Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jostain luin että ajokortitta ajaja ei jää periaatteessa koskaan kiinni

Vierailija
20.07.2023 |

Siis poliisi voi antaa homautuksen, mutta silti ajokortiton voi jatkaa kortitta ajamista. Vaikka olisi saanu kuinka monta huomautusta tahansa.

Miten tää on mahdollista?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tulevat kertomaa ajokorteistaan ketjuun, jonka aiheena on ILMAN korttia ajaminen? 

Minua ei ole ikinä pysäytetty, joten ihan hyvin olisin voinut ajaa vaikka kortitta. 

Vierailija
22/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut ajokortti 26 vuotta eikä kertaakaan kysytty poliisin toimesta saati että olisi puhallutettu tai tehty pikahuumetestiä.

Eipä ne kotoa sitä tulekaan kyselemään. Ei mun iskältäkään ole kysytty, vaikka hänellä on ollut kortti varmaan kohta 50 vuotta. Ei vaan ole ajanut autoa 40 vuoteen 🤣

Öhö öhö öhö. Olen ajanut jatkuvasti erilaisia ajoneuvoja aina kaksipyöräisestä nelipyöräisiin niin vapaalla kuin työssäkin.

Pakko sanoa, että aika peräkylällä saa ajaa, jos 26 vuotta onnistuu välttämättän liikennevalvonnan täysin. Isommilla teillä kun ratsiat ovat ihan säännöllisiä ja pistokokeitakin tehdään aika tiuhaan tahtiin. 

No mä ajan noin 20 tuhatta vuodessa ja kortti ollut 32v kuten kirjoitin aiemminkin. Puhallutettu mutta kortti on kysytty vain yhden kerran.

Toinen poliisi voi puhalluttaa samalla kun toinen tarkistaa ajoneuvon ja omistajan/haltijan tiedot tietojärjestelmästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tulevat kertomaa ajokorteistaan ketjuun, jonka aiheena on ILMAN korttia ajaminen? 

Minua ei ole ikinä pysäytetty, joten ihan hyvin olisin voinut ajaa vaikka kortitta. 

Miten se liittyy ketjuun, jossa aiheena on nimenomaan se KORTITTA ajaminen, ei se montako kertaa sinut on pysäytetty. 

Vierailija
24/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden olen elämäni aikana kortitta ajanut (ylinopeudesta otettiin pois, en ole rattijuoppo). Sinä aikana tuli poliisiauto vastaan useamman kerran, mutta ei koskaan pysäytetty. Eli joko niissä autoissa ei ollut vielä Revikaa, tai sitten ei vain kiinnostanut alkaa pysäyttelemään. Ymmärtääkseni Revikalla pitäisi nähdä, jos vastaan tulee auto, jonka omistaja on ajokiellossa?

Vierailija
25/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt rupesin miettimään niin ei ole kertaakaan kysytty vuosikausiin. Puhallusratsioissakaan ei koskaan korttia kysy kun vaan käskee puhaltamaan, kiitos ja näkemiin.

Vierailija
26/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avaaja tosiaan lukenut vain yhden jutun ajokortittomista autoilijoista? Päivittäin lehdissä kerrotaan metsään ajaneen tai kolaroineen auton päihtyneistä kuljettajista, joilla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa lupaa. Suomeksi tämä tarkoittaa, että hänellä ei ole ajokorttia. Näiden lehtiin päätyneiden tapausten lisäksi kaikissa poliisipiireissä jää aina joku kiinni kortitta ajosta ilman onnettomuutta, mutta näistä tapauksista ei useinkaan kirjoiteta lehtiin. Kiinnijääminen on kyllä harvinaista. Minäkin ajoin 7 vuotta ilman silmälaseja, vaikka kortissa ne mainittiin pakollisiksi ajon aikana. Minulla oli kyllä lääkärintodistus parannetusta näkökyvystäni  mukana, mutta ei vaan tullut uusittua korttia sen takia. Viimeisen 20 vuoden aikana minulta on kerran kysytty poliisin toimesta ajokorttia, vaikka ajankin jatkuvasti.

Vierailija
27/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se liittyy ketjuun, jossa aiheena on nimenomaan se KORTITTA ajaminen, ei se montako kertaa sinut on pysäytetty. 

Löysää nyt sitä kuminauhaa lippalakissasi. 

Vierailija
28/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luin jostain" on aina hyvä lähtökohta mielipiteen muodostamiselle. Varsinkin, kun aika monta kertaa kuukaudessa on lehdissä juttua, miten sen ja sen ikäinen henkilö on jäänyt kiinni kortitta ajamisesta. Kiinni jääminen se on sekin, jos poliisi pysäyttää ja antaa huomautuksen. Oikeasti siitä kyllä saa suoraan sakot, jos ajaa ilman korttia. 

Vierailija
29/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löysää nyt sitä kuminauhaa lippalakissasi. 

Pysy ketjun aiheessa äläkä vingu muille siitä, että sinulle huomautetaan ohi aiheen kirjoittelusta. 

Vierailija
30/38 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että aika peräkylällä saa ajaa, jos 26 vuotta onnistuu välttämättän liikennevalvonnan täysin. Isommilla teillä kun ratsiat ovat ihan säännöllisiä ja pistokokeitakin tehdään aika tiuhaan tahtiin. 

Höpöjä puhut. Olen asunut ja liikkunut suurimpien kaupunkien alueella (Espoo, Vantaa, Helsinki, Turku, Tampere) ja muut ajot kaikkiin ilmansuuntiin tähän päälle. Kortti ollut 15 vuotta ja ikinä ei ole pysäytetty, puhallutettu tai korttia katsottu. Ratsian ohi olen kyllä ajanut, mutta ei viittoiltu pysähtymään. Kerran olin kyydissä, kun kuski puhallutettiin.

Vierailija
31/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvoittaako asetus tai laki antamaan ajokortin fyysisesti poliisille sitä kysyttäessä? Siis riittääkö kortin näyttäminen esim. lasin läpi.

Vierailija
32/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha totuus on että ei sillä kortilla ajeta vaan esim. autolla (tai vaihtoehtoisesti jollain muulla kulkupelillä).

Vierailija
33/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:ssä kerran kerrottiin myös että tutkimusten mukaan rattijuoppo jää kiinni ensimmäisen kerran n. 300 juovuksissa ajokerran jälkeen. Siis keskimäärin, toiset ehtii ajaa kännissä 1000+ kertaa ennen kuin jäävät kiinni.

Vierailija
34/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisilta saa homautuksia nykyään?

Vierailija
35/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on ollut ajokortti 32v eikä sitä ole kysytty kuin kerran. Puhallutettu useasti.

Mulla on ollut ajokortti jo 45 vuotta, eikä minua ole pysäytetty ikinä. En ole siis puhaltanutkaan koskaan. Ja olen ajanut paljon. Olisin siis voinut ajella melkein puoli vuosisataa ilman korttia. 

Vierailija
36/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden olen elämäni aikana kortitta ajanut (ylinopeudesta otettiin pois, en ole rattijuoppo). Sinä aikana tuli poliisiauto vastaan useamman kerran, mutta ei koskaan pysäytetty. Eli joko niissä autoissa ei ollut vielä Revikaa, tai sitten ei vain kiinnostanut alkaa pysäyttelemään. Ymmärtääkseni Revikalla pitäisi nähdä, jos vastaan tulee auto, jonka omistaja on ajokiellossa?

En tiedä piippaako suoraan,  koska autollahan voi ajaa "kuka tahansa". Periaatteessa ainakaan kiireisemmässä vuorossa tuskin lähtevät perään, vaikka tulisi tieto, että auton omistaja ajokiellossa. Jopa pk-seudulla poliisit tuntevat vakioasiakaskunnan sen verran hyvin, etteivät yleensä jätä tsekkaamatta, jos tuttu auto liikkeellä, vaikkei mitään huomiota Revika kiinnittäisikään autoon. Itse  "erehdyin" kerran huomauttamaan, että poliisiautosta on jarruvalo oikelta palanut. Sen jälkeen kyllä monta kertaa pysäyttivät, kun  näkivät liikenteessä.

Vierailija
37/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ajan työkseni, joten se kortti löytyy. Jos joutuu kolariin, silloin sitä on kysytty. Pari kertaa on vuosien aikana ajanut joku päin. Omalla autolla ajaessa ei ole kysytty kuin kerran. Ihan puhallusratsia oli, ilmeisesti poliisi epäili ikääni, näytin pitkään hyvinkin nuorelta, olin silloin kuitenkin jotain yli 25v. Töissä taas usein jos tulee puhallusratsia, saatetaan päästää vain menemään, vähän ihme toisaalta. Ikään kuin ison auton kuljettajat eivät ajaisi kännissä. 

Vierailija
38/38 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kilsoja takana n 800 000km. Kertaakaan ei ole kortta kysytty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi