Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen käyttänyt kuivausrumpua noin pari kuukautta ja olen yllättynyt

Vierailija
21.07.2023 |

Kuinka paljon pölyä ja nukkaa lakanoista ja pyyhkeistä lähtee joka kerta!

Kuivurin nukkasihti puhdistetaan aina kuivauksen jälkeen ja siinä havainnollistuu kyllä hyvin, miten paljon kuivaus poistaa pölyä ja karvaa tekstiileistä. Ra-kas-tan! En taida voida elää enää ilman kuivausrumpua 😂 Tulin levittämään tätä ilosanomaa nyt teillekin, että käyttäkää kuivausrumpua, jos teillä vaan sellainen mahdollisuus on!

Kommentit (140)

Vierailija
81/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto vihdoin loppulliseen lapsiperheasuntoon edessä ja olen pohtinut ostaako vihdoin rummun? Lapset jo alakoulussa ja ollaan menty pelkällä pesukoneella ja lakanat ym kuivaan taloyhtiön siistissä ja hyvässä kuivaushuoneessa.

Suositteletko rumpua?

Kyllä se kannattaa olla. Voihan pyykkiä kuivata pääosin narulla, mutta tiukissa tilanteissa tai pyykkipäivinä rummulla saa nopeammin kuivaa.

Vierailija
82/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on enimmäkseen tekstiilin kuituja.

Voit nähdä tämän, kun kuivaat rummussa pelkkiä punaisia kankaita tai pelkkiä sinisiä kankaita, tällöin nukka on kankaan väristä. Eri väriset vaatteet yhdessä tuottavat harmahtavaa nukkaa, kun värit sekoittuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet kuluu nopeampaa.

Pesukone se kuluttaa, ei kuivausrumpu. Siirry nyrkkipyykkiin, ei kulu vaatteesi niin nopeasti.

Vierailija
84/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain on tullut vastaan tällainenkin tiedonmuru, että kuivausrumpu kuluttaa tekstiiliä yhtä paljon kuin yksi pesukerta. (En muista että olisi määritelty millä asetuksilla, mutta konepesu siis.)

Käytännössä tämä tarkoittaa tekstiilin eliniän puolittumista, jos olet aiemmin pessyt koneella ja kuivannut ripustamalla.

Ei sillä, käytän itsekin kuivausrumpua.

Vierailija
85/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mun juttu. Vanhalla menetelmällä mennään eli kuivaus ulkona tai sitten pesuhuoneessa pyykkitelineessä. 

Pesuhuoneessa pyykkitelineessä kuivaaminen vasta älyn riemuvoitto onkin 🤦🏼

Siis mikä ongelma tuossa nyt on? Pesuhuoneen ikkuna on auki, joten kosteus menee ulos. 

Aika moni pesuhuone on keskellä asuntoa, eli ei ensimmäistäkään ikkunaa.

Vierailija
86/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mun juttu. Vanhalla menetelmällä mennään eli kuivaus ulkona tai sitten pesuhuoneessa pyykkitelineessä. 

Siis mikä ongelma tuossa nyt on? Pesuhuoneen ikkuna on auki, joten kosteus menee ulos. 

Sitä pesuhuonetta pitää lämmittää aika tavalla, ettei pyykkien kosteus mene rakenteisiin. Ja huoneen lämmitys ikkunan ollessa auki suurimman osan vuodesta hölmöläisen hommaa.

Eli jos sää sallii ulkokuivatuksen, pyykit ulos. Jos ei salli, pyykit rumpuun.

Mitenköhän moni asuntonsa kosteusongelmasta vinkuva on sen ongelman tehnyt ihan itse järjettömällä toiminnallaan?

Vierailija
87/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä pesuhuonetta pitää lämmittää aika tavalla, ettei pyykkien kosteus mene rakenteisiin. Ja huoneen lämmitys ikkunan ollessa auki suurimman osan vuodesta hölmöläisen hommaa.

Eli jos sää sallii ulkokuivatuksen, pyykit ulos. Jos ei salli, pyykit rumpuun.

Ulkona on aina plussa-asteita, niin ei tarvitse lämmittää erikseen. Aina kuivaan ulkona paitsi sateella. 

Ai talvellakin? Meillä kyllä saattaa olla -30, siitä on plussa-asteisiin matkaa.

Vierailija
88/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta yllätyt, kun tulee sähkölasku. Sen jälkeen kuivaat taas narulla osan pyykeistä.

Höpsis. Nykyaikaiset kuivausrummut ovat hyvin energiatehokkaita, ja monissa on lämmönvaihdin, kuten meilläkin.

Sisällä narulla kuivattaminen vie helposti enemmän energiaa.

Vierailija
89/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain on tullut vastaan tällainenkin tiedonmuru, että kuivausrumpu kuluttaa tekstiiliä yhtä paljon kuin yksi pesukerta. (En muista että olisi määritelty millä asetuksilla, mutta konepesu siis.)

Käytännössä tämä tarkoittaa tekstiilin eliniän puolittumista, jos olet aiemmin pessyt koneella ja kuivannut ripustamalla.

Varmasti riippuu paljon vaatteen laadusta, mutta eliniän puolittuminen kuulostaa nyrkkisääntönä ihan uskottavalta. Toinen juttu on sitten se, että milloin se haittaa ja milloin ei.

Mulla on kolme lasta samaa sukupuolta, ja olen himokierrättäjä. Osa vaatteista on ystäviltä saatuja, ja niille kuopuksemme on viides käyttäjä. Eli käsieni kautta on kulkenut todella paljon vaatetta, ja paljon on myös kulunut loppuun ja siirtynyt siivousräteiksi. Olen rummun suuri kannattaja arjessa.

Sanoisin, että suurin merkitsevä tekijä on vaatteen kuidun laatu. Laadukas vaate kestää kuivausrummunkin ainakin lasten kohdalla, kun vaate joka tapauksessa käy nopeasti pieneksi. Sen sijaan huonolaatuinen uusi vaate kutistuu rummussa aggressiivisesti.

Kuivaan kaiken froteen ja velourin rummussa, koska muuten se kopperoituu. Kuivaan laadukkaat talvivaatteet rummussa, koska niille tulee muutenkin niin vähän pesukertoja, että ne kuluisivat pesujen vuoksi. Kuivaan ehdottomasti kaikki liinavaatteet rummussa.

Sen sijaan en kuivaa rummussa printtipaitoja enkä sukkia. Villan pesen koneen villaohjelmalla ja käsittelen rummun villaohjelmalla.

Vierailija
90/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuivaan pyykit narulla ulkona ja telineessä terassilla. Ulkona hyvällä kelillä lakanapyykki kuivuu puolessa tunnissa ja vaatteet reilussa tunnissa. Telineellä menee kauemmin aikaa. Vien pyykit ulos myös talvella, kosteutta haihtuu myös pakkaskelillä. Kun tuon pyykit sisälle, ne kuivuvat hetkessä. 

Eipä vielä koskaan ole ollut niin kiire että olisin kuivausrumpua kaivannut.

Mielestäni pölyn määrä on vakio riippumatta siitä miten ja missä pyykit kuivattaa.

Vierailija
91/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto vihdoin loppulliseen lapsiperheasuntoon edessä ja olen pohtinut ostaako vihdoin rummun? Lapset jo alakoulussa ja ollaan menty pelkällä pesukoneella ja lakanat ym kuivaan taloyhtiön siistissä ja hyvässä kuivaushuoneessa.

Suositteletko rumpua?

Meille tuki eka rumpu pari vuotta sitten. Pitkään ajattelin, että pärjään ilman. Kuitenkin sairastuin ja se ostettiin helpottamaan sitä muutamaa pahinta kuukautta.

No, nyt en pois antaisi. Pölynmäärä vähentyi asunnosta huomattavasti. Koirankarvat ovat muisto vain. Pyykki on pehmeää tuoksuu puhtaalta, eikä muulta.

Ja jos joku kuluu, ostan ennemmin silloin jo uutta. Niinhän sitä ihminen ostelee muutenkin, nyt oikeaan tarpeeseen. Tosin parissa vuodessa ei ole kulunut mikään haaleaksi/rikki. Villaohjelmaa käytän herkkien materiaalien kohdalla.

Vierailija
92/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että vaatteiden värit kirkkaammat rumpukuivauksen jälkeen. Varmaan juuri se harmaaksi tekevä nukka lähtee pinnasta. Hankalaa muistaa erotella (merino)villa kamppeita pois rummusta, muutamatkin sukat yms kutistuneet sen vuoksi. Mutta pikkulapsiperheessä en luopuisi kuivarista.

Vierailija
93/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole pölyä, se on se osa lakanasta, joka tekee lakanasta pehmeän. Itselläni on kuivausrumpu mutten koskaan käytä sitä. Lakanoiden ja vaatteiden tulee olla pehmeitä, ehjiä ja kestää kauan.

Vierailija
94/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä säästää paljon, kun riittää yhdet lakanat per nenä. Tunti pesukoneessa ja toinen tunti kuivurissa, niin saa lakanat puhtaina ja sileinä takaisin sänkyyn.

Pyyhkeitäkin tarvitaan paljon aiempaa vähemmän.

Vierailija
95/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki kankaasta irtoava möhnä olisi hengitysilmassa kotonasi. Meillä kotona pölyn määrä väheni ihan tajuttomasti, kun hankittiin kuivausrumpu.

Vierailija
96/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuivaan pyykit narulla ulkona ja telineessä terassilla. Ulkona hyvällä kelillä lakanapyykki kuivuu puolessa tunnissa ja vaatteet reilussa tunnissa. Telineellä menee kauemmin aikaa. Vien pyykit ulos myös talvella, kosteutta haihtuu myös pakkaskelillä. Kun tuon pyykit sisälle, ne kuivuvat hetkessä. 

Eipä vielä koskaan ole ollut niin kiire että olisin kuivausrumpua kaivannut.

Mielestäni pölyn määrä on vakio riippumatta siitä miten ja missä pyykit kuivattaa.

Siitepölyä ei kuitenkaan tule kuivausrummussa.

Vierailija
97/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu oli paras ostos, kun oli pienet lapset.

Mutta kulutti kyllä pyyhkeet ja lakanat paljon nopeammin.

Se "pöly" on niitä lakanoiden ja pyyhkeiden kuituja, valitettavasti.

Kivempi kuitenkin, että ne irtokuidut jää nukkasihtiin eikä leviä huoneilmaan.

Vierailija
98/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet kuluu nopeampaa.

.. nopeampaa mitä?

Vierailija
99/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu paljon vaatteen laadusta, mutta eliniän puolittuminen kuulostaa nyrkkisääntönä ihan uskottavalta. Toinen juttu on sitten se, että milloin se haittaa ja milloin ei.

Mulla on kolme lasta samaa sukupuolta, ja olen himokierrättäjä. Osa vaatteista on ystäviltä saatuja, ja niille kuopuksemme on viides käyttäjä. Eli käsieni kautta on kulkenut todella paljon vaatetta, ja paljon on myös kulunut loppuun ja siirtynyt siivousräteiksi. Olen rummun suuri kannattaja arjessa.

Sanoisin, että suurin merkitsevä tekijä on vaatteen kuidun laatu. Laadukas vaate kestää kuivausrummunkin ainakin lasten kohdalla, kun vaate joka tapauksessa käy nopeasti pieneksi. Sen sijaan huonolaatuinen uusi vaate kutistuu rummussa aggressiivisesti.

Kuivaan kaiken froteen ja velourin rummussa, koska muuten se kopperoituu. Kuivaan laadukkaat talvivaatteet rummussa, koska niille tulee muutenkin niin vähän pesukertoja, että ne kuluisivat pesujen vuoksi. Kuivaan ehdottomasti kaikki liinavaatteet rummussa.

Sen sijaan en kuivaa rummussa printtipaitoja enkä sukkia. Villan pesen koneen villaohjelmalla ja käsittelen rummun villaohjelmalla.

Ei mene printtipaidat eikä sukat miksikään ainakaan meidän kuivurissa.

Rintsikat ja villasukat kuivatan toki muuten.

Vierailija
100/140 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää tavallisella kuivatuksella, ei ole niin kiire mulla.

Kyse ei ole aina ajasta, vaan että vaihtoehtona usein on kuivaustelineet ympäri kämppää päivästä toiseen. 

Joo, ja minä tiedän jo, että tulet kertomaan, ettei sinulla ole sellaista ongelmaa, koska kodissasi on 30 neliöinen kodinhoitotila. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi