Jälleen kerran: Kenen tehtävä on laittaa kapula kassahihnalle? Helsingin Uutiset kysyi lukijoilta.
"80 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että edellä oleva asiakas laittaa kapulan hihnalle. Perässä tulevan tehtävä se on vain kuuden prosentin mielestä. Neljä prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, ettei kapulaa tarvita ollenkaan. Vastauksia tuli kello 15 mennessä 3420."
Kommentit (98)
Kapula se nyt onkin suomalaisten suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jos edellä oleva ei ole sitä laittanut, mä laitan. Laitan myös omien ostosteni perään kapulan, jos niitä on siinä vapaana. Se laittaa, joka viitsii.
Eihän se ole pelkkä viitsimisasia.
Jotkut meistä kykenee ajattelemaan askelta pidemmälle ja hoitavat hommat.
Loput duunarit sitten tekevät mihin kykenevät.
.
Minä voin laittaa vaikka eteen ja taakse jos se jollekin on niin tärkeää, ei ole koskaantehnyt mieli keyräillä tai nillittää jos edessä oleva ei laita, tuskinpa se mitään kettuilua on.
Mutta entäs jos luulen olevani ainoa asiakas kassalla, hihna täynnä tavaraa ja olen pakkaamassa tai kassan kohdalla, yllättäen perään tuleekin toinen asiakas... täytyykö minun sännätä laittamaan kapula? Kun ei sitä minusta tarvitse laittaa jos perässä ei ole toista asiakasta
Edellä oleva laittaa, jotta takana oleva ei joudu kurottelemaan mahdollisesti hihnan etuosassa olevaa kapulaa.
Ukko40 kirjoitti:
Mä olen sen verran multitalentti alfauros, että laitan omien ostosteni perään.
Jos edelläni oleva ei laita, laitan hänen puolestaan.
Ilmankos mulla ei ole naisseurasta koskaan ollut puutetta.
Luulin naisseuraa olevan tarjolla muun kapulan laittamisesta johtuen mutta ehkä se on sitten tosiaan ostoskapula ja sen käyttö.
Mä olen sitä mieltä, että kapulan laittaminen hihnalle on sen verran pieni kädenliike, että sen voi ihan helposti tehdä jopa kaksi kertaa jos tarvis. Eli jos edellinen ei ole laittanut kapulaa, minulle ei ole ongelma laittaa sitä itse. Ja omien ostosten perään laitan sen myös.
En ymmärrä, miksi tästä pitää joku valtataistelu tehdä.
Mitä väliä. Laitan kun tarviin, ei väliä missä välissä olen.
Tänään vanhempi rouva oli huomaamattani nostanut ostoksensa omieni perään. Sanoin myyjälle, että ei ollut mun maito. Perui klik vaan ja elämä jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Mä olen sen verran multitalentti alfauros, että laitan omien ostosteni perään.
Jos edelläni oleva ei laita, laitan hänen puolestaan.
Ilmankos mulla ei ole naisseurasta koskaan ollut puutetta.
Luulin naisseuraa olevan tarjolla muun kapulan laittamisesta johtuen mutta ehkä se on sitten tosiaan ostoskapula ja sen käyttö.
Tuosta saa vihiä elämän asentesta noin niinkuin muutenkin. Ainakin mut sytyttää tuollainen kapulointi!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että kapulan laittaminen hihnalle on sen verran pieni kädenliike, että sen voi ihan helposti tehdä jopa kaksi kertaa jos tarvis. Eli jos edellinen ei ole laittanut kapulaa, minulle ei ole ongelma laittaa sitä itse. Ja omien ostosten perään laitan sen myös.
En ymmärrä, miksi tästä pitää joku valtataistelu tehdä.
Jos ei ole elämässä oikein sisältöä, niin jostain sitä pitää kehittää..
Mä laitan kapulan aina edessä olevan hanuriin, jos siis sattuu olemaan tarpeeksi sievä. Muuten jää kapula käteen.
Laitan kapulan jos edelläoleva ei ole sitä laittanut, ja laitan kapulan myös ostosteni perään. Siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
"Muutama hassuttelija laittaa "kapuloita rattaisiin".
- Laitan itseäni viihdyttääkseni omat ostokseni ihan kiinni edellä olevan ostoksiin, jos kapulaa ei ole laitettu. Kiusa se on pienikin kiusa, hän pohtii.
- Jos edellä oleva ei laita kapulaa, lataan kalleimmat ostokseni suoraan hänen ostostensa jatkoksi. Selvittäkööt keskenään miksi asioita ilmestyy kuitille, toinen kommentoi."
Ne ostokset, jotka minun maksettavaksi ja minun kuitilleni tulevat, ovat sitten minun ja minä saan viedä ne laillisesti mukanani! Jos takaa tuleva välttämättä haluaa ne takaisin, niin voin toki sitten ne hänelle myydä, tuplahinnalla tai vähintäänkin puolitoistakertaisella hinnalla alkuperäiseen verrattuna. Minun maksamat ostokset ovat minun ostoksiani ja silloin minä päätän niiden myyntihinnan.
En viitsi kiusata kassaa noin pikkumaisesti. Jos ei ole kapuloita jätän hajuraon ja olen hereillä kun omat ostoiset alkaa.
Ihan hyvin pärjättiin korona-aikana ilman kapuloita. En olisi halunnut niitä takaisin. Ja kapulan laittaa tietysti se ken kokee sitä tarvitsevansa. Ja ne, joiden on pakko tunkea ostokset siihen heti edellisen perään. Ne, jotka ei tajua, että on oikeus elää ilman tulta pers*essä.
Ja ne laittaa, joille tehokkuus on suuri arvo. Minulle se ei ole. Minusta on arvokasta, jos kassa ei hoputa vanhusta tai lasta.
Kapulat on niille, joille kaupassa käynti on robottimainen suoritus ja pakollinen paha.
Vierailija kirjoitti:
Laitan kapulan omien ostosten jälkeen kuten kuuluukin. Jos edelläoleva ei ole laittanut niin en määkään laita, siinähän sitte odottelee kun kassa vähentelee mun ostoksia hänen kuitiltaan.
Laita aina ekaksi muovikassi ja röökiaski, sitten vasta muut ostokset. Ainakin joillakin alkaa rääkyminen jo siinä muovikassin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Nuo jotka eivät laita sitä kapulaa ovat suurelta osin naisia!
eikä ole. ne on teinejä ja setämiehiä
Vierailija kirjoitti:
"Muutama hassuttelija laittaa "kapuloita rattaisiin".
- Laitan itseäni viihdyttääkseni omat ostokseni ihan kiinni edellä olevan ostoksiin, jos kapulaa ei ole laitettu. Kiusa se on pienikin kiusa, hän pohtii.
- Jos edellä oleva ei laita kapulaa, lataan kalleimmat ostokseni suoraan hänen ostostensa jatkoksi. Selvittäkööt keskenään miksi asioita ilmestyy kuitille, toinen kommentoi."
Ne ostokset, jotka minun maksettavaksi ja minun kuitilleni tulevat, ovat sitten minun ja minä saan viedä ne laillisesti mukanani! Jos takaa tuleva välttämättä haluaa ne takaisin, niin voin toki sitten ne hänelle myydä, tuplahinnalla tai vähintäänkin puolitoistakertaisella hinnalla alkuperäiseen verrattuna. Minun maksamat ostokset ovat minun ostoksiani ja silloin minä päätän niiden myyntihinnan.
Te ootte kaupassa. Kyllä se toinen asiakas saa niitä lisää haettua, ei tarvi sulta ostaa.
Se laittaa joka viitsii. Itse en laita koskaan.
Laitan aina, jos kassajonossa on takanani tulijoita. Jos ei ole, tai olen ainut asiakas kassalla tai jos ostokseni ehtii jo mennä kassalta läpi toiseen päätyyn ennen kuin seuraava lappaa omiaan kassahihnalle, niin silloin en laita. Ajattelen, että säästän silloin kassatyöntekijää turhalta työltä.