Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella outo sukulainen miehellä. En pidä hänestä yhtään.

Vierailija
22.07.2023 |

Kyseessä on keski-ikäinen nainen, joka käyttäytyy oudosti.
Jos on kylässä niin istuu vain hiljaa eikä puhu välttämättä kenellekään, kuin kysyttäessä.
Epäilen, että tuo nainen on jotenkin autistinen.
Nyt tarkoitan oikeasti autistinen eikä mikään lievempi nepsy (adhd, asperger yms)
Hän elää kyllä normaalia aikuisen elämää muuten ja tienaakin hyvin, mutta tuo käytös ei ole ihan normaalia.
Roikkuu siis porukan mukana, mutta ei puhu mitään.
Ulkona saattaa kävellä erillään meistä.
Huvipuistossa ollessamme hän sai jonkun ihme raivokohtauksen, kun siellä oli huutava lapsi.
Hän laittoi kädet korvilleen ja alkoi huutamaan, että hän haluuaa täältä *ittuun eikä hän enää kestä olla sekunttiakaan.
Hän oli todella kiihtynyt ja huomasin, että ympärillä olevat ihmisetkin katsoivat meitä oudosti.
Jouduimme lähtemään pois.
Loppumatkan oli taas aivan hiljaa.
Ei ota muita ollenkaan huomioon vaan vie tavaroita jopa käsistä. Pöydässä syödessä saattaa kiakaista kastikekulhon edestäni itselleen ja jättää sen oman lautasen viereen.
Ei kiitä ja siipeilee kokoajan syö kyllä muiden tarjoamia ruokia ja ostattaa asioita sukulaisiltaan.
Nyt miehen kaksi veljeä tuli meille kylään ja tämä nainen oli heidän mukanaan, vaikka mitään sellaista puhetta ei ollut. Häntä ei ollut edes kutsuttu eikä varsinaisesti tuohon porukkaan automaattisesti kuulu.
Ei ole mikään sisar vaan etäinen serkku.
En tietenkään sanonut mitään, mutta tuo käytös taas jatkuu.
Hän istuu nytkin meidän olohuoneen nurkassa yksin eikä puhu mitään, on hieman kiukkuisen tai levottoman oloinen.
Vastaa kyllä lyhyesti jos hänelle puhuu.
Jos yritän keskustella hänen kanssaan niin havaitsen melko pian, ettei jaksaisi puhua.
Hän on siis oudosti käyttäytyvä ja arvaamaton.
On nyt jäämässä meille yöksi muun porukan mukana.
Mies seurustelee juuri sukulaistensa kanssa.
Olenko julma? Mutta minä en pidä tästä yhtään.
Kukaan ei oikein suostu edes kertomaan, että mikä tätä naista vaivaa. Kaikki vähän sivuuttavat keskustelut hänestä.
Olen vähän kiusaantunut ja ymmälläni.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sukulainen ei selvästikään pidä sinusta ja pitää sinua outona

Vierailija
22/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on autismia niin minkä hän sille voi? Voihan se olla hämmentävää, mutta ehkä sinun pitäisi lukea aiheesta, katsoa videoita aiheesta jne, niin opit ymmärtämään. Jos ongelma on sinun, niin sinun on siihen löydettävä ratkaisu, eli ymmärrystä. Et voi eristää tätä sukulaista perheestään vaan koska sinusta ei ole kivaa olla hänen kanssaan. Ehkä jos ymmärrät autismia paremmin, voit myös opetella parempia tapoja kommunikoida, ja voi ollakin mukavampaa hänen seurassaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kehitysvammakin voi olla kyseessä. Osa niistä on ihan iloisia ja tyytyväisiä, mutta arvaamattomiakin on. Kysy nyt mieheltäsi kunnolla, mikä juttu tässä ihmisessä on. Tietenkin kaikki pitäisi hyväksyä vammastaan huolimatta, mutta jos hänellä on ollut aiemmin jotain vakavampaakin aggressiivista käytöstä, niin sinun pitää saada tietää siitä oman turvallisuutesi takia.

Mutta hän on kuitenkin ihan vaativassa työssä. Ihmettelen, että kuinka hän tuosta suoriutuu, mutta eihän se minun asiani ole.

Olen yrittänyt puhua, mutta asiasta vaietaan.

Ap

Se on hullu ja selviää hullun tuurilla.

Sanot, että tämä ei ole mikään mielisairaiden majoituskoti.

Hotelliin yöksi tai kotiin.

Paluu kyyti ei ole sinun asia. Kävelkööt, vaikka.

Oli jo huonoa käytöstä tulla ylipäätään kutsumatta, saatikka, että jäisi vielä yöksi.

Hullun tuuri :D. Pelkkä leganda, mutta väitän, että jos hän pysyy työssään niin kyllä hänen pakko kyetä normaalisti suotiutumaan ja ottamaan muita huomioon.

Hän ei ilmeisesti vain halua.

Tai sitten on autistinen ja on tuetusti jossain työssä, joka on sen verta arvokasta, että tienaa hyvin.

Tuossa ainoat vaihtoehdot.

Mun poika on professori tason tutkija.

Autistismia on, mutta ihan normaalissa vastivassa työssä. Ihmissuhteissa on kyllä haasteita. Mutta ei missään tuetussa työssä ole.

Vierailija
24/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse olla suupaltti palpattaja. Sellaisten on usein käsittämättömän vaikea sietää hiljaisempia ihmisiä. Kyllä sellaiselle pälpätille joku mielenterveyshäiriö saataisiin diagnosoitua ellei päättäminen olisi niin arvostettua tässä ajassa. Toisenlaisessa ajassa pälpättiä kummeksuttaisiin.

Vierailija
25/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrovertit ihmiset sietävät erilaisuutta paljon huonommin kuin introvertit ihmiset.

Vierailija
26/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin miten hän on mukana, voisin kuvitella, että hän välttelisi tällaisia tilanteita, lähtöä tilanteisiin jos on autismia. Onko hän halunnut itse tulla? Hän toisaalta voi viihtyä hyvinkin muttei sitä oikein osaa näyttää. Aistiärsykkeet taas voivat olla niistä kärsivälle raastavia.

Velvollisuudentunne, joku noista sukulaisista kutsuu eikä osaa kieltäytyä? Minulle tuli mieleen, että on autismin kirjolla (ihan hyvin voi olla "lievempi" kuten asperger) ja kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta.

Vierailija
27/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kehitysvammakin voi olla kyseessä. Osa niistä on ihan iloisia ja tyytyväisiä, mutta arvaamattomiakin on. Kysy nyt mieheltäsi kunnolla, mikä juttu tässä ihmisessä on. Tietenkin kaikki pitäisi hyväksyä vammastaan huolimatta, mutta jos hänellä on ollut aiemmin jotain vakavampaakin aggressiivista käytöstä, niin sinun pitää saada tietää siitä oman turvallisuutesi takia.

Mutta hän on kuitenkin ihan vaativassa työssä. Ihmettelen, että kuinka hän tuosta suoriutuu, mutta eihän se minun asiani ole.

Ap

Se on hullu ja selviää hullun tuurilla.

Sanot, että tämä ei ole mikään mielisairaiden majoituskoti.

Hotelliin yöksi tai kotiin.

Paluu kyyti ei ole sinun asia. Kävelkööt, vaikka.

Oli jo huonoa käytöstä tulla ylipäätään kutsumatta, saatikka, että jäisi vielä yöksi.

Hullun tuuri :D. Pelkkä leganda, mutta väitän, että jos hän pysyy työssään niin kyllä hänen pakko kyetä normaalisti suotiutumaan ja ottamaan muita huomioon.

Hän ei ilmeisesti vain halua.

Tai sitten on autistinen ja on tuetusti jossain työssä, joka on sen verta arvokasta, että tienaa hyvin.

Tuossa ainoat vaihtoehdot.

Työssä voi puhua vain työasioista lyhyesti, aivan eri asia kuin vapaa-ajalla tapahtuva sukulaisissa käyminen.

Vierailija
28/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekstrovertit ihmiset sietävät erilaisuutta paljon huonommin kuin introvertit ihmiset.

Juurikin näin ja ekstrovertteja pidetään sosiaalisina vaikka monella heistä olisi runsaasti parannettavaa käytöstavoissaan ja suvaitsevaisuudessaan kuin empatiakyvyssäänkin. Moni haukkuu suoraan toisia autisteiksi tai irvailee näkyvästi hiljaisemmasta seurassa kuvitellen ettei hiljaisempi tajua mitään. Fiksuna hiljainen vaan ei viitsi puuttua ja tuoda ilmi huomioitansa suupaltin ilmiselvästä puutteellisuudesta ihmisenä sosiaalisissa taidoissa. Hän tunnistaa kyllä moukan muttei viitsi alentua samalle tasolle.

Vierailija
29/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta varmaankin paistaa läpi ettei ystävällisyytesi ole aitoa. Inhoat tuota miehesi sukulaista ja vain vaivoin saat sen peiteltyä. Ihan syystä sinulle ei haluta kertoa kaikkia suvun tai sukulaisten salaisuuksia. Sinun odotetaan kärsivällisesti tutustuvan tuohon ihmiseen. Hän on heidän mukanaan koska ovat varmaan ajatelleet hänestä olevan sinulle seuraa. Mistä tiedät kuinka mukava Hän on tutummassa seurassa.

Vierailija
30/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä puhuu niille muille kun et ole seurassa, aistii ehkä inhosi häntä kohtaan?

Vierailija
31/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, jos tämä henkilö olisikin autisti? Tämän takia en tykkää autistina (enää ei käytetä asperger-termiä) käydä missään juhlissa. Maskaan jotta edes jotenkin tuntisin kuuluvani joukkoon, mutta se uuvuttaa nopeasti ja voi johtaa autistiseen burn outiin. Pelkään että minua, olemustani ja käytöstäni perataan selkäni takana, enkä koskaan tule hyväksytyksi sellaisena kuin olen. Teen parhaani ja yritän elää tässä neurotyypillisten maailmassa. Haluan vain tulla hyväksytyksi omana itsenäni, niin kuin kaikki muutkin.

Vierailija
32/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kysy mieheltäsi ja vaadi saada tietää mistä on kysymys. Avioliitossa tälläisiä asioita ei tietenkään toiselta salata. Paitsi tietenkin Porvoossa.

Vierailija
33/35 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Käyttäydyt seuraavalla kerralla täsmälleen samalla tavalla kuin hän käyttäytyi huvipuistoreissullanne pilaten sen kaikilta, eli laitat kädet korvillesi ja alat huutamaan täysille kuinka haluat "v**n täältä etkä kestä enää sekuntiakaan!!"

Vierailija
34/35 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Käyttäydyt seuraavalla kerralla täsmälleen samalla tavalla kuin hän käyttäytyi huvipuistoreissullanne pilaten sen kaikilta, eli laitat kädet korvillesi ja alat huutamaan täysille kuinka haluat "v**n täältä etkä kestä enää sekuntiakaan!!"

No melkein siltä tuo jo kuulostaa. Haluan tuom etäisen miehen sukulaisen v....... Täältä. Miten sanoisin sen menettämättä kasvojani.

Vierailija
35/35 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros nyt vielä mistä kyseisen henkilön täytyisi käytöksestäsi ymmärtää ettei ole tervetullut teille? Ilmeisesti porukassa kutsut häntä käymään, mutta et oikeasti tarkoita sitä. Et hyväksy ko henkilöä, mutta haluat peittää sen mieheltäsi ja hänen suvultaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi