Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon ruokarahaa 3 pv?

Vierailija
22.07.2023 |

Paljon yhden ihmisen "normaalit" ruoat maksavat kolmen päivän aikana? Ei siis erityistä pröystäilyä, mutta ei pihistelyäkään, kotiruoat.

Ruokarahan määrää tässä mietin.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea lasketaan 555 euroa / kk per yksinasuja. Eli tuo jaettuna 30 päivällä tekee 18,50 euroa per päivä.

18,50 e päivässä ruokaan on kyllä luksusta. Ei kai moni noin paljon tuhlaa pelkkään kotiruoat syömiseen.Ravintoloissa rahaa tietenkin kuluu.

Minulla 15,13 € seuraaviksi 11 päiväksi! 

No ei se meidän muiden vika ole jos olet rahasi käyttänyt johonkin muuhun.

Vierailija
42/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tukiasiakkaat ostelee vaatteita ja kenkiä?

Mä olen ihan täysipäiväisesti työssäkäyvä ihminen, edellisen kerran olen ostanut vaatteita varmaan pari vuotta sitten.

Sukkia ostin toki 12pacin viime vuonna.

Kenkiä vuonna 2020 kaksi paria.

Et sitten vissiin paljon itseäsi liikuta tai muuta tee. Meillä ainakin sukat kuluu puhki tämän tästä, lenkkarit on loppuunajettu vuodessa, lapsien housuihin tulee reikiä ja aikuistenkin tekemiseen tarkoitetut vaatteet kuluvat ja nuhjaantuvat. Toimistossa kepsuttelu vaatteet ei niinkään kulu ja kestävät kauan, mutta ei ne päällä mitään muuta tehdäkään.

Osta parempia tuotteita. Lenkkarit ei hyvin pidettynä tasan kulu vuodessa vaikka käyttäisi niitä päivittäin, Ei edes himomaratoonarilla.

Et ilmeisesti harrasta juoksua? Kyllä ne 1000km kohdalla aika loppuunajetut ovat siitä huolimatta, että maksavat uusina satoja euroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea lasketaan 555 euroa / kk per yksinasuja. Eli tuo jaettuna 30 päivällä tekee 18,50 euroa per päivä.

Toimen tulo tuki 555e KK. Ptää ostaa vaateet, jalkineet, matkaliput kun maksaa myös puhelin laskut tuosta sumasta.Jos osamaksuja,myös se tuosta sumasta.Harastus myös maksaa yksin asuvalla.Pesuainet ,dödöt, Oneksi saa sv-lääkeille maksusitomus apteekki kuin silmälaseille optikko liike..Mutta laske paljon jää ruokaan sitä rahaa,Kahvia et juo,et herkutele,

Kirjoittaminen ei liene vahvin valttisi! 🤣

Vierailija
44/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Josta kai pitäisi maksaa muutakin kuin ruoka?

Miten sinä erottelet ruokakaupan ostoksista mikä on ruokaa, mikä vessapaperia jne? Tuo summa kattaa kaiken kun et ole hankkinut mitään ylimääräisiä laskuja joita ei toimeentulotukilaskelmissa huomioida. Periaateessa kaikkien perusosa on tuo 555, se on sitten oma valinta mitä laskuja siitä aikoo maksella vai eikö mitään. Vuokran, sähkölaskun, lääkeet, terveyskulut jne saa tuon perusosan päälle.

Netti, puhelin, talopesula, mahdolliset netflixit sun muut, hygienia + käsikauppalääkkeet, vaate ja harrastusmenot, mahdolliset lahjat sukulaisille, bussiliput - esimerkiksi nämä pitää maksaa sillä perusosalla itse, ei todellakaan jää kuin max. 250€ ruokaan kk, joka tekee n. 8€/per päivä.

Ei köyhillä mitään suoratoistopalveluita muutenkaan ole varaa maksaa, lahjojen antamisesta ja harrastamisesta puhumattakaan. Nämähän on monella ne ensimmäisenä karsittavat menot tässä taloustilanteessa.

Vierailija
45/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tukiasiakkaat ostelee vaatteita ja kenkiä?

Mä olen ihan täysipäiväisesti työssäkäyvä ihminen, edellisen kerran olen ostanut vaatteita varmaan pari vuotta sitten.

Sukkia ostin toki 12pacin viime vuonna.

Kenkiä vuonna 2020 kaksi paria.

Et sitten vissiin paljon itseäsi liikuta tai muuta tee. Meillä ainakin sukat kuluu puhki tämän tästä, lenkkarit on loppuunajettu vuodessa, lapsien housuihin tulee reikiä ja aikuistenkin tekemiseen tarkoitetut vaatteet kuluvat ja nuhjaantuvat. Toimistossa kepsuttelu vaatteet ei niinkään kulu ja kestävät kauan, mutta ei ne päällä mitään muuta tehdäkään.

Osta parempia tuotteita. Lenkkarit ei hyvin pidettynä tasan kulu vuodessa vaikka käyttäisi niitä päivittäin, Ei edes himomaratoonarilla.

Et ilmeisesti harrasta juoksua? Kyllä ne 1000km kohdalla aika loppuunajetut ovat siitä huolimatta, että maksavat uusina satoja euroja.

Ei ole. Olen juossut samoilla lenkkareilla yli 5000 km.

Vierailija
46/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä erottelet ruokakaupan ostoksista mikä on ruokaa, mikä vessapaperia jne? Tuo summa kattaa kaiken kun et ole hankkinut mitään ylimääräisiä laskuja joita ei toimeentulotukilaskelmissa huomioida. Periaateessa kaikkien perusosa on tuo 555, se on sitten oma valinta mitä laskuja siitä aikoo maksella vai eikö mitään. Vuokran, sähkölaskun, lääkeet, terveyskulut jne saa tuon perusosan päälle.

Mä erottelen silleen että katon kassakuitista per rivi onko tuote ruokaa vai ei-syötävää. Ruoan kirjaan (ilmaiseen) kirjanpito-ohjelmaan ruoka-kategoriaan ja nonfoodit joko hygienia/käyttötavara tms. kategoriaan sen mukaan mitä on tullut ostettua. Ei ole mitään rakettitiedettä se. Jos ois viitseliäs niin erottelis kassahihnalla noi kokonaan toisistaan ja maksais erikseen jolloin toinen kuitti menis suoraan ruokakategoriaan ja toinen ei-syötäviin. Mulla on siis koko ajan tieto paljonko on mennyt rahaa ja paljonko sitä vielä voi käyttää koska kirjaan kaikki käyttämäni rahat kirjanpitoon.

Onko se niin että toimeentulotukiasiakkaat eivät siis kauppakuitista osaa sanoa mikä on syötävää ja mikä ei? Jos näin on niin asia on todella huolestuttava kun kuitenkin kaikki ovat saman peruskoulun käyneet. Ehkä sitten puutteellinen kotikasvatus johtaa elämänhallinnan puutteeseen ja toimeentuloasiakkaaksi kun tollaset perusasiatkin jäävät epäselviksi.

Vierailija
47/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppi päivässä eli 300€/kk riittää mulla ihan ok.

Tuolla pärjään minäkin. Siitä on varaa vähän tiukentaakin ainakin hetkeksi. Minulla on nyt talousbudjetti 70€ viikolle ja näin kesällä se riittää hyvin, kun kasvikset ovat halvempia. Kulutus on 2300 kilokaloria, joten ihan hyttysen annoksilla en pärjää. Sisällytän satunnaisen pizzalla käynninkin tuohon ja tingin muina päivinä sitten.

Vierailija
48/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimen tulo tuki 555e KK. Ptää ostaa vaateet, jalkineet, matkaliput kun maksaa myös puhelin laskut tuosta sumasta.Jos osamaksuja,myös se tuosta sumasta.Harastus myös maksaa yksin asuvalla.Pesuainet ,dödöt, Oneksi saa sv-lääkeille maksusitomus apteekki kuin silmälaseille optikko liike..Mutta laske paljon jää ruokaan sitä rahaa,Kahvia et juo,et herkutele,

Kirjoittaminen ei liene vahvin valttisi! 🤣

Ja sulla äly piisaa vttuiluun. Ryhdistäydy hyvä ihminen.

Vierailija
49/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko kotona kahvia, puurohiutaleita, maitoa, leipää, pakastimessa yhtään mitään?

Jos kaiken ostaa kolmeksi vrk: ksi, sanoisin että itse ruuan valmistaessa ja tarjoukset hyväksi käyttäessään jokin 30 euroa --> ääretön/ 3 vrk.

Vierailija
50/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti, puhelin, talopesula, mahdolliset netflixit sun muut, hygienia + käsikauppalääkkeet, vaate ja harrastusmenot, mahdolliset lahjat sukulaisille, bussiliput - esimerkiksi nämä pitää maksaa sillä perusosalla itse, ei todellakaan jää kuin max. 250€ ruokaan kk, joka tekee n. 8€/per päivä.

Yhteiskunnan varoilla ei kuulu mitään suoratoistopalveluja maksella. eikä sukulaisten lahjoja, ttt on tarkoitettu tarpeellisiin menoihin. Ensin itselle happinaamari= kaikki ylimääräinen toisille ostettava tarpeeton krääsä jätetään kauppaan.

Jos olet oikeasti peeaa et laita rahaa netflixiin ja sukulaisten lahjoihin.

Vierailija
51/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmimman tiedon saat, kun seuraat omaa kulutuskäyttäytymistäsi esim. pari-kolme kuukautta, ja lasket siitä päivittäisen keskikulutuksen. 

Vierailija
52/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan varoilla ei kuulu mitään suoratoistopalveluja maksella. eikä sukulaisten lahjoja, ttt on tarkoitettu tarpeellisiin menoihin. Ensin itselle happinaamari= kaikki ylimääräinen toisille ostettava tarpeeton krääsä jätetään kauppaan.

Jos olet oikeasti peeaa et laita rahaa netflixiin ja sukulaisten lahjoihin.

Kyllä suoratoistopalvelun saa ostaa tukirahoilla. Niillä saa ostaa vaikka seksiä. Monesti uskovaisilla on rajoittavia näkemyksiä tukien käytölle. Samoin esimerkiksi tupakoinnin lopettaneet ovat ensimmäisinä tuomitsemassa ttt:n käytön tupakkaan.

Vierailija
53/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymppi päivässä eli 300€/kk riittää mulla ihan ok.

Samoin.

Vierailija
54/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviin, mausteisiin yms menee minulla kymppi viikossa. Kerran käyn 12€ aterian ravintolassa. Alle seitsemän euroa jää päivässä varsinaisiin ruoka-aineisiin. Pidän lihattoman pyttipannupäivän, lettupäivän ja syön kahtena aamuna puuroa. Näin saan säästettyä salaattiin ja ostettua pari annosta lohta. Punalappuisia ostan jos niitä on. Nykyään ei usein illalla enää ole.

Vierailija
55/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toimeentulotuessa laskennallinen määrä ruoalle ole jokin 8-9 €/ päivä?

Vierailija
56/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elin joskus yli 20 vuotta sitten toimeentulotuen suuruisella summalla ajoittain pätkätöiden lomassa eikä se silloinkaan riittänyt kaikkeen perustarpeisiin eläen köyhyysloukussa. Pätkätöiden kaksi viimeisintä kuukauden tienestit laskettiin työttömyysjaksolle niin että palkasta sai jäädä vain sen perustoimeentulon verran käyttöön ja kaikki ylimääräiset piti säästää kahdelle kuukaudelle ennen kuin sai toimeentulotukea. että työssäkäyntikulut sai olla sen toimeentulotuen verran viimeiset kaksi kuukautta. Ei tuntunut ihan oikeudenmukaiselta. Jos ei raha päivänä hamstrannut kuiva kaappeja ja pakastinta täyteen niin olisi ollut pulassa loppu kaudesta kun rahat loppuivat jo puolessa välissä. 

Ja ajatella että nykyään toimeentulotuella voi monet elää koko ikänsä tai on työura jäänyt todella vähäiseksi. 

Sitten koin vielä työttömyys jaksoilla tuomitsemista että kuinka kehtaat olla kotona kun ei ole lapsia. Ihan kun en olisi saanut olla kotona ollenkaan välillä kun en sopivaa työpaikkaa löytänyt. Mihinkä sitten olisin kotoani mennyt. Metsäänkö.

Lapsettomana minulla ei olisi saanut olla yhtään mitään. Lapsettomana olen kokenut totaalisen rasismin enkä ole minkään arvoinen. Tiedän miltä se tuntuu. 

Vierailija
57/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee ruokaan 15 euroa per päivä. Sillä syö 4 ateriaa päivässä. Vähempään en tyydy. Onneksi saa kalaa merestä ja sitä menee myös kaupaksi joten tienaan ruokarahaa. Työttömyysrahasta menee 300 euroa jao laskuihin kuten vuokraan, nettiin , bensaan, sähköön. Kalastusvälineisiin ja vaatteisiin menee myös rahaa. Pitää tienata 200 euroa joka viikko että pärjää.

Vierailija
58/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Minulla menee ruokaan 15 euroa per päivä. Sillä syö 4 ateriaa päivässä. Vähempään en tyydy. Onneksi saa kalaa merestä ja sitä menee myös kaupaksi joten tienaan ruokarahaa. Työttömyysrahasta menee 300 euroa jao laskuihin kuten vuokraan, nettiin , bensaan, sähköön. Kalastusvälineisiin ja vaatteisiin menee myös rahaa. Pitää tienata 200 euroa joka viikko että pärjää.

Ilmainen kala ei siis ole ilmaista.

Vierailija
59/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastus kuten kalastus niin pitää olla välineitä. Paukkuliivit maksoi 100 euroa, sitten kunnon vaatteet, saappaat, sadevaatteet. Kunnon takki maksaa 150 euroa jotta se pitää tuulta ja vettä.

Vierailija
60/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies kirjoitti:

Ilmainen kala ei siis ole ilmaista.

On se ilmaista mutta salaatti aineet ja perunat maksaa.