Mistä apua voimakkaisiin pelkoihin raskausaikana?
Taustalla 2 tervettä lasta ja 4 eri tavoilla huonosti päättyneitä raskauksia. Nyt olen rv 12 ja olen koko raskauden pelännyt milloin mitäkin, keskenmenoa pääasiassa. Nyt pelkään muitakin asioita, jotka liittyvät siihen ettei raskaus menekään hyvin. Saan pelkotiloja syödessä (tänään ravintolassa liha ei mielestäni ollut 100% kypsää enkä saanut tämän jälkeen syötyä mitään ravintolassa) ja anopin luona kissa ahdistaa niin että itkettää. Epänormaalia pelkäämistä.
Onko kukaan muu ollut yhtä pelokas odottaja ja miten selvisitte raskauden läpi? Neuvolassa ei kuulemma saa enää psykologin palveluita, heillä ei ole psykologia. Joskus ennen on kuulemma ollut.
Kommentit (10)
Miten edelliset raskaudet sujuivat, ne joista lapset selvisivät hengissä? Entä syntymät? Lastenhoito? Fobiasi kannalta.
Entä 4 kohtuun kuollutta lasta, kertoisitko, minkä ikäisinä kuolivat ja mitä siihen liittyi.
Keskity lapsiin ja mieheesi. Raskaus voi olla hyvä syy saada huomiota, mutta yritä löytää huomion saamiseen vähemmän traagisia tapoja. Hysteria ei palvele sinuakaan, loppujen lopuksi.
Olen kuullut väitteitä raskaudenaikaisesta trauma-oireilusta (normaalisti raskaus on seesteistä aikaa), syntymän jälkeen nämä äidin ovat yleensä ok, joskin edelleen "itsekeskeisiä". Eli luonteen ongelmat jostain syystä ilmenevätkin heillä raskaudessa, pidän sitä paradoksaalisena.
Toisilla taas toisin päin: raskaus psyykkisesti poikkeuksellisen hyvää aikaa, mutta virheet synnytyksessä ja muut ongelmat voivat herättää varhaisen trauman. Se sitten tukahdutetaan ja jatketaan keskenkasvuisina, tai kärsitään, ja nähdään mahdollisuutena kehittyä ihmisenä; en sano, että kumpikaan olisi väärin.
Mutta neuvoni on, että miten tahansa ongelmasi ilmenevätkin, yritä keskittyä enemmän perheeseesi. Silloin elämäsi pyörii vähemmän "napasi ympärillä".
Yksi raskaudenkeskeytys vaikean rakennepoikkeavuuden vuoksi, 2 alkuraskauden keskenmenoa ja 1 kohdunulkoinen raskaus, joka johti sisäiseen verenvuotoon ja munajohtimen menetykseen. Noista on jäänyt painolastia, joka nyt tuntuu aktivoituneen uuden raskauden myötä. Luulen että ihan muutaman kerran juttelukin olisi voinut olla hyvä, jos neuvolapsykologia olisi ollut vielä saatavilla.
Onnistuneet raskaudet ja lastenhoidot on menneet melko hyvin. Muistan kuitenkin että näissäkin odotuksissa oli pelkoja, mutta paljon pienemmässä mittakaavassa. Nuoremman syntymä oli raskauden (vastentahtoisen) keskeytyksen jälkeen "korjaava kokemus". Nuoremman lapsen jälkeen oli sitten kuitenkin nämä 3 muuta menetystä, joiden takia nyt tämä uusi raskaus on tuntunut pelottavalta.
Yritin googlettaa raskaudenaikaisesta traumaoireilusta, mutten löytänyt mitään hyviä sivuja aiheesta. Olen saanut apua varsinkin lapsiin keskittymisestä, joten voisin yrittää hanakammin keskittyä heihin. Itseensä keskittyminen tässä tilanteessa pahentaa ahdistusta.
Ap
Kysy nevolasta ja katso F.B, kyseinen ryhmä.Tällä ei nyt ole raskaaana olevia naisia viikonloppuna. Nautivat aikaa perheen kanssa.
Valeriaana tai glysiini.