Millaiseen elintasoon sinulla on varaa?
Maksatko asuntolainaa vai vuokraa? Pystytkö matkustelemaan? Käytkö kahviloissa? Onko maksullisia harrastuksia jne jne. Mikä on sinun elintasosi?
Kommentit (50)
Olen entinen yh (aikuinen lapsi asuu vielä kotona, käy töissä ja säästää ASP-tilille ja ns. "elättää itsensä") jolla ei ole autoa. En käy kahviloissa mutta teatteriin olen valmis tuhlaamaan muutaman kuukauden välein. Ei maksullisia harrastuksia. Asun vuokralla ja säästän itse ASO:a varten niin että joka kuukauden säästöstä (noin 600-700/kk tällä hetkellä) menee 30/70 asumiseen ja matkustamiseen (en käytä alkoholia tai polta tupakkaa). Elintaso on ihan kohtuullinen nyt kun lapsellakin on oma työpaikka vaikka tosiaan esim. autoa en raskisi ylläpitää. Ollaan kyllä mietitty josko hankitaan puoliksi joku tässä jossain vaiheessa. Mutta matkustamaan ei taloudellisesti pystytty vielä muutama vuosi sitten (lapsilisät loppuivat 17-vuotiaana ja elatustuki 18-vuotiaana).
Olen työtön joten en tee mitään maksullista. Olen aina asunut vuokralla.
53v.
184 neliön omakotitalo pk-seudulla, volvo v40 ja tesla my. Merkkivaatteita, kellokokoelma ja ostan kaupasta mitä haluan syödä. Enkä mä rikas ole. Palkka 6k ja vaimolla 4k.
Pääsin just työkokeiluun ja jo huomaan, että enemmän tulee herkkuja ostettua, kuin "pelkästään työttömänä."
Harmittaa, etten osaakaan olla järkevämpi. 😒
Rahaa on, velaton asunto ja auto mutta ei juurikaan mitään harrastuksia enkä käy ulkona edes syömässä. Ei vaan huvita. Ei ole edes perhettä niin ruokin lintuja ja juttelen niille päivät pitkät.
Vuokralla asuminen ei kerro mitään elintasosta.
Kuka tahansa pystyy ostamaan asunnon Pohjois-Karjalasta, mutta me asumme mielummin vuokralla kaupungissa kuin jossakin junttilassa. M28
Asun täysi-ikäisen lapsen kanssa omakotitalossa vuokralla. Asumiskuluihin menee n. 1100€/kk. En ole koskaan pahemmin harrastanut kahviloita. Baarissa tulee joskus käytyä. Maksulliseksi harrastukseni varmaan voi laskea neulomisen koska lankoihin menee rahaa. Myös matonkudonnassa käyn josta on edullinen vuosimaksu. Lapsi maksaa itse oman harrastuksensa, asumisesta ja ruoasta hänen ei tarvitse maksaa mitään. Mulla on auto ja siitä toki omat kulunsa, vanha ja halpa auto josta ei siis mitään velkaa. Kissaan menee jonkun verran rahaa ruoan ja hiekan muodossa. Olen kokopäiväisessä työssä ja opiskelen samalla AMK:ssa. Välillä joudun ottamaan opintovapaata ja silloin saan aikuiskoulutustukea, toki samalla saatan tehdä keikkaa.
Mulla se tilanne, että säästän samalla rahaa, että saisin lainan tähän taloon. Talo sukulaisen omistama ja meillä kirjallinen sopimus, että mulla on vuokralaisena etuosto-oikeus jos päättää myydä talon. Ei kylläkään ole innokas myymään ulkopuolisille koska tietää miten rakas koti tämä meille on. On valmis odottamaan, että saan tarpeeksi säästöjä.
Kahden alakouluikäisen opiskeleva vuoroviikkovanhempi. Teen kesät töitä, muuten käyn vain koulua. Vuokralla asutaan, molemmilla lapsilla yksi maksullinen harrastus. Lasten kanssa käyn kerran kesässä huvipuistossa tms, itse kerran tai kaksi keikalla. Koen, ettemme jää varsinaisesti mistään paitsi.
Riittävä.Velaton kolmio isossa kaupungissa ja lapsi maailmalla. Teen töitä pikkupalkkaisena duunarina vain talvet, puoliso ei lainkaan, kaikki kesät ollaan reissussa. Jos shoppailu kiinnostaisi, ei varmaan reissattaisi.
Eläkepäiviin 20+ vuotta.
Asuntolaina maksettu jo aikoja sitten. Ei ole rahasta pulaa.
Iso omakotitalo ja uudet autot.
Vuokra 420e ja auto 21v vanha. Tosin säästöön saan 500-1000e/kk riippuen onko mitään ylimääräisiä menoja.
Voisin varmaan ostaa noin 10v vanhan auton ja noin 140ke asunnon, mutta nykykoroilla tekisi varmaan vähän tiukkaa.
t. surkeasti palkattu DI
Vuokraa (2020 valmistunut tuliterä, moderni luhtikerrostalo)
Pystyn (kerran vuodessa käyn Japanissa lomalla)
Kyllä (pari kertaa viikossa)
Kyllä (manga, anime ja gaming)
Elintasoni on keskivertoa korkeampi, vaikka olenkin työtön. -nuori mies
Pärjäillään. Asuntovelkaa ja yksi lapsi. Pieniä matkoja kesälomalla, muttei mitään luksusta. Okt ja pari vanhaa velatonta autoa.
Säästöön jää jonkin verran joka kuukausi.
Toinen matalapalkjatyössä ja toinen tk-eläkeläinen.
elin tason on hyvä minulla on aina varaa käydä kaupassa saldoa ei tarvitse katsoa vaikka palkka päivä olisi huomenna oma oma koti talo kesä mökki moottori vene pari prätkää kaksi koiraa ja muutama sijoitus asunto
velkaa tällä hetkellä n 600 kun maksoin hotellin luotto kortilla ja netin kautta tilattu tavara luotto kortilla maksettu on matkalla ai niin se palkka 2860
28 vuotias. Omistusasunto ostettiin loppuvuodesta 2021 Helsingistä. Vakituinen työ, jossa palkka 5000 €/kk. Säästöön menee rahaa, mutta jää myös kulutukseen, kahviloihin, lounaisiin ja ravintoloihin. 27 € viikossa menee liikuntaharrastukseen. Tänä kesänä ei matkusteltu ulkomailla, koska järjestämme elokuussa häät, mutta pyöräiltiin Turun saaristossa. Ensi keväänä lähdetään Japaniin. Voisi siis sanoa, että elintaso on ihan hyvä.
Yksin kai pärjäisin ihan ok elintasolla vuokralla. Mutta yhdessä perheenä pärjätään niin että mitään velkaa ei ole, oma talo, autot, mökki jne. Kohtuuhintaisia harrastuksia kaikilla, kohtuudella ravintoloita, reissuja ym. Lasten eläminen tulevien opiskelujen ajan kustannetaan kunhan hoitavat hommansa hyvin, ei tarvi kituuttaa asuntolassa makaronidieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuminen ei kerro mitään elintasosta.
Kuka tahansa pystyy ostamaan asunnon Pohjois-Karjalasta, mutta me asumme mielummin vuokralla kaupungissa kuin jossakin junttilassa. M28
Minä en pysty ostamaan mistään asuntoa.
Minulla ei ole mitään elintasoa. En harrasta mitään maksullista paitsi syömistä. Ainoo tuki on työttömyystuki ja sekin alle tonni kuussa. Asumiskulut, lääkkeet, ja hygienia, siinä mun luxus.
Ei ole tapana leveillä omaisuudella tai millään muullakaan. Minua on joskus kadehdittu ja joku on saattanut kuvitella että elämäni on ollut helppoa. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.
Elän vaatimattomasti johtuen jo elämän tilanteestani. Olen paljon yksin ja luen. En harrasta enää mitään maksullista, jumppaan kotona. On varaa kahvilaan, mutta yleensä tulee ostettua pulla tai leivos kotiin kahvin kanssa, jos jotain extraa kaipaan. Syön tosi yksinkertaista ja edullista ruokaa. En ole aikoihin matkustellut ulkomailla, johtuen monestakin eri syystä. Elintasoni on siis melko vaatimaton.
Opiskelijana yksiössä, nistipataa, käyn töissä, en matkaile, maksan vuokraa jne jne. Hyvä on elintaso. Tähän voisi jäädä vaikka loppuiäkseen