Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nuoruudessasi tehnyt, onko selkäkipu alkanut jo lapsena? Miksi et ole pitänyt itsestäsi fyysisesti huolta kun siihen on ollut mahdollisuus? Ihan omilla päätöksillä voi vaikuttaa omaan terveyteen.
Nyt sanon niin ruman sanan, että en kehtaa kirjoittaakaan. Sinä et ymmärrä yhtään mitään vaikeista sairauksista. Erityisesti selkäsairaudet ovat usein perinnöllisiä. Tee siinä sitten kuntosalilla jotain, kun on välilevytyrä tai selkärankareuma tai molemmat.
Pitää huolta kunnostaan - se on terveiden ihmisten etuoikeus. Me kroonisesti ja pitkäaikaisesti sairauden vuoksi vammautuneet tehdään mitä pystytään. Välilevytyriä voidaan leikata vaikka 20 kertaa ja toipuminen on aina 6 kk, minkä aikana hyvä jos kävelemään pääsee. Ainainen riski halvaantua. Siitä sinulla ei ole mitään käsitystä. Eikä siitä miten kiva on kävellä lenkillä, jos jalat pettää alta selän takia. Olen ensimmäisen kerran kulkenut rollaattorilla jo 19-vuotiaana, kun välilevytyrä aiheutti kohtauksia, joissa jalka lähtee alta kävellessä. Jatkuvat kovat kivut, joiden takia en nukkunut käytännössä kuin tunnin pätkiä. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen kuvittelin, että elämä alkaa, kunnes putosin taas lattialle kesken kävelyn ja luulin halvaantuneeni. Löytyi uusi välilevytyrä, selkäydinnestettä vuoti ulos jne.
Yhdessä vaiheessa jouduin kuntoutukseen kuukaudeksi, missä treenattiin fyysistä lihasvoimaa. Olin mennyt kuntoutukseen kävelevänä ja lähdin pois pyörätuolilla työnnettynä. Lääkäri sanoi, että ei hänen ikinä olisi pitänyt kirjoittaa kuntoutuslähetettä ja unohti mainita, että mitään ei saa selällä tehdä, ei edes tennistä pelata, kun selkäranka ei kestä. Allasjumpalla olen pystynyt kuntouttamaan. Minunlaisia ihmisiä on paljon. Tällaisia ikuisesti selkävammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.
Siihen lasketaan RESEPTILÄÄKKEET.
JA KAIKKI NE LÄÄKKEET, JOISTA SAA KELA KORVAUKSEN.
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Ne eivät vaikuta tuohon 600 euron rajan kertymiseen.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Kyllä ja pienituloinen voi saada lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea. Eli ikänsä työttömänä ollut voi saada enemmän eläkkeellä rahaa kuin töissä käynyt.
Siis miten oletat että jollain pienituloisella olisi varaa kesämökin ylläpitoon :D Sähkökulut, tienhoitomaksut, jätemaksut ym. Mökistä on kuluja joita ei ainakaan minimituista maksella joten viestisi on pelkkä provo...
Ei ole, moni on saanut perinnöksi mökin tai esim. naimisissa ollessa hankittu mökki.
Jaa? No, itselläni on se tilanne että olen työkyvyttömyyseläkkeella ja saisin vanhemmiltani perinnöksi kesämökin, mutta joudun kieltäytymään perinnöstä, koska ei olisi varaa maksaa perintöveroa eikä mökistä koituvia kuluja.
En toki oletakaan että yhteiskunnan tulisi tällaisia kuluja maksaa. Mutta että minimiuilla olevat pystyisivät omistamaan mökkiä, niin tuskin...
No, 2400 brutto palkalla kun tekee 30 vuotta töitä niin eläke on 1500 brutto - verot eli 1200 netto.
Ja kyllä monella pariskunnalla näyttää mökki olevan.
Minun työkyyttömyyseläke on alle 1200 ja asun yksin, ei ole puolisoa. En minä mitään mökkiä pysty pitämään näillä tuloilla, hyvä että saan vuokran ja muut pakolliset menot maksettua. Puhut nyt hyväosaisemmista eläkeläisistä joilla on juurikin tuo puolisoa. Moni eläkeläinen asuu kuitenkin yksin
Christiiina kirjoitti:
Jos ei ole oikeutettu tt-tukeen, on silloin tulot niin isot, että on katsottu, että niiden on riittävä, kunhan ei turhaan käytä rahojaan humputteluu.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
3 viikosta ei sittenkään tule tonnia.
Kuukausi maksaa noin 600 + asunnon vuokra
Asunnon vuokra?
Ei kai se sairaala veloita asunnon vuokraa. Jos asut vuokra-asunnossa, sen vuokran perii vuokranantaja ja sillä asialla ei ole sairaalamaksun kanssa mitään tekemistä.
Mitä ihmettä sekoilet?
Täällä on sinisilmäinen luotto monilla siihen, että kyllä joku sossu aina auttaa.
Kuulkaa, jos tulot ei oikeuta tukeen, niin silloin sitä ei saa.
Jos olet laskennallisesti plussalla esim. 200€ ja sinulla on hyväksyttäviä laskuja 220€ edestä, saat silloin tukea 20€. Joudut siis itse maksamaan laskusi edelleen.
Toki aina kannattaa yrittää saada tt-tukipäätös plussalle edes euron verran. Silloin saa maksusitoumuksen lääkkeisiin eikä tarvitse itse maksaa terveydenhoitolaskuja tai esim. sähköä.
Mutta on paljon köyhiä, jotka ovat koko ajan plussalla vain juuri ja juuri. Esim. pariskunnat, joissa toinen on matalapalkkatyössä/ulosotosssa ja toinen työtön tai sairas. Ei tule tukea yhtään mistään. Myös monen eläke+asumistuki yhdessä ovat hiukan toimeentulotukea enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.
Siihen lasketaan RESEPTILÄÄKKEET.
JA KAIKKI NE LÄÄKKEET, JOISTA SAA KELA KORVAUKSEN.
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Ne eivät vaikuta tuohon 600 euron rajan kertymiseen.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Kyllä ja pienituloinen voi saada lääkkeisiin toimeentulotukea, mutta jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea. Eli ikänsä työttömänä ollut voi saada enemmän eläkkeellä rahaa kuin töissä käynyt.
Siis miten oletat että jollain pienituloisella olisi varaa kesämökin ylläpitoon :D Sähkökulut, tienhoitomaksut, jätemaksut ym. Mökistä on kuluja joita ei ainakaan minimituista maksella joten viestisi on pelkkä provo...
Ei ole, moni on saanut perinnöksi mökin tai esim. naimisissa ollessa hankittu mökki.
Jaa? No, itselläni on se tilanne että olen työkyvyttömyyseläkkeella ja saisin vanhemmiltani perinnöksi kesämökin, mutta joudun kieltäytymään perinnöstä, koska ei olisi varaa maksaa perintöveroa eikä mökistä koituvia kuluja.
En toki oletakaan että yhteiskunnan tulisi tällaisia kuluja maksaa. Mutta että minimiuilla olevat pystyisivät omistamaan mökkiä, niin tuskin...
No, 2400 brutto palkalla kun tekee 30 vuotta töitä niin eläke on 1500 brutto - verot eli 1200 netto.
Ja kyllä monella pariskunnalla näyttää mökki olevan.
Minun työkyyttömyyseläke on alle 1200 ja asun yksin, ei ole puolisoa. En minä mitään mökkiä pysty pitämään näillä tuloilla, hyvä että saan vuokran ja muut pakolliset menot maksettua. Puhut nyt hyväosaisemmista eläkeläisistä joilla on juurikin tuo puolisoa. Moni eläkeläinen asuu kuitenkin yksin
Kyllä mä tiedän eläkeläisen jolla eläke 1000 euroa ja omakotitalo ja mökki. Avopuoliso kuoli hänellä yllättäen eikä noita mökkejä välttämättä saa myytyä. Jos ei pärjää niin joutuu ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada vapautuksen maksuista, kun vetoat pykälään 11.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 11 :n mukaan sosiaalihuollon palveluista määrätty maksu ja terveydenhuollon palveluista henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava siltä osin kuin maksun periminen vaarantaa henkilön tai perheen toimeentulon edellytyksiä tai henkilön lakisääteisen elatusvelvollisuuden toteuttamista.
Tämä on ongelmallinen pykälä. Itse olin julkisen terveydenhuollon laskutuksessa töissä. Me olimme työntekijöitä, emme viranhaltijoita. Meillä ei ollut oikeutta pyydellä mitään tiliotteita, Kelan päätöksiä toimeentulotuesta tms. minkä perusteella olisimme voineet oikeasti tarkistaa toimeentulon edellytyksiä ja elatusvelvollisuuksien toteutumisia. Emme me saaneet edes tietoja siitä keitä hakijan perheeseen kuuluu. Päätökset piti tehdä puhtaasti sen perusteella, mitä hakija kertoi, ja sen todenperäisyydestähän ei kukaan tiedä. Käytännössä siis vapautus piti antaa kaikille jotka sitä ymmärsivät hakea. Mikä tietenkin käytännössä tarkoitti sitä, että nämäkin maksut lopulta maksettiin verojen kautta.
En ymmärrä tätä systeemiä. Julkiselle maksetaan julkisista varoista joko verojen tai toimeentulotuen kautta hyvin, hyvin suuri osa asiakkaille kuuluvista maksuista. Käytännössä siis ihan rahansiirtoa yhdestä julkisesta paikasta toiseen. Miksi ei vain voitaisi kattaa koko hommaa verovaroin ja poistaa asiakasmaksut kokonaan, pääsisi koko riesasta. Toki veroja pitäisi silloin taas kerätä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on sinisilmäinen luotto monilla siihen, että kyllä joku sossu aina auttaa.
Kuulkaa, jos tulot ei oikeuta tukeen, niin silloin sitä ei saa.
Jos olet laskennallisesti plussalla esim. 200€ ja sinulla on hyväksyttäviä laskuja 220€ edestä, saat silloin tukea 20€. Joudut siis itse maksamaan laskusi edelleen.
Toki aina kannattaa yrittää saada tt-tukipäätös plussalle edes euron verran. Silloin saa maksusitoumuksen lääkkeisiin eikä tarvitse itse maksaa terveydenhoitolaskuja tai esim. sähköä.
Mutta on paljon köyhiä, jotka ovat koko ajan plussalla vain juuri ja juuri. Esim. pariskunnat, joissa toinen on matalapalkkatyössä/ulosotosssa ja toinen työtön tai sairas. Ei tule tukea yhtään mistään. Myös monen eläke+asumistuki yhdessä ovat hiukan toimeentulotukea enemmän.
Kyllä ja koska putkiremontti ei ole lasku toimeentulotuessa eli rahoitusvastiketta ei oteta huomioon niin lasketaan, että sulla on lääkerahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
Asunnon vuokra?
Ei kai se sairaala veloita asunnon vuokraa. Jos asut vuokra-asunnossa, sen vuokran perii vuokranantaja ja sillä asialla ei ole sairaalamaksun kanssa mitään tekemistä.
Mitä ihmettä sekoilet?
Jos sä olet kuukauden sairaalassa tai 2 niin luovutko vuokra-asunnosta vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput saan ilmaiseksi.
Asunnon vuokra?
Mitä ihmettä sekoilet?
Tuossa varmaan tarkoitetaan sitä, että jos olet sairaalassa kuukauden, maksat ensin noin 50€ per päivä kunnes maksukatto täyttyy (noin 700), jonka jälkeen maksat loppuajasta sen reilun 20€/päivä. Tämän lisäksi täytyy maksaa myös asunnon vuokra, ei sitä voi jättää maksamatta vaikka et kuukauteen siellä asunnossa olisi päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
700€ :o
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
t. velkaantunut terveydenhuollon takia
On. KUKAAN ei ole sinua sinne yksityiselle pakottanut.
Eli sinun mielestä pitäisi mieluummin jäädä kotiin odottelemaan noutajaa kuin jättää nostamatta laina (jota muuten läheskään kaikki eivät edes saa pankista) jotta saa diagnoosin ja hoitoa? Oletko sattumoisin Kokoomuksen äänestäjä? Tehän suorastaan toivotte että köyhät ja sairaat kuolisivat hoitojonoihin niin tulisi yhteiskunnalle säästöä
En minä noin sanonut. Ota VASTUU omista PÄÄTÖKSISTÄSI eläkä ulkoista sit muille. Se että otit lainaa ja menit yksityiselle on ok valinta, mutta se on SINUN päätös ja sen SEURAUKSET ovat siitä johtuvia. Onko ne hyviä vai huonoja on sinun itse arvioitava. kukaan ei ole PAKOTANUT sinua noin päättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
700€ :o
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
t. velkaantunut terveydenhuollon takia
On. KUKAAN ei ole sinua sinne yksityiselle pakottanut.
Eli sinun mielestä pitäisi mieluummin jäädä kotiin odottelemaan noutajaa kuin jättää nostamatta laina (jota muuten läheskään kaikki eivät edes saa pankista) jotta saa diagnoosin ja hoitoa? Oletko sattumoisin Kokoomuksen äänestäjä? Tehän suorastaan toivotte että köyhät ja sairaat kuolisivat hoitojonoihin niin tulisi yhteiskunnalle säästöä
Olen nuorempana vakavasti sairastanut, hoitovirheitä on tehty ja melkein henki meni ja huonossa taloudellisessa asemassa, työstä saatava palkka ei riitä elämiseen sekä olen vielä pitkään köyhä velkojen vuoksi, mutta en syytä muita mistään. Mikä mussa on vikana? Olenko Kokoomuslainen, kun en syytä muita ja koitan kantaa vastuuta sekä huolehtia omasta elämästä?
Ikävää kun itsekin köyhä ja sairas syyllistää toista köyhää ja sairasta. Ja jotenkin tuntuu kyllä siltä, että et taida oikeasti mikään köyhä ja sairas edes olla, sinusta on vain kiva aukoa päätä huonommassa asemassa oleville.
Missä ap muuten syytti muita, en huomannut sellaista?
Ei ap syyttänytkään, vaan toinen kirjoittaja syytti muita veloistaan ym. Kyllä mun henki on pari kertaa pelastettu kirurgilla ja olin pitkään vakavasti sairas, kun kirurgi teki hoitovirheen leikkauksessa ja sen takia tulehduin aika pahasti, jouduin lopulta kirurgiseen ensiapuun. Osaan arvostaa elämääni, vaikka rahaa ei paljon olekaan. En tuhlaa aikaa valittamiseen, koska ymmärrän elämän rajallisuuden. Näen paljon vaivaa siihen, että oma toimintakyky on hyvä ja työkyky säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vapaalla ollessasi liikut joka ikinen päivä reilusti ja paljon. Selälle tekee hyvää saada rauhallista liikuntaa, pitää paino vähintään normaalilukemassa, keuhkoille tekee todella hyvää saada ulkoilmaa, ja unettomuus ja ahdistuskin helpottaa ulkona. Sulla ei siis ole oikeasti isoa vikaa jos diagnoosin saamiseksi joudut yksityisellä käymään. Yksityinen kun antaa mitä vain rahaa vastaan. Selälle varmasti löytyy töitä: joko toimistossa istuen tai vaikka kaupan asiakaspalvelussa. Miten se selkä mystisesti paranee kotona ollessa?
Muhun ei pahemmin enää uppoa tuo selkä tarina. Jos selkä on todella rikki niin se leikataan. Muuten on omista elintavoista riippuvaista ja omasta toiminnasta kiinni se, että miten selkää kuntouttaa. Olen nähnyt tuotantotyössä paljon ihmisiä, joilla on selän nikamat lysähtäneet ja pahimmat tapaukset on siirretty toimistoon, että saavat itse määritellä hyvän työasennon. Olen myös nähnyt siistijöiksi siirtyneitä ihmisiä, koska selkä ei kestä toimistossa olemista vaan tarvitsee liikkumista. Astmaa sairastan itse, ottaa vain lääkkeen niin pystyy jopa paperipölyssä olemaan. Joudun syömään rautaa, b12-vitamiinia, c- ja d-vitamiineja ja foolihappoa. Ei ne estä mun työntekoa.
Eli yhteenlaskettuna: kyllä. Olet itse itsesi tuohon tilanteeseen ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ei voi olla reseptilääke kuluja 100 € / kk.
Sillä sehän tekis 1200 € vuodessa.
Kun lääkekulut ylittävät, 600 euroa, silloin saa koko loppuvuoden ilmaiseksi, pitää maksaa vaan se apteekin toimistuskulu, jotain 5 €.
Vaikuttaa myös muihin sairauskuluihin, tuo raja.
Edelleen, kovin moni lääke ei enää kerrytä kattoa. Sulla on käynyt tuuri, jos sun lääkkeet menee kaikki kattoon.
Kyllä kerryttää. Reseptilääkkeet.
Ja ne kaikki ne lääkkeet, joista saa muutoinkin Kela korvauksen.
Nyt on vaan tullut markkinoille uusia. KALLIITA reseptulääkkeitä, joita Fimea ja muut päättävät tahot, eivät ole hyväksyneet Kela korvauksen piiriin.
Niistä siis potilas maksaa täyden hinnan AINA, hän ei saa lääkkeestä edes sitä Kelan peruskorjausta.
Itselläni on kaksi lääkettä, joista ei saa Kelakorvausta, Triptyl ja Norfelx. Myöskään rautatableteista ei saa Kela-korvausta. Ja on tosiaan paljon lääkäreiden määräämiä lääkkeitä joita potilas tarvitsee mutta joista ei Kela-korvausta saa. Ja Kokoomus suunnittelee lääkkeiden hinnan nostamista
sivusta
Niin no. Hallitus eikä Kokoomus eivät pysty lääkkeiden varsinaisia hintoja nostamaan.
Kysymys on alv:sta, arvonlisäverosta.
Lääkkeiden alv on nyt 10 %:a. Hallitus kaavailee sen nostoa 14 %:n.Lääkkeiden hinnat nousevat siis 4 %.
Ei paha korotus kaikkinensa.
Takaisin ala-asteen matematiikan tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomessa on lääkekatto, jos on kela-korvattavat lääkkeet. Se on alle 600 euroa vuodessa. Ei voi olla niin, että edelleen maksat lääkkeistä satasen kuussa, jos lääkekatto on täynnä. Loppuvuoden maksat 2,50 euroa/kerta, kun haet apteekista lääkkeitä. Ei sinun tarvitse maksaa enää satasia kuussa.
Myös ainakin julkisessa terveydenhuollossa on maksukatto, joka tosin ei sinulla vielä täyty. Täydentävästä toimeentulotuesta voi hakea lääkärilaskut. Tarvitset ensin kelan toimeentulotuen päätöksen ja sitten haet hyvinvointialueen sosiaalitoimesta.
Saat myös asumistukea. Jos olet pienituloinen ja asut kaupungin asunnossa, tuskin sinulle monta sataa kuussa vuokrasta jää maksettavaa asumistuen jälkeen.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Ja vuorokausi sairaalassa maksaa 22,80, kun maksukatto täynnä, aiempana on linkki.
Ja sen jälkeen pienituloinen hakee asiakasmaksun alennusta. Sairaaloissa työskentelee palveluohjaajia ja sosiaaliohjaajia, jotka neuvovat potilasta asiakasmaksun alentamisen hakemisessa. Asiakasmaksut voidaan jättää jopa kokonaan perimättä. Potilaan tulee itse olla aktiivinen, koska sairaala ei näe hänen tulotietojaan.
Maksukattoon kuulumattomia lääkkeitä ei usein tarvitse hyväksyä. Lääkäri voi tehdä vaihtoehtoisen suunnitelman, jos potilas pyytää, että lääkitykseen vain kela-korvattavia lääkkeitä. Työskentelen tällä hetkellä yksityissektorin puolella, mutta myös meillä lääkärit vaihtavat lääkkeitä kela-korvattaviin, potilaan pyynnöstä. Se ei ole edes harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti vapaalla ollessasi liikut joka ikinen päivä reilusti ja paljon. Selälle tekee hyvää saada rauhallista liikuntaa, pitää paino vähintään normaalilukemassa, keuhkoille tekee todella hyvää saada ulkoilmaa, ja unettomuus ja ahdistuskin helpottaa ulkona. Sulla ei siis ole oikeasti isoa vikaa jos diagnoosin saamiseksi joudut yksityisellä käymään. Yksityinen kun antaa mitä vain rahaa vastaan. Selälle varmasti löytyy töitä: joko toimistossa istuen tai vaikka kaupan asiakaspalvelussa. Miten se selkä mystisesti paranee kotona ollessa?
Muhun ei pahemmin enää uppoa tuo selkä tarina. Jos selkä on todella rikki niin se leikataan. Muuten on omista elintavoista riippuvaista ja omasta toiminnasta kiinni se, että miten selkää kuntouttaa. Olen nähnyt tuotantotyössä paljon ihmisiä, joilla on selän nikamat lysähtäneet ja pahimmat tapaukset on siirretty toimistoon, että saavat itse määritellä hyvän työasennon. Olen myös nähnyt siistijöiksi siirtyneitä ihmisiä, koska selkä ei kestä toimistossa olemista vaan tarvitsee liikkumista. Astmaa sairastan itse, ottaa vain lääkkeen niin pystyy jopa paperipölyssä olemaan. Joudun syömään rautaa, b12-vitamiinia, c- ja d-vitamiineja ja foolihappoa. Ei ne estä mun työntekoa.
Miksi vähättelet?
Mulla on selkä rikki eikä pysty leikkaamaan.
Kuntoutuksella ja elintavoilla ei ole mitään merkitystä kun siellä on oikea vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveys ja neuvolapalvelut lienee ainoat mitä ei tarvitse itse maksaa kuin korkeintaan verojen kautta. Pitkäänhän tässä maassa on ollut niin että jos et ole töissä niin ei kannata sairastua. Ei se näin saisi olla. Hyvinvointivaltio? Kyllä, kirjaimellisesti, pakko voida hyvin ettei joudu vararikkoon.
Kamalaa seurata vierestä muutaman läheisen kamppailua syövän kanssa, kun joutuvat samalla kamppailemaan kasautuvien tuhansien eurojen laskujen kanssa. Syöpä+vararikko. Kiva kombo.
Tämä. Ja joidenkin mukaan Suomessa on "ilmainen terveydenhoito" :D
Ja ne jotka nyt valittavat näistä maksuista, ovat täysin samoja jotka vetävät verokeskusteluissa isotuloisten "hyödyksi" juurikin tuon "ilmaisen terveydenhuollon"..
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet nuoruudessasi tehnyt, onko selkäkipu alkanut jo lapsena? Miksi et ole pitänyt itsestäsi fyysisesti huolta kun siihen on ollut mahdollisuus? Ihan omilla päätöksillä voi vaikuttaa omaan terveyteen.
Aika vahvatahtoinen ja päättäväinen saa olla jos omilla päätöksillä voi estää sairastumisen tai vammautumisen , salli mun nauraa . Pilkkaat täällä suotta , häpeäisit . Jos oikeasti tuo pitää paikkansa niin perusta ihmeessä meille sairastuneille ja vammautuneille joku nettikurssi millä parantaa tätä päättäväisyyttä 😂😂 Syöpäsairaaloitakaan ei tarvita jos mielet on vahvat .. Minä jäin auton yliajamaksi nuorena , millä poppaskonstilla olisit estänyt pysyvät pään ja niskan vammat ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tradenomin tutkinto ja olen lukenut sen, koska en pysty tekemään kuin toimistotyötä. Mutta juuri tuo on ongelma, kun kaupunki siirtää siivoojia sihteereiksi niin toimistotyötä ei riitä kaikille. Tradenomit on työttömänä kotona.
Voimia ja jaksamista sinulle . Olin samantapaisessa tilanteessa , irtisanottu jo kolmannesta työpaikasta terveyteen vedoten mutta ei oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen . Jouduin valitsemaan ostanko kipulääkkeet vai ruokaa. Sairas on alinta kastia Suomessa . Onnekseni löysin puolison joka käy töissä niin pärjäämme hänen palkallaan kun säästäväisesti elää .