Vanhemmat opettaa lapsensa syömään veitsellä ja haarukalla
sivistyneen syönnin nimessä. He eivät vain tajua, että on ruokia, jotka syödään vain haarukalla.
Sivistystä ei ole veitsi ja haarukka, vaan oikea väline ruuasta riippuen.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan ruokailusääntöjäen mukaan AP toivoo meidän toimivan?
Sivistyneenä ihmisenä tiedät varmaan, että eri maissa on erilaisia tapoja, eivätkä suomalaiset tavat ole samanlaiset kuin italialaiset tai englantilaiset tai japanilaiset.
Voit toimia ihan minkä sääntöjen mukaan. Tässä ketjussa keskustellaan vanhempien lapsille opettamista tavoista eri ruokalajien syömisestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis ravintoloissa on katettu aterimet alkusalaatinkin kohdalla, vaikka pelkkä haarukka palstalaisen mukaan riittää? Voiko olla että etiketti ei kuitenkaan ole sama kuin palstailijan mielipide?
Ei hätää, jos tilaa pihvin ravintolassa, niin voi pyytää tarjoilijaa leikkelemään sen palasiksi, jos äiti ei ole mukana.
Perustuuko tämä koko ketju yhden jenkin tekemään artikkeliin pastan oikeaoppisesta syömisestä?
Kyllä meillä lapset opetettiin käyttämään haarukkaa ja veistä. Aluksi naureskelivat, että prinsessat syö varmaan näin hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis ravintoloissa on katettu aterimet alkusalaatinkin kohdalla, vaikka pelkkä haarukka palstalaisen mukaan riittää? Voiko olla että etiketti ei kuitenkaan ole sama kuin palstailijan mielipide?
Ei hätää, jos tilaa pihvin ravintolassa, niin voi pyytää tarjoilijaa leikkelemään sen palasiksi, jos äiti ei ole mukana.
Kun pääset käymään hieman hienommissa ravintoloissa huomaat että siellä aterimet asetetaan valitun ruokalajin mukaan.
Mitä muita ruokailuvälineitä on kuin lusikka, haarukka, veitsi ja tietysti syömäpuikot, joita ei Suomessa yleensä tarvita?
Joissain pöydissä niitä on vaan enemmän kuin toisissa ja ovat erilaisia kuin jossain toisessa paikassa.
Kaikki varmasti osaavat syödä aikuisena ainakin noilla kolmella ekalla välineellä vaikka yhdistelmä muuttuisikin hieman.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä lapset opetettiin käyttämään haarukkaa ja veistä. Aluksi naureskelivat, että prinsessat syö varmaan näin hienosti.
Ruokalajista riippumatta? Näinhän ne suomalaiset vanhemmat tekee :)
Surullista
Vierailija kirjoitti:
Perustuuko tämä koko ketju yhden jenkin tekemään artikkeliin pastan oikeaoppisesta syömisestä?
Ei suinkaan.
Veitsellähän sitä ruokaa lapataan siihen haarukan päälle. En minä ainakaan rupea temppuilenaan sen vuoksi että joku on keksinyt että näin kuuluu syödä muka hienosti.
Syön siksi että saan ravintoa, enkä tehdäkseni siitä hommasta jonkun taiteenlajin.
Miksi aloitus on näin provosoiva eihän se liity mitenkään etikettisääntöihin?
Olisi vaan suoraan ilmoittanut että suurimmalke osaa lapsista ei opeteta eri kulttuurien ruokailutapoja eikä hienojen ravintoloiden ja juhlien etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aloitus on näin provosoiva eihän se liity mitenkään etikettisääntöihin?
Olisi vaan suoraan ilmoittanut että suurimmalke osaa lapsista ei opeteta eri kulttuurien ruokailutapoja eikä hienojen ravintoloiden ja juhlien etikettiä.
Et ymmärtänyt aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Veitsellähän sitä ruokaa lapataan siihen haarukan päälle. En minä ainakaan rupea temppuilenaan sen vuoksi että joku on keksinyt että näin kuuluu syödä muka hienosti.
Syön siksi että saan ravintoa, enkä tehdäkseni siitä hommasta jonkun taiteenlajin.
Ei se kyllä noin mene. Ei siinä ole mitään taiteellista tai hienoa.
Me taas ei opeteta mitään perinteitä. Annetaan talouselämän sanella asiat. Kaikki ruokailut on peruttu ja jokainen syö milloin haluaa ja vanhemmat painaa duunia ja lapset selviää omillaan miten selviää.
Nälkä määrittelee halun. Joskus 9v poika itse voitelee leivän kun on oikein nälkä. Yleensä marisee valmista ja pyytää rahaa että voi tilata ruokaa kotiin kun pelailee steamista pelejään.
Emme syö yhdessä ruokapöydässä ja emme omista ruokapöytää tai kirjahyllyäkään syystäkään.
Emme myöskään sauno lauantaisin vaan milloin vain ja erilleen yksilöinä.
Kollektiivinen työväenluokka on tuhottu. Harva meistä suostuu duuniin halvalla vaan ottaa mieluummin tuet kuin halvat työt vasemmistolaisella hengellä kovassa kiireessä.
Oikeisto päätti tuhota konservsatiivisuutensa asettamalla talouden edelle. Vaikka markkinatalous oli Herra Hitlerinkin mielestä hyvä renki, mutta huono isäntä.
Lapsi voi leikata spagetin veitsellä, jos siten saa ruuan vietyä helpommin siististi suuhunsa kuin kierittelemällä. On vain varsinkin kastikkeellisena vähän suttuinen ruokalaji, jonka voi ihan siitä syystä jättää ravintolassa tilaamatta, jos on vielä vaikeuksia syömisen vaatimissa kädentaidoissa.
Oletko ap tietoinen, että joissain paikoissa syödään jopa pelkästään käsin tai lehteen käärittynä. Se on tapakulttuuria.
Tuskin kovin moni vanhemmista oikein korostaa kuinka sivistynyttä on käyttää sitä veistäkin. Kun haarukalla oppii syömään niin sen jälkeen molemmilla ja kyllä se haarukka pysyy kädessä jatkossa ilman sitä veistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä maan ruokailusääntöjäen mukaan AP toivoo meidän toimivan?
Sivistyneenä ihmisenä tiedät varmaan, että eri maissa on erilaisia tapoja, eivätkä suomalaiset tavat ole samanlaiset kuin italialaiset tai englantilaiset tai japanilaiset.
Suomalaisessa ravintolakoulussa opetettiin ainakin 80-luvulla, että veistä käytetään, jos annoksessa on jotain leikattavaa. Muuten vain haarukkaa tai lusikkaa. Itse olen tätä noudattanut.
Tämä on sinänsä haastava kysymys, että 'jotain leikattavaa' on varmaankin henkilöstä kiinni. Esimerkiksi meidän lapset leikkaa spagetin pieniksi paloiksi, eivät syö kierittämällä sitä haarukkaan. Onko siis niin että lapselle tässä tapauksessa veitsen käyttö on ohjeistuksen mukaista, mutta koska itse olen oppinut syömään spagetin eri tavalla niin minulle veistä ei tule olla - miten tarjoilija voi tietää kuka ruokailijoista aikoo leikata jotain lautaselta ja kuka ei?
Ei tarjoilijan sitä tarvitsekaan tietää. Spagetti "kuuluu" syödä haarukalla ja lusikalla, mutta jokainen itse tietysti itse päättää, kuinka sen syö. Itse nuorena käytin ruokailuväleitä kuten ne ravintolakoulussa oli opetettu. Jättäydyin sittemin alalta, ja nykyään pidän kihveleitä ja kahveleita kuten hyvältä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Veistä käytetään, jos annoksessa on jotain leikattavaa. Muuten käytetään vain haarukkaa tai lusikkaa. Näin opetettiin aikoinaan ravintolakoulussa.
Siinä se on hyvin kiteytettynä! Ei tarvitse miettiä, kuuluko tätä ruokalajia syödä veitsellä ja haarukalla, vai pelkällä haarukalla, kun sisäistää tuon säännön. Jos mitään leikattavaa ei ole, haarukka riittää. Jos on leikattavaa, tarvitaan veistä. Yksinkertaista, eikö totta?
Sivistystä on myös kirjoittaa ilman kirjoitusvirheitä.