Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.
Suomessa pitäisi laskunerittelyssä olla se todellinen summa mitä käytetään teidän ruhojen hoitamiseen. Alkaisi varmaan ymmärrys laulamaan, että se on siihen suhteutettuna ilmaista. Vai haluatteko muun maailman menon Suomeen: jokaiselle oma vakuutus ja sen mukaan mitä vakuutukseen maksat niin saat hoitoa. Voit ihan itse päättää, että kuinka sairas olet. Tätä kokeilua voisi pitää yhden viisi vuotta ja itseasiassa toivoisin niin alkaisi se arvostus valtion ylläpitoon nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa kuntien rahat voi loppua kesken eikä saa palveluseteleitä ja pitää pärjätä omaisten avulla.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Mitä jos ottaisit vastaan osa-aikatyön ja lopettaisit valittamisen. Niin makaa kuin petaa.
Eihän kukaan väitäkkään, että Suomessa on koko kansalle ilmainen terveydenhoito. Ilmainen se on alle 18v, mutta siitä eteenpäin pitää itsekin maksaa jotakin.
Itsekin jonkin verran sairaalan/päivystyksen palveluja tarvinneena voin sanoa, että se mitä niistä joutuu maksamaan, on tosi pieni osa siitä, mitä ne oikeasti maksaa. Olen joutunut käymään monissa erilaisissa pään kuvissa varjoaineella ja ilman jne ja maksanut niistä vain sen hinnan, mitä on sairaalavuorokausi maksanut.
Olen kiitollinen saamastani avusta, vaikka siitä olen joitakin kymppejä joutunut maksamaan.
Sen olen kyllä huomannut, että ihmiset laittaa mielummin rahaa kaikkeen muuhun, kuin omaan terveyteensä. Kaikista sairaalamaksuista valitetaan vaikka sitten tupakkaan menisi paljon enemmän, mutta siihen aina rahaa riittää samoin alkoholiin.
Nyt en väitä, että ap kyseisiin aineisiin rahansa laittaa, mutta näin monesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä esim. kodin siivouksen ostosta.
https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläisille kodin siivouksen ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
3 viikosta ei sittenkään tule tonnia.
Kuukausi maksaa noin 600 + asunnon vuokra
Asunnon vuokra?
Ei kai se sairaala veloita asunnon vuokraa. Jos asut vuokra-asunnossa, sen vuokran perii vuokranantaja ja sillä asialla ei ole sairaalamaksun kanssa mitään tekemistä.
Mitä ihmettä sekoilet?
Jos sä olet kuukauden sairaalassa tai 2 niin luovutko vuokra-asunnosta vai?
Voi hyvää päivää sentään!
Nyt puhuttiin siitä, että ylimääräiset maksut (tässä tapauksessa sairaudesta johtuvat maksut) kaatavat talouden. Totta hitossa ihmisen pitää maksaa vuokrat ja muut maksut.
Tällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulle pitäisi apteekin maksusitoumus irrota sosiaalitoimelta harkinnanvaraisena. Tosin hieman nyt ihmetyttää, että kun minimi eläke eli takuueläke on tällä hetkellä 922e kuussa ja siihen päälle asumistuki. Ruoka avusta saat ruokaa niin sinulle pitäisi jäädä kaikkien kulujen jälkeen vielä satoja euroja, mihin ne rahat menee?
775,27e on oikea minimieläke.
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun toimeentulotuen laskelma on ylijäämäinen ? Sehän käsitellään uudelleen kun toimitat sähkölaskut, julkisen terveydenhuollon laskut kelaan
Juu, ensin poliklinikkalaskut Kelaan jotta saat uuden päätöksen. Jos uusikin päätös on kielteinen pyydät hakemuksella että siirtävät hakemuksen kuntaan jos Kelasta ei tukea voi saada. Kunnassa usein odotetaankin että Kelasta tulee päätös ensin, koska he näkevät ne Kelan antamat päätökset. Ja kun olet erikseen pyytänyt hakemuksen siirtämistä sinne kuntaan, niin Kelan päätös ja liitteet ohjautuvat sinne kuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
3 viikosta ei sittenkään tule tonnia.
Kuukausi maksaa noin 600 + asunnon vuokra
Asunnon vuokra?
Ei kai se sairaala veloita asunnon vuokraa. Jos asut vuokra-asunnossa, sen vuokran perii vuokranantaja ja sillä asialla ei ole sairaalamaksun kanssa mitään tekemistä.
Mitä ihmettä sekoilet?
Jos sä olet kuukauden sairaalassa tai 2 niin luovutko vuokra-asunnosta vai?
Voi hyvää päivää sentään!
Nyt puhuttiin siitä, että ylimääräiset maksut (tässä tapauksessa sairaudesta johtuvat maksut) kaatavat talouden. Totta hitossa ihmisen pitää maksaa vuokrat ja muut maksut.
Tällä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
No, on, jos saa eläkettä 1000 euroa ja sairaalalasku 600 ja vuokra 600 niin ei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinulle pitäisi apteekin maksusitoumus irrota sosiaalitoimelta harkinnanvaraisena. Tosin hieman nyt ihmetyttää, että kun minimi eläke eli takuueläke on tällä hetkellä 922e kuussa ja siihen päälle asumistuki. Ruoka avusta saat ruokaa niin sinulle pitäisi jäädä kaikkien kulujen jälkeen vielä satoja euroja, mihin ne rahat menee?
775,27e on oikea minimieläke.
922 netto on kansaneläke + takuueläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Toivottavasti vapaalla ollessasi liikut joka ikinen päivä reilusti ja paljon. Selälle tekee hyvää saada rauhallista liikuntaa, pitää paino vähintään normaalilukemassa, keuhkoille tekee todella hyvää saada ulkoilmaa, ja unettomuus ja ahdistuskin helpottaa ulkona. Sulla ei siis ole oikeasti isoa vikaa jos diagnoosin saamiseksi joudut yksityisellä käymään. Yksityinen kun antaa mitä vain rahaa vastaan. Selälle varmasti löytyy töitä: joko toimistossa istuen tai vaikka kaupan asiakaspalvelussa. Miten se selkä mystisesti paranee kotona ollessa?
Muhun ei pahemmin enää uppoa tuo selkä tarina. Jos selkä on todella rikki niin se leikataan. Muuten on omista elintavoista riippuvaista ja omasta toiminnasta kiinni se, että miten selkää kuntouttaa. Olen nähnyt tuotantotyössä paljon ihmisiä, joilla on selän nikamat lysähtäneet ja pahimmat tapaukset on siirretty toimistoon, että saavat itse määritellä hyvän työasennon. Olen myös nähnyt siistijöiksi siirtyneitä ihmisiä, koska selkä ei kestä toimistossa olemista vaan tarvitsee liikkumista. Astmaa sairastan itse, ottaa vain lääkkeen niin pystyy jopa paperipölyssä olemaan. Joudun syömään rautaa, b12-vitamiinia, c- ja d-vitamiineja ja foolihappoa. Ei ne estä mun työntekoa.
Eli yhteenlaskettuna: kyllä. Olet itse itsesi tuohon tilanteeseen ajanut.
En ole sama, mutta mitähän sinäkin selästä tiedät? Sanot että jos selkä on rikki, se leikataan. Irti vai? Kyllähän ihminen ilman selkää pärjää. Monella on leikattu selkää lukuisia kertoja ilman että mikään korjaantuu. Moni myös syntyy selkävammaisena, eikä heille uutta selkää voida vaihtaa. Pyörätuolissa on paljon ihmisiä selän takia. Jos leikkaamalla parantuisi, ne olisi leikattu aikaa sitten käveleväksi. Lääkäri sanoi minulle aikoinaan, että ihmisessä 2 vaikeinta leikattavaa kehon osaa ovat aivot ja selkä. Selässä suurin ongelma on selkäydin, joka on herkkä. Siihen tuleva vamma, paine, kasvain, mikä tahansa muu selkäytimeen ja selkäydinkanavaan kohdistuva vaikuttaa raajojen toimintaan ja aiheuttaa suurta kipua. Leikkaukset ovat myös yleensä riski. Moni on mennyt leikkauspöydälle lähes liikuntakyvyttömänä ja leikkauksen jälkeen ollut täysin liikuntakyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan väitäkkään, että Suomessa on koko kansalle ilmainen terveydenhoito. Ilmainen se on alle 18v, mutta siitä eteenpäin pitää itsekin maksaa jotakin.
Itsekin jonkin verran sairaalan/päivystyksen palveluja tarvinneena voin sanoa, että se mitä niistä joutuu maksamaan, on tosi pieni osa siitä, mitä ne oikeasti maksaa. Olen joutunut käymään monissa erilaisissa pään kuvissa varjoaineella ja ilman jne ja maksanut niistä vain sen hinnan, mitä on sairaalavuorokausi maksanut.
Olen kiitollinen saamastani avusta, vaikka siitä olen joitakin kymppejä joutunut maksamaan.
Sen olen kyllä huomannut, että ihmiset laittaa mielummin rahaa kaikkeen muuhun, kuin omaan terveyteensä. Kaikista sairaalamaksuista valitetaan vaikka sitten tupakkaan menisi paljon enemmän, mutta siihen aina rahaa riittää samoin alkoholiin.
Nyt en väitä, että ap kyseisiin aineisiin rahansa laittaa, mutta näin monesti on.
Kyllä varmasti iso osa täällä ymmärtää, että se asiakasmaksun osuus on yksi kärpäsen kakka niiden todellisten kustannusten rinnalla. Se ei silti auta siinä, kun tulot on niin pienet että se kärpäsen kakka todellisten kustannusten rinnalla onkin jo elefantin jätösten kokoinen summa omissa tuloissa.
Ja kyllä Suomessa on hoettu mantrana ilmaista terveydenhuoltoa vuosikymmeniä. Onhan se ilmaista verrattuna niihin todellisiin kustannuksiin mitkä verojen muodossa maksetaan, mutta se on otettu kirjaimellisesti kun ei ole tarkennettu asiaa. Eikä erikoissairaanhoito ole ollut alle 18v ilmaista kuin vasta hetkisen. Taitaapa edelleen mennä 7 vuorokauden osastomaksu heistäkin, avohoito muuttui maksuttomaksi joku vuosi sitten.
Työmarkkinatuki on 580 netto ja omistusasuntoon ei saa kohta yleistä asumistukea.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Kyllä työttömien tilanne on vielä huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jos ei ole oikeutettu tt-tukeen, on silloin tulot niin isot, että on katsottu, että niiden on riittävä, kunhan ei turhaan käytä rahojaan humputteluu.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Kyllä muuten on, kuten on luottokortti laskukin. LASKUIHIN vain ei anneta rahaa toimeentulotuessa. Ei se silti laskusta tee "ei-laskua".
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Työssä käyvillä on ilmainen työterveyshuolto. Ei teidän tarvitse miettiä rahan riittävyyttä, kun nuha vähän pitenee ja on vaikka poskiontelotulehdus. Mitäs, jos teidänkin pitäisi maksaa siitä? Työterveydestä ohjataan eteenpäin, jos on tarvetta ja harvoin kait on joutua itse maksamaan hoidot.
Kroonisesti sairaiden on pakko käydä terveyskeskuksessa uusimassa tietyt reseptit lääkärin vastaanotolla. Läheskään kaikkia ei uusita automaattisesti vaikka jatkuva tarve on tiedossa. Lisäksi sairauden tila pitää tarkistaa lääkärissä.
Olen eri, mutta älkää nyt hyvänen aika kadehtiko nuorena vakavan sairauden takia työkykynsä menettäneitä! Kadehditteko kuolleitakin, kun siellä vaan makoilevat eikä mitään tarvitse tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Toivottavasti vapaalla ollessasi liikut joka ikinen päivä reilusti ja paljon. Selälle tekee hyvää saada rauhallista liikuntaa, pitää paino vähintään normaalilukemassa, keuhkoille tekee todella hyvää saada ulkoilmaa, ja unettomuus ja ahdistuskin helpottaa ulkona. Sulla ei siis ole oikeasti isoa vikaa jos diagnoosin saamiseksi joudut yksityisellä käymään. Yksityinen kun antaa mitä vain rahaa vastaan. Selälle varmasti löytyy töitä: joko toimistossa istuen tai vaikka kaupan asiakaspalvelussa. Miten se selkä mystisesti paranee kotona ollessa?
Muhun ei pahemmin enää uppoa tuo selkä tarina. Jos selkä on todella rikki niin se leikataan. Muuten on omista elintavoista riippuvaista ja omasta toiminnasta kiinni se, että miten selkää kuntouttaa. Olen nähnyt tuotantotyössä paljon ihmisiä, joilla on selän nikamat lysähtäneet ja pahimmat tapaukset on siirretty toimistoon, että saavat itse määritellä hyvän työasennon. Olen myös nähnyt siistijöiksi siirtyneitä ihmisiä, koska selkä ei kestä toimistossa olemista vaan tarvitsee liikkumista. Astmaa sairastan itse, ottaa vain lääkkeen niin pystyy jopa paperipölyssä olemaan. Joudun syömään rautaa, b12-vitamiinia, c- ja d-vitamiineja ja foolihappoa. Ei ne estä mun työntekoa.
Eli yhteenlaskettuna: kyllä. Olet itse itsesi tuohon tilanteeseen ajanut.
Haista paska sinä hyväosainen k-pää joka saat nautintoa köyhän ja sairaan syyllistämisestä. Toivottavasti sairastut itse vaikka syöpään ja joudut kärsimään oikein kunnolla niin ehkä sitten saat hitusen nöyryyttä. Karma is a bitch...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitäisi laskunerittelyssä olla se todellinen summa mitä käytetään teidän ruhojen hoitamiseen. Alkaisi varmaan ymmärrys laulamaan, että se on siihen suhteutettuna ilmaista. Vai haluatteko muun maailman menon Suomeen: jokaiselle oma vakuutus ja sen mukaan mitä vakuutukseen maksat niin saat hoitoa. Voit ihan itse päättää, että kuinka sairas olet. Tätä kokeilua voisi pitää yhden viisi vuotta ja itseasiassa toivoisin niin alkaisi se arvostus valtion ylläpitoon nousemaan.
Ap kertoi harkinneensa itsemurhaa sairauksiensa takia eräässä viestissään. Saatko sinä mielihyvää siitä että pahennat hänen oloa entisestään? Vai onko tarkoitus ajaa sairas lopulliseen ratkaisuun ilkeilemällä? On täällä kyllä sadistista porukkaa, ei voi muuta sanoa
Vierailija kirjoitti:
Miksei vuokralainen saa tt-tukea?
Mutta ei kaikki saa alennuksia esim. jos on omaisuutta. Joku halpa omistusasunto voi korkeintaan olla.