Saako työtön työnhakija matkustella?
Voinko sanoa te-virkailijalle, että olen matkalla, enkä sen vuoksi pääse kyseisenä ajankohtana tapaamaan häntä?
Tulkitaanko se lusmuiluksi tai t työttömyystuen väärinkäytökseksi?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
pummit vaan veronmaksajien rahoilla matkustelee
Reilu vuoden ollut työttömänä ja ei ole varaa matkustaa. Raha menee elämiseen.
Olen ollut siinä käsityksessä, että omalla rahalla (esim aiemmat säästöt) saa matkustella, mutta tukirahalla ei.
Saa matkustaa, ulkomaillakin saa oleilla pitkiä aikoja. Et sinä mikään ehdonalaisvanki ole.
Eli opettajat joilla ei ole vakituista virkaa ei saa matkustaa kesällä työttömyysaikana.
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat joilla ei ole vakituista virkaa ei saa matkustaa kesällä työttömyysaikana.
Naapurina soitan heti työkkäriin ja karenssi, ei rahaa kesältä.
Vierailija kirjoitti:
Rasistipersua kiukuttaa kun ei palkka riitä ja työttömät vaan reissaa.
Saa jos Te-toimistoon ilmoittaa etukäteen viikon matkasta.
Itse olen parhaillaan työnhakureissussa Kreikan Rhodoksen saarella. Vielä ei ole tärpännyt mutta huomenna taas kysellään töitä.😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi kertoa miksei aika sovi. Sanot vain ettei käy. Jos kerrot olevasi matkoilla voit menettää työttömyysrahan siltä ajalta
Osa ei saa ikinä vakituista työpaikkaa ja aina pitää työttömyysaikana olla raskasta.
Mä käräytän yrittäjiä kohta verottajalle jotka ostaa kodinkoneita kotiin yrityksen nimissä ja vähentää niitä veroissa ja lisäksi teen lasuja jos alle kouluikäinen takapihalla ilman vanhempaa ja meidän naapuri myös huutaa kotona lapsille.
Mistä sinä tiedät keneen nimiin naapuri koneensa osti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasistipersua kiukuttaa kun ei palkka riitä ja työttömät vaan reissaa.
Ja kommarihoro heitti oman tärkeän kommenttinsa keskusteluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi kertoa miksei aika sovi. Sanot vain ettei käy. Jos kerrot olevasi matkoilla voit menettää työttömyysrahan siltä ajalta
Osa ei saa ikinä vakituista työpaikkaa ja aina pitää työttömyysaikana olla raskasta.
Mä käräytän yrittäjiä kohta verottajalle jotka ostaa kodinkoneita kotiin yrityksen nimissä ja vähentää niitä veroissa ja lisäksi teen lasuja jos alle kouluikäinen takapihalla ilman vanhempaa ja meidän naapuri myös huutaa kotona lapsille.
Mieti sitä
Saat tietenkin. Eihän sinun edes tarvitse kertoa miksi et pääse, sanot että on muuta menoa ja sopisiko toinen ajankohta. Herranjumala että olette lammasmaista porukkaa.
Ja sitä paitsi, eihän työkkärin virkailija tiedä mitään raha-asioistasi, työttömyysturvaa varten ei pidä tehdä selvitystä omaisuudesta/tilien saldoista. Eikä työnhaku tarkoita sitä että ei ole omia menoja tai täytyy istua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä
En viitti. Eli kateellisen sossupummin visioita... eihän kukaan voi omalla rahalla mitään ostaa, eihän?
Mun jalkapanta ainakin alkaa piipata jos poistun 50 km kauemmaksi kotipaikkakunnalta ja työkkäri saa heti tästä tiedon. Myös tilitiedot menee suoraan työkkärille, eli jos ostan jotain liian "hauskaa" ja turhaa (esim. leffalipun tai huvipuistorannekkeen tai jäälatten) niin karenssi napsahtaa.
Ulkomaanmatka
Ulkomaanmatka ei ole este saada työttömyysetuutta. TE-toimisto / kokeilualueen kunta ei seuraa työttömän työnhakijan ulkomaanmatkojen määrää tai kestoa eikä matkasta tai sen ajankohdasta tarvitse ilmoittaa etukäteen TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle.
Työttömyysetuuden maksaminen ulkomaanmatkan ajalta edellyttää, että henkilö on matkankin aikana työmarkkinoiden käytettävissä, mm. pitää työnhakunsa voimassa, hakee kokoaikatyötä ja on valmis vastaanottamaan tarjottua työtä ja TE-toimiston / kokeilualueen kunnan palveluita. Ulkomaanmatka ei ole pätevä syy kieltäytyä työstä tai palvelusta taikka keskeyttää palvelu.
Työnhakija vastaa siitä, että hänet tavoitetaan TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle ilmoittamastaan osoitteesta. Työnhakija voi ilmoittaa TE-toimistolle / kokeilualueen kunnalle ulkomaanmatkan aikaisen osoitteen, johon työtarjoukset ja muut TE-toimiston / kokeilualueen kunnan yhteydenotot lähetetään.
Ainoa ongelma tulee jos et vastaa työkkärin yhteydenottoihin etkä ole yhteistyöhaluinen. Ei ole pakko olla saatavilla just jonain tiettynä päivänä.
En ole ikinä kertonut mistään matkoista. Olen kylläkin ollut vaan kotimaan matkailulla. Nykyään työhön osoitus tulee nettiin. Käy siellä tarkistamassa ettei tule karenssia. Eikä mulle enää soitetakkaan kuin harvoin työkkäristä.
Jos hoitaja menee yövuoroon töihin ja jättää ala-asteikäiset lapset kotiin ilman aikuista niin lasu. Hommatkoon päivätyön.