Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovirhe?

Vierailija
22.07.2023 |

Tilanne on nyt se, että sain tietooni, ettei lääkäri ole ollenkaan tarkastanut (toisin sanoen nähnyt, saatikaan antanut lausuntoa) laboratoriotutkimuksiani. Sairauteni on edennyt, mutta toki, minun on mahdotonta tietää, olisiko tilanteeni lievempi, mikäli lääkäri olisi hoitanut tulosten suhteen työnsä ja velvollisuutensa, ja olisin päässyt tämän myötä tutkimuksiin, jotka olisi kuulunut suorittaa ajassa x laboratoriotulosten saamisesta.

Onko tässä tapahtunut hoitovirhe? Mikäli on, laitan asian eteenpäin. Muistutus sairaanhoitopiirille asiasta on tehty eilen.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tapahtuu paljon esim pääkaupunkiseudulla, eikä tarvitse olla edes loma-aika. Itsellä piti vastaukset tulla parissa viikossa, mutta menikin kolme kuukautta ennen kuin lääkäri soitti. Luulin, että kaikki oli ok, mutta eipä sitten ollutkaan.

Vierailija
42/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota tapahtuu paljon esim pääkaupunkiseudulla, eikä tarvitse olla edes loma-aika. Itsellä piti vastaukset tulla parissa viikossa, mutta menikin kolme kuukautta ennen kuin lääkäri soitti. Luulin, että kaikki oli ok, mutta eipä sitten ollutkaan.

Äärimmäisen paska tilanne on joka puolella. Onneksi sille kuitenkin soitettiin, vaikkakin lähemmäs 3kk myöhässä. Ei ole tämäkään hyväksyttävää millään tavalla. Ap:n tilanteessa kukaan ei ole tuloksia katsonut, vaan ovat levänneet ties kuinka monta kuukautta odottamassa lääkärin lausuntoa. Tuskin näitä oltaisiin edes katsottu, mikäli ei olisi hakeutunut oireilun vuoksi hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko kukaan täällä aikaisempia kommentteja?!

Väännän vielä kerran, tällä kertaa ratakiskosta hoitoketjun!

Kävin jo kuukausia sitten kokeissa, joiden tulokset olisi edellyttänyt jatkotoimenpiteitä ajassa x. Näiden, kuukausia vanhojen tulosten katselu, tulkinta ja lausuminen on jäänyt silloiselta lääkäriltä kokonaan tekemättä. Tämän virheen vuoksi en päässyt, tilanteessani edellyttämässä ajassa x jatkohoitoon. Hakeuduin toiselle lääkärille hoidettavaksi alkaneen oireilun vuoksi, ja tämä lääkäri kertoi, että näitä kuukausia sitten otettuja kokeita ei ole laisinkaan silloisen lääkärin toimesta tarkistettu. Tämä uusi lääkäri otti koepalan, johon emme ole vielä saaneet lausuntoa patologilta.

Eli virhe koskee tätä lääkäriä, joka on minua tutkinut kuukausia sitten, ei tätä lääkäriä joka otatti koepalan.

Ymmärrättekö nyt?

-ap

Ymmärrätkö itse omaa käytöstäsi, ensin kysyt onko hoitovirhe ja joku sitten epäilee ettei ehkä olekaan  niin alat vänkäämään vastaan.

Vierailija
44/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis kuukausia sitten tulleita tuloksia ei ole silloin hoitavan lääkärin toimesta edes katsottu? Kuuluu potilasvahingon piiriin. Huutista menemään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Tapahtuma saattaisi jopa oikeusasiamiestä kiinnostella 🧐

Vierailija
45/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kuukausia sitten tulleita tuloksia ei ole silloin hoitavan lääkärin toimesta edes katsottu? Kuuluu potilasvahingon piiriin. Huutista menemään kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Tapahtuma saattaisi jopa oikeusasiamiestä kiinnostella 🧐

Tän kaltaisessa tilanteessa oikeusasiamies saattaisi oikeasti ottaa tilanteen tarkempaan käsittelyyn. Avi saattaisi myös tutkia tarkemmin, mutta tiedä sitten kuitenkaan, kun niillä on kädet täynnä hyvinvointipiirien ja HUSssin asioista. Valvira alle ei kuulu.

Vierailija
46/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikaisella guuglettelulla

"Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos kantelija epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti."

Et eiköhän tää mene ton viranomainen/virkamies ei ole täyttänyt velvollisuuksiaan. Eikös terveydenhuollon ammattilaiset kuuluu virkamiehiin?

Vierailija
47/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen syöpä muka löydetään labratulosten perusteella?

Ainakin sappitiehyeissä oleva syöpä. Omalla kohdallani syöpämarkkereiden nousu verikokeissa oli syy, miksi tarkemmat tutkimukset aloitettiin. Minulla on sairaus, jossa on kohonnut syöpäriski ja siksi noita markkereita seurattiin säännöllisesti jo paljon ennen diagnoosia.

Vierailija
48/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sappitiehyeissä oleva syöpä. Omalla kohdallani syöpämarkkereiden nousu verikokeissa oli syy, miksi tarkemmat tutkimukset aloitettiin. Minulla on sairaus, jossa on kohonnut syöpäriski ja siksi noita markkereita seurattiin säännöllisesti jo paljon ennen diagnoosia.

Tän lisäksi mm. labrat antaa viitteitä leukemiasta. Että onhan noita.

Vierailija
49/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lääkäri ja monen viikon labrat ovat nytkin katsomatta. Liikaa töitä yhdellä lääkärillä. Ei ehdi tehdä työajan puitteissa.

Vierailija
50/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leukemia , akuutti ja KLL eli krooninen lymfaatti leukemia.

Vierailija
51/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole oikea foorumi kysyä, onko tapahtunut hoitovirhe. Jos asiasta on tarvetta prosessoida, ratkaisu tulee sen kautta viranomaistahon harkinnan perusteella.

Toivottavasti saat terveytesi kannalta myönteisen tutkimusvastauksen.

Vierailija
52/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, kannattaa tehdä valitus, äläkä emmi, vaan jos voimavarasi riittävät todisteiden kanssa, tee niin.

Minua harmittaa, etten ennen Omakannan tuloa pakolliseksi joka puolen lääkäreille sellaista tehnyt, työterveys- ja yksityispuolen lääkärien tekstit puuttuivat sieltä pitkään. Itse vuosia työterveyshuollon mielestä luulosairaana kärsin fyysisesti pahasti vuosia hoitamattomana, ja sairaus, joka olisi ollut hoidettavissa, myös muuttui krooniseksi. Sainpahan luulotautisena myös lähetteen psykiatrille, joka onneksi osasi hommansa ja totesi minut henkisesti terveeksi. Voi sitä mielinkielin oloa leikkausten jälkeen, mitä kohtasin sekä työterveyshuollosta että kunnallisen puolen erikoislääkäreiltä, samoilta, joiden mielestä mitään vikaa ei minussa alunperin ollut ollutkaan, suoraan sanoen nuoleskelivart minua tietäen tehneensä pahan, minun loppuelämääni vaikuttavan virheen. Kyllä silloin harmitti, etten nauhoittanut jokaista aiempaa käyntiäni puhelimella (tosin älypuhelimet eivät silloin vielä olleet yleisiä), että nalkkiin olisin saanut nuo "väärät" lääkärit. 

Vierailija
53/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vastaa kirjoitti:

Itse olen lääkäri ja monen viikon labrat ovat nytkin katsomatta. Liikaa töitä yhdellä lääkärillä. Ei ehdi tehdä työajan puitteissa.

Ap vastaa. Tiedän, että terveydenhuolto on retuperällä. Monen viikon labratkin on jo liikaa. Omani tulokset oolivat tulleet jo 07-08/2022, ja nämä tosiaan olleet lausumatta tasan niin kauan, kunnes hakeuduin nyt hoitoon oireilun vuoksi.

Vierailija
54/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä potilasasiamieheltä.

Ap vastaa. Potilasasiamies on tavoitettavissa ensiviikolla, mutta saamieni tietojen mukaan on todella ruuhkautunut. Voi kestää useamman viikon, että hällä olisi aikaa perehtyä asiaani.

Miksi et itse ole katsonut OMAKANNASTA labratuloksia. Minä, vaikka olen vanha ukkeli katson aina , jos ei runsaan viikon kuluttua näy ,otan yhteyttä terveyskeskuksen tai mikä nyt onkin se hoitava taho.

Normaali ihminen , joka osaa tänne vauvapalstallekkin kirjoittaa, luulis ymmärtävän tuon verran että itse katsoo ja osaa googlailla jos on jotain poikkeavaa.

Miks ei nuoremmat osaa ,kun me vanhuksetkin osaamme.

Vierailija
55/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitäkin sattunut, et ei ole muistettu ilmoittaa syövästä, sen vuoksi menehtynyt potilas. :(

Vierailija
56/63 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksipä minä vanha ihminen ,vaikka olenkin , katson ensin tiedot omakannasta ja ellei siellä näy kohtuuajassa , niin taatusti soitan hoitavaan tahoon ja vaadin YSTÄVÄLLISESTI ja jemptisti vastauksen.

Vierailija
57/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri vastaa kirjoitti:

Ap vastaa. Tiedän, että terveydenhuolto on retuperällä. Monen viikon labratkin on jo liikaa. Omani tulokset oolivat tulleet jo 07-08/2022, ja nämä tosiaan olleet lausumatta tasan niin kauan, kunnes hakeuduin nyt hoitoon oireilun vuoksi.

Tuostahan tulee melkein vuosi? Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin kuitenkin! Jatkossa kaikkien kannattaa tarkistaa tulokset omakannasta myös itse, näin olen itse aina tehnyt ja soittaisin perään jos ei näkyisi.

Mutta eikö ap sun tulokset siis näkynyt omakannassakaan? Jos on näin niin kyllä pitäisi tulokset näkyä edes siellä, että potilas voisi edes itse reagoida niihin jos lääkäri unohtanut.

Vierailija
58/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni tulokset ei näy jos lääkäri ei ole ensin katsonut niitä? Vai onko näin vain yksityisellä puolella ja eri julkisella? Kävin keväällä yksityisellä ihotautilääkärillä ja yksi luomi lähetettiin patologillle. Lääkäri sanoi että tuloksissa menee pari viikkoa mutta hän on silloin lomalla joten pääsee kuittaamaan tulokset vasta sen jälkeen ja laittaa sitten tiedon minulle. Kysyi, että sopiiko tekstiviestikuittaus jos kaikki hyvin. Ja siis kohdallani kaikki onneksi hyvin ja ilmoitettiin tulosten valmistumisesta (tai siis lääkärin kuittauksesta) tekstiviestinä.

Ymmärrän hyvin, että AP ei ole kysellyt tulosten perään koska useinkaan on niin, että niihin ei palata jos kaikki on kunnossa. Mutta itse on päätynyt siihen, että täytyy olla aktiivinen ja kysellä tulosten perään aina eikö koskaan pidä luottaa siihen, että kaikki on hyvin jos ei kuulu mitään. Lopulta kyse on sinun terveydestä ja vaikka lääkäri tekisi virheen, se olet sinä itse, joka maksaa hinnan. En siis halua syyllistää AP:tämä toivon että hänellä kaikki kääntyy parhain päin. Haluan vain herätellä ihmisiä pitämään huolta omasta terveydestään myös tältä osin, koska totuus on se, että siihen ei voi enää luottaa, että terveydenhuolto pelaa.

Vierailija
59/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni tulokset ei näy jos lääkäri ei ole ensin katsonut niitä? Vai onko näin vain yksityisellä puolella ja eri julkisella? Kävin keväällä yksityisellä ihotautilääkärillä ja yksi luomi lähetettiin patologillle. Lääkäri sanoi että tuloksissa menee pari viikkoa mutta hän on silloin lomalla joten pääsee kuittaamaan tulokset vasta sen jälkeen ja laittaa sitten tiedon minulle. Kysyi, että sopiiko tekstiviestikuittaus jos kaikki hyvin. Ja siis kohdallani kaikki onneksi hyvin ja ilmoitettiin tulosten valmistumisesta (tai siis lääkärin kuittauksesta) tekstiviestinä.

Ymmärrän hyvin, että AP ei ole kysellyt tulosten perään koska useinkaan on niin, että niihin ei palata jos kaikki on kunnossa. Mutta itse on päätynyt siihen, että täytyy olla aktiivinen ja kysellä tulosten perään aina eikö koskaan pidä luottaa siihen, että kaikki on hyvin jos ei kuulu mitään. Lopulta kyse on sinun terveydestä ja vaikka lääkäri tekisi virheen, se olet sinä itse, joka maksaa hinnan. En siis halua syyllistää AP:tämä toivon että hänellä kaikki kääntyy parhain päin. Haluan vain herätellä ihmisiä pitämään huolta omasta terveydestään myös tältä osin, koska totuus on se, että siihen ei voi enää luottaa, että terveydenhuolto pelaa.

Ähh pahoittelut kirjoitusvirheistä.

Vierailija
60/63 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, toivottavasti selviää että kaikki hyvin eikä ole kyseessä syöpä. Mutta jos se kuitenkin on niin kehotan käymään myös yksityisellä. Ainakin jos sinulla on sairauskuluvakuus, hakeudu yksityiseen syöpäsairaalaan (Docrates). Siellä diagnoosi tehdään perinpohjin ja hoito aloitetaan viipymättä. Jos kyseessä on syöpä ja diagnoosi ja hoidon aloitus on viivästynyt, täytyy ottaa ohjat omiin käsiin ja hakeutua hoitoon heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan