Millainen on hyvä biojäteastia? Ja onko sen paikka tiskipöydällä vai roskiskaapissa?
Siinähän se kysymys tulikin otsikossa. Harkitsen pienemmän, tiskipöydälle sijoitettavan (nätin tietysti) astian hankkimista.
Kommentit (42)
Hommaa sellainen kun sun kodissa parhaiten toimii. Jos tulee vähän jätettä, tiskipöydällä on tilaa, haluat tyhjätä usein ja löydät sellaisen joka siihen sun mielestä sopii, laita tiskipöydälle.
Itsellä ei mahtuisi, jätettä tulee liikaa, enkä jaksa tyhjentää joka päivä. Siksi se on helpompi vetolaatikossa.
Molemmat. Pieni leikkuulaudan viereen joka tyhjennetään isompaan bioastiaan. Mulla nyt vaan on joku esim tyhjä herkkusienirasia kunnes hankin jonkun kivemman.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla homeista astiaa lainkaan asunnossa, jäte alkaa pilaantua heti. Sen paikka on kylmässä jääkaapissa kannella ja tiivis. Tai pussiin ja pois.
Ihmisen elinympäristö ei voi olla steriili.
Meillä toimii parhaiten isohko avoin kippo tiskipöydän kulmalla. Iso perhe, ruokaa tehdään kerralla paljon, joten esimerkiksi perunankuoria tulee kerralla paljon. Avoimessa astiassa biojäte ei ala haista, kuten kannen alla. Tyhjennän parin päivän välein, riippuu siitä kuinka nopeasti täyttyy.
Biojäte menee meillä siis omaan kompostoriin (niitä on 2), joten mitään pussisysteemejä ei ole järkeä viritellä, jos ne nyt edes millään tavalla ikinä toimisivat.
Mulla on roskikaapissa sellainen pieni, kannellinen bioastia, olisiko kooltaan noin 2 litraa. Astia pyritään tyhjentämään päivittäin tai ainakin joka toinen päivä.
Ei siihen välttämättä mitään erillistä tarvitse . Jos komposti on lähellä niin mikä tahansa minkä tyhjentää kun potut kuorittu tms . Itse asun kerrostalossa ja keittiötasot pienet niin tein roskiskaappiin tilaa biopussille joka on kannellisessa astiassa . Mökillä minulla on nätti kannellinen 3l sanko minkä tyhjennän kompostoriin kun täyttyy .
Pieni roskiskaapissa johon biokassi juuri sopiva. Vien kaksi kertaa viikossa ei paljon haise.
Onko kenelläkään sellaista kannellista pientä, jossa aktiivihiilisuodatin(?) kannessa? Olisko sellainen hyvä?
Bioproffa-merkiltä löytyy käteviä ja kauniita metallitynnyreitä, joiden suodattimet pitävät hajut kurissa. Suosittelen, meillä ollut jo yli 5v käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään sellaista kannellista pientä, jossa aktiivihiilisuodatin(?) kannessa? Olisko sellainen hyvä?
Just kirjoitin omakohtaisen kokemuksen Bioproffasta. On hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Bioproffa-merkiltä löytyy käteviä ja kauniita metallitynnyreitä, joiden suodattimet pitävät hajut kurissa. Suosittelen, meillä ollut jo yli 5v käytössä.
Kiitos, täytyypä tutustua tuohon :-)
Tiskipöydällä kannellinen teräskattila. Lasikansi Ok, niin näkee paljon siellä jo on. Ei haise, ja tulee vietyä kompostiin tarpeeksi usein kun ei ole älyttömän suuri kattila.
En käytä mitään pusseja, teräskattilaan ei hajut tartu ja helppo huuhtaista tai pyöräyttää vaikka hangessa talvella.
Minulla on jätevaunu, jossa 3 astiaa. Biojäte niistä yksi. Näin kesällä 🍌 kuoria on kyllä säilytettävä jääkaapissa, ettei tule kiitä kärpäsiä. Siirrän ne pussista astiaan juuri ennen astian tyhjennystä.
Meillä on poljinroskis, jossa on noin 2 litran sanko. Sijoituspaikka tiskipöytä. Biojäte viedään päivittäin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli täysi katastrofi, sinne meni viikossa kärpäsiä ja niitä toukkia alkoi olemaan joka paikassa ja löyhkäsi hirveälle, kun sen kannen aukaisi. Siis aivan järkyttävä keksintö.
Mutta, kun siitä otti ne suodattimet pois, laittoi pohjalle pari sivua sanomalehteä, niin siitä tuli täydellinen valkosipulinsäilytysastia!
Meillä on roskiskaapissa, sekajäteroskiksen vieressä. Ihan tavalliseen roskapussiin laitetaan biojäte, se sitten kipataan roskapussista kompostiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, täytyypä tutustua tuohon :-)
Mulla on tarpeettomana, voin myydä.
Paras biojäteastia on tiivis (pitää sisällään hajut, eikä pääse ötökät kesällä jätteen kimppuun), kannellinen ja kotitalouden kokoon nähden sopivan kokoinen. Itse pidän biojäteastiaa tiskialtaan alapuolisessa kaapissa, koska kannesta huolimatta etenkin kesällä saattaa tuoksahdella, enkä vie pois kuin vasta täytenä. Hyvin pelittänyt. Käytän jäteastiassa pohjalla muovipussia ja sen päällä biopussia. Biopussi sitten biojätteeseen, roskispussi muoviroskiin, jos on puhdas. Näin itse astiaa ei tarvitse jatkuvasti pestä, jos biopussi on hajonnut tai sattuu valuttamaan
Meillä oli aiemmin kannellinen metallisankainen pieni sanko. Nyt meillä on kannellinen leivontakulho, jota käytetään pelkästään biojätteen keräykseen ja edelleen kuljetukseen ulkona olevalle biokompostorille.
Ei pitäisi olla homeista astiaa lainkaan asunnossa, jäte alkaa pilaantua heti. Sen paikka on kylmässä jääkaapissa kannella ja tiivis. Tai pussiin ja pois.