Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiseen elintasoon sinulla on varaa?

Vierailija
22.07.2023 |

Maksatko asuntolainaa vai vuokraa? Pystytkö matkustelemaan? Käytkö kahviloissa? Onko maksullisia harrastuksia jne jne. Mikä on sinun elintasosi?

Kommentit (50)

21/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso on niin hyvä kun vain kouvolassa asuvalla voi olla...

Vierailija
22/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävään elintasoon johon olen itse tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvä opiskelija. Hyvin huonoon. Mutta muutan ulkomaille, siellä ihan mukavaan. 

Vierailija
24/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään valittamista. Hyvin riittää tk eläke.

Vierailija
25/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Miehen kanssa maksetaan yhteiset kulut puoliksi. Asunto on velaton eikä muitakaan velkoja ole. Yhtiövastikkeen molemmat maksavat 230 e/kk. Syödään usein ulkona, tänäänkin. Oopperajuhlilla käytiin ja tiistaina mennään Tallinnaan. Rahaa jää joka kuukausi säästöön muutamia satasia. Meillä on aika mukavaa. Perhettäkin on ja lapsia koulutetaan, joten menojakin riittää.

Vierailija
26/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma velaton kerrostalo kaksio seka 2 sijoitusyksiötä joista toinen velaton toisesta vielä pankille maksan useamman vuoden. Säästöjä jonkin verran. Ulkomaille vuosittain 2-3 kertaa. Ruokakauppaan menee keskimäärin 500€/kk toisinaan enemmän sekä säästöön 500-700€/kk. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Pärjään mielestäni hyvin. Nettotulot kuukaudessa 3100€ sis. Vuokratulot. Asun yksin.

Vierailija
27/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ulkosuomalainen lapseton aviopari ja yhteenlasketut nettotulot noin 12 000e/kk. Asutaan vuokralla, ei käydä kahviloissa eikä meillä ole maksullisia harrastuksia. Ei oikein matkustellakaan koska kaikki mitä halutaan nähdä on jo nähty. Eletään hyvää arkea ja voidaan ostaa lähes mitä vaan milloin vaan mutta laitetaan säästöön niin paljon kuin pystytään.

Vierailija
28/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme puolisoni kanssa isossa talossa maalla, jota olemme kunnostaneet viimeiset vuodet.

Lainaa ei ole.

Eikä lapsia.

Puolisoni on eläkkeellä, minä en käy työssä. Pääomatuloni vaihtelevat vuosittain 10 000 ja 150 000 €:n välillä. En tiedä puolisoni eläkkeen suuruutta.

Yhteinen sijoitusomaisuutemme (poislukien talomme, irtaimisto, auto jne) on jotain 2,2-2,3 miljoonaa.

Emme juurikaan matkustele. Viimeksi olimme kylpylässä keväällä. Ulkomailla kävimme ennen 3-4 kertaa vuodessa, mutta nyt se on jäänyt kokonaan. Meillä on kotieläimiä (koiria, kissa, lampaita, vuohi, minipossu, kanoja) mikä tekee matkustelun hankalaksi.

Ravintolassa käymme harvoin, kahvilassa ehkä kerran viikossa.

Maksullisia harrastuksia ei ole. Toki eläimet tulevat kalliiksi, samoin talomme kunnostaminen, mutta en näe niitä harrastuksina. Kerään modernia taidetta, mutta se on enemmän sijoitustoimintaa kuin harrastus. Kävimme ennen oopperassa, mutta sekin on jäänyt.

Kirjastossamme on yli 5000 nidettä, monet lukemattomia. Lisäksi meillä on apple music, spotify ja suoratoistopalveluita, ehkä 100 €:n arvosta kuukaudessa.

Kulutan jonkin verran vaatteisiin. Ostan melko kalliita design-vaatteita, joita käytän vuosikymmeniä. Käytän myös paljon työvaatteita, jotka ovat edullisia.

Meillä on kaksi vuotta vanha auto, uutena ostettu. Syksyllä tulee auton vaihto ajankohtaiseksi. Ehkä ostamme citymaasturin lisäksi pick-upin tms.

Mielestäni meillä on hyvä elintaso.

Vierailija
29/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioisin, että olen jossakin ylemmän keskiluokan ja hyvätuloisen rajalla. Korkeakoulutettu ja hyvässä työssä Minulla on isohko omistusasunto kumppanin kanssa, mutta hieman syrjemmästä keskustaa kuitenkin. Meillä ei ole lapsia. 

Kaupassa ei tarvitse millään tavalla katsella, mitä ruokaa ostan. Autoon olisi varaa, mutta emme omista, koska en tiedä mitään ankeampaa kuin ruuhkassa roikkumisen ja paljon mieluummin järjestän elämäni autottomasti. Autottomuudella säästää kyllä tuhansia eli suosittelen vahvasti muillekin.

Pariin kalliimpaan harrastukseen on ihan hyvin varaa ja matkustan jonnekin joka vuosi. En tosin aina ulkomaille, enkä mitenkään suureellisesti. Arjen luksukseen eli esim. teatteriin, konsertteihin yms. on mahdollista mennä ja ulkona syöminen on mahdollista aina halutessani, mutta näitä tulee kuitenkin tehtyä melko harvakseltaan. Kattava työterveys löytyy ja lisäksi henkilökohtainen terveysvakuutus, joten yksityisellä lääkärillä asioin pelkästään, jos on tarve.

Käyttötavaraa ostan vain tarpeeseen, enkä ole esim. muotivaatteista millään tavalla kiinnostunut. Ei olisi kuitenkaan mitään estettä ostaa vaikka muotilaukkua silloin tällöin, mutta ei vain kiinnosta. Säästöön jää mukavasti rahaa.

Olen sen verran nuori vielä, ettei ole kesämökkejä, sijoitusasuntoja tjsp., mutta tulevaisuudessa ehkä olisi sekin mahdollista. Aika näyttää.

Maailmantilanne ja kaiken kallistuminen ei ole näkynyt meidän taloudessa vielä millään tavalla, josta sietää olla kiitollinen. Ei meidän kukkarot kuitenkaan pohjattomat ole ja jossakin vaiheessa voisi tulla hetki kiristää kukkaron nyörejä, mutta kyllä korkojen pitäisi pompsahtaa tästä vielä aika roimasti ennen kuin se hetki tulisi (itsellä tosin ASP-laina, jossa jonkinlainen korkosuoja, mutta kuitenkin).

Vierailija
30/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän huonoon, verraten mitä odotin aikuiselämän olevan. Olen nyt 5 vuotta työelämässä maisterinkoulutuksella, ja palkankorotuksista riippumatta aina tuntuu että vesi nousee nopeammin kuin jaksaisin pitää päätä pinnalla. Juuri tänään kaupassa katselin ihania kodintuotteita ja mietin miten ihmeen rikas pitää olla että voi hankkia kaiken mitä haluaa.

Toisaalta objektiivisesti katsoen elintasoni on alle kolmekymppiseksi sinkuksi aika hyvä. Omistusasunto, lemmikki, kotona on kaikki mitä tarvitsen, syön ruokaa mitä haluan, käyn ravintoloissa jos haluan, harrastan, löytyy puskuri ja säästöjä. Köyhäilen kuitenkin että voin kartuttaa säästöjä.

Haluaisin elää elämää jossa minulla olisi auto, tip top rempattu koti, kaunis ja uusi sisustus ja ostaisin kaupasta ihania (kalliita) herkkuja kuten kunnon balsamicoa, hyviä juustoja, tapaksia, erikoisempaa lihaa, katkarapuja, erikoissäilykkeitä jne. Kotona teettäisin energiarempat, ostaisin kauniit designhuonekalut ja hankkisin katolle aurinkopaneelit. Tajuan kyllä että tuo ei ole enää keskiluokkaisten elämää, ainakaan sinkkutaloudelle.

Vierailija
31/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän huonoon, verraten mitä odotin aikuiselämän olevan. Olen nyt 5 vuotta työelämässä maisterinkoulutuksella, ja palkankorotuksista riippumatta aina tuntuu että vesi nousee nopeammin kuin jaksaisin pitää päätä pinnalla. Juuri tänään kaupassa katselin ihania kodintuotteita ja mietin miten ihmeen rikas pitää olla että voi hankkia kaiken mitä haluaa.

Toisaalta objektiivisesti katsoen elintasoni on alle kolmekymppiseksi sinkuksi aika hyvä. Omistusasunto, lemmikki, kotona on kaikki mitä tarvitsen, syön ruokaa mitä haluan, käyn ravintoloissa jos haluan, harrastan, löytyy puskuri ja säästöjä. Köyhäilen kuitenkin että voin kartuttaa säästöjä.

Haluaisin elää elämää jossa minulla olisi auto, tip top rempattu koti, kaunis ja uusi sisustus ja ostaisin kaupasta ihania (kalliita) herkkuja kuten kunnon balsamicoa, hyviä juustoja, tapaksia, erikoisempaa lihaa, katkarapuja, erikoissäilykkeitä jne. Kotona teettäisin energiarempat, ostaisin kauniit designhuonekalut ja hankkisin katolle aurinkopaneelit. Tajuan kyllä että tuo ei ole enää keskiluokkaisten elämää, ainakaan sinkkutaloudelle.

Miksi energiaremonttia ja aurinkopaneeleita? Nehän ovat ihan turhaa hömppää, kuten olet voinut mediasta lukea.

Vierailija
32/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi energiaremonttia ja aurinkopaneeleita? Nehän ovat ihan turhaa hömppää, kuten olet voinut mediasta lukea.

Kun taas designhuonekalut tai paremmat balsamicot eivät ole hömppää?

Vierailija
33/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finns det någon speciell orsak varför man borde berätta det åt dig?

Vierailija
34/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä elintaso. Velaton omakotitalo. Normaalisti matkustelemme, sairastelun vuoksi siinä on taukoa. Samoin harrastuksissa. Syömme usein ulkona ja käymme kahviloissa. Teatterissa käymme säännöllisen epäsäännöllisesti. Autoni on vanha, mutta kilometrejä tulee niin vähän, etten näe tarvetta vaihtaa sitä. Puoliso ajelee uudekkaalla leasing hybridillä.

Vierailija
35/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkkunainen, keski-ikäinen. Pienipalkkainen hoitaja. Oma yksiö maksettu. Olen velaton. Käyn töissä, olen pihi. En uskalla kuluttaa mitään turhaa, säästän. Olen aina joutunut pärjäämään itse. Minulle on stressi, jos joudun ostamaan esim. uudet kengät. Pelkään koko ajan sitä, että säästöni hupenevat. Taloyhtiö korotti yhtiövastiketta, se oli minulle järkytys. Otin lisätunteja töissä, että saan kompensoitua korotuksen. Pelkään jatkuvasti, että tulee uusia remontteja taloyhtiöön. Itselläni hampaat huonossa kunnossa, mutta en raaski hoidattaa, koska aina täytyy miettiä, tuleeko taas jotain remontteja taloyhtiöön.

Vierailija
36/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä mutta minulla on omaisuutta. en siis maksa vuokraa enkä hoitovastiketta, ei velkaa enää. En matkustele koskaan ja kahvilassa käyn ehkä kerran kuussa, ravintolassa syön keskimäärin pari kertaa kuukaudessa. Tulot menee peruselämiseen, laskut, lääkkeet, ruoka jne. Elän niukasti yli köyhyysrajan enkä saa tukia.

Vierailija
37/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tapana leveillä omaisuudella tai millään muullakaan. Minua on joskus kadehdittu ja joku on saattanut kuvitella että elämäni on ollut helppoa. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. 

Elän vaatimattomasti johtuen jo elämän tilanteestani. Olen paljon yksin ja luen. En harrasta enää mitään maksullista, jumppaan kotona. On varaa kahvilaan, mutta yleensä tulee ostettua pulla tai leivos kotiin kahvin kanssa, jos jotain extraa kaipaan. Syön tosi yksinkertaista ja edullista ruokaa. En ole aikoihin matkustellut ulkomailla, johtuen monestakin eri syystä. Elintasoni on siis melko vaatimaton. 

Aika sama. Moni luulee, että isäni on maksanut asuntoni mutta ei euroakaan. Nyt olen velaton, sain maksettua lainan kesäkuussa loppuun. Ihan tavallinen kerrostalokaksio tämä on. Hyvä sijainti, 2000-luvulla rakennettu. Auto on vanha ja alkaa olla käyttöikänsä päässä. Siihen säästän nyt, kun ei ole lainaa. Viihdyn paljon kotona, en juurikaan syö ulkona. Matkustanut olen viimeksi neljä vuotta sitten. Shoppailua vihaan!

Yksi hintava harrastus minulla on ja se on oma hevonen. Kalliin siitä tekee kuukausittain tallipaikan vuokra, joka nousi tuossa viime vuoden lopulla. Pystyn onneksi useina kuukausina nipistämään tallivuokrasta muutamia kymppejä, usein enemmänkin, lomittamalla omistajaa. Tämän option turvin harrastus on pysynyt kohtuuhintaisena.

Elintasoani pidän kohtuuhyvänä ja elämäntapaani ekologisena ja pihinä.

Vierailija
38/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso on juuri sellainen kuin itse haluan. Asun kuten haluan, teen asioita joita haluan, syön ruokaa, jota haluan, ja käyn matkoilla paikoissa, joissa haluan. Tämän tarkemmin asia ei ap:lle tai muille kuulu.

Vierailija
39/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla ja työskentelen matalapalkka-alalla, en saa mitään yhteiskunnan tukia koska olen yksinasuva ja lapseton, mutta ei mulla ole varaa matkailuun tai kahviloissa käymiseen. Saati omaan autoon.

Eikä maksullisiin harrastuksiin satunnaista neulomista lukuun ottamatta. Käyn siis vapaa-ajalla vain lenkkeilemässä ja ulkoilen, mutta saan vain unelmoida kunnon luontoretkistä ja vaelluksista.

Tämä elintaso on turhankin askeettinen ja esim tämän kesäloma on mennyt ihan vain kotona koska lomarahoista oli hankittavana silmälasit.

Vierailija
40/50 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiseen mihin tuet riittää. Tällä hetkellä kaksioon pari kilometriä kaupungin keskustasta. Muuhun ei ole varaa. Matkat teen kävellen tai pyörällä. En matkustele tai syö ulkona. Vaatteet ostan kirpputorilta ja kodin elektroniikka on kymmeniä vuosia vanhaa.