Millaiseen elintasoon sinulla on varaa?
Maksatko asuntolainaa vai vuokraa? Pystytkö matkustelemaan? Käytkö kahviloissa? Onko maksullisia harrastuksia jne jne. Mikä on sinun elintasosi?
Kommentit (50)
Koen, että elintasoni on normaali. Asun vuokralla. Käyn ravintolassa joka viikko ja ulkomailla 1-2 kuukauden välein.
Maksan omistamani omakottalon asumiskuluja. En tykkää käydä kahviloissa enkä matkustella. Vaatteita on tarpeeksi loppuelämäni ajaksi, alusvaatteita joudun ehkä uusimaan. Syön itse valmistamaani yksinkertaista ja terveellistä kasvispainotteista rujokaa.
Maksullisia harrastuksia on koiran pito, uimahalli eläkeläislipulla, vapaaehtoistyö (maksan itse matkakuluni) ja pari yhdistystä, joiden jäsenmaksua maksan.
Tällä tavalla eläkkeestä jää joka kuukausi 600-800 euroa ylimääräistä, enkä tiedä mihin sen rahan käyttäisin.
Oikein mukava elintaso on. Uusi omakotitalo pk-seudulla, vakituinen työ hyvillä tuloilla samoin kuin puolisolla. Kesämökki ja pari venettä löytyy, ulkomailla matkustellaan muutaman kerran vuodessa. Kaikilla perheenjäsenillä on yksi kalliimpi ja sen lisäksi edullisempia harrastuksia. Kaupassa ei tarvitse katsoa hintoja, ostetaan mitä tekee mieli. Lainaa on lähinnä talosta, joka kuukausi jää useampi satanen säästöön ja sijoituksiin.
Tiedän olevani todella onnekas, mutta on tämän eteen tehty töitäkin aika tavalla.
40-v pariskunta, 2 lasta.
180-neliöinen velaton omakotitalo.
Kesämökki, josta lainaa jäljellä ehkä 30te.
Kaksi sijoitusasuntoa, joista toisessa hieman lainaa jäljellä.
Yksi auto tällä hetkellä. Halpa sellainen, emme halua panostaa autoon.
Matkustelemme jonkin verran, nyt lähinnä kotimaassa.
Kovin kalliita harrastuksia ei ole.
Käymme ulkona syömässä koko perhe 2-3 krt kuussa. Kahvilla samoin. Emme shoppaile isosti, olemme muuten aika tarkkoja rahankäyttäjiä.
Emme ole isopalkkaisia, ehkä vähän reilu 3te molemmilla palkka. Lisätuloja tulee sijoitusasunnoista.
Velaton ja virallisesti varaton.
En ole työtön, vaikka en tee töitä.
Olen vaan irti yhteiskunnasta ja ainoa asia mitä pelkään, että käteisen rahan käyttö loppuu.
En maksa asuntolainaa enkä vuokraa. Mulla on ihan keskiverto auto ja vene, asun omakotitalossa, 2 lasta. Pari ulkomaan reissua lasten kanssa on tehty, yleensä kuitenkin kotimaassa, kun ovat niin pieniä. Olen naimisissa, hyvä työpaikka. Ei käydä kahviloissa, mutta ulkona välillä syömässä. On maksullisia harrastuksia. En tosiaan voi ostaa mitä vaan eikä lapsilla ole viimeisimpiä merkkivaatteita, mutta ihan laadukkaita asioita voi ostaa harkiten ja terveellistä ruokaa. Ihan oon tyytyväinen, oon vasta 26v.
Olen 33-vuotias. Omistusasunto paritalo Helsingissä. 3 lasta, uusi maasturi, mökki, matkustelemme ulkomaille suunnilleen joka toinen vuosi. Minulla on liikuntaharrastus ja jokaisella lapsella myös yksi harrastus. En välitä kahviloista.
Kuukauden rahakkaimpana päivänä kymmenkunta tölökkiä rainpou lakeria joita sitte puistonpenkillä ja muuten kulukiesa ryystääpi. 🥴
Maksatko asuntolainaa vai vuokraa? Pystytkö matkustelemaan? Käytkö kahviloissa? Onko maksullisia harrastuksia jne jne. Mikä on sinun elintasosi?
Maksan vuokraa, käyn viikon ulkomaan matkalla 5 vuoden välein, en käy kahviloissa, ei ole maksullisia harrastuksia.
Ei minkäänlaiseen. En sairauksien ja vammojen vuoksi kykene mihinkään työhön, mutten saa eläkettäkään. Puolisoni onneksi elättää minua.