Miten suomalainen mies eroaa vaikka amerikkalaisesta miehestä?
Kommentit (59)
Sit voi mietti kanssa vaikka miten Alabamassa asuva mues eroaa New Yorkissa asuvasta
Vierailija kirjoitti:
Keskivertona varmaankin hieman vaaleampia ihonväriltään. Mitäs muita yleistyksiä ap halusikaan kuulla?
Usassa, Australiassa ja muualla on myös vaalean ihon ja hiukset omaavia. Eri asia jos aurinko paistaa koko ajan, miten se vaikuttaa. Suomalainen mies on junttimainen? Ei kaikki. Osa ajattelee.
Sanosin kärjistäen, että suomalaiset ovat rauhallisempia, tasa.arvoisempia ja paremmin perillä oman maansa ulkopuolen eriaikojen ilmiöistä ja tapahtumista. Moni suomalainen konservatiivi on moneen amerikkalaiseen verrattuna varsin liberaali.
Uskovainen mies
Suomalainen mies ei rupea häiritsemään tuntemattomia hölisemällä turhia esim hississä.
No se riippuu ihan siitä miehestä...koulutuksesta ja kasvuympäristöstä. Jotkut eroaa paljonkin ja jotkut ei, riippuu ihan siihen mihin verrataan. Yleisesti varmaan puheliaampia ja sosiaalisempia kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mies on oppinut peruskoulussa maantietoa, eikä luule Denmarkin olevan Amsterdamin pääkaupunki. Suomalainen mies pääsääntöisesti tarkoittaa sitä, mitä sanoo, eikä hölise tarkoittamatta, "nice to meet you" "have a nice day" ja voitele ihmisiä kehumalla aiheetta.
Itse olen elänyt ikäni "small talk- kulttuureissa"; kyllähän "small talk'in" erottaa muuallakin itse " oikeista asioista." Tänä aamunakin olen jo ties kuinka monta tervehtinyt/ toiv. hyvää huomenta, vaihtanut poskipusuja, toiv. hyvää päivänjatkoa jne.- jopa useammalla kielellä... Kyllä siihen tottuu...
Minusta on turha vertailla kansalaisuuksia; ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla- suruineen ja iloineen etc.etc.
Jotain eroavuuksia tietty on, mutta mitäpä niistä!
"Miten suomalainen mies eroaa vaikka amerikkalaisesta miehestä?"
Riippuu paljon varallisuudesta ja erityisesti siitä, kummassa maassa ero käsitellään. Vrt. tapaus Mikko & Helena Koivu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mies ei rupea häiritsemään tuntemattomia hölisemällä turhia esim hississä.
Niin. Suomessa on ihan normaalia mennä hissiin sanomatta sanakaan muille hississä oleville tai hissiä odottaville tai katsomatta, että kuka menee hissiin ensimmäisenä. - Kun taas monessa muussa kulttuurissa tällaista käytöstä pidettäisiin junttina.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mies on oppinut peruskoulussa maantietoa, eikä luule Denmarkin olevan Amsterdamin pääkaupunki. Suomalainen mies pääsääntöisesti tarkoittaa sitä, mitä sanoo, eikä hölise tarkoittamatta, "nice to meet you" "have a nice day" ja voitele ihmisiä kehumalla aiheetta.
Niin, no epäilenpä että suomalainen maantietoa osaava mies ei kylläkään osaisi määrittää kaikkia USA:n osavaltioita oikein, ei välttämättä edes asettaa kaikkia Euroopan maita oikein. Itse en ainakaan osaa vaikka aika sivistyneenä itseäni pidänkin. Ja jos miettii, minkä kokoinen se jenkkilä on, niin on ihan eri asia opetella sellainen iso oma maa ja siihen päälle vielä koko muu maailma. Osaako kaikki suomalaiset edes Suomen isoimpia jokia ja järviä?
Mutta varmaan olemme jäyhempia ja "turhan puhuminen" on jotenkin meille outoa. Olen asunut expattina Texasissa ja siellä ainakin monet olivat hyvin konservatiivisia mielipiteissään ja työpukeutumisessa. Mutta se oli Texas...
Plussaa siitä, että amerikkalainen mies maksaa treffeillä ja luultavasti aukaisee oven daamille. Hyväntuulinen, huoleton ja avulias. Miinuksena suomalaiseen verrattuna yleensä huono tietämys maantiedosta ja muusta kuin Amerikan historiasta. Amerikkalaisen kanssa 20 v avioliitossa olleena jonkinlainen kokemus aiheesta...
Suomalaisen miehen äidinkieli on todennäköisesti suomi, amerikkalaisen ei.
Kuten nimimerkki KILTTIYS sanoisi, USAlainen mies on itsevarma, dominoiva, röyhkeä moderni mies.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin rupeaa. Yläkerran papparainen hölisee aina vaikka mitä jos samaan hissiin satutaan. Myös työpaikallani suomalaiset miehet hölisevät hississä.
Tekemällä avioeroilmoituksen asianomaiselle viranomaiselle.
Amerikkalainen mies on kohtelias ja huomioi muut. Tervehtii, kantaa kauppakassin ja avaa oven.
Vierailija kirjoitti:
Amer. kommunikoivat hyvin, siistejä, komeita. Suomalainen on viinaa juova, outo, mykkä, pettävä ja puolivenäl. niin hyvässä kuin huonossa. Ok, ehkei voi jaotella noin tai eivät kaikki ole.
Suomalaiset naiset taas on karvaisia ja lihavia feministejä. Ulkomailta tulleet on erikseen. Sieltä on tullu kauniita, hoikkia ja ahkeria kaunottaria.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen mies on kohtelias ja huomioi muut. Tervehtii, kantaa kauppakassin ja avaa oven.
Jos joku koskisi mun kauppakassiini, hermostuisin ihan sikana.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on huonot kaveripiirit, jos et ole koskaan nähnyt suomalaisen miehen tekevän tuollaisia asioita. Itse näen melkein päivittäin.
Vertaus on ongelmalmallinen, koska kysyt vertaamaan yhden piskuisen valtion miehiä 50 eri valtion miehiin.
Amerikkalainen mies kantaa vaimonsa ostokset ja matkalaukut tunnollisesti. Suomalainen ei. "Kanna its kun ostitkin/pakkasitkin."