Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mustikoita mennä keräämään ilman punkkirokoitetta?

Vierailija
22.07.2023 |

Niin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin punkkirokotteen. Tekee luonnossa liikkumisesta hiukan rennompaa, kun suojaa tbe-virukselta, jonka tarttuminen on hyvin nopeaa punkin pistäessä.

Selvennys viestiini: vain pienessä osassa punkkeja on tbe-virus, mutta jos on, se siirtyy nopeasti punkista ihmiseen.

Vierailija
22/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mustikat kasvavat metsässä, punkit elävät heinikossa. Siellä missä on mustikoita ei ole punkkeja.

Punkki viihtyy nimenomaan parhaiten mustikanvarvuissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote tehoaa ainoastaan puutiaisaivokuumeeseen.

Borrelioosiin ei vielä ole keksitty rokotetta.

Vierailija
24/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole uskaltanut mustikkametsään juuri punkkipelon takia, mutta äitini koluaa siellä joka kesä, ilman mitään rokotteita. Ei ole vielä punkkeja hänen mukaansa tarttunut. Ei tosin asuta pahimmilla punkkialueilla, mutta onhan täälläkin niitä ainakin satunnaisesti.

Toisaalta taas erääseen tuttavaani tarttui kerralla kaksi punkkia ihan omasta puutarhasta, vaikka ei hänkään pahalla punkkialueella asu.

Punkit eivät jostain syystä kiinnity osaan ihmisistä.

Tuttava on biologi ja kulkee paljon metsissä. Olemme punkkialueella. Hän sanoi, että hän on ihminen, johon ne eivät tule ihoon kiinni.

Kesämökkeilemme miehen suvun mailla, jossa on Suomen tihein punkkikanta. Siellä asuu muutama ympäri vuoden. Yksikin pariskunta sanoi, että heillä ei ole koskaan ollut punkkia, mutta heidän kissoillaan on joka päivä.

Itse olen saanut siellä monta punkkia.

Vierailija
25/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa rokotetta punkkeja vastaan.

Vierailija
26/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole uskaltanut mustikkametsään juuri punkkipelon takia, mutta äitini koluaa siellä joka kesä, ilman mitään rokotteita. Ei ole vielä punkkeja hänen mukaansa tarttunut. Ei tosin asuta pahimmilla punkkialueilla, mutta onhan täälläkin niitä ainakin satunnaisesti.

Toisaalta taas erääseen tuttavaani tarttui kerralla kaksi punkkia ihan omasta puutarhasta, vaikka ei hänkään pahalla punkkialueella asu.

Punkit eivät jostain syystä kiinnity osaan ihmisistä.

Tuttava on biologi ja kulkee paljon metsissä. Olemme punkkialueella. Hän sanoi, että hän on ihminen, johon ne eivät tule ihoon kiinni.

Kesämökkeilemme miehen suvun mailla, jossa on Suomen tihein punkkikanta. Siellä asuu muutama ympäri vuoden. Yksikin pariskunta sanoi, että heillä ei ole koskaan ollut punkkia, mutta heidän kissoillaan on joka päivä.

Itse olen saanut siellä monta punkkia.

Aika jännä. Itse saan punkinperkeleitä joka kesä, vaikka en edes liiku paljon ulkona luonnossa. Asun kaupungissa. Enkä pääse borrelioosista eroon, kun se aktivoituu joka vuosi (tai saan uuden tartunnan).

Vierailija
27/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa kumisaappaat jalkaan kun lähtee ryteikköön

Vierailija
28/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin punkkirokotteen. Tekee luonnossa liikkumisesta hiukan rennompaa, kun suojaa tbe-virukselta, jonka tarttuminen on hyvin nopeaa punkin pistäessä.

Punkki ei pistä.

Vierailija
29/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Pysy poissa. VAARA

Vierailija
30/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa se rokote, ei tarvitse enää punkeista välittää.

Vierailija
31/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerää vain pitkähihaisissa ja lahkeisissa varustuksessa mieluiten kumisaappaat jalassa, ja katso keräämisen jälkeen ettei ole punkkeja iholla, käy suihkussa. Kyllä se siitä.

Saahan sitä suihkussa käydä, mutta punkit ovat edelleen iholla.

Punkki tallustelee iholla tuntikausia ennenkuin kiinnittyy joten suihkussa ne tipahtelee oikein hyvin hus hiivattiin.

Vierailija
32/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan koiran punkkiliuosta, jolla lisäksi karkottava vaikutus. Pitää vaan ostaa useampi isolle koiralle tarkoitettu putkilo, kun painan melkein sata kiloa.

Vierailija
33/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitpä jutun. :) Pitäisikö olla rokote linnunpaskaa vastaan?

Vierailija
34/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopioissa pitää ottaa karhurokotetta, III tai IV luokka on myynnissä.

Vierailija
35/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulkelluspuku päälle, snorkkeli ja happinaamari ja menox :D

Vierailija
36/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavasti: täällä Turun saaristossa punkkeja on aivan julmetusti. Just napattiin mieheni iholta kaksi kappaletta. Meillä on tbe-rokotukset, emme todellakaan halua puutiaisaivokuumetta. Viime kesänä jouduin syömään antibioottikuurin, koska punkinpuremasta lähti iso punainen rinkula jalkaani.

En oikein jaksa näitä näsäviisaita vastauksia, kyse on ainakin tässä osassa Suomea ihan oikeasta ongelmasta.

Vierailija
37/37 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti: täällä Turun saaristossa punkkeja on aivan julmetusti. Just napattiin mieheni iholta kaksi kappaletta. Meillä on tbe-rokotukset, emme todellakaan halua puutiaisaivokuumetta. Viime kesänä jouduin syömään antibioottikuurin, koska punkinpuremasta lähti iso punainen rinkula jalkaani.

En oikein jaksa näitä näsäviisaita vastauksia, kyse on ainakin tässä osassa Suomea ihan oikeasta ongelmasta.

Elämä jää elämättä, jos pelkää epätodennäköisiäkin asioita, kuten punkkivälitteisiä tauteja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme