalot ovat keski Rhodeksella.
Suomalainen turisti kertoo, että itse Rhodoksen kaupungissa, pohjoisempana ei hätää ole, hän itse lomailee siellä juuri nyt.
No onpa yllätys, että kaupungissa ei ole metsäpaloa, kun siellä ei ole metsääkään. Suurin osa hotelleista on muutkin rakennetuilla rannoilla. Muutama hassu saattaa olla jossain metsässä. Muut on korkeintaa auringonvarjometsissä.
No huh onneksi oli sipsejä mukana! 🤭
Finnair vaihtoi koneen hieman isompaan, jotta saa enemmän turisteja matkaan takaisin Suomeen. Missä Norwegianin apu?
Vierailija kirjoitti:
Matkanjärjestäjällä on velvollisuus hakea turistit pois, mutta ei taida koskea lentoyhtiöitä vaan matkatoimistoja...
Luulen, että viimeiset hetket lentää tuonne ennen kuin tuhkaa on valtavasti. Missä apu??
Ei se tuhka mikään ongelma ole. Tulivuorenpurkaus on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madeira.
Pyh. Ei ole kauankaan kun sielläkin paloi. Lanzarote varma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti aikovat järjestää vesiteitse turisteja pois? Miten voi olla näin hidasta toimintaa.... Kohta siellä on kaaos. Lentokoneet ei pääse tuhkan vuoksi kohta enää perille. Vähemmistäkin tuhkamääristä, tulivuoren pikkupurkauksista on lennot peruttu moniksi tunneiksi.
Aamulla klo 10 uutisissa oli tietoa, että laivoilla evakuoitu myös. Ehkä paikallisia ainakin?
On myös turisteja evakuoitu meritse. Puolenpäivän aikaan oli tieto, että noin 3 000-5 000 henkilöä.
Ainakaan live-nettikameroiden kuvien perusteella ei tuolla mitään hätää näyttäisi olevan, vaan ihmiset ovat biitsillä ottamassa brunaa aivan kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se tuhka mikään ongelma ole. Tulivuorenpurkaus on ihan eri juttu.
Tuhka vahingoittaa lentokoneiden moottoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät nuo maastopalot riehu koko Rhodeksella.
Vaan sen keskiosassa.
Esimerkiksi Rhodokden pohjoisosassa ei ole mitään hätää. Vain lyhyitä sähkökatkoksia ollut, silloin tällöin.
Suomalaiset matkan järjestäjät, ovat katkaiseet lomalennot Rhodokselle.
Uusia matkailijoita ei Suomesta sinne viedä.Mitään paniikkia saarella ei myöskään ole.
Mutta onhan tuo sankka savu hirveää myrkkyä.Juu. Uutisten mukaan 180 suomalaista on evakuoitu maastopalo alueen hotelleista.
Ja totta tuo, että maastopalot ovat keski Rhodeksella.
Suomalainen turisti kertoo, että itse Rhodoksen kaupungissa, pohjoisempana ei hätää ole, hän itse lomailee siellä juuri nyt.
Kaaos siellä on jos lukee brittilehtiä. On Kreikan suurin koskaan tulen vuoksi suoritettava operaatio menossa. Ei oo kivaa kenelläkään.
Ei ole ilmeisesti kukaan kuollut Rhodoksella tulipaloissa. Siltaromahduksessa ja helteeseen ehkä useampi. Ihme hysteriaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huolissani perhoslaakson perhosista. En vaan muista, mihin aikaan vuodesta ne siellä ovat.
Toivottavasti perhoslaakso ei pala.
Eikös perhoslaakso ole aika keskiosassa.
Onko siellä paloa?
Ton ikäiset ei enää matkusta, he jättivät matkustamisen kun korona tuli, eivätkä ole enää palanneet.