Ainakin nämä asiat on menneet huonoiksi suomessa 20v aikana
Kommentit (79)
80-luku:
+ Hyvää musiikkia julkaistiin lähes joka päivä
+ Posti toimi hyvin
+ Yhden kouluttamattoman ihmisen tuloilla pystyttiin maksamaan asuntolaina, auto ja perheen kulut
+ Ilmastonmuutoksesta ei vielä tiedetty juuri mitään
- Naisen paikka oli vielä suurimmilta osin äiti, ruoan valmistaja ja yleinen kotiorja.
- Kaikkea poikkeavaa ja vähemmistöjä pilkattiin, sorrettiin ja avoin rasismi oli arkipäivää
- Kouluväkivalta oli ihan ok, eikä siihen puuttunut oikein kukaan
- Jos sait jonkin infarktin, syövän / vakavan sairauden, todennäköinen lopputulos oli kuolema
- Mielenterveyden ongelmia ei ollut olemassakaan, koska niistä ei saanut edes puhua, terapia oli tabu.
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
+ Yhden kouluttamattoman ihmisen tuloilla pystyttiin maksamaan asuntolaina, auto ja perheen kulut
- Naisen paikka oli vielä suurimmilta osin äiti, ruoan valmistaja ja yleinen kotiorja.
- Kaikkea poikkeavaa ja vähemmistöjä pilkattiin, sorrettiin ja avoin rasismi oli arkipäivää
- Jos sait jonkin infarktin, syövän / vakavan sairauden, todennäköinen lopputulos oli kuolema
- Mielenterveyden ongelmia ei ollut olemassakaan, koska niistä ei saanut edes puhua, terapia oli tabu.
No yhden palkalla ei maksettu asuntolainaa 1980-luvulla, olen syntynyt 1955 ja rakentanut mieheni kanssa talon 1984, sitä ennen ostimme kaksion kun menimme naimisiin 1978. Molempien tulot tarvittiin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
Eiköhän "hyvä musiikki" ole aika suhteellista. Mieheni kuuntelee autossa aina kasari-kanavaa, ja en edes erota missä yksi biisi loppuu ja toinen alkaa, kaikki kuulostaa samalta.
Se, ettei ilmastonmuutoksesta tiedetty, oli hyvin huono asia. Oltaisiin ehkä ehditty vielä tehdä jotain, jos nyt kylmältä sodalta oltaisiin viitsitty.
Äitini on palannut töihin minua hoitamasta 1985, kun olin kaksivuotias, koska tuomarin palkalla (isäni) ei eletty. Eikä vietetty edes mitään ökyelämää, autokin oli ukiltani peritty vanha romu, ulkomailla ei käyty (vielä tuolloin, myöhemmin 90-luvulla kyllä).
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmissa paikoissa voi maksaa käteisellä niin kauan kuin palstan iäkkäillä on tarpeen asioida kaupoissa. Itse mieluummin hipaisen kortilla maksupäätettä (maksutapahtuma 5 sekuntia) kuin mietin ennen kauppaa onko käteistä, missä on automaatti, mitä voi ostaa että käteinen riittää, lasken seteleitä ja kolikoita kassalle, odotan vaihtorahaa, varmistan saaneeni oikean vaihtorahan, tungen lompakkoon, nostan pudonneen kolikon...
...johon menee aikaa n. 10 sekuntia. Mihin sulla elämässä niin kiire on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän useimmissa paikoissa voi maksaa käteisellä niin kauan kuin palstan iäkkäillä on tarpeen asioida kaupoissa. Itse mieluummin hipaisen kortilla maksupäätettä (maksutapahtuma 5 sekuntia) kuin mietin ennen kauppaa onko käteistä, missä on automaatti, mitä voi ostaa että käteinen riittää, lasken seteleitä ja kolikoita kassalle, odotan vaihtorahaa, varmistan saaneeni oikean vaihtorahan, tungen lompakkoon, nostan pudonneen kolikon...
...johon menee aikaa n. 10 sekuntia. Mihin sulla elämässä niin kiire on?
Sen automaatin luo ajeluun menee jo vartti suuntaansa. Kyllä, on sen verran kiire, että olen onnellinen, ettei enää tarvitse kököttää rahannostojonoissa ja pohtia kaupoissa minkä verran rahaa on lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
Nykö kouluväkivaltaan puututaan? Puhellaan vaan jotain kivakoulu juttuja, mutta onko oikeaa puuttumista. Päinvastoin raaistunut, porukalla käydään yhden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja nuorison kunto on jatkanut laskuaan.
Siihenkin pitäisi keksiä joku keino että pärjää vaikka huonommalla kunnolla. Miksi yhden ihmisen pitäisi olla kolmen ihmisen verran tuottava työnantajille. Tämmöiseen pitäisi alkaa tulla loppu. Se helvetin ahneus pitäisi loppua mikä nyt vallitsee yhteiskunnassa. Yhden ihmisen pitäisi saada jättiomaisuuksia halpa työvoimalla jakamatta sitä rahaa niille jotka sen työn tekevät.
Minä en ymmärrä sitä kuinka joku ihminen tarvitsee itselleen enemmän mitä koskaan pystyy kuluttamaankaan. Hyvä esimerkki nämä rikkaat jotka kuolivat sinne meren pohjaan kun eivät enää tavallisista asioista saaneet kiksejä vaan piti maksaa 250 tuhatta kuolemasta.
Ne öky rikkaat voisi ampua avaruuteen kiertoradalle ja yksi matka maksaisi miljoonan eikä takasin ole tulemista.
Meidän ainoa pelastus on ulkomaalainen työvoima tulevaisuudessa ja tämmöisten päättävissä asemissa olevien rasistiset kirjoitukset ovat kamala häpeä kun ne leviävät ulkomaille.
Kaikissa kansallisuuksissa on pahoja ihmisiä mutta kaikkia ihmisiä leimaavia kirjoituksia en voi käsittää ja haukkua toisten vaatetuksia. Laki sitten hoitaa ne eikä minun tarvitse puuttua mihinkään.
Minua todennäköisesti hoitaa tulevaisuudessa joku muunmaalainen ja olen iloinen että edes joku hoitaa.
Toimittajien esittämien artikkeleiden/uutisten laatu.
Mainonta. Kaikki kuin joillekin ääliöille tehtyä huutoa tai sitten hintojen luettelua. Missä on fiksu, tunteisiin vetoava tai älykkäitä oivalluksia sisältävä markkinointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
Eiköhän "hyvä musiikki" ole aika suhteellista. Mieheni kuuntelee autossa aina kasari-kanavaa, ja en edes erota missä yksi biisi loppuu ja toinen alkaa, kaikki kuulostaa samalta.
Se, ettei ilmastonmuutoksesta tiedetty, oli hyvin huono asia. Oltaisiin ehkä ehditty vielä tehdä jotain, jos nyt kylmältä sodalta oltaisiin viitsitty.
Äitini on palannut töihin minua hoitamasta 1985, kun olin kaksivuotias, koska tuomarin palkalla (isäni) ei eletty. Eikä vietetty edes mitään ökyelämää, autokin oli ukiltani peritty vanha romu, ulkomailla ei käyty (vielä tuolloin, myöhemmin 90-luvulla kyllä).
Minä taas sain 70-luvun lopulla työpaikan, kun tuomarin rouva jäi pois töistä saatuaan lapsen. Eikä ole töihin mennyt sen jälkeen ikinä, lakimiehen palkalla rakensivat hienon talon ja lapsia tuli lisääkin. Niin että se siitä sun plörinästä, äitis töihin meno johtui jostain muusta, ehkä isäsi oli vasta valmistunut ja rahaa tarvittiin nopeasti opintovelkojen takia tms.
Kasarilla tehtiin vielä musiikkia, ei monotonista huutoa ja rappia, joka ei ole musiikkia. Kun olet nykymeininkiin tottunut, et erota hyvää huonosta.
Omat lapsenlapsenikin kuuntelee kasarimusiikkia, he sanoo sen olevan paljon parempaa kuin nykyisin tehty. He onkin musikaalisia, soittavat ja esiintyvät itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
Nykö kouluväkivaltaan puututaan? Puhellaan vaan jotain kivakoulu juttuja, mutta onko oikeaa puuttumista. Päinvastoin raaistunut, porukalla käydään yhden päälle.
Mielestäni pahoinpitelyt ja puukotukset koulussa eivät vain jotenkin ihmeellisesti päätyneet lehtiin ihmisten kauhisteltaviksi esim. 90-luvulla. Silloinkin ne oli aina niitä yksi vastaan kymmenen tilanteita. Koulussani oli yläasteella puukotus. Oikeudenkäynti oli, mutta siitä ei ollut mitään juttua lehdissä... Samoin ystäväni veli pahoinpideltiin sairaalakuntoon (teholle) Espoolaisessa koulussa - tästäkään ei ollut mitään lehdissä. Vastaavia juttuja kuullut muilta paikkakunnilta, mutta ne vain totaalisesti vaiettiin, vanhempia ei infottua ja pidettiin ihan normaalina ikävänä sattumuksena.
Lääkärinaikojen saaminen
Lasten päivähoidon taso
Päivystysten jonot
Nuorisorikollisuus
Ruuan hinta
Turvallisuus ulkona liikkuessa
Taksit
Posti
VR:n hinnoittelu
Mainokset.
Just tuli tuossa eilen katseltua pitkään vanhoja mainoksia Youtubesta, 90-luvun lopulta ja 2000-luvun alusta. Suurin osa niistä oli oikeasti hyviä ja hauskoja, ja niistä tiesi, mitä ne mainostaa. Ei ollut tätä älytöntä huutamista tai riehumista, rasittavia lapsia jokaisessa mainoksessa eikä mitään älytöntä dippaa haukkaa -pskaa.
Helsinki. Nykyisin pelkkä valtava, ylihintainen ja turvaton työmaa.
Koirien määrä. Niitä on nykyään aivan sairaasti, ja paskaa kaikkialla. Kaikki tekeminen on muilta kielletty koska "meidän hauva pelkää". Silti niiden pitää saada juosta joka lenkkipolulla vapaana, pelkäävät muut tai eivät
Vierailija kirjoitti:
- Kaikkea poikkeavaa ja vähemmistöjä pilkattiin, sorrettiin ja avoin rasismi oli arkipäivää.
No tässä ei oo muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luku:
+ Posti toimi hyvin
Totta. Ennen oli väkivallassakin jotain sääntöjä. Pienempäänsä ei lyöty, potkiminen oli kielletty ja hakkaaminen piti lopettaa kun toinen jo makasi maassa. Näin hoettiin koulun pihalla silloin kun itse kävin koulua ja pojat välillä tappeli.
Hmm. Kieltämättä käyn yleensä yksityisellä, mutta ne kaksi kertaa kun viime vuoden aikana olen tarvinnut julkista (kuulontutkimus, yksi päivystyskäynti) olen saanut ajan nopeasti / päässyt heti vastaanotolle ja hetken odottelun jälkeen otettu kaikki mahdolliset kokeet kun on selvitetty kipua. Ikävää toki, että monella on huonoja kokemuksia. Ihmisten, erityisesti yksinäisten vanhusten, pitäisi toisaalta myös muistaa, että terveyskeskus on väärä paikka hakea huomiota, sinne mennään vain oikeasta asiasta.