Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen pienituloinen, en oikeutettu tt-tukeen ja poliklinikkamaksut kaatavat talouden :(

Vierailija
21.07.2023 |

Asun Savossa, olen minimieläkkeellä oleva tk-eläkeläinen (alle 40v) ja poliklinikkamaksut tuhoavat talouteni
Lääkekulut yli 100€/kk, kunnan asunto, vuokra silti kallis.
Olen sairastellut, jouduin päivystykseen kuukauden sisällä 3 kertaa ja jokainen poliklinikkamaksu 41,80€ ja nyt tuli laskut niistä, yht yli 120€ kerralal maksettaviksi.
Maksuaika tapissa, enempää en saa.

Juuri kesäkuussa sain maksettua tammikuun poliklinikkamaksun 41,80€ yhdeltä päivältä. Nyt sitten pamahti maaliskuun laskut 3 kpl ja lisää maksuaikaa en saa...

Ei tässä avauksessa kai pointtia ollut. Kunhan ihmettelen puheita "ilmaisesta terveydenhuollosta" Suomessa. Ei se meille pikäaikaissairaille ilmaista ainakaan ole, kun sossu ei ole maksamassa kulujamme. No niin, halusin vain avautua jonnekin. Saa haukkua pummiksi ja loiseksi...

Kaipaisin vertaistukea kuitenkin jos joku saman kokenut jaksaa vastata. Diakoniasta ei saa rahaa maksuihin, kokeiltu on...

Kommentit (429)

Vierailija
41/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Onnittelut jos olet tarpeeksi terve että pystyt tekemään töitä! Tuhannet tk-eläkkeellä olevat kroonisesti sairaat vaihtaisivat heti paikkaa kanssasi. Ihmettelen tätä kateuden määrää Suomessa köyhiä ja etenkin sairaita kohtaan...

Vierailija
42/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

922,42+ asumistuen maksimi korkeisiin asumikuluihin 459,40 on 1381,82

Ja tästä kun vähennät nyt vuokran, sähkön, veden, vakuutuksen, puhelinkulut niin lääkeisiin ja ruokaan + sairaskäyntikuluihin jää mitä?

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap

Jos sinua ei ole otettu vakavasti mielenterveysongelmien vuoksi, niin tee valitus ylemmälle instanssille. Se on meidän kaikkien etu.

Ja tee se tt-tukianomus. Kielteisen päätöksen jälkeen voit hakea harkinnanvaraista tukea sossulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. oli nyt mikä hyvänsä sosiaalitoimi tai hyvinvointialue niin sieltä haet sen jälkeen harkinnanvaraista toimeentulotukea kun tulee Kelalta mahdollisesti kielteinen päätös toimeentulotuesta. 

Hyvin yksinkertaista! Ja voisi ajatella jos kyse on 120€ terveyskeskusmaksuista niin sosiaalitoimi tuollaisella summalla auttaa kun summa on aika pieni ja kyse terveydestä.

Vierailija
44/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, koska nuo laskut katsotaan hyväksyttäviksi menoiksi, jotka pienentää tulojasi noiden laskujen verran. 

Ap, on kuitenkin trolli. Jos asuu kunnan vuokra-asunnossa ja on tuollaiset laskut, melko varmasti on oikeutettu toimeentulotukeen. Voi silti olla niin, että ap sai kielteisen päätöksen joskus 10 vuotta sitten ja luulee,  ettei ole oikeutettu. Sossu ja diakonit auttaa tuollaisissa asioissa, joten ap on trolli. 

Arvasin, että täällä ollaan heti trol littelemassa. En ole edes hakenut tt-tukea koska laskureiden mukaan en ole oikeutettu siihen. Seuraava kommentti on varmasti "älä sitten valita"

ap

Kelan verkkosivuilla mainitaan, että LASKURIN TULOS ON ARVIO

Eli laita nyt vaan se hakemus vireille, kahden kk tiliotteet ja valokuvat niistä laskuista niin saat ihan päätöksen ja jos se on ylijäämäinen niin sitten yhteys hyvinvointialueesi sosiaalitoimeen

Vierailija
45/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä kun vähennät nyt vuokran, sähkön, veden, vakuutuksen, puhelinkulut niin lääkeisiin ja ruokaan + sairaskäyntikuluihin jää mitä?

Velkoihin menee 100€/kk. Jota en huvikseni ottanut, vaan koska julkinen puoli ei uskonut sairauteni olemassaoloon niin piti mennä velkarahalla yksityiselle ja hakea diagnoosi. Rukoilen, että en tule sairastumaan esimerkiksi syöpään. Sitähän ei varmaan edes diagnosoitaisi, koska olenhan jo leimattu psyykepotilaaksi tk:n puolelta nyt kun syön ahdistuslääkkeitä

ap

Höpö. Mitä leimaantumista sinä pelkäät? Itse jouduin 32 vuotiaana eläkkeelle psykoottisen masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia ja aina on somaattiset sairaudet hoidettu kun olen lääkäriin mennyt, kuten avosydänleikkaus, vasemman puoleinen kasvohalvaus. Mitään ei ole ikinä kiistetty tai viitattu siihen kun pääni on pehmeä.

Vierailija
46/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin hävisi eläke ja asumistuki? Mitkä ihmeen lääkkeet ovat noin kalliita? Oikeasti tarpeen? Tiedättekö valittajat miten vähällä työssä käyvä joutuu tulemaan toimeen ja maksamaan ihan itse kaiken.

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Aha, ei toimeentulotuen asiakkaat mitään vähän alle tonnia saa, kun perusosa on 555 euroa ja asumismenoja hyväksytään tietty määrä. Saat siis enemmän kuin toimeentulotukeen oikeutetut ja siksi et saa toimeentulotukea. 

Itsekin nuorempana toimeentulotuella olleena tiedän, että sossu maksaa kaikki terv huollon kulut (julkinen) eli polimaksut, lääkkeet, ambulanssikulut ym. Lisäksi myös sähkölaskut ym menoja.

Ota huomioon, että ap ei saa kertomansa mukaan sossusta apua ja siksi laskut kasautuvat

Vierailija
47/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Höpö. Mitä leimaantumista sinä pelkäät? Itse jouduin 32 vuotiaana eläkkeelle psykoottisen masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia ja aina on somaattiset sairaudet hoidettu kun olen lääkäriin mennyt, kuten avosydänleikkaus, vasemman puoleinen kasvohalvaus. Mitään ei ole ikinä kiistetty tai viitattu siihen kun pääni on pehmeä.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/3521506d-1dab-4870-ab8c-2c121f…

IS: BB-tähti Nino Hermaksen äiti teki valituksen hoidosta: ”Hän kuoli turhaan”

Lääkärit luulivat Nino Hermaksen vain kuvittelevan fyysiset oireensa.

Big Brother -ohjelmasta tuttu Nino Hermas menehtyi 43-vuotiaana lokakuussa 2022. Kuolinsyynä oli sepelvaltimotauti, joka selvisi vasta kuukausi menehtymisen jälkeen.

Hermaksen äiti Anita kertoo Ilta-Sanomille, että lääkärit eivät ottaneet miehen avunhuutoa tosissaan, vaan uskoivat tähden fyysisten oireiden olevan ”korvien välissä – Hermaksella kun oli ennen päihdeongelma ja mielenterveyspotilaan tausta.

– Sairaalassa sanottiin, että varjo­ainekuvauksella tai rasitus­testeillä sairaus olisi voitu löytää, mutta Ninon hätähuutoon ei vastattu. Hän kuoli turhaan – täysin turhaan, äiti toteaa ja romahtaa itkuun Ilta-Sanomien haastattelussa.

Vierailija
48/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.

Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.

Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.

Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.

Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.

Loput saan ilmaiseksi.

Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)

Kyllä noin isojen laskujen kanssa saa toimeentulotuen. Sairaalalaskut on hyväksyttävä meno. Ap:n kannattaa kokeilla kyllä, olisiko sairaalalaskujen kanssa oikeutettu toimeentulotukeen. Silti ap:lla on sellaiset tulot, että saa satoja euroja enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat, koska melkein tonnin eläke ja asumistuki sen lisäksi. Toimeentulotukeen oikeutetuilla jää vuokranmaksun jälkeen alle 555 euroa eli on oikeus toimeentulotukeen, jos hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle 555 euroa. 

Vierailija
49/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sairaalassa yli 70 päivää tänä keväänä. Maksukatto nopeasti läpi, mutta osastopäivistä joutuu edelleen maksamaan vaikka maksukatto olisi saavutettu. Lasku yli 2000. Mistä pienituloinen hankkii tuollaiset rahat? Ja Suomessa muka ilmainen terveydenhuolto.

Vierailija
50/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, tonni kuussa.

Minulle tehtiin sydämen ohitusleikkaus, jonka seurauksena tuli ongelmia ja vietin sairaalassa kolmisen viikkoa.

Hommasta jo aikaa, mutta muistelisin laskun olleen jotain tonnin luokkaa.

Pihistin muista menoista ja maksoin ilomielin, sillä ilman leikkausta en olisi enää hengissä ja esim. Usassa vainaja rahan puutteen seurauksena.

Lääkkeitä syön paljon, mutta lääkekaton seurauksena maksan niistä vain obaut 600 vuoden aikana.

Loput saan ilmaiseksi.

Ihanan kallista, mutta niin on mun elämänikin, ainakin omasta mielestäni :-)

Kyllä noin isojen laskujen kanssa saa toimeentulotuen. Sairaalalaskut on hyväksyttävä meno. Ap:n kannattaa kokeilla kyllä, olisiko sairaalalaskujen kanssa oikeutettu toimeentulotukeen. Silti ap:lla on sellaiset tulot, että saa satoja euroja enemmän kuin toimeentulotuen asiakkaat, koska melkein tonnin eläke ja asumistuki sen lisäksi. Toimeentulotukeen oikeutetuilla jää vuokranmaksun jälkeen alle 555 euroa eli on oikeus toimeentulotukeen, jos hyväksyttyjen menojen jälkeen jää alle 555 euroa. 

Sossu maksaa tt-tukiasiakkaalle terveydenhuollon menot eli jos ap olisi sossun tuella niin ei kai hänellä olisi silloin ongelmaa saada noita laskuja maksettua? Pahin tilanne on niillä, jotka ovat pienituloisia, mutta eivät kuitenkaan oikeutettuja tt-tukeen. Silloin on oikeasti kusessa, jos tulee joku suuri, yllättävä meno, kuten ap:n tapauksessa

Vierailija
51/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista, kokeilen kuitenkin hakea harkinnanvaraista tt-tukea

ap

Vierailija
52/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

hienoa tukia vaa heti aamusta

Vierailija
53/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Only fans yrittäjäksi?

Nyt ihan oikeasti, mikä järki tuossakin on.

Tosi ilkeitä ja inhottavia vastauksia, pyysin poistoon, toivottavasti lähtevät pois!

"pulloja keräämään" ttu sanon!

Vierailija
54/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, koska nuo laskut katsotaan hyväksyttäviksi menoiksi, jotka pienentää tulojasi noiden laskujen verran. 

Ap, on kuitenkin trolli. Jos asuu kunnan vuokra-asunnossa ja on tuollaiset laskut, melko varmasti on oikeutettu toimeentulotukeen. Voi silti olla niin, että ap sai kielteisen päätöksen joskus 10 vuotta sitten ja luulee,  ettei ole oikeutettu. Sossu ja diakonit auttaa tuollaisissa asioissa, joten ap on trolli. 

Ei ne TULOJA pienennä vaan KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIA RAHOJA.

Koittakaa nyt saatana edes perusasiat osata.

Vierailija
55/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekatto ylittyy / ylittyi sulla kesä tai heinäkuussa, eli loppuvuoden lääkkeet onkin sitten ilmaisia.

Sullahan jää tosiaan jo ennen tätä ylitystäkin enemmän rahaa kuin tt-tuki asiakkaalla, joten tukeen et tietenkään ole oikeutettu. Kaikille on samat säännöt. Vielä ei ole selvinnyt mihin ne rahat sitten menevät; kyse on huonosta talouden hallinnasta, ei niinkään rahan puutteesta, koska sulla on käytössä enemmän rahaa kuin toimeentulotukilaisella.

Vierailija
56/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Edelleenkin, ensin pitää olla Kelasta perustoimeentulotuen päätös, joten tee nyt kelaan se hakemus vireille liitteineen

Vierailija
57/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lääkkeitä ei lasketa mukaan lääkekattoon.

Vierailija
58/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Nyt pitäisi jo hemmetin äkkiä saada yhteinen katto lääkekuluihin, lääkäri- ja sairaalakuluihin sekä Kela-takseihin. Ja sairaalan osastojaksot täytyy sisältyä siihen. Kaikki reseptilääkkeet pitää saada Kela-korvauksen piiriin. Yhteinen kattosumma voisi olla noin 500€. Ei ole millään tavoin inhimillistä, että tk-eläkeläisillä menee jopa lähemmäs 10.000€ vuodessa sairastamiseen.

Vierailija
59/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekatto ylittyy / ylittyi sulla kesä tai heinäkuussa, eli loppuvuoden lääkkeet onkin sitten ilmaisia.

Sullahan jää tosiaan jo ennen tätä ylitystäkin enemmän rahaa kuin tt-tuki asiakkaalla, joten tukeen et tietenkään ole oikeutettu. Kaikille on samat säännöt. Vielä ei ole selvinnyt mihin ne rahat sitten menevät; kyse on huonosta talouden hallinnasta, ei niinkään rahan puutteesta, koska sulla on käytössä enemmän rahaa kuin toimeentulotukilaisella.

Minun lääkkeistä ei ole kuin ehkä yksi Kela-korvattava NYKYÄÄN. Ennen oli toisin, mutta koko ajan mennään kohti sitä ettei mistään lääkkeestä saa Kela-korvausta.

Vierailija
60/429 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke alle 1000 ja asumistuki muutama satanen. Lääkekulut tosiaan yli satasen kuussa ja vuokra melkein 500 kuussa. Syön lääkkeitä selkäkipuun, unettomuuteen, ahdistukseen, astmaan, rautatabletteja anemiaan ja estolääkettä krooniseen migreeniin. 

Velkaa minulla on 4000€ (ajalta kun vielä sain lainaa ja jouduin käymään diagnoosin saadakseni yksityisellä, laina virolaispankilta koska suomalaiselta pankilta ei saanut lainaa)

Varmaan haukutte minut nyt pystyyn, kuinka on oma vikani että olen tässä tilanteessa? Mieluummin minäkin olisin terve ja kävisin töissä enkä kärsisi kivuista joka ikinen päivä

Eli noin 380e on asumistukesi. Laskin nopeasti kulujasi tässä niin perus kulujen jälkeen jää hieman yli 700e käytettäväksi kuukaudessa josta sitten pois lääkkeet ja sairaalakäynnit. Miten suurella osalla sitä lainaa lyhennät? Oletko muuten luottotiedoton nykyisin? Koska sitten millään ei ole väliä ja voit laittaa kaiken ulosottoon. Terveyskuluja ei välttämättä tulevaisuudessa saa edes enää periä ulosoton kautta koska on ihmisoikeus hoidattaa itsensä. Ulosotto kestää velasta riippuen 15-20 vuotta. Sinun virolaisfirmasi kohdalla se olisi 15 vuotta.

700€ :o

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen 200-300€ kuussa millä ostan ruoat yms "hyöty tarvikkeet", minulle ja kahdelle lapselle :D ei ole paljoa vaatteita ostettu xD