Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasmaksut#sarjahoitom…
Maksu on 85 prosenttia hoidossa olevan kuukausinettotulosta.
Jos laitoshoidossa olevalla on pienempituloinen puoliso, maksu on 42,5 prosenttia puolisoiden yhteenlasketuista nettotuloista. Potilaan käyttöön tulee kuitenkin aina jäädä vähintään 15 prosenttia nettotuloista, kuitenkin vähintään 112 euroa kuukaudessa
Eli maksat tämän päälle vielä oman asunnon vuokrat, vakuutukset, sähkölaskut ym. Jos joutuu vaikka muutamaksi kuukaudeksi sairaalaan niin melkoiset maksut tulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
700€ :o
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
t. velkaantunut terveydenhuollon takia
On. KUKAAN ei ole sinua sinne yksityiselle pakottanut.
Eli sinun mielestä pitäisi mieluummin jäädä kotiin odottelemaan noutajaa kuin jättää nostamatta laina (jota muuten läheskään kaikki eivät edes saa pankista) jotta saa diagnoosin ja hoitoa? Oletko sattumoisin Kokoomuksen äänestäjä? Tehän suorastaan toivotte että köyhät ja sairaat kuolisivat hoitojonoihin niin tulisi yhteiskunnalle säästöä
Olen nuorempana vakavasti sairastanut, hoitovirheitä on tehty ja melkein henki meni ja huonossa taloudellisessa asemassa, työstä saatava palkka ei riitä elämiseen sekä olen vielä pitkään köyhä velkojen vuoksi, mutta en syytä muita mistään. Mikä mussa on vikana? Olenko Kokoomuslainen, kun en syytä muita ja koitan kantaa vastuuta sekä huolehtia omasta elämästä?
Ikävää kun itsekin köyhä ja sairas syyllistää toista köyhää ja sairasta. Ja jotenkin tuntuu kyllä siltä, että et taida oikeasti mikään köyhä ja sairas edes olla, sinusta on vain kiva aukoa päätä huonommassa asemassa oleville.
Missä ap muuten syytti muita, en huomannut sellaista?
Mitä olet nuoruudessasi tehnyt, onko selkäkipu alkanut jo lapsena? Miksi et ole pitänyt itsestäsi fyysisesti huolta kun siihen on ollut mahdollisuus? Ihan omilla päätöksillä voi vaikuttaa omaan terveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
700€ :o
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
t. velkaantunut terveydenhuollon takia
No onhan se. Tietysti on järkevää mennä tuossa tapauksessa yksityiselle, jos saa sitä varten lainaa. Mutta siltikään se ei ole pakollista, ja siksi sitä ei perustoimeentulotuessa huomioida. Harkinnanvaraista voi tietysti hakea.
Ihan samahan se on esim. ulosoton kanssa. Jos ulosotto mitataan suoraan palkasta tai muista tuloista, se huomioidaan menona tt-tuessa, mutta jos tekee vapaaehtoisen maksusuunnitelman uo:n kanssa, senttiäkään ei huomioida.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.
Siihen lasketaan RESEPTILÄÄKKEET.
JA KAIKKI NE LÄÄKKEET, JOISTA SAA KELA KORVAUKSEN.
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Ne eivät vaikuta tuohon 600 euron rajan kertymiseen.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Kyllä ja pienituloinen voi saada lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea. Eli ikänsä työttömänä ollut voi saada enemmän eläkkeellä rahaa kuin töissä käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nuoruudessasi tehnyt, onko selkäkipu alkanut jo lapsena? Miksi et ole pitänyt itsestäsi fyysisesti huolta kun siihen on ollut mahdollisuus? Ihan omilla päätöksillä voi vaikuttaa omaan terveyteen.
Huoh...Selkäkipu alkoi synnynnäisen skolioosin takia jo alle parikymppisenä ja siihen päälle tuli sairauksia, kuten nivelrikko, krooninen migreeni, ym. Ja olen kyllä liikkunut, kuntouttanut itseäni parhaani mukaan. Oikeanlainen hoito vaatisi kuitenkin omt-fysioterapeuttia johon minulla ei ole (enää) varaa. Mutta ihan turhalta tuntuu sinun kaltaisillesi selittää näitä asioita, joten en jaksa vaivautua.
Te olette kuitenkin sitä mieltä, että vika on aina potilaassa, hän ei ole tehnyt tarpeeksi, ym. Joskus se ei vaan riitä, vaikka kuinka tekisi "tarpeeksi". Itsemur haakin on tullut useaan otteeseen harkittua sairauksieni takia. Joten en kaipaa enää syyllistämistä joltain randomilta
ap
Voit saada vapautuksen maksuista, kun vetoat pykälään 11.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 :n mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Kyllä ja pienituloinen voi saada lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea. Eli ikänsä työttömänä ollut voi saada enemmän eläkkeellä rahaa kuin töissä käynyt.
Siis miten oletat että jollain pienituloisella olisi varaa kesämökin ylläpitoon :D Sähkökulut, tienhoitomaksut, jätemaksut ym. Mökistä on kuluja joita ei ainakaan minimituista maksella joten viestisi on pelkkä provo...
Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.
Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.
Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kallis ja huono terveydenhuolto. Oksettavaa miten meidän terveydenhuoltoa mainostetaan muille maille hyvänä ja ILMAISENA. Minäkin odotan kuun vaihdetta ja eläkettä, että saisin särkylääkkeet ja ihon hiivatulehdukseen tarvittavat lääkkeet. Nyt ei ole varaa sitten millään. Enää puolitoista viikkoa lamaannuttavia selkä- ja nivelkipuja, jee.
Voisin varata ajan kortisonipistokseen mutta se maksaa polikäynnin verran eli mitä se nyt nykyisin on, 40-50€? Juu en maksa noin paljon piikistä joka auttaa 2 viikkoa. Sitten lääkäri aina haukkuu minut, kun en varaa aikaa pistokseen ja nivelet tuhoutuvat. Hyvähän sieltä on huudella jollakin kymppitonnin palkalla. Itselleni jää rahaa elämiseen noin 200-300€ kuussa. Siinä ei ole paljon liikkumavaraa.
Olen pahoillani puolestasi, rukoilen sinulle jaksamista <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten oletat että jollain pienituloisella olisi varaa kesämökin ylläpitoon :D Sähkökulut, tienhoitomaksut, jätemaksut ym. Mökistä on kuluja joita ei ainakaan minimituista maksella joten viestisi on pelkkä provo...
Ei ole, moni on saanut perinnöksi mökin tai esim. naimisissa ollessa hankittu mökki.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin sairaalassa yli 70 päivää tänä keväänä. Maksukatto nopeasti läpi, mutta osastopäivistä joutuu edelleen maksamaan vaikka maksukatto olisi saavutettu. Lasku yli 2000. Mistä pienituloinen hankkii tuollaiset rahat? Ja Suomessa muka ilmainen terveydenhuolto.
Tämä. Ei Suomessa todellakaan mitään ilmaista terveydenhuoltoa ole
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.
Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.
Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Ja vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, kun maksukatto täynnä, aiempana on linkki.
Jos ei ole oikeutettu tt-tukeen, on silloin tulot niin isot, että on katsottu, että niiden on riittävä, kunhan ei turhaan käytä rahojaan humputteluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, moni on saanut perinnöksi mökin tai esim. naimisissa ollessa hankittu mökki.
Jaa? No, itselläni on se tilanne että olen työkyvyttömyyseläkkeella ja saisin vanhemmiltani perinnöksi kesämökin, mutta joudun kieltäytymään perinnöstä, koska ei olisi varaa maksaa perintöveroa eikä mökistä koituvia kuluja.
En toki oletakaan että yhteiskunnan tulisi tällaisia kuluja maksaa. Mutta että minimiuilla olevat pystyisivät omistamaan mökkiä, niin tuskin...
En ymmärrä miksi Suomessa puhutaan ilmaisesta terveydenhuollosta. Se ei koskaan ole ollut ilmaista, tämä ns. omavastuuosuus on aina pitänyt maksaa. En muista tarkkoja prosentteja, mutta pari vuotta sitten tilanne oli se, että asiakasmaksujen osuus terveydenhuollon kulujen kattamisesta oli noin 5%, kun tavoitetaso oli noin 15%. Korotuspaine asiakasmaksuille on siis kova, mikäli tavoitetasoon halutaan päästä.
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/apteekkari-vastaa/miksi-kaikista-re…
Joskus valmisteella ei ole Kelan korvattavuutta sen vuoksi, että lääkeyritys ei ole hakenut sitä tai Hila on syystä tai toisesta hylännyt hakemuksen. Myös yleisesti lääkekorvausjärjestelmään aika ajoin tehtävät muutokset vaikuttavat lääkekorvauksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa? No, itselläni on se tilanne että olen työkyvyttömyyseläkkeella ja saisin vanhemmiltani perinnöksi kesämökin, mutta joudun kieltäytymään perinnöstä, koska ei olisi varaa maksaa perintöveroa eikä mökistä koituvia kuluja.
En toki oletakaan että yhteiskunnan tulisi tällaisia kuluja maksaa. Mutta että minimiuilla olevat pystyisivät omistamaan mökkiä, niin tuskin...
No, 2400 brutto palkalla kun tekee 30 vuotta töitä niin eläke on 1500 brutto - verot eli 1200 netto.
Ja kyllä monella pariskunnalla näyttää mökki olevan.
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/apteekkari-vastaa/miksi-kaikista-re…
Korvattavuutta ei myönnetä nykyisin esimerkiksi tilapäisten eikä oireiltaan lievien sairauksien hoitoon käytettäville lääkkeille. Esimerkiksi yskänlääkkeet ja useimmat silmätulehdukseen käytettävät antibiootit pudotettiin lääkekorvausjärjestelmän piiristä jo useita vuosia sitten.
Kuukausi maksaa noin 600 + asunnon vuokra