Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon ruokarahaa 3 pv?

Vierailija
22.07.2023 |

Paljon yhden ihmisen "normaalit" ruoat maksavat kolmen päivän aikana? Ei siis erityistä pröystäilyä, mutta ei pihistelyäkään, kotiruoat.

Ruokarahan määrää tässä mietin.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea lasketaan 555 euroa / kk per yksinasuja. Eli tuo jaettuna 30 päivällä tekee 18,50 euroa per päivä.

Josta kai pitäisi maksaa muutakin kuin ruoka?

Miten sinä erottelet ruokakaupan ostoksista mikä on ruokaa, mikä vessapaperia jne? Tuo summa kattaa kaiken kun et ole hankkinut mitään ylimääräisiä laskuja joita ei toimeentulotukilaskelmissa huomioida. Periaateessa kaikkien perusosa on tuo 555, se on sitten oma valinta mitä laskuja siitä aikoo maksella vai eikö mitään. Vuokran, sähkölaskun, lääkeet, terveyskulut jne saa tuon perusosan päälle.

Netti, puhelin, talopesula, mahdolliset netflixit sun muut, hygienia + käsikauppalääkkeet, vaate ja harrastusmenot, mahdolliset lahjat sukulaisille, bussiliput - esimerkiksi nämä pitää maksaa sillä perusosalla itse, ei todellakaan jää kuin max. 250€ ruokaan kk, joka tekee n. 8€/per päivä.

Lahjat ja netflixit ovat ihan turhia menoja ja laittaisin nekin varat ruokaan. Pienituloisenakaan ei ole moisiin turhikkeisiin jäänyt rahaa. Harrastukset ihan halvimpia tai ilmaisia. 

Kuinka toimeentulotuella elävältä suku kehtaa jotain lahjojakin vielä vaatia kun ei luulisi tuollaisten roposten riittävän edes omiin perustarpeisiin ja säästöönkin pitäisi jotain jäädä jos koneita hajoaa. Vai tuoko suku sitten saman arvoisia lahjoja köyhälle joka tuista niitä ostaa. 

Vierailija
22/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea lasketaan 555 euroa / kk per yksinasuja. Eli tuo jaettuna 30 päivällä tekee 18,50 euroa per päivä.

Miten sinä erottelet ruokakaupan ostoksista mikä on ruokaa, mikä vessapaperia jne? Tuo summa kattaa kaiken kun et ole hankkinut mitään ylimääräisiä laskuja joita ei toimeentulotukilaskelmissa huomioida. Periaateessa kaikkien perusosa on tuo 555, se on sitten oma valinta mitä laskuja siitä aikoo maksella vai eikö mitään. Vuokran, sähkölaskun, lääkeet, terveyskulut jne saa tuon perusosan päälle.

Netti, puhelin, talopesula, mahdolliset netflixit sun muut, hygienia + käsikauppalääkkeet, vaate ja harrastusmenot, mahdolliset lahjat sukulaisille, bussiliput - esimerkiksi nämä pitää maksaa sillä perusosalla itse, ei todellakaan jää kuin max. 250€ ruokaan kk, joka tekee n. 8€/per päivä.

Lahjat ja netflixit ovat ihan turhia menoja ja laittaisin nekin varat ruokaan. Pienituloisenakaan ei ole moisiin turhikkeisiin jäänyt rahaa. Harrastukset ihan halvimpia tai ilmaisia. 

Kuinka toimeentulotuella elävältä suku kehtaa jotain lahjojakin vielä vaatia kun ei luulisi tuollaisten roposten riittävän edes omiin perustarpeisiin ja säästöönkin pitäisi jotain jäädä jos koneita hajoaa. Vai tuoko suku sitten saman arvoisia lahjoja köyhälle joka tuista niitä ostaa. 

Niin no se vähäisenkin tukiverkon ylläpitäminen vaatii sitä, että täti vie edes jonkun lahjan synttäreille tai hautajaiskukkia mummon hautajaisiin. Elämä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no se vähäisenkin tukiverkon ylläpitäminen vaatii sitä, että täti vie edes jonkun lahjan synttäreille tai hautajaiskukkia mummon hautajaisiin. Elämä on.

Kamalaa kun sekään verkko ei ole ilmaista. No kukin tyylillään ja minä en ole miksikään joulupukiksi alkanut kun ei muidenkaan tarvitse minulle mitään lahjoja tuoda. En tarvitse maksullisia verkkoja. Hautajaisiin voi käydä keräämässä jotain luonnonhorsmaa esim. lupiini kimpun ja talvella vaikkapa männyn oksista kimppu. Ei se mitä se maksaa vaan lämmin aate on tärkein. 

Vierailija
24/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimen tulo tuki 555e KK. Ptää ostaa vaateet, jalkineet, matkaliput kun maksaa myös puhelin laskut tuosta sumasta.Jos osamaksuja,myös se tuosta sumasta.Harastus myös maksaa yksin asuvalla.Pesuainet ,dödöt, Oneksi saa sv-lääkeille maksusitomus apteekki kuin silmälaseille optikko liike..Mutta laske paljon jää ruokaan sitä rahaa,Kahvia et juo,et herkutele,

Vierailija
25/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt menee ihan ohi alkuperäisen aiheen.

Ruokaraha päivässä riippuu vähän tilanteesta. Kysytäänkö tässä rahaa, jolla yhden ihmisen pitää pärjätä kotonaan 3pv. Silloin jopa 4e/pv riittää ihan hyvin. Riippuen vielä, onko kyse tilapäisestä rahamäärästä vai jatkuvasta ympäri vuoden, silloin ehkä 5e/pv, koska tuo 4e/pv pärjääminen olettaa, että kotona on kaapissa edes jotain (öljyä,mausteita jne).

Vai onko teini lähdössä tuttavaperheen kanssa reissuun ja mukaan tarvitaan omaa ruokarahaa. Silloin 20e/pv sopivampi.

Vierailija
26/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihmisestä, paljonko menee ruokaan. Joku syö kaksi kunnollista ateriaa päivittäin ja lisäksi aamiaista ja välipaloja jne. Toinen taas elää jollain voileivällä ja jugurtilla. Mä syön yleensä yhden kunnon aterian ja lisäksi aamiaisen ja yhden pienemmän annoksen, esim salaatin. Kahvia pari kolme mukillista. Luulisin, että päivittäin kuluu 10-15 e. Luonnollisesti paljon riippuu käytetyistä raaka- aineista.

Vierailija
27/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuo yksi järkevä lukutaitoinen vastaaja vastasikin, niin riippuu tilanteesta. Minä pärjäisin alle vitosella päivä, koska en voi syödä eineksiä (allergiat), teen kaiken ruuan alusta alkaen itse. Toisaalta joku toinen ei osaa, halua, viitsi tai pysty (fyysiset rajoitteet) tekemään itse ruokaa, joten on täysin einesten ja ravintoloiden ruokien varassa, joko kaupasta hakien, ravintolassa syöden tai näiden kotiinkuljetuspalveluiden varassa.

Eineksillä pärjää kympillä päivä, ravintolaan menee varmaan kolme-neljäkymppiä päivä, riippuen siitä mitä syö.

Tai jos tosiaan onkin kyse lapsesta/teinistä, joka lähtee reissuun vaikkapa tuttavaperheen kanssa, niin jos hän maksaa kaikki ruokansa itse (ravintolaruokana), niin 20€ ei taida riittää alkuunkaan. Toisaalta, jos menee vaikka tuttavien mökille, niin 20€/päivän on vähintäänkin kohtuullinen korvaus, jos siellä syödään ihan perusmökkiruokia, grillataan välillä ja välillä on uusia perunoita ja silliä ja savukalaa.

Vierailija
28/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuo yksi järkevä lukutaitoinen vastaaja vastasikin, niin riippuu tilanteesta. Minä pärjäisin alle vitosella päivä, koska en voi syödä eineksiä (allergiat), teen kaiken ruuan alusta alkaen itse. Toisaalta joku toinen ei osaa, halua, viitsi tai pysty (fyysiset rajoitteet) tekemään itse ruokaa, joten on täysin einesten ja ravintoloiden ruokien varassa, joko kaupasta hakien, ravintolassa syöden tai näiden kotiinkuljetuspalveluiden varassa.

Eineksillä pärjää kympillä päivä, ravintolaan menee varmaan kolme-neljäkymppiä päivä, riippuen siitä mitä syö.

Tai jos tosiaan onkin kyse lapsesta/teinistä, joka lähtee reissuun vaikkapa tuttavaperheen kanssa, niin jos hän maksaa kaikki ruokansa itse (ravintolaruokana), niin 20€ ei taida riittää alkuunkaan. Toisaalta, jos menee vaikka tuttavien mökille, niin 20€/päivän on vähintäänkin kohtuullinen korvaus, jos siellä syödään ihan perusmökkiruokia, grillataan välillä ja välillä on uusia perunoita ja silliä ja savukalaa.

Valitettavasti tämä vastaaja ei osannut lukea. Aloituksessa sanottiin selvästi, että kyse on kotiruoasta.

Vierailija
29/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rahaa annetaan sellaiselle, joka selvästikään ei osaa sitä käyttää?

Jos TTT asiakas maksaa netflixiä, harrastaa, ostelee lahjoja, vaatteita ymym niin onko rahankäytössä ongelma?

Minä olen työssäkäyvä, mutta todellakaan ole varaa jakaa sitä maailmalle tuohon tahtiin...

Vierailija
30/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko tukiasiakkaat ostelee vaatteita ja kenkiä?

Mä olen ihan täysipäiväisesti työssäkäyvä ihminen, edellisen kerran olen ostanut vaatteita varmaan pari vuotta sitten.

Sukkia ostin toki 12pacin viime vuonna.

Kenkiä vuonna 2020 kaksi paria.

Vierailija
31/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja laskutavasta.

Jos kyseessä on esim 3pv mökkireissu yksin mökille jossa ei ennestään mitään ole, rahaa menee enempi jos oletetaan että kaikki tarvikkeet joudut ostamaan täysinä paketteina. Siitähän jää sitten ruokaa ylikin.

Jos taas osallistut vaikka mökkiporukan yhteisiin ostoksiin, summa on pienempi.

Jos taas kolme päivää joudut olemaan pelkästään lounaspaikkojen varassa, taas menee enempi.

Jos taas lasketaan kotona olevan ihmisen kuukauden budjetti ja jaetaan se 30, saadaan taas ihan eri luku ...

Jos taas kyseessä nuori joka lähtee mukaan johonkin reissuun, olis ehkä kivempi että käyttörahaa olis enempi kuin kymppi päivään..

Jnejne

Vierailija
32/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on esim 3pv mökkireissu yksin mökille jossa ei ennestään mitään ole, rahaa menee enempi jos oletetaan että kaikki tarvikkeet joudut ostamaan täysinä paketteina. Siitähän jää sitten ruokaa ylikin.

Jos taas kolme päivää joudut olemaan pelkästään lounaspaikkojen varassa, taas menee enempi.

Jos taas lasketaan kotona olevan ihmisen kuukauden budjetti ja jaetaan se 30, saadaan taas ihan eri luku ...

Jos taas kyseessä nuori joka lähtee mukaan johonkin reissuun, olis ehkä kivempi että käyttörahaa olis enempi kuin kymppi päivään..

Jnejne

Miksi ihmiset eivät lue aloitusta? Kotiruoasta kysymys. Ja ap nähtävästi antamassa/pyytämässä ruokarahaa kotiruan ostoon.

Vierailija
33/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jnejne

Miksi ihmiset eivät lue aloitusta? Kotiruoasta kysymys. Ja ap nähtävästi antamassa/pyytämässä ruokarahaa kotiruan ostoon.

Kun ei ap eritellyt

Kotiruokaa myydään jopa ravintoloissa. Ja kuten edellinen sanoi, on eri asia syödä kotiruokaa yksin kuin isossa porukassa, kotona tai vuokramökillä jne. Ihan eri hinnat.

Kotona kotiruualle 3-4 hlö perheessä hintaa ei muutamaa euroa enempää tule per syöjä per päivä. Yksin mökille syömään kotiruokaa hinta nousee useisiin kymppeihin kun mausteista ja öljyistä lähtien pitäää kaikki ostaa.

Vierailija
34/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero.fi sivuilla on määritelty komennuksella olevien henkilöiden verovapaan ruokarahan suuruus. Ns eväsraha.

Vierailija
35/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan täysipäiväisesti työssäkäyvä ihminen, edellisen kerran olen ostanut vaatteita varmaan pari vuotta sitten.

Et sitten vissiin paljon itseäsi liikuta tai muuta tee. Meillä ainakin sukat kuluu puhki tämän tästä, lenkkarit on loppuunajettu vuodessa, lapsien housuihin tulee reikiä ja aikuistenkin tekemiseen tarkoitetut vaatteet kuluvat ja nuhjaantuvat. Toimistossa kepsuttelu vaatteet ei niinkään kulu ja kestävät kauan, mutta ei ne päällä mitään muuta tehdäkään.

Vierailija
36/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18,50 e päivässä ruokaan on kyllä luksusta. Ei kai moni noin paljon tuhlaa pelkkään kotiruoat syömiseen.Ravintoloissa rahaa tietenkin kuluu.

Minulla 15,13 € seuraaviksi 11 päiväksi! 

Vierailija
37/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole vaikeuksia erottaa mitkä ostamistani ovat ruokaa ja mitkä eivät ole. Jos toistuvasti sekoitat nämä niin kannattaa hakeutua hoitoon.

Vierailija
38/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten vissiin paljon itseäsi liikuta tai muuta tee. Meillä ainakin sukat kuluu puhki tämän tästä, lenkkarit on loppuunajettu vuodessa, lapsien housuihin tulee reikiä ja aikuistenkin tekemiseen tarkoitetut vaatteet kuluvat ja nuhjaantuvat. Toimistossa kepsuttelu vaatteet ei niinkään kulu ja kestävät kauan, mutta ei ne päällä mitään muuta tehdäkään.

Osta parempia tuotteita. Lenkkarit ei hyvin pidettynä tasan kulu vuodessa vaikka käyttäisi niitä päivittäin, Ei edes himomaratoonarilla.

Vierailija
39/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti odota että sosiaalitoimi maksaisi em. maksut? Sun sukulaisten lahjat puolestasi? 

Mitä sekoilet, en tietenkään. Sanoin vain, että ei todellakaan jää se koko 555€ ruokaan!

Kyllä se jää jos ei hanki itselleen mitään ylimääräisiä laskuja. Ylläpitäähän joku autoakin toimeentulotuestaan mutta sekin on täysin oma valinta että ruokaan ei sitten niin riitäkään. 

Tuota 555 euroa voisi jokainen palkansaajakin pitää rajana ja siirtää kaiken ylimääräisen säästötilille josta vain tarvittaessa otetaan käyttöön ja josta ostetaan ne sukulaisten lahjat. Kertyisi säästöjä jokaiselle ihan vahingossa kun vähän miettisi elintottumuksiaan. Kuten huomaamme 555 euroa talouskuluihin on paljon.

Mielestäsi nämä "ylimääräiset laskut" ovat turhia etkä tarvitse elämiseen yhtään mitään muuta kuin asunnon, sähköä ja ruokaa? Elät siis varmaankin ilman mitään nykyaikaisia palveluja, sinulla ei ole esimerkiksi verkkopankin palvelumaksuja, et pese pyykkiä, et osta vaatteita, et käytä nettiä, et omista puhelinta, et käy ikinä missään mikä maksaa mitään tai mihin et pääse kävellen, koska bussilippukin on turha kulu?

Niin, kuinka paljon veronmaksajana olet valmis tuollaisia ihmisille kustantamaan?

Veroja maksan vuodessa n.12 000€, ei juurikaan kiinnosta mihin ne menevät. Olen ollut molemmilla puolilla, joten ei tulisi mieleenkään olla katkera siitä että "joudun" eli minulla on nyt mahdollisuus osallistua tämän yhteiskunnan pyöritykseen.

Ethän sinä vielä kata edes omaa osuuttasi julkisyhteisöjen kuluista. Et edes puolia.

Vierailija
40/66 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista osaa sanoa. Riippuu ihan siitä mitä ihminen syö.Mulle varmaan riittäis 10 euroa per päivä koska kokkaan ja leivon paljon itse ja kesäisin kasvatan vihanneksia.