Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
21/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

922,42+ asumistuen maksimi korkeisiin asumikuluihin 459,40 on 1381,82

Ja tästä kun vähennät nyt vuokran, sähkön, veden, vakuutuksen, puhelinkulut niin lääkeisiin ja ruokaan + sairaskäyntikuluihin jää mitä?

Vierailija
22/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Tämä siis ap

Vierailija
24/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa kelan maksamaa eläkettä niin antaa laskujen mennä vaan ulosottoon koska niitä ei voi periä. Tietenkin ulosotossa olevien laskujen summa kasvaa. Mutta mitä siitä jos koskaan ei saada perittyä. Eriasia on sitten jos parantuu ja rupeaa töihin tai joutuu työmarkkinatuelle ovat laskut siellä sitten vastassa.

Vierailija
25/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hauku. Mutta miksi et ota yhteyttä sosiaalitoimeen? 

Vierailija
26/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys ja neuvolapalvelut lienee ainoat mitä ei tarvitse itse maksaa kuin korkeintaan verojen kautta. Pitkäänhän tässä maassa on ollut niin että jos et ole töissä niin ei kannata sairastua. Ei se näin saisi olla. Hyvinvointivaltio? Kyllä, kirjaimellisesti, pakko voida hyvin ettei joudu vararikkoon.

Vierailija
27/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, koska nuo laskut katsotaan hyväksyttäviksi menoiksi, jotka pienentää tulojasi noiden laskujen verran. 

Ap, on kuitenkin trolli. Jos asuu kunnan vuokra-asunnossa ja on tuollaiset laskut, melko varmasti on oikeutettu toimeentulotukeen. Voi silti olla niin, että ap sai kielteisen päätöksen joskus 10 vuotta sitten ja luulee,  ettei ole oikeutettu. Sossu ja diakonit auttaa tuollaisissa asioissa, joten ap on trolli. 

Arvasin, että täällä ollaan heti trol littelemassa. En ole edes hakenut tt-tukea koska laskureiden mukaan en ole oikeutettu siihen. Seuraava kommentti on varmasti "älä sitten valita"

ap

Vierailija
28/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.

Vierailija
29/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, ei toimeentulotuen asiakkaat mitään vähän alle tonnia saa, kun perusosa on 555 euroa ja asumismenoja hyväksytään tietty määrä. Saat siis enemmän kuin toimeentulotukeen oikeutetut ja siksi et saa toimeentulotukea. 

Vierailija
30/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, koska nuo laskut katsotaan hyväksyttäviksi menoiksi, jotka pienentää tulojasi noiden laskujen verran. 

Ap, on kuitenkin trolli. Jos asuu kunnan vuokra-asunnossa ja on tuollaiset laskut, melko varmasti on oikeutettu toimeentulotukeen. Voi silti olla niin, että ap sai kielteisen päätöksen joskus 10 vuotta sitten ja luulee,  ettei ole oikeutettu. Sossu ja diakonit auttaa tuollaisissa asioissa, joten ap on trolli. 

Arvasin, että täällä ollaan heti trol littelemassa. En ole edes hakenut tt-tukea koska laskureiden mukaan en ole oikeutettu siihen. Seuraava kommentti on varmasti "älä sitten valita"

ap

Haet toimeentulotukea. Saatat saada kielteisen päätöksen mutta sitten otat sen kielteisen päätöksen ja haet harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta. That's it! 

Vierailija
31/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

922,42+ asumistuen maksimi korkeisiin asumikuluihin 459,40 on 1381,82

Ja tästä kun vähennät nyt vuokran, sähkön, veden, vakuutuksen, puhelinkulut niin lääkeisiin ja ruokaan + sairaskäyntikuluihin jää mitä?

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap

Vierailija
32/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Onhan se noloa valittaa, kun saa satoja euroja enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat. Saat monta sataa euroa enemmän. Pää kiinni vaan. 

Vierailija
33/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.

Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.

Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.

Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.

Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.

Loput saan ilmaiseksi.

Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)

Vierailija
34/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa ap trolli tai ei, niin ihan hyvin Suomessa köyhä pitkäaikaissairas voi joutua vastaavaan tilanteeseen, että terveydenhuollon maksut ylittävät maksukyvyn ja aina niihin ei saa tt-tukea. minullekin kirkon diakoni sanoi kerran, että "laskelmien mukaan sinun rahat riittää joten ei kirkon tarvitse sinulle mitään antaa". no, eipä vaan riittääneet joten erosin kirkosta

eli been there, done that

Vierailija
35/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa enää mitään kunnan sosiaalitoimea. Hyvinvointialue hoitaa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut, jotka kunta hoiti aikaisemmin.

Vierailija
36/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko mitä tänne kirjoitetaan? Haet toimeentulotukea josta tulee tulee varmaan kielteinen päätös. Mutta sitten otat sen päätöksen ja haet kunnalta harkinnanvaraista toimeentulotukea!

Miksi sivutat tämän koko ajan kun se on ratkaisu tilanteeseesi?!

Vierailija
37/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jos aiot asua samassa asunnossa tai kunnan asunnoissa lopun ikääsi, et koe että paranet ikinä niin suosittelen velkojen laittoa ulosottoon. Ainakin ne vanhenee siellä ja joku päivä olet veloista vapaa, etkä joudu maksamaan mitään koska tulosi on alle suojaosan. Saat myös maksettua terveyskulusi itse kun rahaa jää siihen, joten velkaantumisesi loppuu.  Voit myös koittaa hakea velkajärjestelyyn ja vedota sairauteesi mikä on aiheuttanut maksukyvyttömyyden. Voi hyvinkin mennä läpi. Savossa on kivoja ihmisiä UO:ssa että rohkeasti vaan yhteyttä velkajärjestelyyn.

Vierailija
38/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksat kirjoitella nettiin jaksat tehdä muutaman tunnin viikossa töitäkin. Esim puhelinmyynti voidaan räätälöidä yksilölle sopivaksi.

- toinen eläkeläinen

Vierailija
39/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muka olisi oikeutettu toimeentulotukeen jos sinulla on poikkeavan paljon hyväksyttäviä menoja. Jos taas et ole siltikään oikeutettu, on sinulla todistetusti riittävästi tuloja huolehtimaan itsestäsi ja välttämättömistä menoistasi. Sitten vain katsetta niihin MUIHIN kuin toimeentulotuessa hyväksiluettaviin menoihin ja sieltä karsimaa.

Vierailija
40/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tulee näppylöitä ja järkyttävä hiki kun ajattelen edes töitä.ainut mahdollisuus nostella tukia ja makoilla sohvalla