Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(
Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.
Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...
Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...
Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...
Kommentit (429)
Sossulta tai seurakunnalta voi saada pienituloisen tukea. Sairaalassa on myös sossu joka auttaa ja pohtii vaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
700€ :o
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
t. velkaantunut terveydenhuollon takia
On. KUKAAN ei ole sinua sinne yksityiselle pakottanut.
Ehkä niinkin, mutta silloin voi asettaa kaksi mantraa suomalaisesta terveydenhoidosta kyseenalaiseksi. 1) se ei ole ilmaista 2) se ei ole maailman parasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sulla ei voi olla reseptilääke kuluja 100 € / kk.
Sillä sehän tekis 1200 € vuodessa.
Kun lääkekulut ylittävät, 600 euroa, silloin saa koko loppuvuoden ilmaiseksi, pitää maksaa vaan se apteekin toimistuskulu, jotain 5 €.
Vaikuttaa myös muihin sairauskuluihin, tuo raja.
Edelleen, kovin moni lääke ei enää kerrytä kattoa. Sulla on käynyt tuuri, jos sun lääkkeet menee kaikki kattoon.
Kyllä kerryttää. Reseptilääkkeet.
Ja ne kaikki ne lääkkeet, joista saa muutoinkin Kela korvauksen.
Nyt on vaan tullut markkinoille uusia. KALLIITA reseptulääkkeitä, joita Fimea ja muut päättävät tahot, eivät ole hyväksyneet Kela korvauksen piiriin.
Niistä siis potilas maksaa täyden hinnan AINA, hän ei saa lääkkeestä edes sitä Kelan peruskorjausta.
Itselläni on kaksi lääkettä, joista ei saa Kelakorvausta, Triptyl ja Norfelx. Myöskään rautatableteista ei saa Kela-korvausta. Ja on tosiaan paljon lääkäreiden määräämiä lääkkeitä joita potilas tarvitsee mutta joista ei Kela-korvausta saa. Ja Kokoomus suunnittelee lääkkeiden hinnan nostamista
sivusta
Miksi sinä et saa Norflexista kelakorvausta?
Ja rautalääkkeestä saa korvaavuuden, jos lääkäri on reseptin kirjoittanut ja laittanut ruksin kohtaan: sairauden hoitoon.
Jos itse käyt ostelemassa rautalääkkeitä käsikauppatavarana, et tietenkään saa korvausta.
Miksi asut niin kalliisti? Savosta löytyy kyllä vuokra-asuntoja reilusti alle 500+€/kk, ihan 200-300€ välilläkin jotain löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.
Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin.
Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)
Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä
Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xDMinullakin jää "pakollisten menojen" jälkeen kuukaudelle noin 300 euroa ja en valita. Nettopalkkani on noin 4000 €/kk. En valita. Tuo on täysin naurettavaa puhua mistää epämääräisestä "pakollisista menoista" kun siellä on aina menoja jotka ovat joko tarpeettoman suuria todelliseen tarpeeseen nähden taikka jopa täysin turhia menoja.
"Hei me halutaan saada nyt ihan kaikki ylellisyydet, jättitalo, kaksi autoa, kalliit lomamatkat ja heti kaikki kerralla sekä tuloihin nähden yli suuri kakaralauma eikä kuin yksi tienaamassa eikä niille jää edes toimeentulotuen n. 500 euroa ruokaan ja sitten ollaan kateellisia niille jotka saa tuollaisen jumalattoman summan peruselämiseen. "
Olen ihan todellisuudessa nähnyt näitä tapauksia. Mitään budjettia ei lasketa vaan eletään leveesti ja törsätään yli varojen niin kauan kunnes ulosottomies on oven takana.
Taisi mennä viesti sinulta kokonaan ohi... koitapa lukea uudestaan ajatuksen kanssa ja laita molemmat aivosolut töihin.
Kyllä ap mainitsi velat. Toimeentulotuen asiakkaillakaan velkoja ei huomioida menoksi. Ap lla on velkoja ja siksi rahat ei riitä. Velka ei ole ikinä pakollinen meno vaan itse tehty vapaaehtoinen huono valinta. Mullakin on velkoja, mutta ne on aina mun vastuulla ja kyllä, velkojen takia joudun olemaan köyhä, vaikka kuinka tienaisin enemmän eikä siinä valittaminen auta.
Onko se vapaaehtoinen valinta ottaa velkaa jos sairautta ei diagnosoida ja hoideta julkisella vaan sen takia pitää ottaa velkaa ja mennä yksityiselle että saisi oikean diagnoosin ja hoitoa?
No itse opiskelin velaksi ja opintoveloilla maksoin terveydenhoitoa ym. Kyllä se on oma valinta aina, jos elää velaksi. Niiden velkojen takia joudun vielä vuosikausia olemaan köyhä, vaikka paiskisin töitä 24/7. Joissakin tilanteissa ihmisen on pakko ottaa lainaa, esim. opintojen rahoitus silloin, kun ei saa töitä, mutta ei siitä silti muut ihmiset ole vastuussa, jos menee tekemään velkasopimuksia muiden pakottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lääkekulut ylittävät, 600 euroa, silloin saa koko loppuvuoden ilmaiseksi, pitää maksaa vaan se apteekin toimistuskulu, jotain 5 €.
Edelleen, kovin moni lääke ei enää kerrytä kattoa. Sulla on käynyt tuuri, jos sun lääkkeet menee kaikki kattoon.
Nyt on vaan tullut markkinoille uusia. KALLIITA reseptulääkkeitä, joita Fimea ja muut päättävät tahot, eivät ole hyväksyneet Kela korvauksen piiriin.
Niistä siis potilas maksaa täyden hinnan AINA, hän ei saa lääkkeestä edes sitä Kelan peruskorjausta.
Itselläni on kaksi lääkettä, joista ei saa Kelakorvausta, Triptyl ja Norfelx. Myöskään rautatableteista ei saa Kela-korvausta. Ja on tosiaan paljon lääkäreiden määräämiä lääkkeitä joita potilas tarvitsee mutta joista ei Kela-korvausta saa. Ja Kokoomus suunnittelee lääkkeiden hinnan nostamista
sivusta
Niin no. Hallitus eikä Kokoomus eivät pysty lääkkeiden varsinaisia hintoja nostamaan.
Kysymys on alv:sta, arvonlisäverosta.
Lääkkeiden alv on nyt 10 %:a. Hallitus kaavailee sen nostoa 14 %:n.
Lääkkeiden hinnat nousevat siis 4 %.
Ei paha korotus kaikkinensa.
Hullua meininkiä kirjoitti:
Olen järkyttynyt Suomessa toimivien lääkäreiden tasosta, enkä järkyty pienestä.
No joo, varsinkin nämä erikoistuvat. Mullekin määrättiin lääke joka on lopetettu, jouduin sitten menee erikoislääkärin luo joka määräs uuden lääkkeen munmsairauteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.
Siihen lasketaan RESEPTILÄÄKKEET.
JA KAIKKI NE LÄÄKKEET, JOISTA SAA KELA KORVAUKSEN.
Käsikauppalääkkeitä siihen ei tietenkään lasketa, kuten jos itse päättää ostaa yskänlääkettä, Buranaa, Panadolia, ripuli-tai ummetuslääkkeitä, jne.
Ne eivät vaikuta tuohon 600 euron rajan kertymiseen.
Itse syön migreeninestolääkettä joka ei ole Kela-korvattava (Triptyl) vaikka se on lääkärin määräämä lääke. On olemassa paljonkin reseptilääkkeitä, joista ei saa Kelan korvausta. Ihmisillä selkeästi väärää tietoa täällä
Vierailija kirjoitti:
Juuri ap.n kaltaisia tapauksia varten pitäisi olla eutanasia vaihtoehto. Hänkään ei koskaan parane ja aina on tiukkaa rahallisesti plus raha-asiat retuperällä. Miksi siis elää?
Sinulle myös, jos saamaan rupee.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Vierailija kirjoitti:
Sossulta tai seurakunnalta voi saada pienituloisen tukea. Sairaalassa on myös sossu joka auttaa ja pohtii vaihtoehtoja
Sairaalan sossusta on "hyviä" muistoja, kun makasin osastolla akuutin leikkauksen jälkeen. Hän tosiaan pohti vaihtoehtoja: "olet poika kusessa, joudut maksamaan tämän kokonaan itse" En ollut Suomen Kelan piirissä, mutta asuinmaan sairaskassa maksoi laskun, koska oli EU-maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
Miksi sinä et saa Norflexista kelakorvausta?
Ja rautalääkkeestä saa korvaavuuden, jos lääkäri on reseptin kirjoittanut ja laittanut ruksin kohtaan: sairauden hoitoon.
Jos itse käyt ostelemassa rautalääkkeitä käsikauppatavarana, et tietenkään saa korvausta.
Saako Norflexista kelakorvauksen?
Norflexista ei saa kelakorvausta.
Lähteet
Duodecim lääketietokanta
Terveysportti: Raskaus ja imetys -tietokanta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.
Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.
Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.
Loput saan ilmaiseksi.
Sinä mitään tonnia maksanut, kun maksukatto on jotain 600 euroa sairaalamaksuistakin. Ja saithan siellä kaikki ruuat koko ajan ja säästit ruokarahat.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette ymmärrä aiheesta mitään voitte poistua ketjusta.
ymmärretää sen verra et yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki ihan asumisesta ruokaan.yhyy yhyy ku on paska maa ku ei enempää tuu rahaa laiskottelemalla
Kiroitustyylistäsi päätellen sinä olet joku veeti15v joka asuu vielä kotona iskän ja äiskän rahoilla...Mitä siellä peruskoulussa nykyään opetetaan, ei ainakaan oikein kirjoittamista? Vai eikö ole oppi mennyt perille kun et osaa edes lausetta aloittaa isolla kirjaimella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput saan ilmaiseksi.
Itse asiassa, kun maksukatto on täynnä niin sairaalahoito maksaa 22,80 vuorokausi osastolla. Pienituloiset voi saada sossusta noihin rahaa, mutta ei ne jolla on omistusasuntoa ja mökkiä.
Tässä linkki
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasmaksut#hoitopäiväm…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveys ja neuvolapalvelut lienee ainoat mitä ei tarvitse itse maksaa kuin korkeintaan verojen kautta. Pitkäänhän tässä maassa on ollut niin että jos et ole töissä niin ei kannata sairastua. Ei se näin saisi olla. Hyvinvointivaltio? Kyllä, kirjaimellisesti, pakko voida hyvin ettei joudu vararikkoon.
Kamalaa seurata vierestä muutaman läheisen kamppailua syövän kanssa, kun joutuvat samalla kamppailemaan kasautuvien tuhansien eurojen laskujen kanssa. Syöpä+vararikko. Kiva kombo.
Tämä. Ja joidenkin mukaan Suomessa on "ilmainen terveydenhoito" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput saan ilmaiseksi.
Tässä linkki
https://www.hus.fi/potilaalle/opas-potilaalle/potilasmaksut#hoitopäiväm…
Löytyy kohdasta hoitopäivämaksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loput saan ilmaiseksi.
3 viikosta ei sittenkään tule tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. KUKAAN ei ole sinua sinne yksityiselle pakottanut.
Eli sinun mielestä pitäisi mieluummin jäädä kotiin odottelemaan noutajaa kuin jättää nostamatta laina (jota muuten läheskään kaikki eivät edes saa pankista) jotta saa diagnoosin ja hoitoa? Oletko sattumoisin Kokoomuksen äänestäjä? Tehän suorastaan toivotte että köyhät ja sairaat kuolisivat hoitojonoihin niin tulisi yhteiskunnalle säästöä
Olen nuorempana vakavasti sairastanut, hoitovirheitä on tehty ja melkein henki meni ja huonossa taloudellisessa asemassa, työstä saatava palkka ei riitä elämiseen sekä olen vielä pitkään köyhä velkojen vuoksi, mutta en syytä muita mistään. Mikä mussa on vikana? Olenko Kokoomuslainen, kun en syytä muita ja koitan kantaa vastuuta sekä huolehtia omasta elämästä?
Saisiko sulle soitella?